دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای درمانی فوق العاده کرم تازاروتن
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کرم تازاروتن (Tazarotene Cream) برای کاهش چین و چروک‌های پوستی و لکه‌های تیره و روشن روی صورت استفاده می‌شود. تازاروتن یک محصول رتینوئیدی مرتبط با ویتامین A است.

اطلاعات دارویی کرم تازاروتن

کرم تازاروتن (Tazarotene Cream) برای کاهش چین و چروک‌های پوستی و لکه‌های تیره و روشن روی صورت استفاده می‌شود. تازاروتن یک محصول رتینوئیدی مرتبط با ویتامین A است.

این دارو را باید طبق برنامه مراقبت از پوست استفاده کرد و حین استفاده از آن در معرض نور آفتاب قرار نگرفت.

کرم تازاروتن در درمان موضعی آکنه و پلاک پسوریازیس ملایم تا متوسط کاربرد دارد. توجه داشته باشید که در اوایل دوره درمانی ممکن است آکنه بدتر شود و در مورد پسوریازیس این اتفاق می تواند در هر زمانی از طول دوره درمانی بیفتد.

در انگلستان مصرف کرم تازاروتن در مورد این نوع بیماران تا حد 10% از سطح بدن و در ایالات متحده آمریکا تا 20% از سطح بدن مجاز است.

مقدار و روش مصرف کرم تازاروتن

قبل از شروع درمان با کرم تازاروتن بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

کرم تازاروتن با دوزهای (قدرت) مختلفی تهیه می‌شوند و هدف این است که دوزی از دارو را استفاده کنید که کم‌ترین عارضه و بیش‌ترین منفعت را برایتان داشته باشد.

قبل از استفاده از کرم تازاروتن صورت خود را بشویید و سپس 20 دقیقه صبر کنید تا پوستتان خشک شود و بتوانید از این دارو استفاده کنید.

یک لایه نازک از کرم تازاروتن را روی مناطق آسیب دیده پوستتان بمالید و آن را به آرامی مالش دهید.

کرم تازاروتن را فقط می‌توانید روی صورت خود بمالید، هرگز دارو نباید به چشم و دهانتان برخورد کند.

Tazarotene Cream

موارد منع مصرف کرم تازاروتن

  • به تاریخ انقضای کرم تازاروتن توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز کرم تازاروتن را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی کرم تازاروتن را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف کرم تازاروتن در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

مصرف کرم تازاروتن در زنان باردار اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه بندی می شود. ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد.

تداخلات دارویی کرم تازاروتن

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل کنند عبارتند از: محصولات ویتامین A، مواد فر کننده مو، سایر محصولات پوستی که موجب خشک شدن پوست می‌شوند، محصولات پوستی حاوی الکل یا لیمو (مانند لوسیون اصلاح، عطر)، لوسیون کالامین، صابون، شامپو و پاک کننده‌های دارویی.

Tazarotene کرم

هشدار ها حین مصرف کرم تازاروتن

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که مشکلات پوستی مانند سوختگی، حساسیت یا اگزما دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به محصولات رتینوئیدی مرتبط با ویتامین A مانند ایزوترتینوئین دارید.

اگر در حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی کرم تازاروتن

کرم تازاروتن می‌تواند باعث تحریک پوست و علائمی مانند قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن، کهیر زدن و احساس سوزش شود. در صورتی که این موضوع ادامه پیدا کند یا اگر شدید شد، از کرم تازاروتن استفاده نکنید و با پزشک خود مشورت نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از این دارو می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد کرم تازاروتن

کرم تازاروتن را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر متوجه علائمی مانند خشکی، پوسته پوسته شدن شدید پوست، تنگی نفس یا غش در خود یا فرد دیگری شدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری کرم تازاروتن

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

معرفی کرم ضد لک مخصوص افراد بالای ۴۰ سال سینره

آشنایی با کرم ضد لک و روشن کننده سینره

مضرات کرم سفید کننده پوست هیدروکینون

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits