دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مزایای درمانی ریبابایوویر 
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ریبابایوویر (RIBABIOVIR) نام تجاری داروی ضد ویروس ریباویرین که برای درمان هپاتیت C مزمن (HCV ) به صورت خوراکی و در ترکیب با اینترفرون به کار میرود.

ریبابایوویر چیست و چرا مصرف می شود؟

ریبابایوویر (RIBABIOVIR) نام تجاری داروی ضد ویروس ریباویرین که برای درمان هپاتیت C مزمن (HCV ) به صورت خوراکی و در ترکیب با اینترفرون به کار میرود. همچنین ریبابایوویر استنشاقی در درمان عفونت های شدید دستگاه تنفسی تحتانی ناشی از ویروس سن سیشیال تنفسی (RSV) به کار می رود.

موارد مصرف ریبابایوویر

  • عفونت شدید ویروس سن سیشیال تنفسی (RSV) در نوزادان و کودکان بستری.
  • هپاتیت C مزمن ژنوتیپ 1 و 4.
  • هپاتیت C مزمن ژنوتیپ 2 و 3.
  • هپاتیت C مزمن (بدون توجه به ژنوتیپ) در بیماران مبتلا به HIV که قبلاً اینترفرون دریافت نکرده‌اند.
  • هپاتیت مزمن.

نکته: طول درمان 48 هفته برای ژنوتیپ 1 و 4 و 24 هفته برای ژنوتیپ 2 و 3 می‌باشد.

مکانیسم اثر ریبابایوویر

اثر ضد ویروسی: دارو احتمالاً باعث مهار سنتز DNA، RNA می‌شود. RNA پلی مراز را مهار می‌کند، و در تشکیل پوشش پلی پپتیدی ویروس مداخله می‌کند.

ریبابایوویر

موارد و مقدار مصرف ریبابایوویر

الف) عفونت شدید ویروس سن سیشیال تنفسی (RSV) در نوزادان و کودکان بستری.

نوزادان و کودکان: محلول mg/ml (virazole) 20 که توسط آئروسل مخصوص استفاده می‌شود باعث ایجاد مخلوطی با غلظت mcg/l 190 می شود. درمان را 12 تا 18 ساعت روزانه برای 7-3 روز با جریان L 12.5 از دارو در دقیقه ادامه دهید.

در بیماران تحت تهویه مکانیکی نیز از دوزاژ مشابه استفاده کنید. بیماران باید هر 1 الی 2 ساعت ساکشن شده و فشارهای ریوی هر 4-2 ساعت چک شود.

ب) هپاتیت C مزمن ژنوتیپ 1 و 4.

بزرگسالان با وزن کمتر از 75 کیلوگرم: 1000 میلی گرم روزانه در دوزهای منقسم (400 میلی گرم صبح و 600 میلی گرم بعد از ظهر همراه اینترفرون آلفا b 2، 3 میلیون واحد زیر جلدی سه بار در هفته یا 1000 میلی گرم به همراه 180 میکروگرم و pegasys هفتگی (peginterferon alfa2a) برای 48 هفته.

بزرگسالان با وزن بیشتر از 75 کیلوگرم: 1200 میلی روزانه در دو دوز منقسم (600 میلی گرم صبح، 600 میلی گرم بعد از ظهر) همراه اینترفرون آلفا b2، 3 میلیون واحد زیر جلدی سه بار در هفته یا 1200 میلی گرم به همراه 180 میکروگرم pegasys هفتگی برای 48 هفته.

پ) هپاتیت C مزمن ژنوتیپ 2 و 3.

بزرگسالان: 800 میلی گرم در دو دوز منقسم به همراه 180 میکروگرم pegasys هفتگی برای 24 هفته.

ت) هپاتیت C مزمن (بدون توجه به ژنوتیپ) در بیماران مبتلا به HIV که قبلاً اینترفرون دریافت نکرده‌اند.

بزرگسالان: 800 میلی گرم خوراکی روزانه در دو دوز منقسم به همراه pegasys 180 میکروگرم، زیر جلدی هفتگی برای 48 هفته.

ث) هپاتیت مزمن.

کودکان بزرگتر از 3 سال با وزن بین 50 تا 61 کیلوگرم: 200 میلی گرم صبح، 400 میلی گرم بعد از ظهر به همراه اینترفرون آلفاb2، 3 میلیون واحد زیر جلدی سه بار در هفته.

کودکان بزرگتر از 3 سال با وزن 25 تا 36 کیلوگرم: 200 میلی گرم صبح و بعد از ظهر به همراه اینترفرون آلفا b2، دو میلیون واحد زیر جلدی سه بار در هفته.

نکته: طول درمان 48 هفته برای ژنوتیپ 1 و 4 و 24 هفته برای ژنوتیپ 2 و 3 می‌باشد.

تنظیم دوز: اگر بیمار سابقه بیماری قلبی ندارد و هموگلوبین کمتر از g/dl 10 است.

دوز را به 600 میلی گرم روزانه در بالغین و mg/kg 7.5 در کودکان کاهش دهید. اگر هموگلوبین کمتر از g/dl 8.5 است، دارو را متوقف کنید.

در صورتی که بیمار سابقه بیماری قلبی دارد و هموگلوبین g/dl 2 یا بیشتر ضمن 4 هفته اول درمان افت می‌کند. دوز را به 600 میلی گرم روزانه در بالغین و mg/kg 7.5 در کودکان کاهش دهید. در صورتی که میزان هموگلوبین 4 هفته بعد از کاهش دوز کمتر از g/dl 12 باشد، دارو را متوقف کنید.

موارد منع مصرف ریبابایوویر

حساسیت به دارو یا دیگر ترکیبات فرمولاسیون، زنان در سنین بارداری که نمی‌توانند از روشهای پیشگیری از بارداری به طور مطمئن استفاده کنند، بارداری، همسران زنان باردار، هموگلوبینوپاتی‌ها (تالاسمی ماژور، آنمی داسی شکل) بیماران با هپاتیت اتوایمیون، بیماری کبدی جبران نشده ( child-pagh B&C).

قرص ریبابایوویر

موارد احتیاط در رابطه با مصرف ریبابایوویر

بیشتر از 10% بیماران با مصرف ریبابایوویر دچار آنمی همولیتیک می‌شوند، که عموماً در 2-1 هفته اول درمان رخ می‌دهد. آنمی ناشی از ریبابایوویر ممکن است بیماریهای زمینه‌ای قلبی را بدتر کند. در بیماران با بیماری قلبی قابل توجه یا کنترل نشده استفاده نشود. در صورت هرگونه بدتر شدن وضعیت قلبی ـ عروقی مصرف دارو را قطع کنید. بیماران با سن بیشتر از 50 سال یا نارسایی کلیوی باید از نظر بروز آنمی بدقت ارزیابی شوند.

در صورت بروز نارسایی کبدی مصرف دارو قطع شود. مونوتراپی ریبابایوویر در درمان هپاتیت C مزمن مؤثر نیست. در بیماران با نارسایی کلیوی با احتیاط استفاده شود. در صورت کلیرانس کراتینین کمتر از ml/min 50 استفاده نشود.

مصرف همزمان با اینترفرون باعث اختلالات اتوایمیون، ‌بیماریهای عفونی، سرکوب مغز استخوان، اختلالات دهان و لثه، خشکی دهان، واکنشهای درماتولوژیک، دیابت، واکنشهای حساسیتی (آنافیلاکسی، آنژیوادم)، پانکراتیت، اختلالات روانی، بیماریهای ریوی (پنومونیت، تنگی نفس) می‌شود.

در بیماران مسن با احتیاط استفاده شود. ایمنی و اثربخشی ریبابایوویر در کودکان کوچکتر از سه سال اثبات نشده است.

ریبابایوویر تراتوژن است و قبل از شروع درمان تست بارداری منفی لازم است. از بارداری حین درمان و تا 6 ماه بعد از خاتمه درمان خودداری شود. دو فرم جلوگیری از بارداری حین درمان استفاده شود.

ایمنی و اثربخشی دارو در بیماران که درمان با اینترفرون در آنها موفق نبوده پیوند عضو شده، یا همزمان HBV یا HIV دارند اثبات نشده است. فرم خوراکی ریبابایوویر نباید در درمان HIV، آدنوویروس، RSV یا آنفلوآنزا استفاده شود.

فرم آئروسل ریبابایوویر در بیماران تحت تهویه مکانیکی ممکن است در تجهیزات دستگاه رسوب کرده و وضعیت تنفسی را بدتر کند. بیماران مبتلا به COPD و آسم را از نظر علائم تنفسی مانیتور کنید. آنمی با فرم آئروسل گزارش نشده ولی هر 2-1 هفته بیمار را مانیتور کنید. در مورد کسانی که می‌خواهند را ریبابایوویر برای بیمار تجویز کنند، مراقب اثرات تراتوژنیک دارو باشید.

عوارض جانبی ریبابایوویر

  • اعصاب مرکزی: سردرد، خستگی، خواب آلودگی.
  • قلبی ـ عروقی: ایست قلبی، برادیکاردی، افت فشار خون، تاکیکاردی.
  • چشم، گوش و حلق و بینی: ورم ملتحمه، اریتم پلک‌ها، فارنژیت، رینیت.
  • دستگاه گوارش: تهوع، بی اشتهایی.
  • هماتولوژیک: آنمی، آنمی همولیتیک، رتیکولوسیتوز، آنمی شدید.
  • تنفسی: آپنه، پنومونی باکتریایی، برونکواسپاسم، پنوموتوراکس، ادم ریوی.
  • پوست: بثورات جلدی.


تداخلات دارویی ریبابایوویر

  • استامینوفن، آنتی اسیدهای حاوی منیزیم و آلومینیوم یا سایمتیکون، آسپیرین، سایمتیدین روی سطوح دارو اثر می‌گذارند.
  • دیدانوزین باعث افزایش عوارض جانبی ناشی از این دارو می‌شود.
  • مصرف همزمان دارو با استاوودین و زیدوودین باعث کاهش اثر ضد رتروویرال آنها می‌شود.
  • مصرف همزمان این دارو با دیدانوزین سبب افزایش احتمال سمیت می شود.

مصرف قرص ریبابایوویر


مصرف ریبابایوویر در بارداری و شیردهی

در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان‌ها در انجام نشده است. در صورتی که منافع استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود.

ترشح دارو در شیر مشخص نیست. مصرف دارو در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

هشدارها در مورد ریبابایوویر

فرم آئروسل

  • فرم آئروسل ریبابایوویر تنها برای عفونتهای شدید دستگاه تنفسی تحتانی ناشی از RSV می‌باشد. هر چند درمان ممکن است قبل از نتایج تست‌ها شروع شود ولی لازم است، RSV تأیید شود. بیماران باید بستری شده و به دقت مانیتور شوند.
  • آئروسل ریباویرین را تنها با SPAG-2 تجویز کنید.
  • محلول را با آب استریل برای تزریق یا تنفس رقیق کرده و سپس به یک فلاسک 500 میلی لیتری به صورت آسپتیک منتقل کرده و با آب مقطر به حجم 300 میلی لیتر برسانید تا به غلظت mg/ml 120 برسیم. محلول تا 24 ساعت در دمای اتاق پایدار است.
  • برای رقیق کردن محلول از آب باکتریواستاتیک استفاده نکنید.
  • هر 24 ساعت محلول را تعویض کنید و محلول باقی مانده قبلی را دور بریزید.
  • بیماران ونتیله را از نظر علائم تنفسی بدقت مانیتور کنید. چون دارو در تجهیزات تنفسی رسوب می‌کند.
  • درمان دارویی باید با حمایت کافی تنفسی و مایع درمانی مناسب همراه باشد.
  • ریبابایوویر در نوزادان با عفونت RSV شدید، بخصوص نوزادان نارس یا نوزادانی که بیماریهای زمینه‌ای قلبی ـ ریوی دارند بسیار مؤثر است.

کسانی که فرم آئروسل دارو را آماده مصرف می‌کنند، دچار علائمی مانند سردرد، ‌ورم ملتحمه، سردرد، تهوع، سرگیجه، آبریزش چشم، بثورات جلدی، رینیت، فارنژیت و به میزان کمتر برونکواسپاسم، درد قفسه سینه و آسیب لنزهای تماسی می‌شوند. بیشتر این عوارض در چند ساعت اول تماس رخ می‌دهد.

فرم خوراکی ریبابایوویر

  1. قبل از شروع درمان حتماً تست بارداری منفی از بیمار داشته باشید. تست بارداری باید هر ماه ضمن درمان و تا 6 ماه بعد از آن تکرار شود.
  2. زنان بیمار یا همسران مردان مبتلا باید از دو فرم پیشگیری از بارداری قبل، حین درمان و تا 6 ماه بعد استفاده کنند.
  3. وضعیت هماتولوژیک، تستهای کبدی، میزان TSH را قبل و سپس حین درمان مانیتور کنید.
  4. ریبابایوویر به تنهایی در درمان هپاتیت C مزمن مؤثر نیست.
  5. بیمار را از نظر افکار خودکشی، افسردگی شدید، آنمی همولیتیک، سرکوب مغز استخوان، بیماریهای اتوایمیون و عفونی، ‌اختلال ریوی، پانکراتیت و دیابت بررسی کنید.
  6. در صورت بروز انفیلتراسیون ریوی یا نارسایی شدید ریوی تجویز دارو را متوقف کنید.


نکات قابل توصیه در مورد ریبابایوویر

دارو را می‌توان بدون توجه به زمان غذا خوردن مصرف کرد. ولی بهتر است زمان مصرف همیشه یکنواخت باشد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی ضد ویروس تیپراناویر

آشنایی با کاربردهای درمانی قرص افاویرنز

معرفی قرص ایندیناویر و موارد مصرف آن

آشنایی با کاربردهای قرص تنوبایوویر

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits