دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پماد الیز : همه چیز درمورد زخم بستر و پماد الیز

فواید پماد الیز برای درمان و پیشگیری از زخم بستر

پماد الیز : همه چیز درمورد زخم بستر و پماد الیز
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
متخصصان سلامت معتقداند ۵۰ درصد از زخم‌های بستر از طریق کاهش فشار موجود در پوست و صدمات پوستی قابل پیشگیری هستند.

زخم بستر چیست و چه عواملی باعث بوجود آمدن این عارضه میشود؟

زخم بستر که اصطلاحا زخم فشار نیز به آن گفته می‌ شود، عارضه ‌ای است که بر اثر فشار مستمر، اصطکاک، رطوبت، دما و کهولت سن در هر نقطه از بدن ممکن است به وجود بیاید ولی معمولا این زخم روی قسمت‌ های استخوانی و غضروفی بدن مانند استخوان خاجی، آرنج، زانو، قوزک پا و… مشاهده می ‌شود و اگر در مراحل اولیه به پزشک مراجعه شود به راحتی درمان می‌ شود.

ولی زخم ‌های مزمن این بیماری، می ‌توانند زندگی فرد را تهدید کنند. دکتر طباطبایی، متخصص پوست درباره این بیماری می ‌گوید: زخم بستر در هر قسمتی از پوست بدن که بیشترین فشار را برای زمانی طولانی تحمل می ‌کند، اتفاق می ‌افتد و بیمارانی که به هر دلیل، زیاد روی تخت می ‌خوابند در نواحی پشت شامل شانه ‌ها، لگن، ستون فقرات، آرنج ‌ها و پاشنه پا دچارش می ‌شوند و در بیمارانی که از صندلی چرخدار استفاده می‌ کنند این بیماری در نواحی پایین کمر مشهود است.

به نوشته اسماعیل جبرائیلی بر اثر فشار مستمر و طولانی، عروق پوست آسیب می‌ بینند و ابتدا این تنگ ‌شدگی خفیف است، می‌ افزاید: بر اثر استمرار، تنگ شدگی عروق(محرومیت از خون) افزایش پیدا می ‌کند و بیمار احساس درد(اگر نخاعی نباشد) می‌ کند و سپس به مرور پوست منطقه ی فشار قرمز شده و به تاول و زخم ختم می ‌شود.

وی می ‌افزاید: طبق بررسی‌ های به عمل آمده این بیماری از ۴ مرحله تشکیل شده که: در مرحله ابتدایی آن، سطحی‌ ترین نوع آسیب دیدگی به صورت جلدی است و رنگ پوست قرمز می ‌شود که با برداشتن فشار از روی آن، قرمزی پوست کاهش پیدا نمی ‌کند. این مرحله ظاهرا شبیه مواردی است که پوست برای مدت طولانی تحت فشار قرار گرفته است.

ولی در مرحله دوم این بیماری شرایط قدری فرق می ‌کند و این مرحله با آسیب ‌دیدگی لایه سطحی پوست همراه است ولی این آسیب دیدگی از لایه میانی پوست فراتر نمی ‌رود و ممکن است به صورت تاول یا ساییدگی ظاهر شود.

دکتر طباطبایی بهترین درمان برای زخم بستر را پیشگیری عنوان کرده و می ‌گوید: پیشگیری آسان ‌ترین راه برای جلوگیری از بروز این بیماری است که اگر این جا به‌ جایی را بیمار خود انجام دهد، بسیار بهتر از وقتی است که جا به‌ جایی توسط پرستار و اطرافیان صورت بگیرد.

چرا که در این شرایط هر ۸ ساعت یک بار با توجه به عدم حرکت بیمار، پرستار باید بدن بیمار را تکان داده و جا به‌ جا کند و بهتر این است این فاصله زمانی از ۸ ساعت هم کمتر باشد.

اما در مرحله سوم این بیماری، ضایعه، تمامی لایه‌ های پوست را متاثر می‌ سازد و ممکن است به بافت‌ های زیر جلدی نیز صدمه بزند، در این لایه جریان خون به کندی صورت می‌ گیرد و به همین دلیل درمان زخم (حاوی چرک) با دشواری همراه است.

دکتر طباطبایی با بیان این که در مرحله چهارم بیماری، زخم کاملا عمقی است و ممکن است به درون عضلات، تاندون‌ ها یا حتی استخوان‌ ها نفوذ پیدا کند، می‌ گوید:

با معاینه ضایعه نمی‌ توان عمق و درجه زخم را مشخص کرد و گاهی به تشخیص‌ های آزمایشگاهی احتیاج است. در جستجوی راه ‌های درمان به گفته ی این عضو هیات علمی، زخم بستر با پیشگیری، جا به‌ جا کردن بیمار و ماساژ ناحیه تحت فشار و نخوابیدن روی آن درمان می‌ شود ولی نباید فراموش کرد که ماساژ فقط در مرحله اول موثر است و در مراحل بعدی این عمل نه تنها مفید نبوده بلکه باعث نفوذ چرک به مناطق زیرین و اطراف می ‌شود.

در زخم های چرکی شده، شستشوی زخم با آب و صابون و ضدعفونی با سرم نمکی و محلول بتادین ادامه دارد و با پانسمان محل زخم بسته می‌ شود،(درخصوص استفاده از بتادین بهتر است به دلیل صدمه وارد شدن به بافت زنده یا از آن استفاده نکرد یا این که محلول را بسیار رقیق کرد).


همه چیز در مورد پماد الیز

  • نام تجاری:Elase®
  • نام ژنریک:Fibrinolysin
  • تولید کننده:PFIZER

طبقه بندی دارویی:

  • برطرف کننده نسوج مرده و زائد.

اشکال دارویی:

  • هر تیوپ حاوی 20 تا 60 گرم پماد می باشد.

موارد و مقدار مصرف پماد الیز

مورد مصرف آن برداشتن نسوج مرده و زائد در ضایعات عفونی و ملتهب پوست و زخمها ی بزرگسالان و کودکان می باشد. این پماد حداقل روزی یکبار و ترجیحا" 3-2 بار در روز برو روی موضع مالیده میشود. مصرف دارو تا دستیابی به نتیجه مطلوب ادامه یابد.

مکانیسم اثر پماد الیز

این دارو با اثر پرتئولیتیک خود موجب از بین رفتن بافتهای نکروزه میشود. اثر فیبرینولیتیک عمدتا" بر علیه پروتئینهای موجود در بافتهای مرده اعمال میشود و موجب ایجاد سطح صاف و تسریع در بهبود زخم میشود.

موارد منع مصرف و احتیاط پماد الیز

حساسیت مفرط نسبت به فراورده های گاوی یا ترکیبات حاوی جیوه

عوارض جانبی پماد الیز

پرخونی ناحیه تماس با پماد - تحریک پوستی

در صورت بروز واکنشهای ناشی از حساسیت مفرط باید مصرف دارو قطع شود.

ملاحظات اختصاصی در مصرف پماد الیز

  1. آنزیم باید در تماس دائم با محل مورد نظر باشد بنابراین هرگونه ضایعات خشکیده زخم قبل از مصرف دارو باید برداشته شود.
  2. قبل از مصرف پماد , زخم و ناحیه مورد نظر را با سرم آب نمک , آب اکسیژنه یا آب معمولی شسته و بعد به آرامی خشک نمایید. سپس یک لایه نازک از پماد را بر روی موضع مالیده و با گاز وازلینه یا نوعی گاز نچسب بپوشانید.
  3. پانسمان حداقل یکبار در روز تعویض شود.
  4. قبل از استعمال مجدد دارو موضع بخوبی تمیز شود.
  5. مصرف در دوران شیردهی: نواحی اطراف پستان باید قبل از شیردهی کاملا" تمیز شود

درمان زخم بستر با پماد الیز

وی درباره ی زخم‌ های قدیمی که دارای بافت مرده هستند، اظهار می ‌کند: ابتدا باید این بافت ‌های بدون حیات در محل مناسب چون اتاق پانسمان استریل یا در اتاق عمل با اسکالپل(چاقو) بریده و سپس پانسمان شوند و بر اساس شدت عفونت آنتی‌ بیوتیک خوراکی یا تزریقی تجویز شود. فناوری جدید درمان زخم بستر فناوری جدید در درمان این بیماری شامل استفاده از لارو حشره، پانسمان کامفیل یا پماد الیز است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، لارو مگس را روی زخم و زیر پانسمان قرار داده تا به این طریق بافت مرده، خورده شود چرا که ترشح بزاق لارو حشره باعث سرعت در ساخت و ساز بافت می‌ شود.

با این که هزینه پانسمان کامفیل و پماد الیز بسیار گران است ولی با توجه به نتایج عالی درمانی آن ها، به افرادی که توان خرید دارند توصیه می‌ شود. همچنین برای سهولت کار بهتر است افراد قطع نخاعی در نواحی تناسلی از پماد الیز استفاده کنند و در نواحی غیر چین، (کشاله ران و…) از پانسمان کامفیل کمک بگیرند.

همان طور که گفته شد عدم جا به‌ جایی بیمار یکی از دلایل اصلی گسترش بیماری است و افرادی که جریان گردش خون خوبی ندارند، سریع ‌تر از دیگران دچار این بیماری می ‌شوند، همانند افراد الکلی، دیابتی، جذامی و افرادی که به هر دلیلی اختلال اعصاب حسی و حرکتی دارند، بیماران نخاعی همواره مستعد بیماری زخم بستر هستند.

بهتر است بیماران بستری برای جلوگیری از این عارضه مهلک حداقل ۳ مرتبه در ۲۴ ساعت جهت خواب خود را تغییر دهند. دکتر طباطبایی با اشاره به این که عدم مداوای کامل این بیماری می‌ تواند در گسترش بیماری نقش داشته باشد، خاطرنشان می ‌کند: هنگام پیشرفت بیماری، عفونت وارد خون شده و باعث باکتریمی و در مواردی سپتی سمی(عفونت خون) می‌ شود که حتی تا مرگ سریع بیمار هم پیش می ‌رود.

به هر حال این بیماری نباید نادیده گرفته شود و اطرافیان بیمار به این مساله آگاهی داشته باشند که این بیماری می‌ تواند مشکلات فراوانی را، حتی سخت‌ تر از بیماری قبل برای مریض به وجود آورد.

درمان خانگی زخم بستر

عسل جهت درمان زخم بستر

عسل دارای ویژگی ضدعفونی‌کنندگی است و استفاده از آن سبب بهبود زخم خواهد شد و خارش و درد را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید مخلوطی از شکر و عسل را تهیه کرده (به مساوات) و به مقدار زیاد بر روی زخم قرار داده و آن را با پارچه تمیز پانسمان کنید. این کار باید هر روز انجام شود.

آب نمک

شما باید زخم بستر را با آب شور تمیز کرده تا سلول‌های مرده از بین بروند. مخلوط آب و نمک را تهیه کنید و سپس در آن دو قاشق نمک و یک فنجان آب بریزید و بعد از جوشاندن بگذارید تا خنک شود و بر روی زخم بستر بزنید.

زردچوبه و فواید آن برای درمان زخم بستر

ابتدا، زخم بستر را با آب و نمک شسته و سپس پودر زردچوبه را روی زخم بریزید و سپس پانسمان کنید. این کار را برای سه بار در روز انجام دهید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل را به صورت ملایم و آرام بر روی زخم بزنید تا به عمق زخم نفوذ کند اما نباید به زخم آسیب برسانید.

همچنین بخوانید:

زخم بستر چیست و چگونه درمان میشود ؟

آشنایی با درمان های خانگی زخم بستر

پیشگیری و درمان زخم بستر

علت بهبود نیافتن جای زخم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits