دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی قرص ریسبایودال و کاربردهای درمانی آن
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ریسبایودال (RISBIODAL) نام تجاری داروی ریسپریدون است که یک نوع داروی ضدجنون است. قرص ریسبایودال سبب ایجاد تغییراتی در میزان مواد شیمیایی موجود در مغز (نوروترنسمیتر) می گردد.


موارد مصرف قرص ریسبایودال

ریسبایودال (RISBIODAL) نام تجاری داروی ریسپریدون است که یک نوع داروی ضدجنون است. قرص ریسبایودال سبب ایجاد تغییراتی در میزان مواد شیمیایی موجود در مغز (نوروترنسمیتر) می گردد.

قرص ریسبایودال برای درمان اختلالات حاد و یا حالات مزمن روانی مثل اسکیزوفرنی و نشانه های اختلال دوقطبی (افسردگی- شیدایی) استفاده می شود. قرص ریسبایودال همچنین برای درمان و کاهش تحریک پذیری مفرط کودکان در خودمانده (اوتیسم) به کار می رود. اگر چه ناراحتی اصلی را برطرف نمی کند اما در کاهش علایم آزاردهنده موثر است.

علایم مثبت (مانند توهم زایی، اختلال فکر) و علایم منفی (مانند انزوا، ناراحتی های احساسی و عاطفی) را رفع می کند. می تواند در رفع دیگر نشانه های ناشی از اسکیزوفرنی از قبیل افسردگی و اضطراب مفید باشد.قرص ریسبایودال در مقایسه با دیگر داروهای ضدجنون اثر تسکین بخشی کمتری دارد و ایجاد اختلالات حرکتی خیلی کمتری می کند.

مکانیسم اثر ریسبایودال

ریسبایودال مکانیسم اثر ضد جنون این دارو مشخص نیست .اثر آن احتمالا به خاطر مهار انتخابی مونو آمینرژیک (D2 , 5-HT2)می باشد .این دارو همچنین دارای اثر مهاری متوسطی بر گیرنده های H1. a2. a1 می باشد .

فارماکوکینتیک ریسبایودال

ریسبایودال جذب گوارشی دارو زیاد و سریع می باشد و دارو به مقدار خیلی زیاد به پروتئین های پلاسما متصل می شود.متابولیسم دارو عمدتا کبدی و دفع آن از طریق ادرار (70%) و مدفوع (15%) ونیمه عمر آن 24-20 ساعت می باشد .

راهنمای مصرف ریسبایودال

ریسبایودال را طبق دستور پزشکتان مصرف نمایید. از مصرف دارو بیش از میزان تجویز شده یا در مدت زمانی طولانی‌تر خودداری نمایید. این دارو را می‌توان همراه با وعده‌های غذایی یا بدون وعده‌های غذایی مصرف نمود.

برای مصرف قرص‌های ریسبایودال نکات زیر را مد نظر داشته باشید: تا هنگام مصرف قرص آن را از پوشش حفاظتی خارج نکنید. مراقب باشید در هنگام خارج نمودن قرص از پوشش قرص دچار آسیب و شکستگی نشود.

ریسبایودال از جویدن قرص اجتناب کنید. برای اخذ بهترین تأثیرات درمانی دارو را طبق برنامه زمانی منظم استفاده کنید. از مخلوط نمودن نوع مایع دارو با چای یا نوشابه خودداری کنید. برای بهبود نشانه‌های بیماری حداقل چند هفته باید به مصرف دارو ادامه دهید و برای کسب نتایج درمانی مطلوب دارو را طبق دستور پزشک معالجتان مصرف کنید. اگر بعد از گذشت چند هفته بهبود نیافتید با پزشکتان مشورت کنید.

قرص ریسبایودال

مقدار و نحوه مصرف ریسبایودال

دوزبندی در بزرگسالان:

شیزوفرنی :

خوراکی : با 2 میلی گرم روزانه شروع می شود و در فواصل هر 24 ساعت 1 تا 2 میلی گرم روزانه افزایش می یابد . دوز هدف پیشنهادی 2 تا 8 میلی گرم روزانه ، یکبار در روز یا به صورت منقسم هر 12 ساعت ( کارآیی دارو به صورت نمودار زنگوله ای شکل است ؛ 4 تا 8 میلی گرم روزانه از دارو دارای اثرات بیشتری از 12 تا 16 میلی گرم روزانه می باشد)

عضلانی : 5/12 تا 50 میلی گرم به داخل عضله گلوتئال یا دلتوئید هر 2 هفته یکبار تزریق می شود . تنظیمات دوز نباید بیش از 4 هفته طول بکشد.
توصیه می شود قبل از شروع درمان با ریسپریدون عضلانی. تحمل دارو نسبت به فرم خوراکی دارو ارزیابی شود.

مانیای دوقطبی :

خوراکی : 2 تا 3 میلی گرم روزانه شروع می شود . ممکن است در صورت نیاز در فواصل زمانی هر 24 ساعت 1 میلی گرم روزانه تا 6 میلی گرم روزانه افزایش یابد. دوزهای پیشنهادی برای دوره های درمانی بیش از 3 هفته قابل دسترسی نمی باشد.

عضلانی : 5/12 تا 50 میلی گرم به داخل عضله گلوتئال یا دلتوئید هر 2 هفته یکبار تزریق می شود . تنظیمات دوز نباید بیش از 4 هفته طول بکشید. توصیه می شود قبل از شروع درمان با ریسپریدون عضلانی. تحمل دارو نسبت به فرم خوراکی دارو ارزیابی شود.

مصرف ریسبایودال در دوران بارداری و شیردهی

این دارو جزء گروه C می‌باشد و این بدان معناست که اگر چه ممکن است برای جنین مضر باشد، اما در صورت صلاحدید پزشک و بررسی‌های منظم در طول بارداری قابل مصرف است؛ لذا در صورت حاملگی یا تصمیم برای باردار شدن پزشک معالجتان را آگاه سازید. اگر چه مقدار اندکی از این دارو در شیر مادر ترشح می‌شود اما این میزان کمتر از آن است که در اکثر موارد در جریان خون کودک قابل اندازه‌گیری و برای او خطرناک باشد. اما توصیه می‌شود اگر به کودکتان در حین مصرف این دارو شیر می‌دهید حتماً از پزشکتان اجازه بگیرید.

ریسبایودال

موارد منع مصرف ریسبایودال

در صورت ابتلا به سرطان پستان ،برادی کاردی ،اختلالات الکترولیتی ،بیماری های قلبی –عروقی وعروقی مغز ،سابقه سکته قلبی یا حمله عصبی ،دهید راتاسیون ،کاهش حجم خون ،اختلالات شدید کبدی وکلیوی ،بیماری پارکینسون،حساسیت مفرط نسبت به دارو وهمراه با سایر دارو های طولانی کننده فاصله QT نباید از این دارو استفاده کرد .

عوارض جانبی ریسبایودال

آکاتیزیا ،اضطراب ،عصبانیت ،تاری دید ،اختلال جنسی ،کاهش تمایل جنسی ، سرگیجه ، دیسمنوره ،منوراژی ،اثرات خارج هرمی ،دیستونی ،پارکینسون ،بی خوابی ،اختلال در دفع ادرار ،تغییرات خلق و خوی ،بی قراری ،اختلال در تمرکز ،مشکلات حافظه ای ،بثورات پوستی وخارش ،اسهال یا یبوست ،سرفه ،خشکی دهان ،سوءها ضمه ،سر درد ،تهوع ،التهاب بینی و حلق و افزایش وزن وسندرم بدخیم نورولپتیک ،عوارض جانبی عمده این دارو هستند .

تداخلات دارویی ریسبایودال

مصرف همزمان ریسبایودال با الکل وسایر مضعف های CNS باعث تضعیف شدید CNS می شود .مصرف این دارو با داروهای ضد فشار خون بالا موجب افت شدید فشار خون می شود .این دارو اثر بروموکریپتین ،لوودوپا ،پرگولاید را کاهش می دهد .کلیرانس ریسبایودال توسط کاربامازپین افزایش و توسط کلوزاپین کاهش می یابد .

موارد احتیاط ریسبایودال

در حین مصرف ریسبایودال از قرار گرفتن در هوای بسیار سرد یا بسیار گرم اجتناب کنید. در هوای گرم و هنگام فعالیت، آب زیاد بنوشید. در هنگام رانندگی و انجام کارهایی که مستلزم هوشیاری کامل هستند احتیاط کنید. از نوشیدن الکل در طول دوره درمان خودداری کنید. مصرف الکل می‌تواند باعث تشدید عوارض جانبی ریسپریدون و کاهش اثر آن شود.

هشدار ها در رابطه با ریسبایودال

  • ریسبایودال باعث طولانی شدن فاصله QT در بعضی از بیماران می شود .
  • به دلیل احتمال افزایش سطح پلاسمائی پرولاکتین ، در طی درمان با ریسبایودال باید سطح پرولاکتین را به طور منظم اندازه گیری نمود .
  • در صورت ابتلا بیمار به تومورهای مغزی ،انسداد روده ای ،سندرم Reye s، سابقه سوءاستفاده یا وابستگی داروئی این دارو را باید با احتیاط کامل مصرف کرد.

مصرف قرص ریسبایودال

مسمومیت با دوزهای بیش از اندازه ریسبایودال

خواب آلودگی، افزایش میزان ضربان قلب، احساس سبکی در سر، ضعف و بی‌قراری در عضلات حرکتی چشم‌ها، آرواره، گردن و دهان از نشانه‌های مصرف دوزهای بیش از اندازه هستند.

توصیه های دارویی ریسبایودال

  • در حین مصرف ریسبایودال باید بیمار جهت مشاهده هر گونه اختلال حرکتی دیررس مورد معاینه دوره ای قرار گیرد .
  • از آنجایی که خودکشی در بیماران مبتلا به جنون جوانی وجود دارد ریسبایودال باید با حداقل مقدار ممکن در دسترس بیمار قرار گیرد.

در صورت بروز سندرم بدخیم نورولپتیک، مصرف ریسبایودال باید بلافاصله قطع کرد. برای درمان هیپرترمی ( با تجویز داروهای ضد تب) ، دهیدراتاسیون (با تأمین آب و الکترولیت‌ها ) ناپایداری قلبی-عروقی، ( با کنترل فشار خون و ریتم قلب)، هیپوکسی(با تجویز اکسیژن و تنفس کمکی)، سفتی عضلانی(با تجویز دانترولن ، بروموکریپتین و آمانتادین) اقدام لازم را به عمل آورد .

در صورت نیاز به تداوم مصرف دارو ، حداقل 5 روز دارو را باید قطع کرد و سپس با جایگزین یک دارو از یک گروه دیگر از داروهای ضد جنون(با مقدار کم) درمان را ادامه داد.

شرایط نگهداری ریسبایودال

دارو را در دمای معمولی اتاق دور از رطوبت، نور و دما نگهداری نمایید. دارو را در مکانی قرار ندهید که دچار یخ زدگی شود.

بیشتر بخوانید:

داروهای اسکیزوفرنی : آشنایی کامل با داروهای درمان اسکیزوفرنی

همه چیز در مورد قرص الانزاپین (Olanzapine)

همه آنچه که باید در مورد جنون روانی(روان پریشی) بدانید!

آشنایی با کاربردهای درمانی داروی اورفنادرین

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits