دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاربردهای درمانی قرص زیپروبایوکس
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
زیپروبایوکس (ZYPROBIOX) نام تجاری الانزاپین است که برای درمان اختلالات روانی مثل اسکیزوفرنی یا دو قطبی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ممکن است با سایر داروها برای درمان افسردگی نیز استفاده شود.


موارد مصرف و عوارض زیپروبایوکس

زیپروبایوکس (ZYPROBIOX) نام تجاری الانزاپین است که برای درمان اختلالات روانی مثل اسکیزوفرنی یا دو قطبی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین ممکن است با سایر داروها برای درمان افسردگی نیز استفاده شود.

زیپروبایوکس با کاهش توهم کمک می کند تا فرد بتواند با واقعیت ارتباط بهتر و شفاف تری برقرار کند، درباره خود بهتر و بیشتر فکر کند، در زندگی احساس آرامش کرده و فعالیت های روزمره اش را انجام دهد.

زیپروبایوکس به بازگرداندن تعادل در برخی از مواد و واکنش های مغزی مثل دوپامین و سروتونین کمک کرده و باعث کاهش نشانه های روانپریشی می شود.

توجه : قبل و در حین مصرف زیپروبایوکس پزشک شما باید آزمایش قند و چربیهای خون برای شما تجویز نماید. و وزن شما را مرتبا چک نماید. درمورد راههای جلوگیری از افزایش وزن بدن مانند رژیم غذایی سالم و نرمال و ورزش با پزشک خود صحبت کنید.

در صورت بروز علائم افزایش قند خون که شامل مواردی مثل: احساس تشنگی مفرط، تکرر ادرار، گرسنگی بیش ازحد، خستگی یا ضعف مفرط، تهوع، احساس گیجی یا بوی میوه دادن بازدم می شود، با پزشک خود تماس بگیرید.

مکانیسم اثر زیپروبایوکس

اگرچه مکانیسم اثر ضد جنون زیپروبایوکس مشخص نیست، ولی احتمالا با عمل آنتاگونیستی برگیرنده‌های منوآمین(دوپامین و سروتونین) این اثر را اعمال می‌کند. ولی این دارو دارای اثر آنتاگونیستی بر گیرنده‌های موسکارینی ، آدرنرژیک آلفا1 نیز می‌باشد. همچنین می‌تواندبه طور ضعیف به گیرنده‌های GABAa بنزودیازپین‌ها و بتا متصل شود.

فارماکوکینتیک زیپروبایوکس

زیپروبایوکس به سرعت و به خوبی از راه دستگاه گوارش جذب می‌شود. در اثر اولین گذر 40% دارو متابولیزه می‌شود. نیمه عمر دارو 30 ساعت و میزان اتصال دارو به پروتئین معادل 93% می‌باشد. به طور عمده در کبد متابولیزه می‌شود. دفع دارو از طریق ادرار (7% تغییر نیافته و 57% به صورت متابولیت) و مدفوع(30%) صورت می‌گیرد.

زیپروبایوکس

راهنماییهای عمومی برای مصرف زیپروبایوکس

  • در صورت حساسیت به این دارو، مواد دیگر، غذاها، مواد محافظ و رنگ ها پزشک را مطلع سازید.
  • مطالعات روی زیپروبایوکس فقط در بزرگسالان انجام شده و اطلاعات خاصی درباره استفاده این دارو در کودکان تا 18 سال وجود ندارد.
  • زیپروبایوکس در سالمندان آزمایش شده است و عوارض جانبی متفاوتی در مقایسه با بزرگسالان مشاهده نشده است. به هر حال این دارو در سالمندان آهسته دفع می شود و بهتر است دوز مصرفی، کمتر باشد. این دارو در سالمندان مبتلا به زوال عقل نباید استفاده شود.
  • در صورت مصرف هم زمان زیپروبایوکس با سایر داروها پزشک را مطلع سازید. زیرا استفاده هم زمان این دارو با سایر داروها ممکن است خطر بروز عوارض جانبی شامل مشکلات کبدی، حمله قلبی، خواب آلودگی، یبوست، گیجی و یا غش کردن به هنگام بلند شدن از حالت خوابیده و یا نشستن را افزایش دهد.
  • در صورت ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر، سینه پهلوی همراه با آسپیراسیون، سرطان سینه و یا سابقه آن، تشنج و یا سابقه آن، خشک شدن آب بدن ناشی از در معرض هوای خیلی گرم قرار گرفتن و ورزش شدید و
  • سریع، دیابت یا سابقه دیابت ژنتیکی، بزرگی پروستات، گلوکوم، انسداد روده و یا سابقه آن، بیماری های قلبی و عروقی، جریان ضعیف خون به مغز، بیماری های کبدی پزشک رامطلع سازید.
  • زیپروبایوکس را طبق دستور پزشک و با همان مقدار تجویز شده مصرف کنید.
  • زیپروبایوکس را می توان همراه با وعده های غذایی یا با معده خالی مصرف نمود.

چنانچه زیپروبایوکس را به طور مرتب مصرف می کنید، در صورتی که یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید به محض به یاد آوردن مصرف کنید ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف این نوبت خودداری کنید و برنامه معمول دارویی خود را ادامه دهید و مقدار مصرف را نیز دو برابر نکنید.

مقدار و نحوه مصرف زیپروبایوکس

مقادیر ذکر شده در زیر مقدار متوسط مصرف است و مقدار دقیق را پزشک تعیین می کند.

اختلالات دو قطبی:

بزرگسالان – درمان تک دارویی با الانزاپین: در ابتدا 10 تا 15 میلی گرم یکبار در روز. در صورت نیاز 5 میلی گرم امکان افزایش یا کاهش مقدار دارو وجود دارد. در صورت مصرف با داروهای لیتیوم و والپروات مقدار مصرف دارو 10 میلی گرم یکبار در روز می باشد. حداکثر دوز مصرفی 20 میلی گرم در روز می باشد.

کودکان تا 18 سال: مصرف و مقدار آن توسط پزشک تعیین می شود.

شیزوفرنی:

بزرگسالان: 5 تا 10 میلی گرم یکبار در روز. حداکثر دوز مصرفی 20 میلی گرم در روز می باشد.

کودکان تا 18 سال: مصرف و مقدار آن توسط پزشک تعیین می شود.

مصرف زیپروبایوکس در دوران بارداری و شیردهی

حاملگی: در صورت باردار شدن یا اگر فکر می کنید که ممکن است باردار باشید فورا به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این دارو نباید درحین بارداری مصرف شود مگر با اجازه پزشک و پس از مشورت با او و در شرایطی خاص.

شیردهی: مقداری از این دارو می تواند وارد شیر مادر شود لذا خانمها نباید در طول مدتی که شیر خود را به کودک می دهند این دارو را مصرف کنند یا در طول مصرف این دارو نباید شیرخود را به کودک بدهند.

منع مصرف زیپروبایوکس

در صورت حساسیت مفرط نسبت به فراورده‌های نباید مصرف شود.

عوارض جانبی زیپروبایوکس

سردرد، یبوست، افزایش خون، خواب‌آلودگی، بی‌قراری، سرگیجه، التهاب بینی، خشکی دهان، افزایش اشتها، افت فشار خون وضعیتی، افزایش ضربان قلب،‌ادم، درد مفاصل، علائم پارکینسون، اختلالات حرکتی از عوارض جانبی مهم این دارو محسوب می‌شوند.

قرص زیپروبایوکس

تداخلات دارویی زیپروبایوکس

مصرف همزمان زیپروبایوکس با داروهای مضعف CNS و الکل موجب می‌شود تا اثر تضعیف CNS تشدید شود. مصرف همزمان این دارو باعث افزایش تأثیر دارو‌های پائین‌آورنده فشار خون می‌شود. این دارو موجب کاهش اثر آگونیست‌های دوپامین، و لوودوپا می‌شود.

کاربامازپین‌، امپرازول و ریفامپین باعث افزایش کلیرانس الانزاپین‌ می‌شود، در حالی که فلووکسامین‌ حذف الانزاپین را کاهش می‌دهد. مصرف همزمان این دارو با داروهای آنتی‌کولینرژیک‌ موجب تشدید اثر آنتی‌کولینرژیکی می‌شود.

هشدار ها در رابطه با زیپروبایوکس

در تعداد کمی از بیمارن مصرف زیپروبایوکس موجب بروز سندرم بدخیم نورولپتیک می‌شود. این سندرم با علائم سفتی عضلانی، هیپرپیرکسی، تغییرات روانی، نبض و فشار خون نامنظم، تاکی‌کاردی ، تعریق شدید، آریتمی قلبی، میو‌گلوبینوری، نارسایی حاد کلیوی مشخص می‌گردد. در صورت مشاهده علائم فوق مصرف دراو باید فوراً قطع کرد و نسبت به درمان علائم مذکور اقدام نمود.

در موارد زیر زیپروبایوکس باید با احتیاط فراوان مصرف شود

بیماری قلبی-عروقی ،بیماری عروق مغزی ،بیماری تنفسی ،پارکینسون ،صرع ،عفونت های حاد،نارسائی کبدی یاکلیوی ،سابقه یرقان ،کم کاری تیروئید ،میاستنی گراو،بزرگی پروستات ،گلو کوم بازاویه بسته ،سالمندان ،افزایش پرولاکتین خون .

  • در صورت بروز اختلالات حرکتی دیررس، مصرف دارو را باید قطع کرد.
  • قطع مصرف دارو به تدریج و طی حداقل 2-1 هفته انجام می‌شود.در صورتی که قطع یکباره مصرف دارو ضروری باشد، بیمار باید تحت نظر باشد.

توصیه های دارویی زیپروبایوکس

  1. به دلیل ایجاد خواب‌آلودگی و کاهش هوشیاری ،‌لازم است بیماران تحت درمان در هنگام رانندگی و کار با ماشین‌آلات احتیاط لازم را بعمل آورند.
  2. در آغاز درمان با زیپروبایوکس به دلیل بروز کلاپس ناشی از افت فشار خون ، بیمار باید تحت مراقبت پزشکی باشد.

شرایط نگهداری زیپروبایوکس

1- دور از دید و دسترس کودکان نگهداری نمایید.
2- دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.
3- از نگهداری و مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:

داروهای اسکیزوفرنی : آشنایی کامل با داروهای درمان اسکیزوفرنی

آشنایی با کاربردهای درمانی داروی زیپراسیدون

آشنایی با داروی تیوپروپازات و موارد مصرف آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits