دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض جانبی قرص زولبیوم 
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
زولبیوم برای دوره کوتاه مدت جهت رفع مشکلات خواب تجویز می شود. اگر دچار مشکل بی خوابی هستید، قرص زولبیوم به خوابیدن بهتر شبانه کمک می کند. این قرص به گروه داروهای خواب آور و آرام بخش مربوط می شود و بر روی مغز تاثیر می گذارد.

فواید درمانی قرص زولبیوم

زولبیوم برای دوره کوتاه مدت جهت رفع مشکلات خواب تجویز می شود. اگر دچار مشکل بی خوابی هستید، قرص زولبیوم به خوابیدن بهتر شبانه کمک می کند. این قرص به گروه داروهای خواب آور و آرام بخش مربوط می شود و بر روی مغز تاثیر می گذارد.

اگر شما هم به سختی می‌توانید به خواب بروید، بیشترِ شب‌ها با بی خوابی دست و پنجه نرم می‌کنید یا اگر مکررا بیدار شدن از خواب در شب را تجربه می‌کنید، بدانید که تنها نیستید و این مشکل بسیار شایع است. علاوه بر داروهای خانگی و سنتی قرص زولبیوم با تجویز پزشک می تواند به شما کمک کند.

اشکال دارویی: قرص های 5 و 10 میلی گرمی

مکانیسم اثر قرص زولبیوم

زولبیوم از نظر عملکرد شبیه بنزودیازپین ها می باشد و بر روی گیرنده های GABA تاثیر می گذارد. این گیرنده ها در مغز بطور گسترده ای پراکنده هستند. اتصال به جایگاه گیرنده های گابا باعث افزایش اثرات انتقال عصب این واسطه شیمیایی می شود. این اتصال باعث باز شدن کانال کلراید بر روی رسپتور می شود و باعث افزایش پلاریزاسیون نرون می گردد.

به نظر می رسد بنزودیازپین ها اثر مهار کننده گابا را تقویت می کنند و از این راه میزان تحریک نورون ها را در بسیاری از مناطق مغز کاهش می دهند

فارماکوکینتیک قرص زولبیوم

قرص زولبیوم بسرعت بعد از تجویز خوراکی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و در عرض 3 ساعت به حداکثر سطح پلاسمائی خود می رسد. این دارو متحمل متابولیسم عبور اولیه کبدی می شود و فراهمی زیستی مطلق آن حدود 70% است. ن

یمه عمر حذفی آن حدود 5/2 ساعت بوده و تقریباً 92% باند پروتئینی دارد. این دارو بطور اولیه توسط ایزوآنزیم سیتوکروم P450 نوع CYP3A4 متابولیز می شود. متابولیتهای غیر فعال این دارو از طریق ادرار و مدفوع، دفع می شوند. این دارو در شیر مادر وارد می شود.

قرص خواب آور زولبیوم

مقدار مصرف قرص زولبیوم

دوز معمول زولبیوم 10 میلی گرم خوراکی بلافاصله قبل از خوابیدن است. در بیماران مسن و یا ناتوان، درمان با 5 میلی گرم شب هنگام صورت می گیرد. میزان دوز دارو در اختلال کبدی بایستی کاهش یابد.

مصرف قرص زولبیوم در دوران حاملگی

مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

مصرف قرص زولبیوم در دوران شیردهی

در دوران بارداری بخصوص در ماههای آخر بارداری سبب ایجاد دپریشن تنفسی در نوزادان می شود. این دارو در شیرمادر ظاهر می شود ، بنابراین از تجویز آن به زنان شیرده خودداری کنید

هشدار ها در رابطه با مصرف قرص زولبیوم

سالمندان، نارسایی کبدی، سابقه ی اعتیاد به دارو یا مواد مخدر ، علاءم شوک آنافیلاکسی،تغییرات خلق و خو، افکار غیر طبیعی ،رفتار پیچیده، افسردگی.

  • قطع مصرف دارو باید تدریجی باشد تا از بروز سندرو قطع مصرف پیشگیری شود.
  • از فعالیت هایی که به تمرکز نیاز دارند از جمله رانندگی پرهیز کنید.
  • از مصرف همزمان با الکلی بپرهیزید.

موارد منع مصرف قرص زولبیوم

تاکنون موردی برای منع مصرف شنانخته نشده است.در مورد بیماران دچار اختلالاتی که متابولیسم یا پاسخ همودینامیک را تحت تاثیر قرار می دهند و افراد مبتلا به کاهش تلاش تنفسی ، افسردگی یا سابقه سوء مصرف الکل یا مواد مخدر مصرف دارو با احتیاط صورت گیرد.

قرص زولبیوم

نکات پزشکی در رابطه با قرص زولبیوم

درمان با قرص زولبیوم را به 7 تا 10 روز محدود کنید در صورتی‌ که بیش از 2 هفته نیاز به مصرف دارو باشد ارزیابی مجدد بیمار ضروری است‌. آثار تضعیف‌ کنندگی دارو بـر روی CNS مشـابه سـایر داروهای آرام‌بخش -‌ خواب‌آور است چون شروع اثر دارو سریع است‌. مصرف دارو باید سریع‌الاثر قـبل از رفتن به خواب صورت‌ گیرد.

به دلیل افزایش عوارض جانبی‌، در صورت مصرف هـم زمـان داروهـای تضعیف‌کننده CNS نیاز به تنظیم دوز زولپیدم است‌. از مسمومیت تجمعی یا تعهدی با ایـن دارو در مورد آن دسته از بیماران بستری با سابقه افسردگی اقدام به خودکشی یا سوء‌ مصرف ثابت شده مواد مخدر خودداری‌ کنید.

پایش دقیق بیماران دارای سابقه اعتیاد یا سوء مصرف الکل با مواد مخدر ضروری است‌. زیرا خطر اعتیاد یا وابستگی به دارو وجود دارد.به بیمار توصیه شود: دارو را به همراه یا به سرعت پس از غذا مصرف نکند.

توصیه های دارویی قرص زولبیوم

  1. دارو را دقیقا به مقدار تجویز شده توسط پزشک شب ها قبل از خواب مصرف کرده و هرچه سریع تر به رختخواب بروید.
  2. از مصرف دارو با غذاهای چرب خودداری کنید.
  3. در سالمندان با احتیاط بیشتری مصرف شود.
  4. در زمان خواب آلودگی از انجام فعالیت هایی که نیاز به احتیاط دارد خودداری کنید.
  5. مصرف مداوم این دارو بیشتر از 7تا 10 روز توصیه نمی شود.
  6. 2 تا 4 ساعت پس از مصرف دارو از رانندگی و سایر فعالیتهایی که به تمرکز و هوشیاری کامل نیاز دارند خودداری کنید.
  7. این دارو با مصرف الکل تداخل دارویی دارد.
  8. در مدت درمان با این دارو ممکن است با تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه مختصری ایجاد شود که به مرور برطرف می شود. این حالت طبیعی است. هنگام برخواستن ، به ارامی بلند شوید.
  9. تا جای ممکن سعی کنید تنها در صورت نیاز از دارو استفاده کنید و از مصرف مداوم آن برای خواب شبانه جهت جلوگیری از ایجاد مقاومت نسبت به دارو خودداری نمایید.در صورت استفاده ی مداوم بیشتر از یک هفته پزشک خود را در جریان بگذارید.
  10. در صورت مصرف طولانی مدت به منظور کاهش احتمال بروز علائم قطع مصرف دارو و عدم بازگشت علائم بیماری، باید قطع مصرف این دارو تحت نظر پزشک و تدریجی باشد.
  11. مصرف این دارو در کودکان مجاز نمی باشد.

شرایط نگهداری قرص زولبیوم

در دمای 15-25 سانتیگراد نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

قرص های خواب آور

فواید مصرف قرص خواب آور ملاتونین

قرص خواب کلونازپام و عوارض آن

همه چیز در مورد قرص خواب آور زوپیکلون

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits