دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با موارد مصرف قطره گوش جنتامایسین
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جنتامایسین برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ها پس از عمل گوش و یا آسیب به گوش به کار می‌رود.این قطره‌ها سبب کاهش التهاب و درمان عفونت می‌شود.

معرفی قطره گوش جنتامایسین

جنتامایسین بیشتر در عفونتهای میکروبهای گرم منفی مانند عفونتهای ادراری و روده‌ای و آبسه‌ها به کار می‌رود.ا لبته به دلیل عوارض آن امروزه کاربردش محدودتر شده‌است.

قطره‌های گوش حاوی جنتامایسین برای درمان عفونت‌های گوشی به کار می‌رود. این قطره سبب کشتن باکتری‌های ایجاد کننده عفونت می‌شود. در صورت متورم شدن و عفونی شدن گوش پزشک ممکن است قطره‌هایی را تجویز نماید که حاوی هیدروکورتیزون باشد.

برخی از برندهای تجاری قطره گوش جنتامایسین (Gentisone HC) به صورت ترکیبی با داروهای دیگر مانند هیدروکورتیزون هستند. این قطره‌ها سبب کاهش التهاب و درمان عفونت می‌شود. جنتامایسین برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ها پس از عمل گوش و یا آسیب به گوش به کار می‌رود.

مکانیسم اثر قطره گوش جنتامایسین

همه آمینوگلیکوزیدها از جمله جنتامایسین با اتصال به ریبوزوم مانع سنتز پروتئین در باکتری می‌شوند در نتیجه اثر باکتریسیدی دارند. نفوذ این داروها به درون پوشش سلول‌های باکتریایی وابسته به اکسیژن می‌باشد و به همین دلیل بر روی بی هوازیهای مطلق اثر ناچیزی دارند. مهارکننده‌های سنتز دیواره سلولی مانند پنی سیلین‌ها انتقال آمینوگلیکوزیدها را افزایش می‌دهند.

موارد منع مصرف قطره گوش جنتامایسین

  • به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

عفونت گوش

تداخلات دارویی قطره گوش جنتامایسین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

نکات مهم قبل از مصرف قطره گوش جنتامایسین

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره گوش جنتامایسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که پرده گوش شما سوراخ شده است.
  • در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که تاکنون به جنتامایسین و یا سایر داروهای آنتی بیوتیکی حساسیت داشته‌اید.
  • در صورتی که مبتلا به بیماری میاستنی گراویس هستید. این بیماری سبب ضعیف شدن عضلات می‌شود.
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

مشکل گوش

عوارض جانبی احتمالی قطره گوش جنتامایسین


تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.

  • آزردگی خفیف، سوزش: در صورت تداوم و یا شدیدتر شدن با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر علائم دیگری در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به واسطه مصرف قطره گوش جنتامایسین می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگه‌داری قطره گوش جنتامایسین

  • تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.
  • در صورتی که پس از اتمام دوره مصرف دارو، پمادی در ظرف باقی مانده است آن را برای استفاده‌های بعدی نگه ندارید. قطره‌های گوش پس از باز شدن را نمی‌توان برای مدت بیش از چهار هفته نگه داشت

بیشتر بخوانید:

عفونت گوش و عوارض خطرناک آن

علل، علائم و تشخیص عفونت و التهاب گوش میانی

عفونت گوش خارجی : درمان های خانگی عفونت گوش شناگر

علائم و درمان عفونت گوش در نوزادان

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits