دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد قرص خواب آور نیترازپام
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
نیترازپام (Nitrazepam) یک بنزودیازپین کوتاه اثر بوده و به عنوان خواب‌آور در درمان کوتاه مدت بیخوابی به کار می‌رود. همچنین از این دارو برای درمان صرع میوکلونیک (مخصوصا در اسپاسم‌های اطفال) استفاده می‌شود.

موارد مصرف و عوارض جانبی نیترازپام

نیترازپام (Nitrazepam) یک بنزودیازپین کوتاه اثر بوده و به عنوان خواب‌آور در درمان کوتاه مدت بیخوابی به کار می‌رود. همچنین از این دارو برای درمان صرع میوکلونیک (مخصوصا در اسپاسم‌های اطفال) استفاده می‌شود.

بی خوابی و یا خواب نامناسب اختلالی شایع است که دوره زودگذری دارد. در صورتی که مشکلات خواب دارید به این مفهوم است که در خواب رفتن دچار مشکل هستید ، یا اینکه در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوید و یا اینکه صبح خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید. قرص‌های خواب آور مانند نیترازپام معمولاً به عنوان آخرین گزینه به کار گرفته می‌شود اما گاهی برای درمان برخی از بی‌خوابی‌های شدید به کار گرفته می‌شود.

نیترازپام بر عملکرد انتقال دهنده‌های عصبی (مسئول انتقال پیام به سلول‌های مغزی هستند) تأثیر می‌گذارد، تأثیر این دارو آرام بخش است. همچنین این دارو به شل کردن عضلات و القای خواب کمک می‌کند. نیترازپام اغلب در کوتاه مدت (۱ هفته) به خوبی کار می‌کند، اما معمولاً برای بیش از ۳ هفته تجویز نمی‌شود. این به این علت است که استفاده طولانی مدت از نیترازپام اعتیاد آور بوده و همچنین بعد از مدتی تأثیر خود را از دست می‌‌دهد.

مکانیسم اثر نیترازپام

نیترازپام مانند سایر بنزودیازپین ها با گیرنده های GABA گاما آمینو بوتیریک اسید هم پوشانی دارد. این گیرنده ها در مغز بطور گسترده ای پراکنده هستند. اتصال به جایگاه گیرنده های گابا باعث افزایش اثرات انتقال عصب این واسطه شیمیایی می شود. این اتصال باعث باز شدن کانال کلراید بر روی رسپتور می شود و باعث افزایش پلاریزاسیون نرون می گردد.

به نظر می رسد بنزودیازپین ها اثر مهار کننده گابا را تقویت می کنند و از این راه میزان تحریک نورون ها را در بسیاری از مناطق مغز کاهش می دهند

فارماکوکینتیک نیترازپام

این دارو براحتی از دستگاه گوارش جذب می شود. 87% باند پروتئینی پلاسمائی دارد. از سد خونی- مغزی و از جفت نیز رد می شود و مقادیر کمی از آن در شیر مادر نیز یافت می شود. در کبد متابولیزه شده، هیچ کدام از متابولیتهای آن فعالیت شاخصی ندارند. این دارو بشکل متابولیتهای خود از طریق ادرار دفع می شود. بیش از 20% دوز تجویزی خوراکی در مدفوع یافت می شود. نیمه عمر حذفی آن 30-24 ساعت است.

روش مصرف داروی نیترازپام

  • قبل از شروع درمان با داروی نیترازپام، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار دارو، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. این دارو به شکل قرص و شربت در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد؛ هنگام خرید دارو باید توجه کنید که پزشک چه دوز و چه نوعی از دارو را برایتان تجویز کرده است.
  • پزشک معمولاً ۵ میلی گرم از این دارو را به شما تجویز می‌کند.
  • نیترازپام را باید قبل از خواب مصرف کنید؛ هرگز قرص را نجوید، آن را با آب قورت دهید.
  • مصرف طولانی مدت نیترازپام می‌تواند اعتیاد آور باشد.

Nitrazepam

موارد و مقدار مصرف نیترازپام

الف) بی‌خوابی (کوتاه مدت).

  • بزرگسالان: 5 میلی‌گرم در هنگام خواب. در برخی مواقع می‌توان از دوز 10 میلی‌گرم در هنگام خواب استفاده نمود.
  • سالمندان: 2.5 میلی‌گرم هنگام خواب.

ب) تشنج، اسپاسم.

  • شیرخواران: شروع با دوز mcg/kg 125 ، دو بار در روز و افزایش تدریجی آن به mcg/kg 500-250 ، دو بار در روز و یا تجویز دوز کلی در در 3 دوز منقسم.

توجه: مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال: باید دوز مصرفی دارو کاهش پیدا کند، زیرا دارو می تواند موجب حالت خواب آلودگی و ناهشیاری شود که به همین دلیل بهتر است از کارهایی که نیاز به تمرکز دارند مثل رانندگی دوری کنند.

مصرف نیترازپام در دوران حاملگی و شیردهی

C - مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

مصرف در دوران شیر دهی: نیترازپام مصرف آن توصیه نمی شود زیرا ممکن است در شیر ترشح شود.

عوارض جانبی مصرف نیترازپام

مصرف قرص خواب آور نیترازپام ممکن است مواردی مثل "آرام بخشی، تحریک، سردرد، کابوس شبانه، سرگیجه، خستگی، ضعف عضلانی، تغییر میل جنسی" را ایجاد کند. اما در صورت بروز موارد ذیل، حتما آن را به پزشک خود گزارش دهید:

  • بی خوابی
  • ضربان قلب شدید
  • عوارض عصبی مداوم مثل توهم
  • سایکوز
  • گیجی
  • اختلال در جهت یابی
  • تغییر شخصیت،
  • تغییر شنوایی یا بینایی
  • تنگی نفس

تداخلات دارویی نیترازپام

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروهای خاصی که در ادامه نام می‌بریم، می‌توانند خطر عوارض جانبی داروی نیترازپام (مانند خواب آلودگی شدید و سرگیجه) را چندین برابر کنند، اگر داروهایی از جمله: الکل، داروهای خواب و یا ضد اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، آنتی‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، شل‌ کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند هیدروکدون و کدئین) را استفاده می‌کنید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

مصرف همزمان بنزودیازپین‌ها با ایتراکونازول‌ و کتوکونازول ممکن است سبب مهار متابولیسم این داروها و در نتیجه افزایش غلظت پلاسمایی این دارو شود.

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

قرص

موارد منع مصرف داروی نیترازپام

  • به تاریخ انقضای داروی نیترازپام توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی نیترازپام را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی نیترازپام را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی نیترازپام

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی نیترازپام ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر هرگونه مشکل کبدی و کلیوی دارید.
  • در صورتی که هر گونه مشکل تنفسی دارید.
  • در صورتی که مشکلات ذهنی نظیر روانپریشی، افسردگی، وسواس، ترس و اختلال شخصیت دارید.
  • در صورتی که اعتیاد دارویی و یا الکلی دارید.
  • در صورتی که بیماری خونی ارثی نادری به نام پورفیری دارید.
  • در صورتی که مبتلا به میاستنی گراویس هستید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

نکات پزشکی نیترازپام

این دارو در بچه ها تنها در صورتی که سایر داروهای ضد تشنج و صرع موثر نباشند به کار می رود

توصیه های دارویی نیترازپام

1. این دارو نباید بیش‌ از مقدار تجویز شده مصرف شود.
2. در صورتی که پس از چند هفته، اثربخشی دارو کاهش یافت،باید به پزشک مراجعه و از افزایش مقدار مصرف دارو خودداری نمود.
3. به عنوان ضد تشنج، دوره درمان باید کامل شود. باید دقت شود هیچیک از نوبت‌های مصرف فراموش نشود.
4. به منظور کاهش احتمال بروز عوارض قطع مصرف دارو، مصرف این دارو باید به تدریج قطع گردد.
5. در صورت تزریق عضلانی ، این دارو باید عمیقاً‌ در عضله دلتوئید تزریق گردد.
6. به منظور کاهش ترمبوز وریدی، فلبیت، تحریک موضعی و تورم، تزریق وریدی دارو نباید در ورید‌های کوچک در پشت دست یا مچ صورت گیرد.
7. انفوزیون مداوم وریدی این دارو توصیه نمی‌شود.

مصرف بیش از حد داروی نیترازپام (مسمومیت دارویی)

نیترازپام را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی نیترازپام

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

فواید مصرف قرص خواب آور ملاتونین

همه چیز در مورد داروی خواب آور لورازپام

موارد مصرف و عوارض قرص خواب ترانکوپین

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits