دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزیت درمانی بی نظیر مکمل مولتی ویتامین و آهن
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مکمل مولتي ويتامين و آهن جهت تأمين ويتامين ها و جلوگیری از فقر آهن در بيماراني كه از تغذيه كافي برخوردار نبوده يا رژيم غذايي آنها فاقد مواد غذايي ضروري و كافي است ، مصرف مي شود

موارد مصرف مکمل مولتی ویتامین و آهن

مکمل مولتی ویتامین و آهن جهت تأمین ویتامین ها و جلوگیری از فقر آهن در بیمارانی که از تغذیه کافی برخوردار نبوده یا رژیم غذایی آنها فاقد مواد غذایی ضروری و کافی است و همچنین در بیمارانی که نیاز به این مواد بطور موقت در آنها افزایش یافته است (مانند زنان باردار و در دوران شیردهی)مصرف می شود.

فواید مصرف مکمل مولتی ویتامین و آهن

مولتی ‌ویتامین اصطلاحی است که به هرگونه مکمل، معمولا به شکل قرص یا کپسول گفته می‌شود که حاوی مواد معدنی یا ویتامین‌های ضروری باشد. در یک قرص یا کپسول مولتی ‌ویتامین تمام مواد مغذی موجود نیستند اما اغلب ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در مقادیر مختلف در مولتی‌ ویتامین‌ها وجود دارند. یک مولتی ویتامین به طور عادی شامل ۱۰ ویتامین و ۱۰ ماده معدنی از جمله A، C، E، K و پتاسیم، روی و آهن می‌شود.

مصرف مولتی‌ ویتامین‌ ها برای کسانی که درآمد کم‌تری دارند و از لحاظ مالی قادر به تهیه طیف گسترده‌ای از مواد غذایی نیستند توصیه می‌شود. هر چند این افراد گروهی از جامعه را تشکیل می‌دهند که متاسفانه کم‌تر به سراغ مصرف مولتی‌ ویتامین می‌روند. یکی دیگر از موارد مصرف مولتی ویتامین که اهمیت بسیار زیادی نیز دارد، برای خانم‌های باردار و نیاز شدید آن‌ها به فولیک اسید و اهمیت آن برای شکل‌گیری جنین و به طور کلی کاهش مشکلات مرتبط با بارداری است. خطر کمبود مواد مغذی، سالمندان را نیز تهدید می‌کند و مصرف ویتامین‌هایی مثل B12 برای این گروه نیز توصیه می‌شود.

کسانی که نیازمند نوع خاصی از ویتامین هستند، می‌توانند بسیاری از این مواد مغذی مانند ویتامین D یا منیزیوم را به صورت مجزا دریافت کنند. اگر مشکوک به کمبود نوع خاصی از مواد مغذی بودید می‌توانید به جای مصرف روزانه مولتی ویتامین، تنها به جبران کمبودهای غذایی مشخص بپردازید. مولتی‌ویتامین‌ها به طور کلی طوری فرمول شده‌اند که نیاز روزانه شما به ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را تامین کنند.

کمبود آهن در بین افراد جامعه ما به ویژه زنان و دختران به علل مختلفی است که مهمترین آن به عدم رعایت درست تغذیه برمی گردد. افراد زیادی به گمان آنکه مواد غذایی حاوی آهن مصرف می کنند، خود را مصون از عوارض کمبود این ماده مهم می پندارند اما به دلیل ناآگاهی و یا عدم رعایت در زمان مصرف مواد غذایی حاوی آهن و یا موادی قبل و بعد از آنها که می تواند اثر آهن را خنثی کند، عده زیادی با مشکل کمبود آهن روبرو هستند.

در این راستا مصرف قرص آهن به عنوان یک راه جایگزین و البته بسیار راحت تر از تهیه مواد آهن دار، در سال های اخیر در زندگی مردم شایع است. کم خونی وضعیتی است که در آن تعداد یا اندازه گلبول های قرمز و مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود.

از علل ایجادکننده کم خونی می‌توان به کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن و مسمومیت‌های دارویی اشاره کرد. از علایم کم خونی فقر آهن رنگ پریدگی پوست، خستگی زودرس، سرگیجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها و حالت تهوع از علائم کم خونی است که در کم خونی های شدید گود شدن روی ناخن هم مشاهده می‌شود.

قرص

بهترین زمان مصرف مکمل مولتی ویتامین و آهن

معمولا” برای خیلی‌ها پیش آمده که شنیده‌اند، صبح‌ها یا شب قبل از خواب بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها است، یا شاید هم شنیده باشید که مصرف آن ها با غذا جذب بهتری دارد. به عنوان مثال خیلی ها خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند زیرا کلسیم در شب مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به دلیل اینکه کلسیم می تواند زمانی که در رختخواب هستید به خوابیدن تان کمک کند. برای مثال خوردن یک لیوان شیر را قبل از خواب به خاطر بسپارید.

بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایی می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن آن ها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی آن ها بکاهد. اما در مجموع وعده نهار را می توان به عنوان بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین شناخت.

هشدار ها در رابطه با مصرف مکمل مولتی ویتامین و آهن

1.در بیماران دیالیزی، مصرف مقادیر بیشتری از ویتامین ها و املاح معدنی ممکن است نیاز باشد.
2.بعضی از ویتامین ها به خصوص ویتامین های A و D وبسیاری از مواد معدنی در مقادیر زیاد سمی هستند. بنابراین مقدار مصرف فراورده های مولتی ویتامین باید بر اساس رژیم غذایی و نیاز بیمار تنظیم شود.
3. مقدار مصرف ویتامین A ، به منظور اجتناب از هیپروتامینوز، باید محدود شود.

شرایط نگهداری مکمل مولتی ویتامین و آهن

مکمل مولتی ویتامین و آهن را دور از دسترس کودکان و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مولتی ویتامین های زنانه

مولتی ویتامین مینرال چیست و چه کاربردی دارد؟

چهار راه انتخاب مولتی ویتامین مناسب

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits