دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آواستین چیست ؟ نحوه تزریق و مراقبت های پس از آن چگونه است ؟
15
زمان مطالعه: 9 دقیقه
در حال حاضر بهترین درمان برای برخی از بیماری های چشمی استفاده از ترکیبات مهار کننده فاکتورهای رشد سلولهای عروق خونی است که به صورت تزریق در چشم استفاده می شود. یکی از این ترکیبات داروی آواستین است.

داروی آواستین چیست ؟

آواستین نام تجاری داروی bevacizumab است که مانع از رشد نمودن سلول های سرطانی در بدن می شود و برای درمان تومورهای مغز و سرطان اندام های مختلف بدن از جمله کلیه، روده، تخمدان و... بکار می رود.

تزریق آواستین چشم جهت درمان اکثر بیماری های چشم و مشکلات شبکیه مخصوصا افراد دیابتی مورد استفاده قرار گرفته و به کاهش دید در این بیماری ها کمک خواهد کرد.

امروزه چشم پزشکان از آواستین بهره های فراوانی گرفته و توسط آن از رشد عروق خونی غیرطبیعی در پشت چشم جلوگیری خواهند کرد.

این رگ های خونی می توانند نشتی داشته و بر روی بینایی تاثیر بگذارند و باعث از بین رفتن بینایی بخصوص در بیماران دیابتی شوند.

این دارو که در شرایط بسیار حساس و در 28 درجه سانتیگراد ( در یخچال ) و دور از نور نگهداری می‌شود ، بعد از رقیق شدن حداکثر تا 24 ساعت در همان درجه حرارت پایدار می‌ماند .

این دارو پس از رقیق شدن توسط دکتر داروساز، توسط جراح چشم پزشک در اتاق عمل و در شرایط خاصی در چشم بیمار تزریق می شود.

تا چندی پیش برای درمان بیماریهای چشم فقط قطره و قرص وجود داشت ، که اشکال این قبیل داروها مانند داروهای خوراکی یا تزریقی این بود که به دلیل ساختمان خاص چشم زیاد کار آیی نداشتند .

اما امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی ما می دانیم که بسیاری از داروها را می توانیم با رعایت اصول تزریق دارو به داخل چشم تزریق کنیم .

تزریق آواستین برای کدام بیماران مناسب است؟

امروزه از تزریق آواستین می‌توان در درمان بسیاری از بیماری‌های چشم به خصوص بیماری‌های شبکیه اعم از انسداد وریدی شبکیه و رشد عروق خونی نابجا در مشیمیه استفاده نمود.

در حال حاضر تزریق آواستین در چشم یکی از راه‌های درمان‌ حائز اهمیت رتینوپاتی دیابتی به شمار رفته است.

اگرچه بیماران دیابتیک برای دستیابی به نتایج بهتر باید طول درمان را طولانی‌تر کنند اما نتایج آن ممکن است تا حد زیادی بر روی بینایی فرد تاثیر بگذارد.

نحوه تزریق و مراقبت های پس از آن چگونه است
تزریق آواستین در چشم

هر آنچه باید درباره تزریق آواستین در چشم بدانید

بیماران عزیز باید بدانند که به دلیل اینکه بسیاری از بیماریهای فوق الذکر مزمن هستند ، لذا دوره درمان آنها نیز باید طولانی مدت گردد و در این مدت باید بطور متناوب هر چند وقت یکبار تزریق داخل چشم تکرار شود.

پزشکان یکی از عوامل مهم نابینایی در جهان را بیماری دیابت می دانند .

آمپول آواستین از ایجاد عروق جدید که در شبکیه چشم افراد دیابتی صورت می‌گیرد ، جلوگیری می‌کند .

نحوه تزریق آواستین چگونه است ؟

برای تزریق آواستین بیمار به اتاق عمل برده شده و پزشک متخصص چشم بدون انجام بیهوشی و تنها با ایجاد بی حسی عملیات مربوطه را به انجام خواهد رساند .

در نتیجه یک عمل سرپایی و سریع خواهد بود که انتظار می رود فرد طی مدت کوتاهی به فعالیت های روزانه خود بازگردد و دوران نقاهت بلندمدتی را سپری نکند.

این تزریق توسط یک سر سوزن بسیار نازک و ظریف صورت می گیرد و با توجه به تشخیص پزشک می تواند طی یک مرحله برای هر دو چشم بیمار و یا با ایجاد چند روز فاصله بین تزریق دو چشم برای چشم دیگر انجام شود.

پس از اتمام کار چشم پانسمان خواهد شد.

مراقبت های بعد از تزریق آواستین

  • داشتن استراحت و خواب کافی
  • تا جای ممکن از موبایل و یا مطالعه کردن طی دو روز اول اجتناب شود تا چشم بتواند استراحت کند و تحت فشار نباشد.
  • پس از تزریق آواستین نباید از هیچگونه لوازم آرایشی چشم تا مدتی استفاده نمود.
  • تمامی سوابق بیماری فرد بخصوص فشار خون و سکته و داروهایی که فرد از آن ها استفاده می کند و یا هر نوع حساسیتی که دارد حتما باید با پزشک مطرح شده و طبق نظر او بعد از تزریق نیز به مصرف دارو ادامه داد.
  • پس از تزریق آواستین باید پانسمان حدود چند ساعت روی چشم باقی بماند.
  • از رانندگی اجتناب شود.
  • از هرگونه مالش یا خاراندن چشم جلوگیری شود.
  • از رفتن به استخر و دریا و حتی آب زدن به صورت تا دو روز و یا طبق نظر پزشک خودداری به عمل آید.
  • برای معاینات بعدی حتما مجددا در زمان معین به پزشک مراجعه شود.

فواید روش درمانی تزریق آواستین :

  1. حصول اطمینان در رساندن دارو به بافت و عضو مورد نظر
  2. کاهش و یا حذف عوارض جانبی دارو
  3. کم کردن تعداد دفعات تجویز دارو

عوارض تزریق آواستین چیست ؟

خوشبختانه بیمار با تزریق آواستین با عوارض خاصی مواجه نخواهد شد.

عوارض تزریق آواستین در چشم به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند که نوع اول آن‌ها نیز شایع‌تر است.

عوارض کم اهمیت تزریق آواستین در چشم :

  1. درد طبیعی و تحریک‌ شدگی کم و مختصر در نواحی تزریق آواستین
  2. تورم و قرمز شدگی در نواحی خارجی چشم
  3. مشاهده برخی نقاط یا سایه‌های متحرک به دنبال اثرات هوا و خونریزی حاصل از تزریق

این عوارض معمولا پس از انجام تزریق در چشم حاصل شده و پس از مدت کوتاه (چند ساعت تا یک یا دو روز) از بین می‌روند.

عوارض مهم تزریق آواستین در چشم :

  1. درد شدید در ناحیه چشم
  2. تورم شدید در ناحیه پلک چشم
  3. قرمزی شدید چشم که با گذشت زمان بیشتر و بدتر می‌شود
  4. افزایش تاری دید و کاهش بینایی چشم با گذشت زمان

اگر پس از تزریق آواستین در چشم با علائم و عوارض فوق مواجه شدید، سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمائید تا هرچه سریع‌تر مشکلات حاصل از عوارض تزریق آواستین در چشم برطرف گردند.

افرادی که به بیماری های چشمی دچار هستند و پزشک تشخیص داده است که نیازمند تزریق آواستین می باشند باید حتما طی مراجعات منظم تزریق را انجام دهند تا چشم بیش از این درگیر نشود .

چرا که به راحتی کم شدن دید و در نهایت کوری حاصل خواهد شد.

در این بین بیماران دیابتی باید اهمیت بیشتری به سلامت چشم خود دهند زیرا بیش از سایر بیماران در معرض خطر قرار دارند.

آواستین چیست ؟ نحوه تزریق و مراقبت های پس از آن چگونه است ؟
نتایج تزریق آواستین

بررسی نتایج تزریق آواستین

این مطالعه به منظور بررسی اثرات تزریق داخل ویتره آواستین به عنوان درمان اولیه بر روی ادم ماکولا و حدت بینایی در بیماران مبتلا به انسداد شاخه ای حاد ورید مرکزی شبکیه (BRVO) که تحت هیچگونه درمان قبلی قرار نگرفته بودند، انجام گرفت.

روش کار:

در این مطالعه 22 بیمار مبتلا به BRVO که در هفته اول بیماری با فلورسین آنژیوگرافی و OCT تشخیص داده شده بودند، تحت درمان با تزریق داخل ویتره 1.25 میلی گرم آواستین قرار گرفتند.

ضخامت ماکولا بوسیله OCT و همچنین در زمان قبل از تزریق و ماه های 1، 3 و 6 تا 16 پس از تزریق اندازه گیری شدند.

تزریق مجدد در 5 بیمار و سومین تزریق در یک بیمار به علت عدم کاهش ادم ماکولا به دنبال اولین تزریق انجام شد.

نتایج:

کاهش معنی داری در میانگین ضخامت ماکولا از 479.95 میکرون اولیه به 229.19 میکرون (SD=22.252) پس از 6 تا 16 ماه (P<0.001) مشاهده شد .

همچنین میانگین logMAR حدت بینایی به طور معنی داری از مقدار اولیه 1.245 به (SD=0.631) 0.173 در طی 6 تا 16 ماه بهبود یافت (P<0.001).

نتیجه گیری نهایی :

با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد می توان تزریق داخل ویتره آواستین را به عنوان گزینه درمانی اولیه در بهبود ادم ماکولا و حدت بینایی در بیماران مبتلا به BRVO حاد، در نظر گرفت.

نخستین تزریق آمپول آواستین

نخستین بار درجهان، طرح تزریق آمپول "اوستین" "‪ "Avastin‬بر روی بیماران دیابتی دچار اختلال شبکیه چشم در اصفهان با موفقیت انجام شد.

این اقدام در قالب یک کار تحقیقی در بهمن ماه سال ‪ ۸۴‬توسط یک گروه سه نفره متشکل از دکتر " حسن رزمجو " فلوشیپ شبکیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،دکتر "جهانگیر الیاسی بختیاری"داروساز و"مجیدجعفری" کارشناس

پرستاری با تزریق ‪ 1/5mg‬ماده دارویی "‪ "Avastin‬روی بیماران دیابتی انجام شد.

دکتر "حسن رزمجو" به خبرنگار ایرنا دراصفهان گفت: طرح تزریق آمپول آواستین روی بیماران دیابتی، طرح جدیدی است که در مرکز چشم پزشکی "فیض" و مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی و لیزیک "صدرا" اصفهان به اجرا درآمد.

تزریق آواستین در دنیا تا پیش از اجرای این طرح در اصفهان، برای درمان برخی از بیماریها به کار برده می‌شد،اماتزریق این آمپول آواستین روی بیماران دیابتی نخستین بار در دنیا توسط این تیم در اصفهان صورت می‌گیرد.

در بررسی اولیه اثرات درمانی آمپول اوستین روی چهار هزار نفر از بیماران دیابتی مبتلا به اختلال شبکیه چشم، مشخص شد که :

تزریق این آمپول، در سه نوبت به فاصله یک ماه، نتیجه مثبت بر جای گذاشته و بیش از ‪ ۷۰‬درصد از بیماران "بهبود" یافته و یا بیماری آنان در همان مرحله "تثبیت" شده است.

این بررسی با عکسبرداری(آنژیوگرافی عروق شبکیه)به صورت تصادفی احتمالی از بین بیماران سراسر کشور و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صورت گرفت.

نتیجه‌ این کار پژوهشی حاکیست، بعد از سه بار تزریق آمپول در داخل چشم از ایجاد شبکه‌های مویرگی غیرطبیعی جلوگیری شد و"ادم" ‪ Macula‬و همچنین میزان مایع جمع شده در پشت و جلو "رتین" کاهش یافت و درنتیجه بیماران دید بهتری نسبت به قبل از تزریق پیدا کردند.

پرسش و پاسخ در باره تزریق آواستین

سوال : آیا تزریق آواستین عارضه ای هم دارد؟

جواب : احتمال ایجاد عارضه بسیار کم است و نکته مهم این است که انجام ندادن تزریق به مراتب خطرات بیشتری را متوجه چشم می کند ، بتابراین شایسته است بیمار تا زمانی که پزشک معالج توصیه می کند تزریق ها را ادامه بدهد .

در تزریق موضعی ( داخل چشمی ) عوارض آواستین بسیار کم و نادر است .

تنها علائمی مثل درد در محل تزریق و خونریزی های خفیف سریع الجذب ، خارش و سوزش ناچیز و گاهی ورم قرنیه و التهاب چشم ظاهر می‌شود که با مصرف قطره‌های کورتون و آنتی بیوتیک‌های داخل چشمی این علائم از بین می رود.

بیشتر بدانید :

رتینوپاتی دیابتی و رتینوپاتی نوزادان نارس چیست ؟

همه چیز در مورد دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد)

درمان تومور مغزی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits