دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید عالی ژل موضعی کتوپروفن  
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کتوپروفن داروی غیر استروئیدی ضد التهابی است که اغلب ضد التهابی و گاهی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) نامیده می‌شوند. کتوپروفن با جلوگیری از تولید مواد شیمیایی که باعث درد و التهاب می‌شوند، عمل می‌کند.

اطلاعات دارویی ژل موضعی کتوپروفن

کتوپروفن داروی غیر استروئیدی ضد التهابی است که اغلب ضد التهابی و گاهی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) نامیده می‌شوند. کتوپروفن با جلوگیری از تولید مواد شیمیایی که باعث درد و التهاب می‌شوند، عمل می‌کند.

در مواقعی که از درد و تورم ناشی از رگ به رگ شدن، کمردرد یا آرتریت رنج می‌برید، می‌توانید از کتوپروفن موضعی ( ژل ) بر روی قسمتی که دچار درد و التهاب است ، بمالید و درد آن قسمت را التیام دهید.

هنگامی که ژل کتوپروفن را بر روی پوست خود استفاده می‌کنید ، به جای تاثیر گذاشتن روی تمام بدن، به صورت موضعی روی آن قسمت اثر می‌کند، به پوست شما جذب شده و به سمت مناطق عمیق‌تر و ملتهب بدن شما ( به عنوان مثال ، عضله) ، حرکت می‌کند.

زمانی که برای تسکین درد از کتوپروفن موضعی استفاده می‌کنید، دوز کمتری از دارو را دریافت می‌کنید و عوارض جانبی این دارو در بدن شما کم‌تر است.

کتوپروفن هم به صورت با نسخه و بدون نسخه در داروخانه‌ها در دسترس است. ژل کتوپروفن برای استفاده توسط بزرگ‌سالان است و برای کودکان مناسب نیست.

کتوتیفن را با ماساژ ملایم و طولانی مدت به موضع دردناک بمالید و این کار را تا 7 روز تکرار کنید. در صورت عدم بهبود درد و التهاب مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

مقدار و روش مصرف ژل کتوپروفن

قبل از شروع درمان با ژل کتوپروفن ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

مقدار مصرف ژل کتوپروفن، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

قبل از استفاده از ژل کتوپروفن ناحیه آسیب دیده را کاملاً بشویید و خشک کنید و سپس ژل را روی محل درد بمالید. به طور معمول این ژل را باید 3-2 بار در روز استفاده کنید.

ژل کتوپروفن را به طور منظم مصرف کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف آن بگیرید.

موارد منع مصرف ژل کتوپروفن

  • به تاریخ انقضای ژل کتوپروفن توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی این دارو را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

​ ​کتوپروفن

مصرف ژل کتوپروفن در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

تداخلات دارویی ژل کتوپروفن

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل کنند عبارت‌اند از:

آلیسکیرن (aliskiren)، مهارکننده‌های ACE (مانند کاپتوپریل(captopril)، لیزینوپریل(lisinopril))، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (مانند لوزارتان (losartan) ، والزارتان (valsartan))،سیدوفوویر (cidofovir)، لیتیوم ، متوترکسات (methotrexate)، کورتیکواستروئید (مانند پردنیزون(prednisone))، قرص‌های آب یا دیورتیک‌ها مانند فوروزماید(furosemide).

ژل کتوپروفن اگر با داروهای دیگر استفاده شود، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. مثال این داروها عبارت‌اند از : داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل (clopidogrel)، “رقیق کننده خون” مانند: دابیگاتران (dabigatran) / انوکساپارین (enoxaparin) / وارفارین (warfarin).

برچسب روی تمام داروهایتان به‌خصوص داروهای ضد درد یا تب (داروهای غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند سلکوکسیب (celecoxib)، آسپیرین، ایبوپروفن (ibuprofen)، کتورولاک (ketorolac) و ناپروکسن) را بررسی کنید، زیرا مواد تشکیل‌دهنده‌ آن‌ها شبیه به کتوپروفن است و ممکن است عوارض جانبی داروی کتوپروفن را شدیدتر کند.

اگر پزشک به شما آسپرین با دوز پایین (معمولاً 325-81 میلی‌گرم در روز) را برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز کرده است، باید این دارو را حتماً مصرف کنید.حتماً راجع به مصرف این دارو با داروهای دیگر با داروساز خود مشورت کنید.

هشدارها درباره مصرف ژل کتوپروفن

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر مبتلا به آسم و یا هر نوع اختلال آلرژیک هستید.
  • در صورت حاملگی، و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر به بیماری پوستی مانند اگزما مبتلا هستید.
  • اگر تا به حال به داروی خاصی از جمله هر نوع مسکن NSAID (مثل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، ایندومتاسین) حساسیت داشته‌اید.

ژل موضعی کتوپروفن

عوارض جانبی ژل موضعی کتوپروفن

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • جوش، خارش یا قرمزی در محل استفاده
  • گاهی اوقات استفاده از مقدار زیادی ژل ، می‌تواند در برخی از افراد، واکنش‌های آلرژیک و مشکلات تنفسی ایجاد کند.
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از ژل کتوپروفن می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد ژل موضعی کتوپروفن

ژل موضعی کتوپروفن را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر متوجه شدید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری ژل کتوپروفن

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

فواید ژل ماساژ ویشکا جهت تسکین سریع درد

اطلاعات دارویی کامل ژل یا پچ دیکلوفناک

فواید بی نظیر کرم رزماریدین دینه

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits