دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی و نحوه مصرف قرص ضدبارداری مارولین (marolin)
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قرص مارولین از کم‌خطرترین داروهای پیشگیری از بارداری به شمار می‌رود. از دیگر مزایای این قرص می‌توان به تنظیم قاعدگی و کنترل کم‌خونی با کاهش مدت زمان و مقدار خونریزی اشاره کرد.

قرص مارولین

زمانی که قصد داریم از میان داروهای ضد بارداری یکی را انتخاب کنیم، بی‌شمار گزینه‌ی مختلف در بسته‌بندی‌های کوچک و بزرگ به رنگ‌های جور واجور پیش روی ما هستند؛ اما واقعاً کدام یک بهتر است؟

آیا می‌توان به داروهای ضدبارداری اعتماد کرد و انتظار عوارض جانبی آن‌ها را نداشت ؟
یکی از کم‌خطرترین داروهای پیشگیری از بارداری، قرص مارولین است که در کارخانه داروسازی آتی فارمد ایران، تحت نام‌های تجاری گوناگون تولید شده و هر نام تجاری خاص از این دارو با توجه به شرایط فرد و بنا به دستورپزشک تجویز می‌شود.

در ادامه به معرفی بیشتر قرص مارولین می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
مارولین دو حالت دارد. قرصهای 21 روزه و قرصهای 28 روزه. اگر از بسته 21 روزه استفاده می کنید، بعد از تمام شدن 21 قرص 7 روز قرص نمی خورید و روز هشتم بسته جدید را شروع می کنید. 21+7 =28

معرفی قرص مارولین

قرص مارولین یک داروی هورمونی زنانه ترکیبی از دزوژوسترول و اتینیل استرادیول است که به عنوان یک قرص ضدبارداری مونوفازیک در دسترس عموم بوده و با سرکوب ترشح هورمون‌های گونادوتروپین (LH و FSH) تخمک‌گذاری رحم را مهار کرده و با تغییر غلظت مخاط واژن، از بارداری جلوگیری می‌کند.

دوزژسترول موجود در این قرص به طور عمده از راه ادرار و بخشی از آن از راه مدفوع از بدن خارج خواهد شد، نیمه عمر دوزژسترول ۳۸ ساعت می‌باشد. دفع اتینیل استرادیول نیز از راه ادرار و مدفوع و مقداری از آن از طریق صفرا می‌باشد و نیمه عمر آن ۲۸ ساعت است.

نحوه مصرف قرص مارولین

این فراورده دارویی در دو نوع ۲۱ روزه و ۲۸ روزه تولید می‌شود.

  1. مصرف قرص ۲۱ روزه : نحوه مصرف بسته‌های قرص ۲۱ روزه بدین صورت است که به مدت ۲۱ روز، روزانه یک قرص مصرف شده و پس از ۷ روز ، دوره بعدی آغاز می‌شود.
  2. قرص ۲۸ روزه : نحوه مصرف بسته‌های قرص ۲۸ روزه بدین صورت است که به مدت ۲۱ روز، روزانه یک قرص مصرف شده و در طول ۷ روز آینده روزی یک قرص یادآور مصرف می‌شود تا دوره بعدی آغاز گردد.

اطلاعات کامل قرص مارولین

نام‌های تجاری

دزوسپتیو، مارولون

موارد مصرف قرص مارولین

قرص‌ ضد بارداری، درمان‌ آکنه‌ ولگاریس، درمان قائدگی نامنظم (آمنوره)، قائدگی دردناک (دیسمنوره‌)، خونریزی زیاد قاعدگی (هایپرمنوره) و خونریزی غیرطبیعی رحم، پیشگیری و درمان آندومتریوز ، درمان یا درمان کمکی هیرسوتیسم، هایپراندروژنیسم، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

تداخل‌های دارویی قرص مارولین

  • استامینوفن

بیشتر بخوانید : عوارض خطرناک استفاده از قرص استامینوفن

  • داروهای آنتی کواگولانت
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

بیشتر بخوانید : داروهای ضدافسردگی : آشنایی ویژه با قرص های ضد افسردگی

  • بنزودیازپین‌ها، بتابلاکرها
  • کافئین، کورتیکواستروئیدها
  • تئوفیلین، کلوفیبرات
  • سالیسیلات‌ها
  • انواع آنتی بیوتیک‌ها
  • باربیتورات‌ها

عوارض جانبی قرص مارولین

تهوع و استفراغ، افزایش خطر ابتلا به ترمبوفلبیت، ترمبوز عروق کرونر و ترمبوز مغزی، افزایش فشار خون، بیماری کیسه صفرا، میگرن، افسردگی، سردرد، راش، حـساس و دردنـاک شدن پستان‌ها، بزرگ شدن پستانها، عدم تحمل لنزهای تماسی

موارد منع مصرف قرص مارولین

  • ترومبوفلبیت
  • ترمبوز یا اختلالات ترمبو آمبولیک
  • بیماری‌های عروقی - مغزی
  • سکته قلبی
  • نـارسایی قلبی

بیشتر بخوانید : نارسایى قلبى مزمن CHF چیست ؟ آیا نارسایی قلبی درمان میشود ؟

  • ‎سرطان پستان یا احتمال ایجاد آن
  • سرطان آندومتر یا نئوپلازی وابسته به استروژن
  • تومور کبدی (خوش‌خیم یا بدخیم)
  • بیماری‌های کولستاتیک کبدی
  • بارداری یا موارد مشکوک به بارداری
  • حساسیت به هر یک از اجزاء دارو
  • خونروی غیرطبیعی

قرص مارولین

هشدارها و احتیاط‌ها درباره مصرف قرص مارولین

خطر بروز عوارض قلبی – عروقی این برای خانم‌های سیگاری بالای ۳۵ سال

انجام بعضی آزمون‌ها از جمله سنجش فشار خون، معاینه پستان‌ها و تست پاپ اسمیر پیش از آغاز دوره مصرف توصیه می‌گردد.

تست‌های مذکور در طی مدت مصرف این دارو به صورت سالیانه انجام گردند.

مزیت‌های استفاده از قرص مارولین

  1. قرص مارولین ضمن نظم دهی به دوره قاعدگی (بدون لکه بینی)، مدت زمان و مقدار خونریزی را در زنان کاهش می­‌دهد؛ بدین ترتیب از راهکارهای مؤثر در کاهش و کنترل کم ­خونی است.
  2. مطالعات بالینی ثابت کرده‌اند که قرص مارولین عوارض شایع دیگر داروهای ضدبارداری­ ترکیبی خوراکی (شامل سردرد، تهوع و حساسیت سینه) را نسبت به ضدبارداری‌های قدیمی­ کاهش می‌­دهد.
  3. این دارو قادر است علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) که با حساسیت سینه، نفخ شکم، سردرد، تغییرات رفتاری و علائم آزاردهنده دیگری همراه است را بهبود ­بخشد.
  4. این قرص برخلاف دیگر داروهای ضدبارداری خوراکی، هیچ تأثیری روی میزان فشار خون، انسولین و گلوکزپلاسمای خون نداشته و علاوه بر این، مصرف قرص مارولین در دراز مدت نسبت چربی مفید به چربی مضر را در خون افزایش می­دهد.
  5. این قرص با جوش صورت، چربی پوست و پرمویی همراه نیست و حتی در بهبود، کنترل و درمان موارد مذکور مؤثر است.
  6. هیچ تأثیری (اعم از افزایش یا کاهش) بر وزن مصرف‌کننده ندارد.

تفاوت قرص مارولین با قرص LD

همان‌طور که می‌دانیم، هر دو قرص از ترکیب مقداری استروژن و مقداری پروژسترون تولید می‌شوند. میزان استروژن به کار رفته در این دو قرص یکی است و نقطه‌ی تفاوت، میزان پروژسترون آن‌ها است.

پروژسترون موجود در قرص مارولین نسبت به پروژسترون قرص Ld عوارض کمتری دارد؛ از این‌ رو افزایش وزن ناشی از مارولین در مقایسه با Ld بسیار جزئی و ناچیز است، همچنین میزان تهوع و حساسیت سینه‌ها با مارولین کمتر خواهد بود.

از سوی دیگر با توجه به هورمون‌های ضد مردانه در این قرص، مصرف‌کننده با موهای زائد و جوش‌های کمتری مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد قرص ضد بارداری ال دی (Contraceptive LD)

پرسش و پاسخ درباره قرص مارولین

پرسش: من برای پیشگیری از بارداری دو ماه پیش به دکتر مراجعه کردم و ایشون قرص مارولین (marolin) رو به من پیشنهاد کردند اما الان به ایشون دسترسی ندارم و این سوال رو دارم که بعد از مصرف دوره اول طبق دستور ،دوره دوم رو از کی باید شروع کنم؟

منظور از بعد از هفت روز چیه؟توی اینترنت نوشته یعنی از روز هشتم این درسته؟ من آخرین قرص رو سه شنبه خوردم ،حالا دوره بعدی رو باید از سه شنبه هفته بعد شروع کنم یا چهارشنبه؟ (در ضمن در برنامه عادت ماهیانه ام هم تغییری ایجاد نشده و مرتبه)

پاسخ: مارولون دو حالت دارد. قرصهای 21 روزه و قرصهای 28 روزه. اگر از بسته 21 روزه استفاده می کنید بعد از تمام شدن 21 قرص 7 روز قرص نمی خورید و روز هشتم بسته جدید را شروع می کنید. 21+7 =28
یعنی باید چهارشنبه شروع به مصرف بسته جدید کنید.

بیشتر بخوانید :

۱۵ نوع قرص ضد بارداری همراه با نحوه مصرف

همه چیز در مورد قرص ضد بارداری ال دی (Contraceptive LD)

چه داروهایی اثر قرص جلوگیری ال دی (LD) را از بین میبرند ؟

معرفی کامل قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری تنسی (Tansy)

قرص مارولین یکی از داروهای پیشگیری از بارداری است که در دوره ۲۱ روزه مورد استفاده قرار می‌گیرد و با مهار هورمون‌های گونادوتروپین، از تخمک‌گذاری و همچنین از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می‌کند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits