دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با کاربردهای درمانی مپتازینول
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مپتازینول معمولاً فقط برای مدت کوتاهی تجویز می‌شود. به همین ترتیب، می‌تواند برای درمان درد مرتبط با زایمان و برخی از مشکلات کلیوی مفید باشد. مپتازینول همچنین برای کاهش درد در عمل جراحی استفاده می‌شود.

موارد مصرف داروی مسکن مپتازینول

مپتازینول (Meptazinol) یک داروی مخدر است که برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود. این دارو با اتصال به برخی مناطق کوچک، به نام گیرنده‌های اپیوئید، در مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی) به کاهش درد و واکنش شما نسبت به درد کمک می‌کند.

مپتازینول معمولاً فقط برای مدت کوتاهی تجویز می‌شود. به همین ترتیب، می‌تواند برای درمان درد مرتبط با زایمان و برخی از مشکلات کلیوی مفید باشد. مپتازینول همچنین برای کاهش درد در عمل جراحی استفاده می‌شود.

در صورت مصرف مپتازینول نباید الکل مصرف کنید زیرا این دارو عوارض حاصل از الکل را افزایش می دهد و در صورت مصرف طولانی مدت ممکن است کارایی و اثرگذاری خودش را از دست بدهد.

مپتازینول را بیش از دوز تجویز شده توسط دکتر مصرف نکنید زیرا می تواند عوارض شدیدی برای شما به دنبال داشته باشد.

اشکال دارویی: قرص و تزریقی

نام تجارتی: مپتید

مقدار و روش درست مصرف داروی مپتازینول

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی مپتازینول از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولاً هر 6-3 ساعت یک بار باید مپتازینول را برای تسکین درد مصرف کنید.

قرص مپتازینول را می‌توانید قبل یا بعد از غذا به همراه مقداری آب قورت دهید.این دارو را بیش از دوز تجویز شده استفاده نکنید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی مپتازینول خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف مپتازینول

  • به تاریخ انقضای داروی مپتازینول توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی مپتازینول را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی مپتازینول را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

Mianserin

مصرف مپتازینول در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مپتازینول یک مخدر است و ممکن است برای نوزاد شما مضر باشد.

تاثیر مصرف داروی مپتازینول بر رانندگی

مپتازینول باعث خواب آلودگی می‌شود، تا زمانی که تأثیر این دارو در بدن شما است، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید. یک روز کامل طول می‌کشد تا تأثیر این دارو از بدن شما خارج شود.

تداخلات دارویی مپتازینول

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروهای خاصی که در ادامه نام می‌بریم، می‌توانند خطر عوارض جانبی داروی مپتازینول (مانند خواب آلودگی شدید و سرگیجه) را چندین برابر کنند، اگر داروهایی از جمله:

الکل، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند لورازپام، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، آنتی هیستامین‌ها (از قبیل دیفن هیدرامین و ستیریزین (cetirizine))، شل‌ کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین). را استفاده می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

هشدار درباره مصرف مپتازینول

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی مپتازینول ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر هرگونه مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
  • اگر شما مشکل پروستات یا هر گونه مشکل دفع ادرار دارید.
  • اگر هر گونه مشکل تنفسی مثل آسم و یا بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) دارید.
  • اگر به شما گفته شده است که فشارخون پایین دارید .
  • اگر هرگونه مشکل تیروئیدی یا غدد آدرنال دارید.
  • اگر مبتلابه صرع هستید.
  • اگر مشکل مجرای صفراوی دارید.
  • اگر به بیماری ضعف عضلانی به نام میاستنی گراویس مبتلا هستید.
  • اگر به تازگی دچار مصدومیت شدید سر شده‌اید.
  • اگر به مصرف مواد مخدر و یا الکل اعتیاد دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

Mianserin قرص

عوارض مصرف مپتازینول

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند.

در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • احساس سرگیجه، خواب آلودگی و ضعف: در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری نمایید.
  • احساس بیماری (تهوع)، دل درد: وعده‌های غذایی کوچک و بدون ادویه بخورید.
  • یبوست: مقدار زیادی مایعات و فیبر مصرف کنید.
  • سردرد، تعریق، کهیر پوستی: در صورت آزار دهنده شدن هر کدام از این موارد به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی مپتازینول می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد مپتازینول

مپتازینول را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند زنگ در گوش، سردرگمی، تنفس سریع، تشنج، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی مپتازینول

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

انواع قرص مسکن : ۲۰ قرص مسکن قوی برای درمان انواع دردها

اطلاعات دارویی کامل مسکن هیدروکودون-استامینوفن

موارد مصرف و عوارض قرص استامینوفن کدئین

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits