دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی قطره بینی بتامتازون
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قطره بینی بتامتازون (Betamethasone nose drop) برای درمان بیماری‌های التهابی بینی بکار می‌رود. این قطره حاوی یک کورتکواستروئید هستند که به کاهش ورم، قرمزی و سوزش بینی کمک می‌کند. 

معرفی قطره بینی بتامتازون

قطره بینی بتامتازون (Betamethasone nose drop) برای درمان بیماری‌های التهابی بینی بکار می‌رود. این قطره حاوی یک کورتکواستروئید هستند که به کاهش ورم، قرمزی و سوزش بینی کمک می‌کند.

مکانیسم اثر قطره بینی بتامتازون

بتامتازون جایگزینی کورتیکواستروئیدهای بدن است.این کمپلکس با اتصال به نواحی خاصی از DNA سلول‌های بدن موجب تحریک روند رونویسی mRNA و به دنبال آن ساخت آنزیم‌هایی می گردد که در نهایت مسئول اثرات سیستمیک کورتیکواستروئیدها می‌باشند. این دارو با جلوگیری از تجمع سلول‌های التهابی درناحیه التهاب، مهار فاگوسیتوز و آزاد شدن آنزیم‌های مسئول در التهاب و مهار ساخت و آزاد شدن واسطه‌های شیمیایی التهاب اثرات ضدالتهابی خود را اعمال می‌کند.بتامتازون به‌طور عمده در کبد و مقادیری نیز در کلیه و بافتها به متابولیت‌های غیر فعال تبدیل می‌شود.

مقدار و روش مصرف قطره بینی بتامتازون

  • قبل از شروع درمان با قطره بینی بتامتازون ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • برای میزان مصرف این قطره بینی بتامتازون به تجویز پزشک خود توجه نمایید. به طور معمول باید دو قطره از این دارو را داخل هر سوراخ بینی بچکانید تا گرفتگی بینی شما برطرف شود.
  • قبل از استفاده از قطره ، دست‌های خود را خوب بشویید.

موارد منع مصرف قطره بینی بتامتازون

  • به تاریخ انقضای این دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی قطره بینی بتامتازون را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

قطره بینی

مصرف قطره بینی بتامتازون در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. لازم است در مورد خطرات و مزایای استفاده از بتامتازون در دوران بارداری اطلاعات کافی داشته باشید.

اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید، حتما قبل از استفاده از بتامتازون با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی قطره بینی بتامتازون

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروها (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قطره بینی بتامتازون

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره بینی بتامتازون ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که تاکنون به یک دارو حساسیت داشته‌اید.
  • در صورتی که بینی شما دچار عفونت شده است.
  • در صورتی که تاکنون جراحی بینی داشته‌اید.
  • در صورتی که مبتلا به سل هستید.
  • در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی قطره بینی بتامتازون

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خشکی و سوزش بینی و حلق، خونریزی ملایم بینی، احساس بو و مزه غیر طبیعی: در صورت آزار دهنده شدن با پزشک خود مشورت نمایید.
  • سردرد: از پزشکتان بخواهید که یک مسکن مناسب تجویز نماید.
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از قطره بینی بتامتازون می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

التهاب بینی

مصرف بیش از حد قطره بینی بتامتازون (مسمومیت دارویی)

  • این قطره را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری قطره بینی بتامتازون

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • برای جلوگیری از گسترش عفونت، قطره بینی بتامتازون را تنها برای ۴ هفته نگه دارید و بعد از این مدت باقی مانده دارو را دور بریزید.

بیشتر بخوانید:

دلیل اصلی گرفتگی بینی در پاییز و زمستان

علت سوزش گلو و بینی و درمان این عارضه در منزل

درمان کیپ شدگی بینی و خشکی آن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits