دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دکس لانسوپرازول چیست و چرا تجویز می شود؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دکس لانسوپرازول (Dexlansoprazole) با نام تجاری دکسیلانت (Dexilant) و کاپیدکس (Kapidex) در گروهی از داروها به نام مهار کننده های پمپ پروتون قرار دارد. دکس لانسوپرازول میزان اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد.

موارد مصرف و عوارض جانبی دکس لانسوپرازول

دکس لانسوپرازول (Dexlansoprazole) با نام تجاری دکسیلانت (Dexilant) و کاپیدکس (Kapidex) در گروهی از داروها به نام مهار کننده های پمپ پروتون قرار دارد. دکس لانسوپرازول میزان اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد.

اسید به طور طبیعی در معده برای هضم غذا و کشتن باکتری‌ها تولید می‌شود. این اسید خورنده می‌باشد بنابراین در سطح معده لایه‌ای مخاطی برای محافظت از اثرات این ماده تولید می‌شود. در برخی از مردم این لایه مخاطی از بین می‌رود و اسید معده سبب التهاب، زخم، و دیگر بیماری‌ها می‌شود. در برخی دیگر دریچه معده ضعیف می‌شود این حالت سبب خروج اسید از معده و ورود آن به مری می‌شود. به این حالت رفلاکس معده گفته می‌شود.

داروهای مهارکننده پمپ‌های پروتونی نظیر دکس لانسوپرازول از تولید بیش از حد اسید در معده جلوگیری می‌کنند. این حالت سبب ممانعت از زخم معده و سرطان یا کمک به بهبود بیماری می‌شود. با کاهش اسید معده علائم رفلاکس معده نیز کاهش می‌یابد.

دکس لانسوپرازول برای درمان سوزش سر دل ناشی از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)، و درمان ازوفاژیت فرسایشی (آسیب به مری از اسید معده) استفاده می شود.

مکانیسم اثر دکس لانسوپرازول

این دارو با مهار پمپK+/H+/ATPase باعث مهار تولید اسید در معده می گردد. مهار کننده های پمپ پروتون ترشح اسید معده را از طریق مهار سیستم آنزیمی هیدروژن - پتاسیم آدنوزین تری فسفات در سلول های مخاطی معده مهار می کنند.

فارماکوکینتیک دکس لانسوپرازول

جذب دارو سریع است و دارو با کاهش اسید معده به جذب خود کمک می کند. متابولیسم آن کبدی است و از راه کلیه دفع می گردد. نیمه عمر آن بین نیم تا یک ساعت می باشد.

قرص

مقدار و روش درست مصرف داروی دکس لانسوپرازول

  • قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار داروی Dexlansoprazole ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک گوارش برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولا دوز این دارو به صورت یک بار در روز قبل از وعده غذایی اصلی تجویز می‌شود.
  • اگر همراه با دکس لانسوپرازول از داروی سوکرالفیت هم استفاده می‌کنید، حداقل داروی دکس لانسوپرازول را ۳۰ دقیقه قبل از مصرف سوکرالفیت بخورید.
  • دوز این دارو بستگی به شرایط بیمار دارد، شربت دکس لانسوپرازول را با قاشق مخصوص این دارو به مقدار دقیق بخورید.
  • اگر فراموش کردید که دوز داروی خود را در زمان مشخص مصرف کنید، نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید. دوز از یاد رفته را بعد از دفع اسهال بعدی مصرف کنید.

مصرف دکس لانسوپرازول در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی دکس لانسوپرازول در دوران بارداری ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

عوارض جانبی دکس لانسوپرازول

  • عوارض جانبی این دارو شامل اختلالات گوارشی: تهوع٬ استفراغ٬ دردهای شکمی٬ نفخ٬ اسهال و یبوست است.
  • عوارض کمتر شایع مانند سردرد٬ خشکی دهان٬ خیز محیطی٬ گیجی٬ خستگی٬ اختلالات خواب٬ راش پوستی٬ کهیر٬ درد عضلانی و درد مفاصل گزارش شده است.
  • عوارض نادری مانند اختلال در حس چشایی٬ زردی٬ التهاب کبد٬ واکنش های افزایش حساسیتی٬ تب٬ افسردگی٬ ژینکوماستی٬ نفریت بینابینی٬ اختلالات خونی٬ تعریق٬ حساسیت به نور٬ آلوپسی و سندرم استیونس جانسون مشاهده شده است.
  • این دارو با کاهش اسید معده خطر عفونت های گوارشی را افزایش می دهند.

Dexlansoprazole

تداخلات دارویی دکس لانسوپرازول

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

  • برخی از داروهایی که ممکن است با دکس لانسوپرازول تداخل کنند عبارت‌اند از: متوتروکسات (methotrexate) (به خصوص درمان با دوز بالا).
  • برخی از داروها به اسید معده نیاز دارند تا به درستی جذب بدن شوند. دکس لانسوپرازول اسید معده را کاهش می‌دهد ، بنابراین روی عملکرد بعضی داروها تأثیر می‌گذارد. برخی از این داروهایی که تحت تأثیر لانسوپرازول قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از: آتازاناویر (atazanavir)، ارلوتینیب (erlotinib)، نلفیناویر (nelfinavir)، پازوپانیب (pazopanib)، ریلپیویرین (rilpivirine)، ضد قارچ‌های آزول خاص (ایتراکونازول (itraconazole)، کتوکونازول (ketoconazole)، پوساکونازول (posaconazole)).
  • دکس لانسوپرازول بسیار شبیه به لانسوپرازول است. داروهای حاوی لانسوپرازول را همراه با دکس لانسوپرازول استفاده نکنید.
  • مصرف همزمان این دارو با داروهای ضد انعقاد خوراکی مانند وارفارین باعث افزایش اثر وارفارین می گردد. مصرف همزمان این دارو با دیازپام و داروهای ضدصرع مثل فنی توئین باعث افزایش اثر آن می گردد.
  • داروی دکس لانسوپرازول ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص تداخل کند و احتمالاً باعث نتایج اشتباه شود. قبل از انجام آزمایش با پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان در مورد دارویی که مصرف کرده‌اید، صحبت کنید.

هشدار ها در رابطه با دکس لانسوپرازول

  • این دارو باید در بیماران مبتلا یا دارای سابقه ابتلای به بیماری مزمن کبدی، با احتیاط مصرف گردد.
  • مصرف طولانی مدت دکس لانسوپرازول ممکن است باعث کمبود ذخیره منیزیم و ویتامین ب ۱۲ شود.
  • همچنین مصرف طولانی مدت دکس لانسوپرازول بیش از یک سال پوکی استخوان را تشدید می کند.

توصیه های دارویی دکس لانسوپرازول

1. در صورت بروز سوءهاضمه، اسهال و کهیر طی درمان، به پزشک مراجعه شود.
2. در صورت اثبات وجود سرطان معده از مصرف این دارو باید خودداری گردد.
3. کپسول دارو باید بلافاصله قبل از غذا و ترجیحاً در صبح مصرف شود.

شرایط نگهداری از داروی دکس لانسوپرازول

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف قرص مترونیدازول و عوارض خطرناک این دارو

فواید و عوارض قرص نکسیوم برای درمان ریفلاکس معده

آشنایی کامل با موارد مصرف و عوارض قرص سایمتیدین

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits