دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با کاربردهای درمانی داروی اورفنادرین
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اورفنادرین (Orphenadrine) یک داروی ضد موسکارینی است. این دارو برای افرادی که دچار اختلالات حرکتی ناخواسته هستند و این اختلالات حرکتی به عنوان یک عارضه جانبی ناشی از مصرف داروهای خاص، مانند برخی از داروهای ضد جنون است، تجویز می‌شود.

موارد مصرف و عوارض جانبی اورفنادرین

اورفنادرین (Orphenadrine) یک داروی ضد موسکارینی است. این دارو برای افرادی که دچار اختلالات حرکتی ناخواسته هستند و این اختلالات حرکتی به عنوان یک عارضه جانبی ناشی از مصرف داروهای خاص، مانند برخی از داروهای ضد جنون است، تجویز می‌شود. این اختلالات حرکتی اغلب به نام “عوارض جانبی اکستراپیرامیدال” خوانده می‌شود و شامل عوارضی مانند حرکات صورت و بدن کنترل نشده، لرزش و بی قراری می‌شود.

اورفنادرین همچنین برای از بین بردن سفتی عضلات در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تجویز می‌شود، اگر چه به طور کلی داروهای دیگر ترجیح داده می‌شود. اورفنادرین به فرم‌های هیدروکلرید و سیترات مصرف می‌شود.

بیماری پارکینسون به طور کلی نوعی اختلال مغزی به شمار می آید که منجر به عدم کنترل فرد بر روی عضلاتش می شود و با علایمی همچون سفت شدن عضلات، لرزش و عدم تعادل در فرد بروز پیدا می کند. اغلب علایم این بیماری در ابتدا بسیار خفیف است و کسی به آن توجه کافی نمی کند و با گذشت زمان علایم این بیماری تشدید می شوند اما درمان به موقع در این بیماری می تواند باعث شود فرد مبتلا چندین سال حتی بدون هیچ گونه علایمی و به طور عادی زندگی کند. امروزه برای کنترل و درمان بیماری پارکینسون از داروهای متنوعی استفاده می شود که یکی از آن ها داروی اورفنادرین است.

نام تجاری: بیورفن، دیسیپال، نورفلکس
اشکال دارویی: قرص، محلول و آمپول

مکانیسم اثر اورفنادرین

داروی اورفنادرین با تاثیر در مسدود کردن کانال های عصبی که باعث ایجاد سفتی عضلات می شوند به شل شدن عضلات کمک می کند و فرد احساس آرامشی در عضلاتش دارد. پس از مصرف این دارو مدت زمان حدودا ۶۰ دقیقه طول می کشد که اثرات آن در بدن بروز پیدا کند و این اثرات حدودا ۸ تا ۱۲ ساعت نیز در بدن دوام خواهند داشت.

Orphenadrine

فارماکوکینتیک اورفنادرین

اورفنادرین به راحتی از راه گوارشی جذب می‌شود و تقریباً به طور کامل به 8 متابولیت، متابولیزه می‌شود و عمدتاً دفع ادراری دارد.( اکثر متابولیت‌ها و مقادیر کمی داروی تغییر نکرده از ادرار دفع می‌شوند)

موارد منع مصرف داروی اورفنادرین

  • به تاریخ انقضای داروی اورفنادرین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی اورفنادرین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • داروی اورفنادرین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • انسداد دریچه پیلور - زخم گوارشی - هایپر تروفی پروستات - کاردیواسپاسم - میاستنی گراویس - حساسیت شدید به اورفنادرین
  • تداخل دارویی اورفنادرین را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخلات دارویی اورفنادرین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، آنتی‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، داروهای ضد تشنج (کاربامازپین (carbamazepine))، باربیتورات‌ها (به عنوان مثال، فنوباربیتال (phenobarbital))، داروهای روحی (به عنوان مثال، فنوتیازین‌ها مانند کلرپرومازین (chlorpromazine))، شل‌کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

قرص

نکاتی که قبل از مصرف اورفنادرین باید در نظر گرفته شود

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اورفنادرین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی ‌که هرگونه بیماری کبدی و یا مشکل کلیوی دارید.
  • اگر هرگونه مشکل قلبی-عروقی دارید.
  • اگر شما مشکل پروستات و یا دفع ادرار دارید.
  • اگر بیش از یک هفته است که دچار یبوست شده‌اید.
  • اگر شما مبتلابه بیماری گلوکوم (افزایش فشار در چشم) هستید.
  • اگر شما فشارخون بالا دارید.
  • اگر شما بیماری به نام میاستنی گراویس (بیماری ضعف عضلانی) دارید.
  • اگر شما تاکنون دچار یک مشکل بهداشت روانی به نام سایکوز هستید.
  • اگر مبتلابه بیماری ارثی خونی نادر به نام پورفیری هستید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به یک دارو را دارید.

اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی احتمالی داروی اورفنادرین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در‌صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خشکی دهان، احساس بیماری، تاری دید، احساس گیجی و بی قراری

اگر علائمی در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به‌واسطه مصرف داروی اورفنادرین می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگه‌ داری داروی اورفنادرین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد قرص سافینامید (پارکینسون)

موارد مصرف قرص پرامی پکسول و عوارض خطرناک این دارو

معرفی داروی کو کارل دوپا و موارد مصرف آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits