دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آکلیدینیوم چیست و چرا تجویز می شود؟
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آکلیدینیوم (Aclidinium) به گروهی از داروها به نام گشادکننده‌های هوایی تعلق دارد. آکلیدینیوم برای درمان بیماری انسدادی ریوی بکار می‌رود. در این بیماری به علت بسته شدن مجاری هوایی علائمی نظیر، خس خس کردن و تنگی نفس می‌شود.

موارد مصرف و عوارض آکلیدینیوم

آکلیدینیوم (Aclidinium) به گروهی از داروها به نام گشادکننده‌های هوایی تعلق دارد. آکلیدینیوم برای درمان بیماری انسدادی ریوی بکار می‌رود. در این بیماری به علت بسته شدن مجاری هوایی علائمی نظیر، خس خس کردن و تنگی نفس می‌شود. برای کاهش علائم این بیماری نوع استنشاقی آکلیدینیوم تجویز می‌گردد. آکلیدینیوم برای درمان‌های طولانی مدت بکار می‌رود و اثرات آنی و کوتاه مدت ندارد.

آکلیدینیوم از طریق باز کردن راه‌های هوایی سبب جریان یافتن آسان‌تر هوا در مجاری ریوی می‌گردد. آکلیدینیوم به صورت استنشاقی استفاده می‌شود.

معمول‌ترین نشانه‌های بیماری انسدادی ریوی تولید خلط سینه دشواری تنفس و ایجاد سرفه است. این نشانه‌ها به مدتی طولانی همراه بیمار خواهند بود. هنوز مشخص نیست که انواع مختلفی از بیماری COPD وجود دارد یا خیر. در حالی که در گذشته، این بیماری به دو نوع آمفیزم و برونشیت مزمن تقسیم می‌شد، اما آمفیزم تنها توصیف تغییرات ریوی است و خودش بیماری به حساب نمی‌آید و برونشیت مزمن نیز توصیف نشانه‌ای است که می‌تواند همراه با انسدادی ریوی ظاهر شود یا این که نشود.

موارد منع مصرف داروی آکلیدینیوم

  • به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

Aclidinium

تداخلات دارویی آکلیدینیوم

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

مصرف آکلیدینیوم در دوران بارداری و شیردهی

مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان‌ها در انجام نشده است. در صورتی که منافع استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود.

هنوز مشخص نیست که این دارو وارد شیر مادر می شود یا قادر است به کودک شیرخوار آسیب بزند بنابراین اگر در حال شیر دادن به نوزاد هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

نکاتی که قبل از مصرف آکلیدینیوم باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آکلیدینیوم ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت حاملگی در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که مشکلات پروستات، و یا دفع ادراری دارید.
  • در صورتی که هر گونه بیماری قلبی دارید.
  • در صورتی که مبتلا به آب سیاه چشم هستید.
  • اگر نسبت به دارویی آلرژی و حساسیت داشته‌اید.

اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

اسپری

عوارض جانبی احتمالی داروی آکلیدینیوم

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن شوند. هر چند که این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. اگر پس از دریافت دارو تغییری منفی در وضعیت سلامتی شما پدید آمد بهتر است که با پزشک خود مشورت نمایید. بسیاری از عوارض ممکن است با علائم سایر بیماری مشابهت داشته باشد.

  • سردرد: از پزشکتان بخواهید که یک مسکن مناسب تجویز نماید.
  • اسهال: آب فراوان بنوشید تا آب از دست رفته تأمین شود.
  • سوزش گلو و بینی، سرفه: در صورتی که هر کدام از موارد آزار دهنده شد به پزشک خود اطلاع دهید.
  • خشکی دهان: از آدامس‌های بدون شکر استفاده کنید.

نحوه نگه‌داری داروی آکلیدینیوم

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

معرفی اسپری استنشاقی فلوتیکازون

همه چیز در مورد اسپری بینی کرومولین سدیم

اطلاعات دارویی کامل اسپری بینی مومتازون

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits