دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید درمانی و عوارض احتمالی فلورسئین
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فلورسئین (Fluorescein) به صورت موضعی برای اندازگیری فشار سطح محدب چشم، پیدا کردن ضایعات سطح چشم، تعیین محل زخم و اجسام خارجی در چشم، انجام آزمون نشت اشک و آزمون های نشت زخم چشم، و قرار دادن لنز سخت به کار می رود. 

موارد مصرف و عوارض فلورسئین

فلورسئین (Fluorescein) به صورت موضعی برای اندازگیری فشار سطح محدب چشم، پیدا کردن ضایعات سطح چشم، تعیین محل زخم و اجسام خارجی در چشم، انجام آزمون نشت اشک و آزمون های نشت زخم چشم، و قرار دادن لنز سخت به کار می رود.

فلورسئین به صورت تزریق داخل وریدی (آمپول) ، به عنوان ماده کمکی در آنژیوگرافی شبکیه چشم، ارزیابی عروق عنبیه، مشاهده جریان مایع داخل چشم، تشخیص بافت‌های مرده و تومورهای چشم، معاینه ته چشم و تعیین زمان گردش خون چشم مصرف می‌شود.

اشکال دارویی: آمپول تزریقی، تیوب چشمی

مکانیسم اثر فلورسئین

وقتی به طور موضعی بر روی چشم استفاده شود، مناطق خراشیده یا زخمی قرینه و مایعات چشمی را رنگی می کند. ضایعات در نور معمولی سبز و در نور آبی زرد روشن به نظر می رسد. اجسام خارجی در چشم که توسط بافت پوشیده نشده باشند توسط یک حلقه سبز رنگ مشخص می شوند.

مقدار و روش درست مصرف داروی فلورسئین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما در شناخت دارو کمک می‌کند و اطلاعات دارویی را راجع به دارو در اختیار شما قرار می‌دهد و شما را از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع می‌کند.

دوز و مقدار داروی فلورسئین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. پزشک با توجه به اینکه با استفاده از این ماده می‌خواهد چه چیزی را مشاهده کند، مقدار مورد نظر (به طور مثال برای مشاهده تومور، مقدار فلورسئین تزریقی بستگی به اندازه تومور دارد) از این ماده را به جریان خون یا سلول و یا اندام مورد نظر تزریق می‌کند.

آمپول ۵ میلی‌لیتری (۱۰%، معادل mg 500 فلوئورسئین) به صورت داخل وریدی و به طور آهسته (طی ۵ تا ۱۰ ثانیه) تزریق می‌شود. در نارسایی کلیوی (بیماران دیالیزی)، نصف آمپول ۵ میلی‌لیتری (۱۰%) از راه داخل وریدی و به طور آهسته تزریق می‌شود.

Fluorescein

مصرف فلورسئین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. فلورسئین به خصوص در ۳ ماهه اول بارداری نباید مصرف شود، در دوران بارداری داروی فلورسئین تنها در صورتی که ضرورت قطعی داشته باشد باید تجویز گردد. این دارو در شیر ترشح می‌‌شود، بنابراین تا ۳-۲ روز پس از تزریق این دارو شیردهی باید متوقف شود.

تاثیر مصرف داروی فلورسئین بر رانندگی

فلورسئین باعث تاری دید، سرگیجه یا خواب آلودگی نمی‌شود، اگر این علائم را نداشتید، نیازی نیست از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب کنید.

تداخلات دارویی فلورسئین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

فلورسئین داروی قلیایی است، داروهای اسیدی را نباید همزمان با این دارو و به صورت وریدی تزریق نمود.

موارد منع مصرف فلورسئین

در صورت حساسیت به فلوروسئین یا هر یک از اجزاء فرآورده و یا همراه با عدسیهای تماسی نرم نباید مصرف شود. همچنبن این دارو برای آنژیوگرافی در زنان باردار (مخصوصاً در سه ماه اول بارداری) نباید مصرف شود.

عوارض جانبی فلورسئین

  • اعصاب مرکزی: سردرد، تشنج.
  • چشم: زرد شدن ملتحمه.
  • قلبی ـ عروقی: ایست قلبی، انفارکتوس میوکارد،‌ افت فشار خون، شوک، ترومبوفلبیت، سنکوپ.
  • دستگاه گوارش: تهوع، استفراغ، احساس تغییر مزه، پانکرآتیت.
  • تنفسی: دیسترس تنفسی، اسپاسم برونش.
  • پوست: زرد شدن پوست، واکنش‌های حساسیت به نور، کهیر،‌ خارش، نکروز بافتی، ضایعات شبه پسوریازیس.

سایر عوارض: واکنش آنافیلاکسی، واکنش‌های حساسیتی، افزایش خطر بروز حمله در افراد مبتلا به آنمی سلول داسی شکل (Sickle Cell)،‌ تیره شدن ادرار.

قرص

هشدار ها در مورد فلورسئین

1- در افراد دارای سابقه حساسیت، آلرژی و یا آسم، این دارو باید با احتیاط مصرف گردد و همیشه در ابتدا با مقادیر کم آزمایش شود.
2- این دارو عدسیهای تماسی نرم، پوست و البسه را رنگی می کند.
3- در صورت تزریق داخل وریدی، وسایل لازم برای احیاء (اپی نفرین 1:1000، آنتی هیستامین ها، استروئیدها، آمنیوفیلین تزریقی و اکسیژن) باید در دسترس باشد. در صورت بروز حساست مصرف دارو را باید قطع کرد.

توصیه های دارویی فلورسئین

1- اگر محلول حاوی رسوب بود، از مصرف آن خودداری شود.
2- بعد از مصرف این فرآورده، رنگ ادرار (به مدت 36-24 ساعت) به زرد روشن تغییر می نماید.
3- وقتی فلوروسئین استفاده شد، چشم را باید با سرم نمکی استریل شستشو داد و حداقل یک ساعت از گذاشتن مجدد عدسی تماسی خودداری شود.
4- در هنگام تزریق باید از هرگونه نشت عروقی جلوگیری کرد، زیرا نشت عروقی فلوروسئین موجب ضایعات بافتی و درد شدید در بازو می شود.

نکات قابل توصیه به بیمار برای مصرف فلورسئین

1- پس از تزریق این دارو، پوست و ادرار زرد خواهد شد که پس از مدتی (6 تا 12 ساعت برای پوست و 24 تا 36 ساعت برای ادرار) این حالت برطرف خواهد شد.
2- در صورتی که به بیماری کلیوی یا قلبی مبتلا هستید، پیش از دریافت فلورسئین پزشک خود را مطلع سازید.
3- در صورتی که دارای سابقة حساسیت (آلرژی) هستید، پزشک خود را مطلع نمایید.

شرایط نگهداری فلورسئین

  • فلورسئین را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • فلورسئین را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید. از فریز شدن این دارو اجتناب نمایید.

بیشتر بخوانید:

قطره چشمی Hye : موارد مصرف و فواید قطره استریل چشمی های

معرفی قطره چشمی بریمونیدین

آشنایی با موارد مصرف قطره چشمی تروپیکامید

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits