دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حب جدوار چیست؟ موارد مصرف و فواید کسپول حب جدوار

فواید کپسول گیاهی حب جدوار : تسکین دهنده دردهای بدن

حب جدوار چیست؟ موارد مصرف و فواید کسپول حب جدوار
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گیاه جدوار از گذشته مورد توجه حکمای کشورهای پاکستان، هند و ایران بوده و در منابع معتبر طب سنتی نظیر قرابادین،‌ تحفة المؤمنین و مخزن الأدویه در مورد خواص ضد درد و اثرات تقویتی آن بسیار سخن گفته شده است. با دلگرم همراه باشید تا با کپسول گیاهی حب جدوار...

حب جدوار چیست؟

درد، نشانه ای است برای اختلالات و آسیب های وارد شده بر بدن. اما گاهی بعضی از دردها، چنان شدید و غیر قابل تحمل هستند که خودشان باعث اختلال در عملکرد بدن و روند زندگی می شوند و درمان منشا بیماری را غیر ممکن می سازند.

لذا برای کنترل اینگونه دردها به داروها مسکن نیاز است. متاسفانه اغلب داروهای قوی مسکن موجود، از قبیل مورفین، پتدین و … به شدت اعتیاد آور هستند و با عوارض شدیدی از قبیل تشنج، فراموشی کوتاه مدت و هذیان همراه می باشند. مسکن ها ضعیف تر هم به اندازه مسکن های قوی کارایی ندارند. لذا فقدان یک مسکن گیاهی کم عارضه و بسیار قوی مانند حب جدوار احساس می شود.

حب جدوار یک داروی گیاهی حاوی ۱۵ عدد کپسول ۵۰۰ میلی گرمی است که از گیاه جدوار تهیه شده است و مواد موثره حدوار در فرمولاسیون صنعتی این دارو به نحو احسن مورد استفاده قرار گرفته است. به علت اثرات خوب این گیاه در تسکین درد و تقویت بدن، حب جدوار در این موارد اثرات فوق العاده‌ای دارد.

همچنین به دلیل وجود اثرات آنتی باکتریال و ضد قارچی جدوار، این دارو فاقد هرگونه نگهدارنده می‌باشد. بنابراین مضرات ناشی از مواد نگهدارنده از این دارو حذف شده است.

گیاه جدوار طبق منابع معتبر طب سنتی همچون تحفه المؤمنین ، قرابادین کبیر و مخزن الأدویه علاوه بر موارد اشاره شده دارای اثرات زیر نیز می باشد. تقویت کننده اعضای رئیسه بدن (قلب، مغز و کبد) و کمک کننده به کارکرد صحیح این اعضاء و تمامی اندام های وابسته به آنها می باشد.

تقویت اعصاب عمومی و دید چشم ، سم زدایی خون و اخراج مواد زائد از بدن و تحلیل ورم های ایجاد شده ، مفید برای درمان فلج، سرطان، انواع کیست، سنگ کلیه و…

کپسول جدوار، به عنوان یک مسکن بسیار قوی و کاملا گیاهی، به هیچ عنوان اعتیاد آور نیست. علاوه براین به درمان بعضی از بیماری های مفصلی و استخوانی کمک می کند و آثار تقویت جسمی و جنسی نیز در آن مشهود است که این خصوصیات، حب جدوار را از سایر مسکن های قوی ، متمایز می کند.

حب جدوار از دیدگاه طب سنتی:

مقوی قوا، مقوی قلب، مغز و کبد، مقوی احشاء، مقوی چشم، مقوی دندان، مسکن درد، تریاق تمام سموم غذایی و دوایی، مشهی، مفرح، مفتح، محلل اورام، منضج، مسمن، مبهی و مدر است.

همچنین به درمان بیماری های مغز و اعصاب از قبیل صرع، فلج، لقوه، رعشه، استرخاء و خدر و بیماری های استسقاء، یرقان، ضعف معده، قولنج، عسرالبول، سنگ کلیه، تب ربع و اکثر بیماری های سرد کمک می کند.

  • اجزا فرآورده: ریزوم گیاه جدوار
  • مزاج دارو:‌ گرم و خشک

موارد مصرف حب جدوار

  • مسکن قوی دردهای شدید و مزمن و کمک به درمان و تسکین انواع دردهای استخوانی، مفصلی و ماهیچه‌ای.
  • کنترل درد ناشی از ترک اعتیاد به مواد مخدر و کمک به افزایش احتمال موفقیت و کاهش زمان پروسه ترک اعتیاد
  • تقویت عمومی بدن (فیزیکی، جنسی و ذهنی)
  • بهبود عملکرد ارگان‌های اصلی بدن از طریق بهبود جریان گردش خون
  • افزایش انرژی و رفع خستگی
  • ضد التهاب و ورم‌های داخلی و خارجی
  • کمک به درمان بیماری های آرتریت، آرتریت روماتوئید و آرتروز
  • رفع آثار آلودگی آب و هوا و نگه دارنده های غذایی و دارویی

تسکین دهنده درد

مکانیسم اثر کپسول حب جدوار

داروهای سنتزی، عوارض جانبی نظیر مشکلات گوارشی، ناهنجاری کلیه، زخم معده و مشکلات قلبی ایجاد می کنند. به همین دلیل مسکن های طبیعی برای کنترل درد نقش مهمی دارند. خواص ضد درد و التهاب و فعالیت های مرتبط با سیستم عصبی مرکزی (CNS) برای ریزوم گیاه جدوار گزارش شده است.

از سوی دیگر، اثبات شده که آلکالوئیدهای موجود در ریزوم گیاه جدوار نظیر متیلیکاکونیتین، بازدارنده فعالیت گیرنده های نیکوتینی عصبی و بازدارنده عمل استیل کولین هستند.گزارش ها نشان می دهند که عصاره الکلی آن خاصیت ضد تشنجی دارد.

اثرات مثبت در کاهش علائم ترک مورفین با جدوار گزارش شده که این اثرات به دلیل اپیوئید بودن آن نیست، زیرا طی تحقیقات قبلی ثابت شده که اثرات ضد درد آن توسط داروی نالوکسان تغییر نمی کند.

مقدار و مدت مصرف کپسول حب جدوار

در افراد بالاتر از ۱۲ سال برای کنترل درد روزانه ۱ تا ۳ کپسول حب جدوار (برحسب شدت درد) و برای تقویت عمومی روزانه ۱ کپسول مصرف شود. در کودکان ۶ تا ۱۲ سال در صورت نیاز با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

مصرف دارو برای اثرات تقویتی محدودیت زمانی ندارد و برای اثرات تسکینی تا رفع کامل علایم درد مصرف دارو را ادامه دهید. برای کمک به ترک اعتیاد به عنوان یک ضد درد جانی و مقوی عمومی بدن دارو را طبق دستور پزشک یا داروساز خود مصرف نمایید.

عوارض جانبی کپسول حب جدوار

مصرف بیش از مقدار توصیه شده، ممکن است باعث افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و بی خوابی شود و در بعضی از افراد باعث حساسیت و خشکی می شود.

موارد منع مصرف حب جدوار

  • در کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌گردد.
  • افرادی که به گیاه جدوار و ژلاتین استفاده شده در کپسول دارو حساست دارند.
  • در بیمارانی که سابقه آریتمی و یا نارسایی قلبی دارند توصیه نمی‌گردد.
  • به علت عدم اطلاعات کافی، مصرف حب جدوار در دوران قاعدگی، بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.
  • بیماران مبتلا به فشار خون

توصیه ها

  1. در صورت احساس خشک یا گرمی در بدن، دارو حب جدوار را با شیر یا آبمیوه مصرف نمایید؛
  2. با توجه به اثرات تقویتی و انرژی زایی این دارو ممکن است باعث بی خوابی شود، لذا بهتر است بلافاصله قبل از خواب مصرف نشود.

در موارد زیر جهت تنظیم دوز و ادامه مصرف دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید:

  • در صورت مشاهده افزایش خونریزی در دوران قاعدگی خانم ها و ادامه این عارضه
  • در صورت افزایش ضربان قلب و یا افزایش فشار خون در بیمارن مبتلا به فشار خون بالا
  • در صورت وجود نارسایی کبدی و کلیوی

شرایط نگهداری کپسول حب جدوار

  • در دمای اتاق و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود؛
  • دور از دسترس کودکان قرار داده شود.
  • از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری فرمایید.

separator line

همچنین بخوانید:

موارد مصرف و عوارض کپسول های سفالکسین ۵۰۰ چیست؟

موارد مصرف و فواید دارویی کپسول کلپرمین (Colpermin)

همه چیز در مورد کپسول ، آمپول ، ژل پیروکسیکام



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits