دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف قرص آوودارت (Avodart) و عوارض جانبی این دارو
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قرص آوودارت (Avodart) امروزه یکی از معروف ترین قرص‌ها در زمینه ی درمان ریزش مو بر اساس مشکلات و اختلالات هورمونی آقایان و درمان بزرگی خوش خیم پروستات یا پروستات توسعه یافته می باشد.

قرص آوودارت

قرص آوودارت (Avodart) چیست ؟

قرص آوودارت را می توان مهارگر هورمون‌های آندروژنی دانست که با هدف درمان ریزش مو بر اساس اختلالات هورمونی آقایان تجویز می‌شود.

همچنین این قرص جهت درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات یا هیپرپلازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در اصل نام این قرص دوتاستراید می باشد که با عنوان تجاری آوودارت به فروش می رسد.

قرص اوودارت (Avodart) به آسانی از طریق دستگاه گوارش جذب می گردد و جذب آن از رژیم غذایی خاصی تاثیر نمی گیرد.

این قرص در کبد متابولیزه شده و متابولیت‌های آن عموما از راه مدفوع دفع می‌گردند. آوودارت یک داروی تجویزی است و فقط به شکل کپسول دهانی در داروخانه‌ها یافت می شود.

موارد مصرف قرص آوودارت

درمان ریزش مو

قرص آوودارت عموما جهت درمان ریزش مو در آقایان و بزرگی خوش خیم پروستات قرص آوودارت به مصرف می رسد.

درمان علائم بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) به شکل تک دارو و یا همراه با داروی تامسولوزین انجام می گیرد.

در حقیقت قرص آوودارت آنزیم 5-آلفاردوکتاز را که نقش تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون را ایفا می کند، به شکل اختصاصی و حرفه‌ای مهار کرده و موجب کاهش اندازه پروستات، بهبود جریان ادرار و رفع علائم انسداد و گرفتگی می شود.

مصرف این قرص در دوران بارداری اکیدا ممنوع است چرا که جزو داروهای گروه X بوده و موجب نقص عضو یا مرگ جنین می شود. گفته می شود که حتی دست زدن زنان در دوران حاملگی به این دارو نیز ممنوع است.

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

قرص آوودارت برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات که پروستات توسعه یافته نیز می شود به کار می ‌رود؛ زیرا زمانی که پروستات بزرگتر می شود، می ‌تواند مجرای ادرار را فشرده کرده و ادرار کردن را برای شما سخت ‌و دردآور کند.

قرص آوودارت به افزایش سرعت جریان ادرار کمک کرده و خطر انسداد و گرفتگی مجاری ادرار را تا حدود زیادی کاهش می ‌دهد.

کاهش احتمال عمل پروستات

این قرص به جهت درمان ریزش موی ناشی از اختلالات هورمون‌های مردانه نیز مورد مصرف قرار می گیرد. در بعضی موارد دیده می شود که مصرف این قرص‌ها توانسته است نیاز بیمار به عمل پروستات را کاهش دهد.

ممکن است آوودارت به عنوان بخشی از یک روند درمانی تجویز شود. این جمله به آن معنی است که بیمار بایستی آن را همراه با داروهای دیگری مصرف کند.

نحوه و میزان مصرف قرص آوودارت

میزان و نحوه مصرف دارو و قرص‌های گوناگون اغلب به مواردی نظیر سن بیمار، شرایط تحت درمان، شدید بودن یا ضعیف بودن وضعیت بیماری، شرایط پزشکی، نحوه واکنش بدن بیمار به اولین دوز و… بستگی دارد.

قبل و در طول دوره ی درمان با قرص آوودارت، پزشک متخصص آزمایشاتی را تجویز خواهد کرد.

سعی کنید حتما این آزمایشات را به موقع انجام دهید. در طول مصرف آوودارت و تا 6 ماه پس از قطع مصرف آن، به هیچ وجه اقدام به اهدای خون نکنید.

کپسول‌های آوودارت را در جای خشک و خنک نگهداری فرمایید؛ زیرا هوای گرم سبب نرم و پاره شدن کپسول‌ها می گردد. کپسول‌های آوودارت را باز نکنید یا نجوید.

قرص آوودارت می تواند در هر زمانی نسبت به تایم خوردن غذا مصرف شود. به این معنا که مصرف آن، تفاوت چندانی نسبت به قبل یا بعد از غذا ندارد. دوز مناسب قرص آوودارت را بهتر است پزشک متخصص تعیین و تجویز نماید.

در حال حاضر این کپسول‌ها به صورت نیم میلی گرمی عرصه و مصرف می شوند. در طول درمان با آوودارت، در صورت حامله بودن یا احتمال بارداری همسر، از برقراری رابطه جنسی بدون کاندوم جدا خودداری نمایید چرا که اثرات این قرص‌ها در مایع منی ترشح می‌شود.

مصرف قرص آوودارت در کودکان اکیدا ممنوع می باشد.

قرص آوودارت (Avodart)

بیشتر بخوانید :

درمان و کاهش علائم پروستات با کپسول تاموسین

آشنایی با فواید فوق العاده کپسول روغن دانه کدو

کامل ترین اطلاعات دارویی درباره قرص یوریناسین

آشنایی کامل با کپسول پروترال

عوارض قرص آوودارت

ریزش موقت و اولیه مو

در بعضی از افراد در آغاز استفاده از قرص آوودارت رخدادی به عنوان ریزش آغازین رؤیت شده است که این اتفاق با آغاز تغییر درصد DHT بروز می‌ کند و علامت پاسخگویی بدن به درمان از طریق این قرص است .

می توان گفت نشانه خوبی است چرا که خیال مصرف کننده را از روند تاثیر گذاری دارو راحت می‌کند، بعد از گذشت چند هفته این پدیده رفع می شود و موها مجددا شروع به رویش می کنند.

این اتفاق عموما برای افراد محدودی رخ می دهد، بنابراین در صورتی که این نشانه‌های ریزش آغازین را رویت نکردید، دلیلی بر عدم اثربخشی قرص آوودارت در بدن شما نیست.

اختلال نعوظ و کاهش میل جنسی

توجه داشته باشید که قرص آوودارت موجب خواب‌آلودگی نمی‌ گردد، اما ممکن است عوارض جانبی دیگری در پی داشته باشد.

از جمله عوارض جانبی رایجی که با مصرف این قرص پدید می آید می توان به اختلالات نعوظ، کاهش میل جنسی، زود انزالی و کاهش شمار اسپرم‌ها اشاره کرد. به یاد داشته باشید که این عوارض ممکن است پس از ادامه ندادن مصرف قرص آوودارت نیز ادامه پیدا کند.

عارضه جانبی دیگر این قرص‌ها درد یا بزرگ شدن ناحیه قفسه سینه می باشد. این درد عموما در طی چند روز الی چند هفته از بین برود. چنانچه شدت این درد زیاد بود یا مدت زمان آن به طول انجامید و یا ترشحاتی از نوک پستان‌ها بیرون آمد، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تورم زبان

از علائم عوارض جانبی جدی قرص آوودارت می ‌توان به مواردی نظیر تورم صورت و زبان، واکنش‌های آلرژیک و پوسته پوسته شدن پوست و سرطان پروستات اشاره کرد.

این علائم ممکن است با افزایش تعداد دفعات ادرار، ایجاد درد و مشکل در شروع ادرار و جریان ادرار ضعیف و گاها سوزش آور و در برخی موارد با گرفتگی کمر، باسن یا ران همراه باشند.

ما قصد داریم که اطلاعات موجود و فعلی را بی کم و کاست و با استناد بر تحقیقات انجام شده توسط پزشکان متخصص را به شما ارائه دهیم؛ اما فراموش نکنید که همه قرص‌ها و داروهای شیمیایی در بدن هر فردی ‌تاثیرات متفاوتی دارند، قرص آوودارت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

نمی توان تضمین کرد که عوارض گفته شده در فوق شامل کلیه اثرات و عوارض جانبی این قرص می باشد و یا اینکه علائم گفته شده در همه افراد یکسان بروز می کنند. مطالب بیان شده نمی توانند جایگزین مناسبی برای توصیه ‌های پزشکی باشند.

سعی کنید همیشه در رابطه با اثرات و عوارض جانبی قرص آوودارت احتمالی با پزشک متخصص خود که به خوبی از سوابق پزشکی شما اطلاعات دارد مشاوره بگیرید و خودسرانه به مصرف هیچ قرص و دارویی اقدام نکنید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits