دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای درمانی فراوان محلول شستشوی چشم آی بس
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
محلول شستشوی چشم آی بس برای رفع آلودگی و آلرژی های مختلف از چشم ها استفاده می شود. با شستشوي چشم توسط این محلول، مواد مسبب واکنش آلرژیک از چشم شسته شده و علایم به سرعت از بین می‎روند.

معرفی محلول شستشوی چشم آی بس

محلول شستشوی چشم آی بس برای رفع آلودگی و آلرژی های مختلف از چشم ها استفاده می شود. با شستشوی چشم توسط این محلول، مواد مسبب واکنش آلرژیک از چشم شسته شده و علایم به سرعت از بین می‎روند.

آلرژی فصلی زمانی بروز می‎کند که سیستم ایمنی بدن در مقابل برخی ذرات معلق در هوا (مانند گرده گیاهان، هاگها، مایت‎ها و …) واکنش نشان می‎دهد. به همین علت علائمی مانند عطسه، خارش چشم، گرفتگی بینی و سرفه‎های خشک پدیدار می‎شود. به طور معمول، با حذف ماده آلرژن این علائم از بین می‎روند.

از طرف دیگر چشم‌ها را نباید با آب لوله‌کشی شستشو داد و این مسئله نه تنها در تهران بلکه در سایر نقاط نیز به دلیل مواد موجود در آب سبب آسیب به چشم شده و در نتیجه می‌تواند زخم قرنیه ایجاد کند، بنابراین شستشو با محلول شوینده و اشک مصنوعی توصیه می‌شود.

از قدیم شستشوی چشم با چای رایج بوده که ایرادی برای چشم ندارد مشروط بر آنکه چای داغ نباشد. همچنین در حالت عادی آب جوشیده ولرم برای شست‌و‌شوی چشم مناسب است. گرمای چای التهاب چشم را کاهش داده و مواد موجود در آن سبب جمع شدن عروق چشم می‌شود، ولی اگر چای در ظروف استریل و با پنبه استریل استفاده نشود، سبب عفونت چشمی خواهد شد. استفاده از هر وسیله برای در آوردن جرم خارجی مانند موچین، ناخن انگشت، گوش پاک کن یا دستمال کاغذی نیز خطرناک بوده و باید از آن ها پرهیز کنید.

قطره چشمی

مزایای مصرف شستشوی چشم آی بس

از محلوهای شستشوی چشم برای تمیز کردن قسمتهای خارجی پلکها برای حفظ بهداشت، شستشوی سطح خارجی قرنیه برای ایجاد PH نرمال (مثلا در سوختگی های شیمیایی) شستشوی سطح قرنیه برای برداشتن بافتهای مرده و پر کردن کره چشم در حین عمل جراحی. این محلول ها ترکیبات مختلفی دارند که شامل سدیم، پتاسیم، منیزیوم، کلسیم، بیکربنات گلوکز و گلوتاتیون می باشند.

در صورت سالم بودن سطح قرنیه محلولهای شستشو کاملا برای استفاده ایمن هستند. در بیمارانی که احتمال پارگی و سوراخ شدن قرنیه وجود دارد شستشوی قرنیه ممنوع است. بیماران با زخم شدید قرنیه باید برای شستشوی سطح قرنیه یا تمیز کردن قسمتهای خارجی پلک، دستورات خاصی را اجرا کنند. گرچه شستشوی خوب بهداشت چشم را تامین می کند اما اولین مسئله مهم پیشگیری از عوارض است برای شستشوی سطح قرنیه در سوختگی های شیمیایی معمولا از محلول نرمال سالین استفاده می شود.

موارد مصرف محلول شستشوی چشم آی‌ بس

  • رفع آزردگی چشمی ناشی از خستگی، خشکی محیط، کلر موجود در آب استخر و …
  • به عنوان درمان بیماری های جزئی چشم مانند کونژکتیویت (التهاب ملتحمه) و بلفاریت (التهاب پلک‎ها)
  • شستشوی روزانه چشم و پلک

مکانیسم اثر شستشوی چشم آی بس

محلول شستشوی چشم آی‌بس حاوی نرمال سالین و هیالورونیت سدیم است که به تسکین فوری علایم مرتبط با خارش، قرمزی و ریزش اشک چشم کمک می‎کند.

اشک مصنوعی

روش مصرف شستشوی چشم آی بس

پیمانه را با محلول پر کنید، سپس سر را به آهستگی به سمت جلو خم کنید تا چشم مقابل پیمانه قرار گیرد و فشار ملایمی وارد کنید، بعد سر را به عقب برگردانید تا محلول کل چشم را فرا گیرد. هر 5 ثانیه یکبار پلک بزنید تا شستشوی چشم کامل شود.

توصیه و هشدار در رابطه با محلول شستشوی چشم آی بس

  • قبل از مصرف ، از سالم بودن درب محصول ، اطمینان حاصل کنید .
  • پس از پایان کار ، قوطی را محکم ببندید و از تماس قطره چکان با هر سطحی اجتناب کنید .
  • در دمای اتاق نگهداری شود و برای مدت طولانی از تماس با نور خورشید اجتناب کنید .
  • در صورت مشکلات مداوم یا سوزش مصرف را قطع کرده و با متخصص مشورت کنید
  • در صورت حساسیت به هرکدام از مواد جانبی فراورده ، از مصرف خودداری کنید.
  • اگر از لنز استفاده می کنید ، قبل از مصرف لنزها را خارج کنید .
  • اگر داروی چشمی دیگری استفاده می کنید ، قبل از مصرف محصول دیگر ، اجازه دهید ۲۰ دقیقه زمان بگذرد .
  • هرگونه آرایشی را از سطوح تحت درمان پاک کنید .

شرایط نگهداری محلول شستشوی چشم آی بس

درجای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف سینالون - فواید و عوارض اشک مصنوعی سینالون (Sinalone)

قطره چشمی Hye : موارد مصرف و فواید قطره استریل چشمی های

خشکی چشم: ۱۶ روش خانگی درمان خشکی چشم

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (4 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits