دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
داروهای ضد کلسترول بد خون
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
داروهای کاهنده چربی خون : برای مقابله با کلسترول یا مقدار چربی بالای خون، داروهای متعددی وجود دارد که پزشکان اگر ببینند کلسترول بالای بیمار با تغییر سبک زندگی خود، تغذیه و ورزش، پایین نمی آید به سراغ داروی ضد چربی خون می روند.

داروهای ضد چربی خون

داروهای چربی خون : تغییر سبک زندگی مانند بهبود رژیم غذایی و ورزش بیشتر در برخى افراد ممکن است سطح کلسترول ناسالم یا چربی خون را کاهش دهد یا درمان کند.

اما در برخى افراد با کلسترول و چربی بالا، ممکن است داروی چربی خون نیز مورد نیاز باشد.

براى داشتن برنامه ى درمانى مناسب با پزشک خود مشورت کنید. اگر برایتان دارو مورد نیاز است، حتما تمام داروها را طبق تجویز پزشک مصرف نمایید. براى سلامتى خود بهتر است این داروها را مداوم مصرف کنید.

انواع داروی کاهش دهنده چربی خون (کلسترول بد)

از داروهای مختلفی برای کاهش سطح کلسترول خون استفاده می شود. که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

1. زوکور (سیمواستاتین)

زوکور نوعی استاتین است که برای کنترل میزان بالای چربی خون همراه با تغییرات سالم در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی که این اقدامات جهت اصلاح شیوه زندگی ناموفق باشند، مناسب در نظر گرفته می‌شود.

عوارض جانبی زوکور شبیه به دیگر گونه‌های داروهای استاتین می‌باشد که شایع‌ترین آن‌ها مشکلاتی در دستگاه گوارش، خستگی و ضعف است.

عوارض جانبی جدی تر زوکور ممکن است شامل مشکلات عصبی مانند از دست دادن حافظه و آسیب جدی به کبد باشد.

2. لواستاتین (Lovastatin)

لواستاتین اغلب تحت نام تجاری مواکور به بازار عرضه می‌شود و در صورتی که با تغییرات در شیوه‌ی زندگی همراه شود، موجب افزایش کلسترول خوب و نیز کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسیریدها می‌شود.

یک نکته‌ی جالب درباره‌ی لواستاتین این است که یک مکانیزم طبیعی برای پایین آوردن کلسترول دارد.

مانند مکمل‌های گیاهی استرول، جو، بادام و گریپ فروت نیز در پایین آوردن کلسترول موثر هستند.

با این حال نباید با لوواستاتین مصرف شوند زیرا مانند سایر استاتین‌ها گریپ فروت نیز ممکن است اثرات نامطلوبی بر دارو داشته باشد.

مانند سایر داروهای مربوط به کلسترول بالا خطرات آسیب‌های عضلانی، آسیب کلیوی و کبدی ممکن است در کنار عوارض جانبی شایع این دارو به ندرت رخ دهد.

3. پراواستاتین (پراواکول) Pravastatin

پراواکول به منظور کاهش کلسترول بد و تری گلیسرید و افزایش کلسترول خوب استفاده می‌شود، که می‌تواند تاثیر مثبتی بر خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی داشته باشد.

با اینکه مصرف این دارو شایع است، اما برخی عوارض جانبی غیر متداول ممکن است با مصرف آن بروز پیدا کنند که شامل مشکلات حافظه، مشکلات عضلانی جدی و آسیب به کبد می‌باشند.

4. فلوواستاتین (لسکول) Fluvastatin

لسکول نامی تجاری برای گروهی از داروهای شناخته شده تحت عنوان فلووستاتین‌ها است.

همچنین با نام‌های تجاری واستین و کانف نیز شناخته می‌شود.

نکته جالب این است که با اینکه داروهای کلسترول بالا مرتبط با آسیب‌های نادر اما جدی کبدی هستند، اما یک مطالعه کوچک نشان داد که لووستاتین ممکن است موجب افزایش خواص ضد ویروسی در افراد مبتلا به هپاتیت سی شود، هر چند این فرضیه به اثبات نرسیده است.

5. کرستور (Crestor) یا روزوواستاتین (Rosuvastatin)

کرستور دارویی است که برای کلسترول و چربی خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، که بهترین تاثیر را همراه با تغییرات سالم در شیوه‌ی زندگی مانند کاهش وزن، ترک سیگار و تغییرات در رژیم غذایی دارد.

در موارد نادر کرستور ممکن است منجر به شرایط جدی‌تر کلیوی، کبدی یا عضلانی شود.

6. ویتورین Vytorin

ویتورین یکی از چندین داروی ترکیبی کلسترول و چربی خون بالا است، که دو مکانیزم عملی متفاوت را ارائه می‌کند.

این دارو تاثیرات کاهش کلسترول داروی زوکور را با داروی دیگری که باعث کاهش میزان کلسترول در پلاسما شده و مانع از جذب آن در روده‌ی کوچک می‌گردد را ترکیب می کند.

هر چند این روش ترکیبی ممکن است موجب اضافه شدن عوارض جانبی به عوارض متعددی که مرتبط با استاتین‌ها هستند، شود.

7. کادوئت Caduet

کادوئت یکی دیگر از محصولات ترکیبی است.

این داروی خاص متشکل از یک داروی کاهش کلسترول و چربی خون (یک آتوواستاتین مثل لیپیتور) با یک داروی کاهش فشار خون است.

از آنجایی که فشار خون بالا در افرادی با کلسترول بالا غیرعادی نیست این نوع دارو می‌تواند به طور همزمان هر دو مشکل را برطرف کرده و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را بیشتر کاهش ‌دهد.

هر چند علاوه بر عوارض جانبی مرتبط با داروهای کلسترول بالا، آپلودیپین موجود در کادوئت، ممکن است منجر به ورم، سرگیجه، یا مشکلات دستگاه گوارش و غیر شود.

8. ادویکر Advicor

ادویکور یک داروی درمانی ترکیبی است که خواص کاهنده کلسترول داروی مواکور را با نیاسین (ویتامین ب3) ترکیب می‌کند.

نیاسین در افزایش کلسترول خوب خون (HDL) بسیار موثر است، در حالی که همزمان کلسترول بد و تری گلیسیرید را نیز کاهش می دهد.

9. سیمکور Simcor

ترکیب کاملی از داروهای کلسترول بالا از طریق استین درمانی، سیمکور باشد.

سیمکور داروی دیگری است که اثر نیاسین درمانی را گرفته و آن را با زوکور ترکیب می‌کند.

متاسفانه در حالی که عوارض جانبی نیاسین غالباً کم هستند (از جمله گرگرفتگی و مور مور شدن)، اما این محصول ترکیبی همچنان اثرات بالقوه منفی غالب ناشی از زوکور را دارد.

باید به خاطر داشته باشید که مصرف تمام داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، ضروری است.

داروهای کلسترول بخش عمده ای از داروهای تجویزی در کشور را تشکیل می‌دهند چرا که ثابت شده است که در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی موثر هستند.

گاهی اوقات ممکن است پیش از پیدا کردن داروی مناسب نیاز به مصرف بیشتر از یک دارو باشد.

بحث در مورد مزایا، خطرات و عوارض جانبی هر یک به شما و پزشکتان کمک خواهد کرد تا بتوانید برای انتخاب بهترین دارو (در صورت وجود) تصمیم‌گیری کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که شیوه زندگی نقش مهمی را در موفقیت هر دارو ایفا می‌کند و به دست آوردن سلامتی می‌تواند به افزایش کارایی داروهای کلسترول و چربی خون بالا کمک کند و یا حتی نیاز به آن‌ها را به طور کامل از بین ببرد.

10. نیاسین (نیکوتینیک اسید)

یکی از انواع داروی چربی خون نیاسین است. این دارو بر روی تولید چربی خون در کبد تاثیر مى گذارد .

عوارض جانبی نیاسین ممکن است شامل استفراغ، خارش و ناراحتی معده باشد. عملکردهای کبدى شما باید دقیقا تحت نظر باشند چرا که نیاسین می تواند باعث مسمومیت شود.

صورتهای بدون نسخه نیاسین معمولا عوارض جانبی بیشتری دارند، به خصوص در دوزهای بالاتر. نیاسین در بیماران دیابتی باید با احتیاط مصرف شود؛ زیرا می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

فرم تجویزى نیاسین به عنوان یک مکمل غذایی موجود است. نیاسین مکمل غذایی نباید به عنوان یک جایگزین برای نیاسین تجویزى استفاده شود؛ چرا که عوارض جانبی بالقوه جدی ایجاد مى کند.

مکمل های غذایی نیاسین توسط اداره غذا و دارو تنظیم نمی شود و ممکن است حاوی مقادیر بسیار متنوعی از نیاسین باشد. مقدار نیاسین ممکن است در برندهاى تجارى گوناگون متفاوت باشد. قبل از شروع هرگونه درمان با نیاسین، با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید :

هر آنچه که باید از داروی اورسودیول (Ursodiol) بدانید !

آشنایی با قرص استاتین داروی ضد چربی خون

داروی انترستو | موارد مصرف، موارد منع، عوارض جانبی Entresto



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits