دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با فواید درمانی پماد کاپسیان 
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پماد كاپسيان برای رفع درد مفاصل و اسپاسم های عضلانی با منشاء عصبی، درد مهره های کمر و درد ناشی از نوروپاتی دیابتیک طراحی و تولید شده است.

پماد کاپسیان در چه مواردی تجویز می شود؟

پماد کاپسیان برای رفع درد مفاصل و اسپاسم های عضلانی با منشاء عصبی، درد مهره های کمر و درد ناشی از نوروپاتی دیابتیک طراحی و تولید شده است.

التهاب مفصل ها یا آرتریت به برافروخته شدن مفصل ها که همراه با محدودیت حرکت، ورم و درد همراه است، گفته می شود. عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد التهاب در مفاصل شوند که از جمله آن ها می توان به تب حاد روماتیسمی، عوامل عفونی و بیماری های مزمن مانند آرتروز اشاره نمود. آرتریت می توانند درگیر کننده یک یا چند مفصل باشد و یا بین مفاصل جابجا شده و آن ها را درگیر نماید. به طور معمول مفاصلی که به مشکل آرتریت دچار می شوند دردناک، ملتهب و متورم می شوند و محدودیت حرکت خواهند داشت.

شرکت داروسازی گل دارو برای درمان روماتیسم، آرتریت و درد مزمن عضله کمر، درد و اسپاسم عضلانی و نورالژی های ناشی از زونا دارویی به نام پماد کاپسیان ساخته است. این داروی تمام گیاهی از عصاره خشک گل میوه گیاه فلفل قرمز تهیه گردیده که در ادامه خواص آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

مواد موثره پماد کاپسیان

در هر گرم پماد کاپسیان ۱۲ میلی گرم عصاره خشک میوه گیاه فلفل قرمز وجود دارد. مهمترین مواد موثره در فلفل قرمز کاپسائیسین (Capsaicin) و ترکیبات مربوطه است. این ماده از نظر ساختار شبیه به اوژنول ماده موثره میخک می باشد که اثر ضد درد موضعی بسیار قوی دارد.

پماد کاپسیان

مکانیسم اثر پماد کاپسیان

آثار فارماکولوژی فلفل قرمز بیشتر مربوط به کاپسائیسین موجود در آن است. هنگامی که پماد کاپسیان به طور موضعی در محل درد استعمال شود، موجب تسکین درد می شود. کاپسائیسین یک ماده محلول در چربی است که روی رسپتورهای انتهای نورون های حس درد قرار گرفته و آنها را تحریک می کند. سپس موجب تخلیه نورون از وجود ماده P که در انتقال حس درد موثر است می شود. ماده موثره فلفل قرمز موجب آزاد شدن آندروفین ها در موضع استعمال شده و درد را بر طرف می کند. افزون براین در این گیاه سالیسیلات ها یافت شده است که شبیه آسپرین عمل می کند.

کم شدن ماده P، التهاب مفاصل ناشی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد و با افزایش گردش خون در مفاصل و قسمت های تحتانی سرد شده بدن موجب کاهش درد می گردد. استعمال موضعی پماد کاپسیان می تواند در کاهش درد عصب سه قلو نیز موثر باشد. به طور کلی در مطالعات بالینی دوسوکور متعدد، اثر کاپسائیسین به صورت موضعی در تخفیف دردهای نوروپاتیک دیابتیک به اثبات رسیده است. استعمال موضعی کاپسائیسین در تخفیف درد در بیماران مبتلا به استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید نیز موثر است.

ثابت شده است که مقدار زیاد ماده P در پوست مبتلایان به پسوریازیس یافت می شود. این یافته موجب تشویق محققین در بکارگیری پماد موضعی کاپسائیسین در این بیماران گردید در یک مطالعه دوسوکور روی ۴۴ بیمار مبتلا به پسوریازیس قرینه، پماد پلاسبو به یک طرف و پماد کاپسائیسین در طرف دیگر استعمال گردید. بعد از ۴-۳ هفته کم شدن قرمزی و تحریک در طرفی که پماد کاپسائیسین مصرف گردیده بود مشاهده و معلوم گردید که این پماد در تخفیف درد و سوزش و خارش بیماران مبتلا به پسوریازیس موثر می باشد.

روش مصرف پماد کاپسیان

روزی چهار مرتبه هر مرتبه مقدار کمی از پماد روی موضع دردناک مالیده شود.

کاپسیان

نکات قابل توصیه در رابطه با پماد کاپسیان

  • از تماس این محصول با چشم ها باید خودداری نمود.
  • نباید با پوست دارای ترک خوردگی تماس حاصل نماید.
  • در صورت احساس گرمای شدید محل را با آب و صابون بشویید.
  • پس از مصرف حتماً دست ها را بشویید.

عوارض جانبی پماد کاپسیان

استعمال موضعی پماد کاپسیان ممکن است در چند روز اول موجب بروز درد و سوزش خفیف در محل استعمال شود که موقتی بوده و به زودی برطرف می گردد.

مصرف پماد کاپسیان در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی مجاز است.

روش نگهداری پماد کاپسیان

درجای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

معرفی پماد ضد درد فلبیناک

فواید پماد رزامینت جهت تسکین دردهای عضلانی و مفصلی

آشنایی با ضد درد موضعی منتول سالیسیلات

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits