دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با بهترین مسکن های دوران بارداری
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
در دوران بارداری به دلیل تیر کشیدن بدن و داشتن درد، ممکن است به استفاده از مسکن ها روی آورید؛ اما باید بدانید که بدون مشورت با پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید. مسکن هایی که در دوران بارداری بی خطر هستند؛ معرفی شده است.

مسکن های دوران بارداری

بهترین مسکن های دوران بارداری کدامند ؟

وقتی باردار هستید، از درد و تیر کشیدن بدن در امان نیستید. در حقیقت ممکن است دردهای شدید و ناگهانی جدیدی که در اثر تغییرات هورمونی و بزرگ شدن شکم رخ می دهد را تجربه کنید.

پزشک احتمالا به شما توصیه کرده که نباید بدون اجازه او، هیچ گونه دارویی مصرف کنید. شاید تعجب کنید: حتی در صورت استفاده از داروی مسکن، اول باید با پزشک صحبت کرد ؟

جواب ساده است: بله، باید قبل از مصرف هر گونه دارویی، حتی داروهای فاقد نسخه که به منظور تسکین درد موجود هستند، با پزشک خود مشورت کنید.
چنین داروهایی ممکن است بی خطر به نظر برسند، اما هنگامی که یک کودک در شکم خود دارید، قوانین تغییر می کنند. مصرف برخی از داروها در هنگام بارداری بی خطر نیست حتی اگر داروهای بدون نسخه باشد.

1. مصرف استامینوفن در بارداری

در صورتی که تب، سردرد، یا درد مفاصل یا عضلات دارید، استامینوفن یک داروی فاقد نسخه رایج است که انتخاب می کنید.

می توانید این دارو را به تنهایی یا در ترکیب با داروهای دیگر به صورت بدون نسخه خریداری کنید.

پزشک همچنین ممکن است آن را در دوزهای بالاتر به تنهایی یا در ترکیب با داروهای دیگر تجویز کند. اگر پزشک تایید کند، اکثر زنان باردار می توانند از استامینوفن استفاده کنند.

این شایع ترین مسکنی است که پزشکان اجازه تجویز آن به زنان باردار را دارند. برخی از مطالعات نشان داده اند که حدود دو سوم از زنان باردار در ایالات متحده، گاهی اوقات استامینون را در طول کل 9 ماه دوره بارداری مصرف می کنند.

اگر به استامینوفن آلرژی دارید، در صورتی که مشکل کبدی دارید، یا پزشک توصیه کرده که مصرف آن برای شما خطرناک است، استامینوفن مصرف نکنید.

حتی اگر پزشک به شما بگوید که مصرف استامینوفن برای شما بی خطر است، هر چقدر که می توانید از آن کمتر و برای مدت کوتاه تری استفاده کنید.

استامینوفن باعث مشکلات جدی مانند سقط جنین یا بیماری مادرزادی نمی شود، اما مطالعات نشان می دهند که نوزادان بعدا می توانند اثرات آن را حس کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف استامینوفن به طور روزانه برای مدت طولانی (28 روز یا بیشتر) می تواند کودک را در معرض خطر تاخیر در رشد و نمو یا اختلال کم توجهی پیش فعالی (ADHD) قرار دهد.

تحقیقات دیگر نشان داده اند که مصرف استامینوفن به صورت روزانه یا تقریبا روزانه در نیمه دوم بارداری می تواند خطر ابتلا به خس خس سینه و آسم در کودک را افزایش دهد.

هیچ یک از تحقیقات ثابت نکرده اند که استامینوفن باعث بروز این بیماری ها می شود و مطالعات بیشتری برای درک پیوند آنها نیاز است.

بیشتر بخوانید : آشنایی با موارد مصرف قرص استامینوفن کافئین

استامینوفن در بارداری / مصرف نوافن در بارداری / عوارض نوافن در بارداری / مصرف قرص استامینوفن کدئین در دوران بارداری / مصرف ژلوفن در بارداری

2. داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی

ممکن است بارها و بارها در زندگی خود از داروی ایبوپروفن استفاده کرده باشید، اما احتمالا پزشک در زمان بارداری از شما می خواهد از داروی دیگری برای درمان تب، سردرد و درد عضلات استفاده کنید.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) هم به صورت فاقد نسخه و هم تجویزی موجود هستند، اما گزینه های بی خطرتری برای زنان باردار وجود دارد.

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف NSAIDs (ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین، سلکوکسیب) در اوایل بارداری ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد.

مطالعات همچنین ارتباط بین NSAID ها و بیماری مادرزادی را بررسی کرده اند. برخی از تحقیقات نشان دادند که در صورت مصرف NSAID ها در اوایل بارداری، ممکن است مشکلات قلبی یا سیستم گوارشی (دستگاه گوارشی) در کودک افزایش پیدا کند.

اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا اثبات شود NSAID ها باعث بروز این مشکلات می شوند. اگرچه این ارتباط هنوز ثابت نشده است، اما پزشک ممکن است توصیه کند که به جای آنها، از استامینوفن استفاده کنید.

مصرف NSAID ها در سه ماهه آخر دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا می تواند باعث انسداد رگ های خونی در قلب کودک قبل از زمان لازم شود.

اگر این اتفاق بیافتد، می تواند باعث مشکل فشار خون در ریه های کودک شود. مصرف NSAID ها همچنین زایمان را برای شما دشوارتر می کند یا می تواند سطح مایعات آمنیوتیک در رحم که کودک را احاطه کرده، کاهش دهد.

به همین دلایل، تنها باید از NSAID ها تحت نظارت پزشک استفاده کنید تا از بروز مشکل جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید : مسکن درد مفاصل : ۷ مسکن قوی و تاثیر گذار برای درمان درد مفاصل

استامینوفن در بارداری / مصرف نوافن در بارداری / عوارض نوافن در بارداری / مصرف قرص استامینوفن کدئین در دوران بارداری / مصرف ژلوفن در بارداری

3. مسکن های مخدر در دوران بارداری

مسکن هایی از نوع مواد مخدر (کدئین، مورفین، اکسیکودون)، از داروهای قوی هستند که پزشک می تواند برای درمان درد تجویز کند.

آنها همچنین رایج ترین داروهای تجویزی در ایالات متحده هستند که از آنها استفاده نادرست می شود.

برخی از مطالعات حاکی از این مساله است که مصرف داروهای مخدر می تواند احتمال داشتن کودک با برخی از بیماری های خاص مادر زادی مانند مشکلات قلبی را افزایش دهد.

مسکن های دارای مخدر همچنین ممکن است احتمال زایمان پیش از موعد طبیعی، زایمان زودرس، یا حتی تولد نوزاد مرده را افزایش دهند.

اگر در حال مصرف مسکن هایی از نوع مواد مخدر بوده اید، پزشک ممکن است نخواهد که در دوران بارداری مصرف آنها را متوقف کنید، زیرا قطع ناگهانی آنها ممکن است باعث صدمه رساندن به سلامتی و بارداری شما شود.

در عوض، ممکن است از شما بخواهد که دوز مصرفی داروها را به تدریج کم کنید تا از بروز علائم ترک جلوگیری کنید.

اما اگر در دوران بارداری داروهای مسکن از نوع مواد مخدر مصرف می کنید، کودکتان از طریق رحم در معرض آنها قرار می گیرد و ممکن است به آنها اعتیاد پیدا کند. نوزاد ممکن است پس از تولد علائم ترک دارو را تجربه کند.

این بیماری با نام «سندرم محرومیت در نوزاد» (NAS) شناخته می شود. NAS می تواند جدی باشد و حتی اگر شما داروهای مسکن از نوع مخدری را دقیقا مطابق با تجویز پزشک مصرف کنید، می تواند باعث کوچکی بیش از حد کودک یا مشکلات تنفسی در نوزاد شود.

بیشتر بخوانید : انواع قرص مسکن : ۲۰ قرص مسکن قوی برای درمان انواع دردها

استامینوفن در بارداری / مصرف نوافن در بارداری / عوارض نوافن در بارداری / مصرف قرص استامینوفن کدئین در دوران بارداری / مصرف ژلوفن در بارداری

مصرف کدئین در بارداری

4. مصرف مسکن ایبوپروفن و ناپروکسن در دوران بارداری

ایبوپروفن و ناپروکسن داروی ضد التهابی غیر استروئیدی هستند که مصرف آنها در بارداری مضر است اما برخی از پزشکان مصرف این داروها را در سه ماهه اول و دوم بی خطر می دانند وتنها زنان را از مصرف این دارو در سه ماهه سوم منع می کنند زیرا موجب خونریزی شدید هنگام زایمان می شود.

بیشتر بخوانید : تفاوت ژلوفن و ایبوپروفن در چیست ؟

استامینوفن در بارداری / مصرف نوافن در بارداری / عوارض نوافن در بارداری / مصرف قرص استامینوفن کدئین در دوران بارداری / مصرف ژلوفن در بارداری

5. آسپرین در دوران بارداری

مصرف آسپرین در دوران بارداری بسیار خطرناک است و اثرات مضری بر روی شما و نوزادتان می گذارد .

مصرف آسپرین در اواخر این دوران سبب خونریزی شدید هنگام زایمان می شود و در عملکرد پلاکت خون شما اختلال ایجاد می کند و سبب خونریزی در شما وجنین می شود.

تنها در صورتی پزشک آسپرین تجویز می کند که بیمار دچار پره اکلامپسی باشد و در او خطر لخته شدن خون وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید : آیا آسپرین باعث سقط جنین میشود؟

استامینوفن در بارداری / مصرف نوافن در بارداری / عوارض نوافن در بارداری / مصرف قرص استامینوفن کدئین در دوران بارداری / مصرف ژلوفن در بارداری

6. مصرف ژلوفن در بارداری

مصرف استامینوفن ساده بدون کدئین کاملا مطمئن است ولی ژلوفن و ترکیبات مشابه آن اکثرا باعث بروز ناراحتی گوارشی و حتی خونریزی معده می گردد. بنابراین بهتر است حتی المقدور از مصرف ژلوفن و ترکیبات مشابه مانند ایندومتاسین، دیکلوفناک خودداری شود.

استامینوفن در بارداری / مصرف نوافن در بارداری / عوارض نوافن در بارداری / مصرف قرص استامینوفن کدئین در دوران بارداری / مصرف ژلوفن در بارداری

قرص های ممنوعه در بارداری

  1. کدئین (در بعضی از ایالت ها، بدون نسخه پزشک نیز در دسترس است اما نباید در دوران بارداری مصرف شود).
  2. اکسی کانتین/کونتین (که به عنوان اکسی کدون نیز شناخته می شود).
  3. پرکوست (که به عنوان اکسی کدون نیز شناخته می شود).
  4. روکسانول (که به عنوان مورفین نیز شناخته می شود).
  5. دمرول (که به عنوان مپریدین نیز شناخته می شود).
  6. دوراجسیک (که به عنوان فنتانیل نیز شناخته می شود).
  7. ویکودین (که به عنوان هیدروکودون نیز شناخته می شود).

بیشتر بخوانید : ۱۰۰ دارویی که برای بارداری مضر است

مصزف استامنیفون در بارداری

چگونه داروهای مسکن بر جنین تان تاثیر می گذارند ؟

یکی از مهم ترین عواملی که در تاثیر پذیری جنین تان از داروها؛ در دوران بارداری نقش ایفا می کند، زمانی- سه ماهه ای است که آن دارو را مصرف می کنید.

داروهایی وجود دارند که برخلاف سه ماهه سوم بارداری، می توانید در طول سه ماهه اول و دوم مصرف شان کنید.

از طرف دیگر، داروهایی وجود دارند که نباید در طول سه ماهه اول بارداری مصرف شان کنید، اما بعدا (سه ماهه دوم و سوم) می توانید آن ها را به طور ایمن مصرف کنید.

در ادامه نگاهی اجمالی داریم بر روند رشد جنین و چگونگی تاثیر داروها در مراحل رشدی او:

مصرف دارو در سه ماهه اول بارداری

یکی از مهم ترین سه ماهه ها، سه ماهه اول بارداری شماست و برخی از شرایط و خطرات بزرگی نوزاد متولد نشده تان را تهدید می کند. سه ماهه اول زمانی است که جنین تان به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

در طی این مدت، تمام اندام های مهم بدن کودک شروع به رشد می کنند.

زمانی که در سه ماهه اول بارداری خود دارویی مصرف می کنید، این دارو می تواند به طور مستقیم بر رشد جنینتان تاثیر بگذارد.

چنین تاثیری می تواند منجر به مشکلات جدی در نوزادتان شود، که ممکن است شامل نقص های مادرزادی و یا حتی ناهنجاری های مادرزادی باشد.

در صورتی که تاثیر دارو بر کودکتان بیش از حد شدید باشد، می تواند منجر به سقط جنین تان نیز بشود.

بیشتر بخوانید : شایع ترین مشکلات سه ماهه اول بارداری چیست؟

مصرف دارو در سه ماهه دوم بارداری

مصرف دارو در سه ماهه دوم بارداری نیز خطرناک است و می تواند به سیستم عصبی جنین تان آسیب برساند.

همچنین، مصرف دارو در سه ماهه دوم می تواند باعث تداخل در رشد کلی کودک به دنیا نیامده و در نتیحه وزن کم هنگام تولد در وی شود.

در اغلب موارد، پزشک اظهار می دارد که سه ماهه دوم، امن ترین دوره برای مصرف داروست چون آسیب کمتری به نوزاد متولد نشده تان می رساند.

بیشتر بخوانید : مشکلات شایع در سه ماه دوم دوران بارداری چیست؟

مصرف دارو در سه ماهه سوم بارداری

داروهای بسیار زیادی وجود دارند که اگر آن ها را در سومین یا آخرین ماه بارداری تان مصرف کنید، می توانند به طور بالقوه خطرناک باشند.

چنین داروهایی می توانند باعث مشکلات مختلفی در نوزاد متولد نشده شما شوند، از جمله مشکلات تنفسی بعد از تولد.

زمانی که دارو مصرف می کنید، به خصوص در سه ماهه سوم، نشانه هایی از دارو در بدن کودک شما حتی پس از تولد باقی خواهند ماند.

نوزاد شما خیلی کوچک و حساس است و در مقایسه با شما؛ قادر به مقابله با اثرات پزشکی دارو نخواهد بود. در نتیجه، دارو می تواند منجر به مشکلات جدی در او شود.

هر دارویی که در دوران بارداری مصرف می کنید، می تواند تاثیر مستقیمی بر جنین داخل رحم تان، داشته باشد.

در برخی موارد، مصرف نوع خاصی از داروها می تواند باعث انقباضات رحمی شود و یا میزان خون رسانی به نوزادتان را کاهش دهد و منجر به نگرانی های جدی سلامتی شود.

در موارد دیگر مصرف داروهای خاصی در بارداری نیز ممکن است باعث تاخیر و طولانی شدن درد زایمانتان شود که ممکن است استرس زا باشد و به طور بالقوه برای جنین تان خطرناک باشد.

استامینوفن در بارداری / مصرف نوافن در بارداری / عوارض نوافن در بارداری / مصرف قرص استامینوفن کدئین در دوران بارداری / مصرف ژلوفن در بارداری

بیشتر بخوانید :

بررسی فواید مصرف ادویه پاپریکا در بارداری

نحوه مصرف کندر در بارداری : بهترین زمان برای خوردن کندر در دوران بارداری

خوردن به خام در بارداری : نحوه مصرف به در دوران بارداری چگونه است ؟

مصرف قرص آنتی هیستامین و عوارض آنها در دوران بارداری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits