دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
واکسن آنفولانزا چیست ؟ چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند ؟
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
واکسن آنفولانزا به صورت سوسپانسیون در سرنگ‌های آماده مصرف و به شکل مایع شفاف و بی‌رنگ در سرنگ‌های تک‌دوز است. این واکسن مناسب تمام سنین نمیباشد.

واکسن آنفولانزا چیست ؟

واکسن آنفولانزا محتوی آنتی ژن های سطحی ویروس آنفولانزا است (که بر روی تخم مرغ های بارور حاصل از گله های مرغ سالم تکثیر داده می شوند).

موارد مصرف واکسن آنفولانزا

برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا به خصوص در افرادی که در صورت ابتلا به آنفولانزا در معرض خطر بروز عوارض آن قرار دارند،توصیه می شود .

واکسیناسیون به خصوص برای بیماران زیر با در نظر گرفتن سیاست های ملی ایمن سازی توصیه می شود:

  • افراد با سن 65 سال و بالاتر، بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی آنها.
  • بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری های مزمن ریوی یا قلبی شامل آسم.
  • بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت.
  • بزرگسالان و کودکان مبتلا به اختلالات مزمن عملکرد کلیه.
  • بزرگسالان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری ها یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (مانند کورتیکواستروئیدها) یا رادیو تراپی.
  • کودکان و نوجوانان شش ماهه تا 18 ساله که ترکیبات محتوی استیل سالیسیلیک اسید (آسپیرین) را برای مدت طولانی مصرف می کنند و به دنبال ابتلا به بیماری آنفولانزا، در معرض خطر ابتلا به سندرم Rreye قرار دارند.


میزان و روش تجویز واکسن آنفولانزا

مقدار مصرف برای بزرگسالان و کودکان و بزرگ تر از 36 ماه 5/0 میلی لیتر (دوز کامل) است. در کودکان بین شش تا 35 ماه، اطلاعات بالینی محدود بوده و مقادیر 25/0 الی 5/0 میلی لیتر مصرف شده است.

کودکانی که برای اولین بار واکسن دریافت می کنند، لازم است بعد از گذشت دست کم چهار هفته، دوباره واکسن دریافت کنند. واکسن به صورت داخل عضلانی یا زیر جلدی عمیق تزریق می شود.

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند ؟


موارد منع مصرف واکسن آنفولانزا

واکسیناسیون لازم است در بیماران مبتلا به تب یا عفونت حاد به تعویق انداخته شود.

در صورت داشتن حساسیت به هریک از ترکیبات فعال یا جانبی دارو و باقیمانده های احتمالی ترکیبات تخم مرغ، پروتئین مرغی، فرمالدئید، ستیل تری متیل آمونیوم بروماید، پلی سوربات 80 و یا جنتامایسین، از مصرف واکسن بپرهیزید.

احتیاط های ویژه در حین مصرف

واکسن آنفولانزا را تحت هیچ شرایطی داخل عروق تزریق نکنید. همانند سایر واکسن های تزریقی، این واکسن می تواند منجر به واکنش آنافیلاکتیک در بدن بیمار گردد.

برای همین دقت شود که هنگام تزریق، امکانات درمانی و نظارت های لازم در دسترس باشد. تداخل این واکسن را می توان همراه سایر واکسن ها تجویز کرد.

ولی در صورت تجویز همزمان دو واکسن، احتمال تشدید عوارض جانبی آنها وجود دارد. واکسیناسیون لازم است بر روی اندام های متفاوتی صورت گیرد. پس از تجویز واکسن آنفولانزا امکان مشاهده پاسخ مثبت کاذب در برخی سنجش های آزمایشگاهی مثل هپاتیت وجود دارد که گذرا است.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی این واکسن را می توان در دوران شیردهی تجویز کرد. براساس اطلاعات محدود موجود،

عوارض ناخواسته مشخصی در ارتباط با تجویز این واکسن در مادر و جنین مشاهده نشده است.

این واکسن را می توان در سه ماهه دوم و سوم بارداری تجویز کرد. در زنان بارداری که به دلایل پزشکی، احتمال بروز عوارض ناشی از آنفولانزا در آنها بیشتر است، مصرف این واکسن بدون در نظر گرفتن ماه بارداری توصیه شده است.


عوارض جانبی واکسن آنفولانزا

از عوارض جانبی شایع ناشی از تزریق این واکسن (یک صدم تا یک دهم) می توان به سردرد، تعریق، درد عضلات و مفاصل، تب، ضعف، لرز، خستگی، واکنش های موضعی شامل سرخی، ورم، درد و سختی محل تزریق اشاره کرد.

این عوارض معمولاً طی یک تا دو روز بدون درمان برطرف می شود. از واکنش های ناخواسته گزارش شده می توان به اختلالات خون وسیستم لنفاوی، واکنش های آلرژیک شدید، اختلالات سیستم عصبی مثل تشنج و اختلالات عروقی و پوست مثل خارش و کهیر اشاره کرد.

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند ؟

  1. افراد با سن ۶۵‌سال و بالاتر، بدون درنظرگرفتن شرایط جسمانی آنها.
  2. بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی یا قلبی شامل آسم.
  3. بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت.
  4. بزرگسالان و کودکان مبتلا به اختلالات مزمن عملکرد کلیه.
  5. بزرگسالان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری‌ها یا مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی (مانند کورتیکواستروئیدها) یا رادیوتراپی.
  6. کودکان و نوجوانان ۶ماهه تا ١٨ساله که ترکیبات محتوی استیل سالیسیلیک اسید (آسپیرین) را برای مدت طولانی مصرف می‌کنند و به دنبال ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، در معرض خطر ابتلا به سندرم Rreye قرار دارند.
  7. همه نیازی به واکسن آنفلوآنزا ندارند

واکسن آنفلوآنزا / عوارض واکسن آنفلوآنزا


چه کسانی نباید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند ؟

واکسیناسیون لازم است در بیماران مبتلا به تب یا عفونت حاد به تعویق انداخته شود. درصورت داشتن حساسیت به هریک از ترکیبات فعال یا جانبی دارو و باقیمانده‌های احتمالی ترکیبات تخم‌مرغ، پروتیین مرغی، فرمالدئید، ستیل ‌تری متیل آمونیوم بروماید، پلی‌سوربات ٨٠ یا جنتامایسین، از مصرف واکسن بپرهیزید.

احتیاط‌های ویژه در حین مصرف این واکسن را تحت هیچ شرایطی داخل عروق تزریق نکنید. همانند سایر واکسن‌های تزریقی، این واکسن می‌تواند منجر به واکنش آنافیلاکتیک در بدن بیمار شود

. برای همین باید دقت شود تا هنگام تزریق، امکانات درمانی و نظارت‌های لازم در دسترس باشد. تداخل این واکسن را می‌توان همراه سایر واکسن‌ها تجویز کرد، ولی درصورت تجویز همزمان دو واکسن، احتمال تشدید عوارض جانبی آنها وجود دارد.

واکسیناسیون لازم است روی اندام‌های متفاوتی صورت گیرد. پس از تجویز واکسن آنفلوآنزا امکان مشاهده پاسخ مثبت کاذب در برخی سنجش‌های آزمایشگاهی مثل هپاتیت وجود دارد که گذرا است.


فروش واکسن آنفلوآنزا باید نسخه‌ای شود

محمود‌ هادی‌پور داروساز است و داروخانه‌ای دارد که هر‌ سال پاییز که می‌شود، پر می‌شود از مشتریانی که دنبال واکسن آنفلوآنزا هستند. او اما دارو را بدون نسخه پزشک به بیمار نمی‌دهد؛ چراکه معتقد است همه نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا ندارند و باید حتما قبلش با پزشک مشورت کرده باشند.

ایمنی واکسن آنفولانزا

ایمنی سرمی معمولاً بین دو تا سه هفته ایجاد می شود. مدت ایمنی پس از تزریق واکسن بین شش تا 12 ماه است.


نگهداری واکسن آنفولانزا

این واکسن را لازم است در دمای بین دو تا هشت درجه سانتی گراد (یخچال) و به دور از نور و انجماد نگهداری کنید. عمر قفسه ای دارو یک سال است. قبل از تزریق، واکسن را به دمای حدود 25 درجه سانتی گراد (دمای استاندارد اتاق) برسانید. سرنگ را قبل از تزریق به آرامی تکان دهید

بیشتر بخوانید :

واکسن آنفولانزا بزنیم یا نه؟!

مضرات واکسن های پیشگری از آنفولانزا و سرماخوردگی

فواید و طریقه تزریق واکسن آنفلونزا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits