دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی داروی ترک اعتیاد نالتروکسان
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
نالتروکسان (Naltrexone) برای درمان اعتیاد مصرف کنندگان تریاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو غالباً به شکل کپسول در بازار عرضه می‌گردد و همچنین گاهی از نالتروکسان برای ترک اعتیاد الکل هم استفاده می‌شود.

موارد مصرف و عوارض نالتروکسان

نالتروکسان (Naltrexone) برای درمان اعتیاد مصرف کنندگان تریاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو غالباً به شکل کپسول در بازار عرضه می‌گردد و همچنین گاهی از نالتروکسان برای ترک اعتیاد الکل هم استفاده می‌شود. احتمالاً می‌دانید که مواد مخدر افیونی و به‌خصوص تریاک با تأثیری که بر سلول‌های عصبی اپیوییدی می‌گذارند، ابتدا باعث لذت شده و سپس فرد به سمت اعتیاد سوق پیدا می‌کند.

نالترکسان گیرنده‌‌های مواد مخدر در مغز و سیستم عصبی را مسدود می‌کند. این به این معنی است که شما دیگر اثراتی مانند شادی و سرخوشی که قبلاً از استفاده این مواد تجربه می‌کردید، دیگر حس نخواهید کرد. دانستن این، به شما کمک می‌کند که سراغ مصرف مواد اعتیاد زا و الکل نروید. درمان با نالترکسون باید تحت نظارت متخصص باشد. در طی درمان با نالترکسان ، مرتب به پزشک مراجعه فرمایید.

اگر شما به مواد مخدر و یا الکل، اعتیاد داشته‌اید و الآن آن‌ها را ترک کرده‌اید، داروی نالترکسان برای شما تجویز می‌شود تا دیگر به سمت الکل یا مواد مخدر نروید. به کمک داروهای دیگر، نالترکسون به شما کمک می‌کند که وابستگی شما به مواد اعتیاد زا کاهش یابد و مصرف آن‌ها را ترک کنید.

مکانیسم اثر نالتروکسان

نالترکسون با اتصال به گیرنده‌های اوپیوئیدی و مهار رقابتی اثرات داروهای اوپیوئیدی و اوپیوئید‌ی‌های آندوژن، به میزان قابل ملاحظه‌ای وابستگی فیزیکی و اثر سرخوشی ناشی از اوپیوئید‌ها را از بین می‌برد وبنابراین تمایل بیمار برای مصرف اوپیوئید‌ها را کاهش می‌دهد. این دارو در افراد معتاد به اوپیوئید‌ها باعث بروز سندرم قطع می‌شود. مکانیسم اثر این دارو در کاهش تمایل به مصرف الکل هنوز مشخص نیست.

فارماکوکینتیک نالتروکسان

جذب این دارو سریع و تقریباً کامل است. متابولیسم دارو کبدی (98%) ، دفع آن عمدتاً‌ کلیوی و نیمه عمر آن معادل 4 ساعت است.

نقاط قوت و ضعف درمان اعتیاد با نالتروکسان

در مقایسه با انواع دیگر داروهای درمان ترک اعتیاد به الکل و مواد مخدر، نالترکسان مزایای متعددی دارد. نالتروکسان به دلایل زیر، یکی از داروهای پرطرفدار در درمان دارویی ترک اعتیاد است:

  • چنانچه دارو طبق دستور پزشک مصرف شود، کاملاً ایمن و موثر است.
  • نالترکسان اعتیادآور نیست، بنابراین بیمار می‌تواند هر زمان که خواست، مصرف دارو را قطع کند، بدون آن که دچار علائم خماری شود و لازم نیست که دوز دارو را به تدریج کاهش داد.
  • مصرف نالتروکسان نشئگی یا مشکلات تنفسی به دنبال ندارد.
  • نالتروکسان دارویی طولانی اثر است، به ویژه اگر به صورت ماهانه تزریق شود.
  • به راحتی به گیرنده‌های مواد مخدر متصل می‌شود.
  • مصرف آن برای افراد علاقه‌مند به ترک کردن هر نوع مواد مخدر و یا الکل مفید است.
  • نالترکسان افسردگی ایجاد نمی‌کند، هرچند برخی بیماران تغییرات رفتاری را در زمان مصرف تجربه می‌کنند.

دارو

درمان ترک اعتیاد با نالترکسان برای چه کسانی مناسب است؟

قبل از آن که درمان دارویی اعتیاد با نالتروکسان شروع شود، باید غربالگری‌های لازم انجام شود و پزشک از مناسب بودن این روش درمان مطمئن شود. بهترین متقاضیان درمان ترک اعتیاد با نالترکسون افرادی هستند که:

  • سم‌زدایی الکل و مواد مخدر را به پایان رسانده‌اند. معمولاً آزمایش اعتیاد برای تشخیص مصرف فعال مواد انجام می‌شود تا بیمار در زمان مصرف نالترکسون، دچار علائم خماری نشود.
  • اگر تحت درمان قرار نگیرند، ممکن است دوباره معتاد شوند.
  • انگیزه لازم را برای ترک اعتیاد و پاک ماندن و دوری از مواد مخدر و الکل دارند.
  • پس از مصرف دیگر داروهای ترک اعتیاد، مانند متادون یا بوپرنورفین دوباره معتاد شده‌اند.
  • مواد مخدر را برای مدتی کوتاه یا در مقدار کم مصرف کرده‌اند.
  • در حال حاضر داروهای دیگر ترک اعتیاد را مصرف می‌کنند، اما تمایل دارند که دارو را به نالترکسان تغییر دهند.

شروع درمان ترک اعتیاد با نالترکسان

پس از آن که پزشک مطمئن شد که درمان با نالترکسون مشکلی را برای بیمار ایجاد نمی‌کند، درمان شروع می‌شود. برخی بیماران زمانی درمان را شروع می‌کنند که هنوز الکل و یا مواد مخدر مصرف می‌کنند. در این شرایط درمان در چند مرحله انجام می‌شود، پروتکل درمان با نالترکسان معمولاً شامل مراحل زیر است:

ارزیابی نیازهای بیمار در زمان مصرف دراو

  1. غربالگری سم‌شناسی (خون، تنفس یا ادرار) برای تعیین سطح فعلی مواد در بدن بیمار
  2. معاینه بالینی برای تشخیص مشکلات و عارضه‌هایی مانند ناراحتی کبدی که می‌تواند مصرف نالترکسان را پیچیده کند.
  3. سم‌زدایی الکل و مواد مخدر
  4. مصرف کنندگان مواد مخدر را می‌توان با مخلوط بوپرنورفین یا نالوکسون (سابوکسون) به مدت چند روز درمان کرد و سپس دوز دارو را به تدریج با توجه به نیازهای بیمار کاهش داد تا بیمار مجبور به تحمل علائم خماری نباشد.
  5. درمان با مصرف نالتروکسان 25 میلی گرمی خوراکی شروع می‌شود.
  6. درمان با مصرف نالترکسون 50 میلی گرمی خوراکی شروع می‌شود.
  7. اگر بیمار داروی خوراکی را به خوبی تحمل کند، آمپول درون عضلانی نالتروکسان تزریق می‌شود.
  8. البته بسته به مرکز درمانی ترک اعتیاد و نیازهای بیمار، تفاوت‌هایی در طرح درمان ایجاد می‌شود؛ اما اصول کلی درمان ترک اعتیاد به نالتروکسان به شرح فوق است.

مصرف نالترکسان در دوران حاملگی

C - مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

قرص

مصرف در دوران شیردهی نالترکسان

هنوز مطالعه کافی درباره تاثیر نالترکسان روی جنین انسان انجام نشده است ولی در آزمایش های حیوانی، دارو تراتوژن نبوده است. مصرف با احتیاط انجام شود. ترشح آن به داخل شیر انسان معلوم نیست وبهتر است تجویز دارو به زنان شیرده با احتیاط انجام شود.

نکاتی که قبل از مصرف نالترکسان باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف نالترکسون ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر در ده روز گذشته هر نوع داروی حاوی ماده مخدر مصرف کرده‌اید، مانند: داروی تسکین دهنده، داروی سرماخوردگی
  • درصورتی‌که هرگونه بیماری کبدی و یا مشکل کلیوی دارید.
  • در صورت بارداری یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به یک دارو را دارید.

تداخلات مهم نالترکسان

  1. برخی از داروهایی که ممکن است با داروی نالترکسان تداخل کنند، عبارت‌اند از: داروهای سرفه (به عنوان مثال، دکسترومتورفان)، دی سولفیرام، داروی ضد اسهال (به عنوان مثال، دیفنوکسیلات)، داروهای مخدر و مسکن (به عنوان مثال، کدئین، هیدروکودون، پروپوکسیفن)، تیوریدازین.
  2. نالترکسان ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص (از جمله تست مواد مخدر) تداخل می‌کند و باعث نتایج اشتباه شود. قبل از انجام آزمایش به پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که از این دارو استفاده کرده‌اید.
  3. ایمنی و کار آیی استفاده همزمان نالترکسان و دی سولفیرام مشخص نشده است ولی به دلیل اثر سمیت کبدی هر دو دارو، استفاده هم زمان آن ها توصیه نمی شود.
  4. همچنین مصرف همزمان این دارو با تیوریدازین موجب بی‌حالی و خواب آلودگی می‌گردد.

نالتروکسان

موارد منع مصرف نالترکسان

تجویز نالترکسان در بیمارانی که به صورت درمانی اوپیویید دریافت می کنند، نباید صورت گیرد که به علت ایجاد یک سندرم ترک بسیار حاد است. علایم ترک ممکن است در عرض 5 دقیقه رخ دهند و تا 48 ساعت طول بکشند، نالترکسون باید حداقل 48 ساعت قبل از جراحی های الکتیو که در آن ها در اوپیوئید ممکن است مورد نیاز باشد و به همین جهت ریسک سرکوب تنفسی و سایر عوارض جانبی بیشتر است.

نالترکسان در بیماران مبتلا به اختلالات کبدی باید با احتیاط تجویز شود و در بیمارانی که مبتلا به هپاتیت حاد یا نارسایی کبدی هستند منع مصرف دارد. نالترکسان در بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی باید با احتیاط تجویز شود.

هشدار ها در مورد نالتروکسان

انجام آزمون‌های فعالیت ‌کبدی قبل از شروع و در طی درمان به صورت دوره‌ای‌ الزامی است و در صورت مشاهده اختلال قابل ملاحظه ،‌مصرف دارو را باید قطع کرد.

توصیه های دارویی نالتروکسان

1- قبل از سم‌زدائی و حداقل 10-7 روز بعد از قطع مصرف اوپیوئید‌ها و اتمام علائم سندرم قطع ، درمان با نالترکسان را نباید شروع کرد. ترک مصرف اپیوئید‌ها باید توسط آزمایش ادرار یا آزمون نالوکسان ( به تک‌نگار نالوکسان مراجعه شود) تأیید گردد.
2. در فوریتهای پزشکی نیازمند به تجویز ضد دردهای اوپیوئیدی ، باید برای غلبه بر اثرات نالترکسان از مقادیر زیاد اوپیوئید‌ها استفاده کرد. این عمل باید در بیمارستان و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. در صورت نیاز به جراحی انتخابی ، تجویز نالترکسان را باید چند روز قبل از عمل جراحی قطع کرد.

نکات پزشکی نالترکسان

بررسی منظم عملکرد کبدی حین درمان توصیه شده است

شرایط نگهداری نالترکسان

در ظرف های مقاوم نسبت به نفوذ هوا نگهداری شود.

داروهای هم گروه نالتروکسان

  • نالمیفن
  • نالوکسان

بیشتر بخوانید:

فواید مصرف مکمل گیاهی آلاله (ترک اعتیاد)

فواید پودر گیاهی ترک اعتیاد سوتاکس چینی

داروی ترک اعتیاد تمجیزک

فواید و مضرات پودر و کپسول گیاهی ترک اعتیاد دتای هندی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

لفته | ۵ ماه پیش
سلام،من ترک موادمخدر کردم،ولی خیلی وسوسه دارم،چکارکنم،لط
فا راهنمایی کنید
0
0

hits