دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با فواید عالی مکمل گلوتامین دوبیس 
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
گلوتامین دوبیس یک مکمل عالی برای عضله سازی و افزایش حجم است . گلوتامین دوبیس از ال گلوتامین با کیفیت و خلوص بالا تشکیل شده است. این محصول برای ورزشکاران به ویژه بدنسازان با فعالیت جسمانی شدید مؤثرتر است

معرفی مکمل گلوتامین دوبیس


گلوتامین دوبیس یک مکمل عالی برای عضله سازی و افزایش حجم است . گلوتامین دوبیس از ال گلوتامین با کیفیت و خلوص بالا تشکیل شده است. این محصول برای ورزشکاران به ویژه بدنسازان با فعالیت جسمانی شدید مؤثرتر است. این فرآورده می‌تواند در افزایش توده عضلانی و کاهش چربی و افزایش حجم سلول‌های تاثیر زیادی داشته باشد. گلوتامین از راه‌های مختلف می‌تواند در افزایش بازتوانی بدن و تقویت سیستم ایمنی موثر باشد. در این زمینه دلایل مختلفی از جمله: حضور این اسید آمینه در ساختار و ترکیب گلوتاتیون (آنتی اکسیدان طبیعی) ، تقویت سیستم ضد التهابی سلول‌ها و افزایش ذخیره سازی گلیکوژن عضلانی ارائه شده است.

ویژگیهای گلوتامین دوبیس

  • افزایش تمرکز و سطح هوشیاری مناسب برای تقویت دستگاه گوارشی
  • ترمیم و بازسازی آمینو اسیدهای تحلیل رفته عضلات پس از تمرین
  • بالا بردن مقاومت دستگاه گوارش و بهبود سیستم ایمنی بدن
  • افزایش تولید و آزادسازی هورمون رشد
  • رشد بهتر و شکل گیری عضلات
  • جلوگیری از عضله سوزی

مکمل

مزایای مصرف گلوتامین دوبیس

فراوانترین اسید آمینه در بدن انسان گلوتامین می باشد.این اسید آمینه در عملکردهای بیوشیمیایی متنوعی ایفای نقش می کند که شامل سنتز پروتئین ، تنظیم بالانس اسید و باز درکلیه بوسیله تولید آمونیوم ، تولید انرژی سلولی به عنوان یک منبع مثل گلوکز ، منبع نیتروژن برای بسیاری از فرایند های سازنده بدن و همچنین منبع کربن در چرخه اسید سیتریک می باشد.

گلوتامین به عنوان یک مکمل برای رشد عضله ، بالا بردن وزن ، بدنسازی ، ورزشهای قدرتی و دیگر ورزشها موثر می باشد. شواهد حاکی است که گلوتامین در مصرف خوراکی با تحریک غده هیپوفیز پیشین میزان هورمون رشد پلاسما را بالا می برد. با این همه گلوتامین عارضه جانبی هم ندارد.

گلوتامین به عنوان یکی‌ از آمینو اسید‌های فراوان درون بدن باعث کمک در ریکاوری عضلات از طریق رساندن گلیکوژن به سلول‌های ماهیچه ای بعد از تمرین، تقویت سطح هورمون رشد درون بدن و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن برای حفظ سلامتی‌ میشود. گلوتامین همچنین باعث تاخیر در خستگی‌ شده که به واسطه‌ این امر شما می توانید تمرین خود را با شدت بیشتر و در زمان طولانی‌تری انجام دهید. دستگاه گوارش انسان برای عملکرد مناسب خود نیازمند گلوتامین به مقدار زیادی می‌باشد که این مقدار را از بافت‌های ماهیچه‌ای به دست میاورد. پس مصرف گلوتامین میتواند مفید باشد.

شاید از قابلیت‌ گلوتامین در حفظ توده عضلانی در مواقع استرس بتوان به‌عنوان بهترین شاخصه‌ آن نام برد. برای نمونه در دوران پس از جراحی کامل تعویض لگن مکمل کردن گلوتامین در تغذیه از طریق سرم (تورگی)، منجر به کاهش از دست رفتن آمینواسیدها از عضلات اسکلتی شد. مکمل کردن گلوتامین هم چنین کمک می‌کند به این‌که از هدر رفتن نیتروژن (یا همان پروتئین) در بیمارانی که با خواست خود تن به جراحی شکم داده‌اند جلوگیری شود.

در مجموع شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد حفظ سطح بالای گلوتامین تأثیر خود را با پیشگیری از هدر رفتن یک نوع پروتئین مشخص به نام میوسین اعمال می‌کند. پروتئین (MHC (myosim heavy chain یک پروتئین مهم عضلات اسکلتی است که تعیین‌کننده خاصیت انقباضی آنها به شمار می‌آید.

این همان مشخصه‌ای است که دانشمندان از آن به‌عنوان عضلات با فیبرهای سرعتی (زودانقباض) یاد می‌کنند، پس در صورت داشتن نوع سریع MHC درصد فیبرهای سرعتی در فرد بیشتر و در صورت داشتن نوع کُند MHC درصد فیبرهای استقامتی در فرد بیشتر می‌باشد. بدین‌ترتیب مسلماً هیچ‌یک از شما دوست ندارید که یک چنین پروتئین باارزشی را از دست بدهید. حال معلوم شد که استرسی که بر بدن پس از یک جراحی سنگین وارد می‌شود بسیار زیاد است.

تمرینات با وزنه سنگین نیز استرس قابل توجهی را بر روی بدن وارد می‌سازد. بنابراین با وجودی که جراحی و تمرینات با وزنه در شکل ظاهری به یکدیگر شباهت دارند، ولی در نحوه تحریک با هم کاملاً متفاوت هستند. شاید به‌نظر ممکن و شدنی برسد که از اصول فیزیولوژیکی مشابه برای مقابله با این تغییرات فیزیکی بدن استفاده کرد. بنابراین در هر دو مورد مکمل کردن گلوتامین به‌منظور جلوگیری از هدر رفتن پروتئین عضله عقلانی به‌نظر می‌رسد.


تاثیر گلوتامین بر متابولیسم قند

تأثیر گلوتامین بر روی متابولیسم گلوکز (قند) یکی از آن تأثیرات گلوتامین است که در نشریات بدنسازی به آنها بهائی داده نشده است. در حقیقت در یک تحقیقی که اخیراً در دانشگاه روچستر صورت گرفت، اهمیت گلوتامین به‌عنوان یک تنظیم‌کننده در پروسه گلیکوجنسیز (شکل‌گیری گلوکز) معلوم گردید. در نمونه‌های انسانی مورد آزمایش دانشمندان پی بردند که تزریق گلوتامین در نهایت تبدیل گلوتامین به گلوکز را در برداشت.

این جواب بدون هیچ تغییری در انسولین و گلوکاگن که در دو هورمون اصلی در پائین آوردن سطح گلوکز هستند به‌دست آمد. به‌نظر می‌رسد تبدیل گلوتامین به گلوکز در این حالت در مقایسه با کبد که عمده‌ترین تنظیم‌کننده تولید گلوکز در بدن به شمار می‌آید بیشتر در کلیه‌ها اتفاق می‌افتد.


تأثیر گلوتامین بر بدنسازی

برای نمونه گلوتامین می‌تواند بر روی میزان چربی‌سوزی یک بدنساز در حال رژیم‌گیری برای شرکت در مسابقه تأثیر بگذارد. بخشی از مشکل در رژیم برای کاهش درصد چربی بدن ارتباط دارد با تنظیم دقیق هورمون‌هائی هم‌چون گلوکاگن و انسولین.

به‌طور معمول ما خواستار به حداقل‌رسانی سطح ترشح انسولین به‌منظور جلوگیری از ذخیره چربی در داخل بافت‌های ادی‌پوز (سلول‌های چربی) هستیم. البته مشکل این کار این است که گلوکز یا کربوهیدرات دریافتی در سطح پائین می‌تواند به خودی خود منجر به تجزیه سلول‌ها شود و از آن‌جائی که گلوکز به‌عنوان یک ماده با تأثیر حفظ کنندگی پروتئین است، این‌جا است که گلوتامین وارد میدان می‌شود.

گلوتامین خودش می‌تواند به گلوکز تبدیل شود. این بسیار خوب است چون گلوکز می‌تواند به‌عنوان سوخت به مغز فرستاده شود (همان‌طور که می‌دانید مغز یکی از ارگان‌های اصلی مصرف‌کننده گلوکز در بدن به شمار می‌آید) و بدین‌ترتیب فرد احساس بی‌قراری و تندمزاجی نکند. ضمن این‌که می‌تواند مقداری از حجم عضلانی که به سختی به‌دست آمده را نیز حفظ کند و از آن‌جائی که تبدیل گلوتامین به گلوکز باعث افزایش سطح انسولین نمی‌شود، بنابراین دیگر از تأثیر لیپوژنیکی (چربی‌سازی) که انسولین تولید می‌کند خبری نخواهد بود.

بنابراین در حال رژیم گرفتن و کاهش مرتب میزان کالری دریافتی برای شرکت در مسابقه بدنسازی هستید پس تکیه کردن بر روی میزان مشخصی از گلوتامین در رژیم غذائی روزانه یک‌ کار بسیار عقلانی به حساب می‌آید.

تاثیر گلوتامین بر تنظیم وزن بدن

در آزمایشی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی به عمل آمد آنها به وسیله یک رژیم غذائی پرچرب تغذیه شدند. سپس معلوم شد که مکمل گلوتامین و آمینواسید و الانین (alanine) به رژیم غذائی پرچرب این موجودات در قیاس با گروهی که تنها از غذای پرچرب پیروی می‌کردند، افزایش وزن کمتری مشاهده شد. گلوتامین بیشترین آمینو اسید موجود در بافت ماهیچه است. این ماده از کم کاری ماهیچه ها جلوگیری می کند و ترمیم آنها را بهبود می بخشد…

گلوتامین یک نوع امینو اسید ازاد می باشد که توسط بدن ساخته میشود ونیازی نیست که حتما از طریق غذا وارد بدن شود با وجودی که مااز طریق غذا گلوتامین به بدن میرسانیم اما با این تفاسیر بدن به مقدار گلوتامین بیشتری نیاز دارد تا بتواند نیاز داخلی خود را مرتفع سازد عمده گلوتامین در عضلات تولید شود.

عضلات توانایی ان را دارند که امینواسید را با هم ترکیب کنند تا گلوتامین شکل بگیرد.مقدارگلوتامین تولید شده توسط عضلات حدود ۶۰% کل امینواسید مجود بدن می باشد. این گلوتامین در عضلات به عنوان بزرگ ترین منبع ذخیره گلوتامین در بدن به شمار می اید عضلات با ازاد کردن گلوتامین به داخل خون باعث می شوند سطح پلاسما در یک حد معین ثابت بماند و به بافتهای دیگر بدن نیز امینواسید فرستاده شود.

تاثیر گلوتامین بر فعالیت های شدید

گلوتامین در سیستم ایمنی به عنوان منبع مهم تامین انرژی عمل میکند. در تمرینات شدید و دراز مدت سطح گلوتامین پلاسما کاهش پیدا کرده و نشانه هایی از علائم عفونت در ورزشکاران دیده می شود. در یک مطالعه نیمه تجربی از بین 48 دانشجوی ورزشکار که جهت ورود به مطالعه اعلام آمادگی کرده بودند، آزمایشات زیر به عمل آمد.

آزمودنی ها در طی 45 دقیقه بعد از انجام تست بروس بر روی ترید میل، مکمل تهیه شده از گلوتامین و یا دارونما مصرف نمودند. نمونه های خونی در 4 مرحله در جلسه اول: قبل از تمرین، بلافاصله بعد از تمرین، پس از مصرف مکمل یا دارونما و در جلسه دوم: پس از مصرف مکمل یا دارونما از آزمودنی ها اخذ شد. داده ها پس از جمع آوری در بانک اطلاعات کامپیوتری ذخیره گردید.

نتایج نشان داد که پس از مصرف مکمل گلوتامین تنها ایمونوگلوبولین G تغییر معنی داری داشته (P = 0/003) و به میزان 37/37 درصد نسبت به مقادیر قبل از فعالیت کاهش یافته است و ایمونوگلوبولین های دیگر تحت تاثیر مصرف مکمل گلوتامین تغییر معنی داری نداشته اند

پس می توان نتیجه گیری نمود که تاثیر مصرف مکمل گلوتامین بعد از تمرین در ارتباط با کاهش سطح ایمونوگلوبولین G به مقدار 37/37 درصد نسبت به مقادیر پس از فعالیت بدنی معنی دار بوده است و لذا پیشنهاد می شود به منظور حفظ سلامت ورزشکاران در طول فصل مسابقات، پزشکان تیم نسبت به تجویز اصولی گلوتامین به مورزشکاران اقدام نمایند. جهت حصول بهترین نتیجه از مصرف گلوتامین، لازم است مقدار و جدول زمان بندی مصرف آن توسط متخصصان تغذیه تعیین گردد.

مکمل ورزشی

روش مصرف گلوتامین دوبیس

یک پیمانه از پودر را در ۱۵۰ میلی لیتر آب و یا آب میوه شیرین به طور کامل حل نموده و این مخلوط را (که حاوی ۵ گرم گلوتامین است) در دو یا سه وعده در طی روز میل نمایید . بهترین زمان مصرف پس از تمرین یا قبل از خواب می باشد.

توصیه ها در رابطه با مصرف گلوتامین دوبیس

  • گلوتامین دوبیس را از مراکز معتبر و داروخانه ها تهیه کنید
  • افرادی که تحت درمان قرار دارند، بیماری خاص دارند یا خانم‌های باردار بدون اجازه پزشک مصرف نکنند.
  • در صورت حساسیت به شیر، بادام، سویا یا تخم مرغ قبل از مصرف یا پزشک مشورت کنید.
  • بهتر است قبل از مصرف با مربی، پزشک و یا کارشناس تغذیه مشورت کنید.
  • در صورت مشاهده هرگونه علائم حساسیت به پزشک مراجعه کنید.
  • بیش از میزان دوز پیشنهادی روی محصول مصرف نکنید.
  • هشدارهای روی جلد را قبل از مصرف مطالعه کنید.
  • افراد زیر 18 سال مصرف نکنند.

separator line

بیشتر بخوانید:

فواید و عوارض مصرف مکمل پمپ برای ورزشکاران

فواید باورنکردنی مکمل آمینو اسید برای ورزشکاران

مفیدترین مکمل های بدنسازی برای افزایش حجم عضلات

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits