دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف قطره چشمی دیکلوفناک
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قطره چشمی دیکلوفناک یک داروی غیر استروئیدی ضد التهابی است که برای تسکین درد و ورم ناشی از عمل جراحی و لیزر چشم و علائم آلرژی فصلی چشم مانند تب یونجه استفاده می‌شود.

کاربردهای قطره چشمی دیکلوفناک

قطره چشمی دیکلوفناک یک داروی غیر استروئیدی ضد التهابی است که اغلب ضد التهابی و گاهی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) نامیده می‌شوند. قطره چشمی دیکلوفناک برای تسکین درد و ورم ناشی از عمل جراحی و لیزر چشم و علائم آلرژی فصلی چشم مانند تب یونجه استفاده می‌شود.

قطره چشمی دیکلوفناک در درمان التهاب بعد از جراحی تخلیه کاتاراکت نیز به کار می رود.

مکانیسم اثر قطره چشمی دیکلوفناک

این دارو به علت جلوگیری از تولید پروستاگلاندین ها دارای اثرات ضد درد، ضد التهاب و ضد تب می باشد.

موارد منع مصرف قطره چشمی دیکلوفناک

در صورت حساسیت مفرط به یکی از اجزاء فراورده و هنگام استفاده از یکی از عدسی های تماسی نرم نباید این دارو را بکار برد.

تداخلات دارویی قطره چشمی دیکلوفناک

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با قطره چشمی دیکلوفناک تداخل کنند عبارت‌اند از: کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون (prednisone)).
قطره چشم دیکلوفناک اگر با داروهای دیگر استفاده شود، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

مثال این داروها عبارت‌اند از : داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل (clopidogrel) ، “رقیق کننده خون” مانند: دابیگاتران (dabigatran) / انوکساپارین(enoxaparin) / وارفارین (warfarin ).

برچسب روی تمام داروهایتان به‌خصوص داروهای ضد درد یا تب (داروهای غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند سلکوکسیب (celecoxib)، آسپیرین، ایبوپروفن (ibuprofen)، کتورولاک (ketorolac) و ناپروکسن) را بررسی کنید، زیرا مواد تشکیل‌دهنده‌ای آن‌ها شبیه به دیکلوفناک است و ممکن است عوارض جانبی داروی دیکلوفناک را شدیدتر کند.اگر پزشک به شما آسپرین با دوز پایین (معمولاً ۳۲۵-۸۱ میلی‌گرم در روز) را برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی تجویز کرده است، باید این دارو را حتماً مصرف کنید.حتماً راجع به مصرف این دارو با داروهای دیگر با داروساز خود مشورت کنید.

قطره چشمی

نکاتی که قبل از مصرف قطره چشمی دیکلوفناک باید بدانید

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • درصورتی‌که باردار هستید و یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر دچار عفونت چشمی هستید.
  • اگر به راحتی دچار خونریزی می‌شوید.
  • اگر تا به حال به داروی خاصی از جمله هر نوع مسکن NSAID (مثل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، ایندومتاسین) حساسیت داشته‌اید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض جانبی احتمالی قطره چشمی دیکلوفناک

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.

  1. عوارض رایج: سوزش چشم
  2. عوارض نادر: درد چشم، خارش و قرمزی

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از قطره چشم دیکلوفناک می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدارها در رابطه با قطره چشمی دیکلوفناک

1. در صورت حساسیت به آسپرین، این دارو باید با احتیاط مصرف شود.
2. هنگام مصرف این دارو احتمال بروز خونریزی در بافت های چشمی وجود دارد، لذا در بیماران مستعد به خونریزی یا بیماران تحت درمان با داروهای ضدانعقادی باید با احتیاط مصرف شود.

دیکلوفناک چشمی

توصیه های دارویی قطره چشمی دیکلوفناک

بیمارانی که همزمان با مصرف این فراورده از لنزهای تماسی نرم هیدروژل استفاده می کنند، ممکن است دچار قرمزی وسوزش چشم شوند.

نحوه نگه‌داری قطره چشمی دیکلوفناک

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌دارید.
  • قطره را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌دارید.
  • قطره چشم فقط چهار هفته بعد از اولین باری که در بطری آن را باز کرده‌اید، قابل نگه‌داری می‌باشد. اگر بطری قطره چشم بیش از این مدت باز بوده است ، حتی اگر محلول آن نیز باقی‌مانده است، از آن استفاده نکنید.

داروهای هم گروه قطره چشمی دیکلوفناک

  • برومفناک
  • نپافناک چشمی

separator line

بیشتر بخوانید:

فواید مصرف قطره استریل چشمی نفازولین و عوارض جانبی ناپریوین

معرفی قطره چشمی بریمونیدین

قطره چشمی کتوتیفن : موارد مصرف و عوارض جانبی Ketotifen

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits