دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی کامل اسپری بینی مومتازون
7
زمان مطالعه: 9 دقیقه
اسپری بینی مومتازون (Mometasone nasal spray) برای جلوگیری و یا تسکین رینیت استفاده می‌شود. رینیت بیماری است که در آن، درون بینی ملتهب و تحریک می‌شود. علائم شایع این بیماری شامل عطسه، گرفتگی بینی ، آبریزش و خارش بینی هستند.

موارد مصرف اسپری بینی مومتازون

اسپری بینی مومتازون (Mometasone nasal spray) برای جلوگیری و یا تسکین رینیت استفاده می‌شود. رینیت بیماری است که در آن، درون بینی ملتهب و تحریک می‌شود. علائم شایع این بیماری شامل عطسه، گرفتگی بینی ، آبریزش و خارش بینی هستند. این علائم معمولاً توسط آلرژی‌هایی مانند تب یونجه ایجاد می‌شود. مومتازون متعلق به گروهی از داروها به نام کورتیکواستروئیدها است. اسپری بینی مومتازون التهاب و تورم را تسکین می‌دهد و به همین ترتیب خارش، عطسه، سوزش و ناراحتی رینیت کاهش می‌یابد.

اسپری بینی مومتازون یک کورتیکواستروئید است که با کاهش واکنش های التهابی در راه هوایی بینی در پاسخ به آلرژن ها و محرک در هوا عمل می کند. اسپری بینی مومتازون نیز به عنوان درمانی برای پولیپ بینی تجویز می‌شود. پولیپ رشد توده کوچکی در داخل بینی است که می‌تواند علائم شبیه به رینیت آلرژیک ایجاد کند.

نام‌های تجاری: Nasonex

روش مصرف اسپری بینی مومتازون

  • قبل از شروع درمان با اسپری بینی مومتازون ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار استفاده از اسپری بینی مومتازون ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقا همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. از پزشکتان بپرسید که در هر بار استفاده، باید چند پاف از اسپری را استفاده کنید و در هر ۲۴ ساعت مجاز به استفاده از چند پاف اسپری بینی مومتازون هستید.
  • با دستتان یک طرف بینی خود را گرفته و اسپری را در یک سوراخ بینی وارد کرده و آن را فشار دهید، زمانی که اسپری بینی مومتازون را فشار می‌دهید، هماهنگ و منظم نفس بکشید تا دارو وارد بینی‌تان شود.
  • جای دستتان را عوض کنید و دارو را داخل سوراخ دیگر بینی وارد کرده و همراه با فشار دادن اسپری، به آرامی نفس بکشید.
  • نازل اسپری بینی را با یک دستمال تمیز پاک کنید و کلاهک اسپری را روی آن بگذارید، می‌توانید بطری را با آب گرم بشویید.

موارد منع مصرف اسپری بینی مومتازون

  • به تاریخ انقضای این دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز اسپری بینی مومتازون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

اسپری

مقدار و موارد مصرف اسپری بینی مومتازون

دوز معمول مصرفی نازونکس در بزرگ‌سالان برای درمان رینیت آلرژیک:

  • ۲ افشاندن در هر سمت بینی به‌صورت یک‌بار در روز.
  • هنگامی‌که برای پیشگیری از رینیت آلرژیک استفاده می‌شود، درمان باید ۲-۴ هفته قبل از شروع فصل گرده‌افشانی آغاز شود.

دوز معمول مصرفی نازونکس در بزرگ‌سالان برای درمان پولیپ بینی:

  • ۲ بار افشاندن در هر سمت بینی به‌صورت دو بار در روز. ۲ بار افشاندن در هر سوراخ بینی به‌صورت یک‌بار در روز ممکن است برای برخی از بیماران مؤثر باشد.

دوز معمول مصرفی نازونکس در کودکان برای درمان رینیت آلرژیک:

  • ۲ سال تا ۱۱ سال: ۱ بار افشاندن اسپری در هر سمت بینی به‌صورت یک‌بار در روز.
  • ۱۲ سال یا بزرگتر : ۲ بار افشاندن در هر سمت بینی یک‌بار در روز.
  • اسپری بینی مومتازون هنگامی‌که برای پیشگیری از رینیت آلرژیک استفاده می‌شود، درمان باید ۲ تا ۴ هفته قبل از شروع فصل گرده‌افشانی آغاز شود.

مصرف اسپری بینی مومتازون در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند. این دارو ممکن است برای جنین مضر باشد ، قبل از اینکه از مومتازون استفاده نمایید با پزشک خود مشورت کنید .

مشخص نیست که آیا مومتازون میتواند به شیر مادر عبور کند و یا به کودک شیرخوار آسیب برساند٬ در هر صورت قبل از مصرف این دارو در دوران بارداری با پزشک خود مشورت نمایید٬ زیرا شکل های دارویی مومتازون ممکن است عملکرد متفاوتی در شیر مادر داشته باشند .

تاثیر اسپری بینی مومتازون بر رانندگی و کار با ماشین آلات

بعید است که این دارو شما را گیج یا خواب آلود کند، اما قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی اسپری بینی مومتازون

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

مومتازون

هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی اسپری بینی مومتازون

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف اسپری بینی مومتازون ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر باردار هستید. در این دوران باید فقط دارویی را مصرف کنید که پزشک به شما توصیه کرده است.
  • اگر شما دچار عفونت بینی شده‌اید.
  • اگر به تازگی عمل جراحی بر روی بینی خود انجام داده‌اید.
  • اگر شما مبتلابه بیماری سل (TB) هستید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض جانبی اسپری بینی مومتازون

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • خونریزی خفیف از بینی
  • سوزش بینی
  • گلو درد
  • سردرد

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از اسپری بینی مومتازون می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد اسپری بینی مومتازون (مسمومیت دارویی)

مصرف بیش‌ازحد مومتازون انتظار نمی‌رود باعث ایجاد علائم تهدیدکننده زندگی شود. بااین‌حال، استفاده طولانی‌مدت از دوز با استروئید بالا می‌تواند به علائمی ازجمله نازک شدن پوست ، تغییر در شکل و یا مکان چربی در بدن (به‌خصوص در صورت، گردن، پشت و کمر)، افزایش آکنه و یا موهای صورت، مشکلات قاعدگی، ناتوانی جنسی، یا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی، منجر شود.

دارو

ملاحظات اختصاصی اسپری بینی مومتازون

  1. این دارو در موارد حاد برونکواسپاسم نباید استفاده شود.
  2. در زمان تغییر کورتیکوستروئیدها به مومتازون، کورتیکوستروئیدها باید به تدریج قطع شوند. بیمار باید از نظر تست‌های عملکرد ریوی، استفاده از آگونیست‌های بتا و نشانه‌های آسم تحت پایش باشند
  3. در صورت جایگزینی اشکال استنشاقی ممتازون با کورتیکوستروئیدهای سیستمیک با توجه به احتمال عدم کفایت آدرنال (خستگی، خواب‌آلودگی، ضعف، تهوع و استفراغ و افت فشارخون) بیمار باید به دقت تحت نظر باشد.
  4. پس از قطع اشکال خوراکی کورتیکوستروئیدها ممکن است جهت برگشت عملکرد طبیعی محور هیپوتالاموس ـ هیپوفیز ـ آدرنال ماهها زمان نیاز باشد.
  5. در طول این مدت در صورت بروز تروما، استرس، عفونت یا جراحی بیمار مستعد بروز بی‌کفایتی یا کریز آدرنال است.
  6. به دلیل احتمال جذب سیستمیک اشکال استنشاقی، بیمار را از نظر بروز اثرات کوشینگ بررسی نمایید.
  7. در صورت مصرف طولانی مدت بیمار را از نظر تحلیل استخوانی مورد بررسی قرار دهید.
  8. بیمار از نظر بروز عفونت‌های دهانی، گلوکوم و نقص ایمنی مورد بررسی قرار دهید.

نکات قابل توصیه به بیمار در طول مصرف اسپری بینی مومتازون

1- به بیمار توصیه نمایید ممتازون را به طور مرتب و در زمان مشابه در طول روز استفاده نماید. در صورت مصرف یک بار در روز دارو، به بیمار توصیه نمایید دارو را در هنگام غروب استفاده نماید.

2- به بیمار اطلاع دهید، این دارو نباید جهت رفع علائم حاد آسم یا برونکواسپاسم استفاده شود.

3- بیمار را از تأخیر حداقل 2-1 هفته‌ای جهت بروز اثرات ممتازون آگاه نمایید. به بیمار توصیه نمایید وضعیت بهبود یا عدم بهبودی بیماری را به پزشک اطلاع دهد.

4- در صورت بروز برونکواسپاسم پس از مصرف ممتازون، بیمار باید از یک برونکودیلاتور سریع‌الاثر استفاده نماید. در صورت عدم پاسخدهی به برونکودیلاتور سریع‌الاثر بیمار باید به پزشک اطلاع دهد.

5- در طی مصرف این دارو بیمار در معرض آبله و آبله‌مرغان نباید قرار گیرد.

6- مصرف طولانی مدت اشکال استنشاقی کورتیکوستروئیدها ممکن است باعث کاتاراکت یا گلوکوم شود بنابراین در صورت بروز هرگونه تغییر بینایی بیمار باید پزشک را مطلع نماید.

7- به بیمار توصیه نمایید، زمان باز نمودن شکل استنشاقی دارو را یادداشت نماید و در صورت رسیدن به شماره "00" در شماره‌گر یا گذشت 45 روز، شکل دارویی را معدوم نماید.

شرایط نگهداری داروی اسپری بینی مومتازون

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.
  • اسپری تا مدت کوتاهی بعد از باز شدن ، قابل استفاده است ، برچسب روی اسپری بینی مومتازون را بخوانید تا بعد از تاریخ نوشته شده ، از اسپری استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف و عوارض استیل سیستئین استنشاقی

اسپری دیسکی سرتاید : موارد مصرف و عوارض جانبی اسپری آسم سرتاید

اسپری سیمبیکورت چیست و چه عوارضی دارد ؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits