دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی کامل قرص اناستروزول 
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
اناستروزول (Anastrozole) با نام تجاری آریمیدکس در درمان سرطان پستان پیشرفته و به صورت درمان کمکی در مراحل اولیه سرطان پستان و در زنان یائسه با دوز یک میلی گرم در روز به صورت خوراکی تجویز می شود.

موارد مصرف و عوارض جانبی اناستروزول

اناستروزول (Anastrozole) با نام تجاری آریمیدکس در درمان سرطان پستان پیشرفته و به صورت درمان کمکی در مراحل اولیه سرطان پستان و در زنان یائسه با دوز یک میلی گرم در روز به صورت خوراکی تجویز می شود. در بیماران مبتلا به بیماری های فاقد گیرنده استروژنی پاسخ درمانی غیر متحمل است. درمان کمکی می تواند تا 5 سال تداوم یابد اگر چه طول مدت درمانی بهینه غیر مشخص است.

مکانیسم اثر اناستروزول

یک مهار کننده قوی و انتخابی غیر استروئیدی سیستم آروماتاز (سیستم سنتز استروژن) می باشد که آندروژن های آدرنال را در بافت های محیطی به استروژن تبدیل می کند.

فارماکوکینتیک اناستروزول

اناستروزول به سرعت و تقریباً به طور کامل از مسیر گوارشی جذب می شود و اوج غلظت پلاسمائی آن طی 2 ساعت حاصل می شود. غذا باعث کاهش سرعت جذب می شود اما این مورد از لحاظ بالینی مهم نمی باشد.

به میزان 40% به پروتئین های پلاسما متصل می شود. در کبد متابولیزه می گردد و از طریق ادرار دفع می شود که عمدتاً به شکل متابولیت ها می باشد. نیمه عمر حذف نهایی آن حدود 50 ساعت می باشد و غلظت های پایدار آن بعد از حدود 7 روز در بیمارانی که روزانه یک دوز دریافت کرده اند حاصل می شود.

مقدار مصرف آناستروزول

  • دوز معمول آناستروزول یک میلی گرم یک بار در روز با یک لیوان آب است.
  • شما باید این دارو را تا زمانی که پزشک شما توصیه می کند، بدون توجه به اینکه احساس می کنید
  • بهتر شده اید یا نه مصرف کنید. این معمولا برای سالها طول می کشد. اطمینان حاصل کنید که همیشه در همان زمان روز مصرف می کنید.

Anastrozole

عوارض جانبی اناستروزول

شایع ترین عارضه جانبی حاصل اختلالات گوارشی است از جمله بی اشتهایی و حالت تهوع و استفراغ و اسهال، گر گرفتگی، سر گیجه، خواب آلودگی، سردرد و راش های پوستی. از دیگر عوارض جانبی می توان به نازک شدن موها، خشکی واژن و خونریزی، ادم، تنگی نفس، درد عضلانی و درد مفاصل، شکستگی های استخوانی، تب، افزایش وزن، لوکوپنی و سندرم شبه آنفولانزا اشاره کرد. در بعضی بیماران اختلال در مقادیر آنزیم های کبدی، ترومبوآمبولی و افزایش کلسترول تام دیده شده است. موارد بسیار نادری از سندرم استیون- جانسون مشاهده شده است. مصرف این دارو در زنان غیر یائسه (به ویژه در افراد حامله) ممنوع است.

موارد منع مصرف داروی اناستروزول

  • به تاریخ انقضا داروی آناستروزول توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخلات دارویی اناستروزول

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

  • داروی آناستروزول با داروهای زیر تداخل بسیار جدی ایجاد می‌کند و نباید باهم استفاده شوند: استروژن‌ها (estrogens)، تاموکسی فن (tamoxifen). اگر در حال حاضر از این داروها استفاده می‌کنید، قبل از شروع مصرف آناستروزول با پزشک خود مشورت کنید.
  • تاموکسیفن، مورد استفاده در درمان سرطان پستان است. آناستروزول نمی تواند همراه با این دارو استفاده شود، زیرا تاموکسیفن ممکن است اثر بخشی آنواستروزول را کاهش دهد.
  • آماده سازی استروژن، مصرف همزمان با این داروها ممکن است اثربخشی آنواستروزول را کاهش دهد.

قرص

نکاتی که قبل از مصرف اناستروزول باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف داروی آناستروزول ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر هنوز یائسه نشده‌اید از آناستروزول نباید مصرف کنید.
  • اگر شما دچار کاهش تراکم استخوان (استئوپروز) هستید.
  • اگر هرگونه مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل. بسیار مهم است که اگر شما در حال مصرف دارویی به نام تاموکسیفن و یا هر داروی حاوی استروژن مانند درمان جایگزینی هورمون (HRT) هستید، پزشکتان اطلاع داشته باشد.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

نحوه نگه‌داری داروی اناستروزول

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه ‌دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه ‌دارید.

بیشتر بخوانید:

سرطان سینه بیشتر در چه کسانی دیده می شود؟

علائم اصلی و راههای تشخیص سرطان سینه کدامند ؟

مراقبت های بعد از درمان سرطان سینه کدامند؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits