دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی کامل قرص دوراویرین
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دوراویرین پیشرفت عفونت HIV را از طریق کاهش تعداد ویروس در بدن کند می‌کند. این دارو به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و خطر توسعه عوارض مرتبط با عفونت HIV مانند سرطان یا عفونت‌های جدید را کاهش می‌دهد.

موارد مصرف و عوارض جانبی دوراویرین

دوراویرین (Doravirine) برای جلوگیری از گسترش عفونت HIV همراه با داروهای ضد ویروسی دیگر تجویز می‌شود تا با قوی کردن عملکرد سیستم ایمنی از گسترش عفونت جلوگیری شود. استفاده از سه یا تعداد بیشتری داروی ضد رترو ویروسی به‌ طور همزمان، مؤثرتر از استفاده تکی دارو است. مصرف ترکیبی داروهای مختلف خطر ایجاد مقاومت در برابر هر یک از داروها را کاهش می‌دهد.

دوراویرین پیشرفت عفونت HIV را از طریق کاهش تعداد ویروس در بدن کند می‌کند. این دارو به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و خطر توسعه عوارض مرتبط با عفونت HIV مانند سرطان یا عفونت‌های جدید را کاهش می‌دهد. دوراویرین توسط پزشک متخصص برای شما تجویز خواهد شد.

مقدار و روش درست مصرف داروی دوراویرین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار قرص دوراویرین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.

دوز دوراویرین بستگی به شرایط بیمار، وزن و سن او دارد. سعی کنید دوزهای داروی خود را در همان زمان هر روز و سر یک ساعت منظم مصرف کنید. دوراویرین را همراه با یا بدون غذا مصرف کنید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی دوراویرین روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف دوراویرین

  • به تاریخ انقضای داروی دوراویرین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی دوراویرین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی دوراویرین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف قرص دوراویرین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید، در این دوران، این دارو را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

تاثیر مصرف قرص دوراویرین بر رانندگی

داروی دوراویرین باعث خستگی و سرگیجه نمی‌ شود، نیازی نیست از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

قرص

تداخلات دارویی دوراویرین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروهایی که بر حذف دوراویرین از بدن تأثیر گذارند و در نتیجه بر روی عملکرد این دارو نیز تاثیر می‌گذارند، عبارتند از: آپالوتامید ، انزالوتامید ، میتوتان ، ریفامایسین‌ها (مانند ریفامپین و ریفابوتین) ، مخمر سنت جان ، برخی از داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می‌شوند (مانند کاربامازپین ، فنوباربیتال ، فنی توئین ، پریمیدون).

هشدار درباره مصرف دوراویرین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قرص دوراویرین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر باردار یا شیرده هستید.
  • در صورتی که مشکل کبدی (هپاتیت یا سیروز کبدی) دارید.
  • در صورتی که چربی خون شما بالا است.
  • اگر دیابت دارید.
  • در صورتی که مشکل قلبی دارید.
  • اگر به بیماری هموفیلی مبتلا هستید.
  • در صورتی که قبلاً به هر نوع دارویی حساسیت داشته‌اید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض مصرف داروی دوراویرین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • اسهال . حالت تهوع . سردرد
  • خستگی . درد شکم . سرگیجه
  • رویاهای غیر معمول
  • افزایش چربی در نواحی مختلف بدن، تغییر خلق و خو: اگر این علائم را داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از قرص دوراویرین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد داروی دوراویرین

دوراویرین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی دوراویرین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

آباکاویر چه کاربردهای دارویی دارد؟

آشنایی با کاربردهای درمانی قرص افاویرنز

همه چیز در مورد داروی لوپیناویر و ریتوناویر

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits