دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 آباکاویر چیست و چرا تجویز می شود؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آباکاویر (Abacavir) داروی ضد رترو ویروسی می‌باشد. این دارو برای HIV (ویروس نقص ایمنی اکتسابی) تجویز می‌شود. آباکاویر سبب کند شدن روند عفونت زایی HIV می‌گردد اما درمانی قطعی محسوب نمی‌شود. ویروس HIV سلول‌هایی در بدن به نام سلول‌های CD4 را از بین...

موارد مصرف و عوارض جانبی آباکاویر

آباکاویر (Abacavir) داروی ضد رترو ویروسی می‌باشد. این دارو برای HIV (ویروس نقص ایمنی اکتسابی) تجویز می‌شود. آباکاویر سبب کند شدن روند عفونت زایی HIV می‌گردد اما درمانی قطعی محسوب نمی‌شود. ویروس HIV سلول‌هایی در بدن به نام سلول‌های CD4 را از بین می‌برد.

این سلول‌ها از سلول‌های سفید خون هستند و اهمیت آن‌ها به این دلیل است که بدن را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند. اگر HIV درمان نشود سیستم ایمنی بدن به تدریج تضعیف شده و توانایی دفاعی خود را در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها از دست می‌دهد.

آباکاویر به گروهی از داروهای ضد ویروسی به نام مهار کننده‌های نوکلئوزیدی ترانسکریپتاز معکوس (NRTIs) تعلق دارد. البته تعدادی از برندهای تجاری آباکاویر حاوی برخی دیگر از NTRIs نیز می‌باشد. آباکاویر همراه با تعدادی دیگر از داروهای ضد رترو ویروسی به صورت درمان ترکیبی تجویز می‌گردد.

آباکاویر با کاهش تعداد ویروس‌ها در بدن پیشروی ویروس HIV را کند می‌کند. این فرایند سبب تقویت سیستم ایمنی شده و خطر ایجاد عفونت‌های وابسته به HIV را کاهش می‌دهد. داروی آباکاویر توسط پزشکان متخصص در زمینه HIV قابل تجویز می‌باشد.

موارد منع مصرف داروی آباکاویر

  • به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

Abacavir

مصرف دارویی آباکاویر در بارداری

مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان‌ها در انجام نشده است. در صورتی که منافع استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود.

تداخلات دارویی آباکاویر

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

نکاتی که قبل از مصرف آباکاویر باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آباکاویر، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت تصمیم به بچه دار شدن یا حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید
  • اگر در عملکرد کبدتان اختلالی وجود دارد
  • اگر دچار مشکلات حاد کلیوی هستید
  • اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر نسبت به دارویی آلرژی و حساسیت داشته‌اید. و مهم‌تر اینکه اگر قبلاً آباکاویر دریافت نموده‌اید و اثرات جانبی در شما پدید آورده است باید پزشک خود را مطلع نمایید.

دارو

عوارض جانبی احتمالی داروی آباکاویر

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن شوند. هر چند که این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. اگر پس از دریافت دارو تغییری منفی در وضعیت سلامتی شما پدید آمد بهتر است که با پزشک خود مشورت نمایید. بسیاری از عوارض آباکاویر ممکن است با علائم سایر بیماری مشابه داشته باشد. از هر ۱۰ بیماری که از این دارو را مصرف می‌کنند معمولاً یک نفر ممکن است عوارض زیر را تجربه کند:

  • سردرد: در این مورد با پزشک مشورت نمایید و از او بخواهید که یک مسکن مناسب برایتان تجویز نماید.
  • احساس کسالت و ناخوشی: از خوردن غذاهای تند و پر ادویه خودداری کنید. بهتر است که با پزشکتان مشورت نمایید.
  • اسهال: آب زیاد بنوشید تا آب از دست رفته، تأمین شود.
  • راش‌های پوستی (کهیرهای پوستی) و تب: سریعاً با پزشک مشورت نمایید.
  • کاهش اشتها، کاهش وزن، احساس خستگی و ضعف: سریعاً با پزشک مشورت نمایید.

هشدارهای دارویی داروی آباکاویر

  • در حین مصرف داروی آباکاویر بیمار الکل مصرف نکند. واکنش های افزایش حساسیت را در بیمار مانیتور کنید و آنها را به بیمار نیز بیاموزید.
  • در صورت وقوع واکنش های افزایش حساسیت فورا دارو را قطع کنید و مصرف دارو را مجددا شروع نکنید. دارو را می توان به همراه غذا یا بعد از غذا مصرف کنید.
  • آباکاویر به عنوان بخشی از درمان چند دارویی تجویز می شود و باید دوره درمان را کامل کرد.
  • در دوره درمان با این دارو حتما از مایعات به مقدار زیاد استفاده کنید؛ مگر آنکه محدودیت مصرف مایعات داشته باشید.

نحوه نگه‌داری داروی آباکاویر

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف قرص ریتوناویر و عوارض جانبی این دارو

معرفی قرص داروناویر و موارد مصرف آن

همه چیز در مورد قرص اتراویرین

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits