دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دارو های ترالی احیا : آموزش منحصر بفرد داروهای ترالی اورژانس
1
زمان مطالعه: 16 دقیقه
داروهای ترالی احیا (ترالی اورژانس) از داروهای مورد نیاز هر بیمارستان و ارگان درمانی میباشد. با ما باشید تا شما را با این داروهای خاص آشنا سازیم.

دارو های ترالی احیا

داروهای ترالی اورژانس

این مقاله حاوی حیاتی ترین داروهای ترالی احیا است ، آن هم "با ذکر نکات کلیدی آن ها ، که در رسیدگی به موقعیت های اورژانسی " ،به طور فوری مورد نیاز می باشد.

ترالی احیا یا همان ترالی اورژانس عبارت است از " کمد متحرک دارو و تجهیزات احیا ، که باید در تمامی بخش های اورژانس وجود داشته باشد و حاوی داروهای حیات بخش اورژانس است .

با توجه به وقوع ناگهانی و غیر اجتناب موقعیت های حاد و تهدید کننده حیات بیمار در سایر بخش های درمانی بیمارستان و ضرورت رسیدگی فوری به این موارد ، ترالی اورژانس برای این بخش ها نیز در نظر گرفته شده است.

دارو های ترالی احیا طبقه اول

  1. آمپول آتروپین ١۵ عدد
  2. آمپول اپی نفرین ١۵ عدد
  3. آمپول آلسیم ۵ عدد
  4. آمپول گزیلو آائین ٢عدد
  5. ویال لیدو آائین ١ % ٢و %
  6. آمپول ایندرال ٣عدد
  7. آمپول آمیودارون ٣عد
  8. آمپول دوپامین ٢عدد
  9. مپول دوبوتامین ٢عدد
  10. آمپول هپارین ٢عدد
  11. آمپول هیدروآورتیزون ١٠عدد
  12. دگزامتازون ١٠عدد
  13. آمپول آمینوفیلین ۵عدد
  14. آمپول دیازپام ١٠ عدد
  15. آمپول آمینوفیلین ۵عدد
  16. آمپول دیازپام ١٠ عدد
  17. آمپول دیلانتین ١٠عدد
  18. آمپول فنوباربیتال ۵عدد
  19. آب مقطر ١٠ عدد
  20. ویال بیبکربنات سدیم ۵ عدد
  21. ویال آلروسدیم ١عدد
  22. عدد١ TNGمپول آ
  23. آمپول وراپامیل ١٠عدد
  24. آمپول فورزماید ٣٠عدد
  25. عدد٢هیدرالازین آ
  26. .آمپول نیتروپروساید ٢ عدد
  27. ویال گلوکز 20 درصد 3 عدد
  28. ویال گلوکز ۵٠، % ٣عدد
  29. اسپری لیدو آائین ١عدد
  30. pearlTNG

داروهای ترالی احیا

دارو های ترالی اورژانس (طبقه اول):

دارو های ترالی احیا موجود در طبقه اول ترالی به دارو های حیاتی اختصاص دارد و بشکل مارپیچی می باشدکه به شرح زیر میباشد:

1. آمپول آتروپین (Atropine)

  1. آتروپین هنوز عمده ترین دارو برای درمان برادی آریتمی است. این دارو با مسدود کردن اثرات استیل کولین بر گره های سینوسی ـ دهلیزی و دهلیزی ـ‌ بطنی، سرعت انتقال آنها را تسریع می کند.
  2. آتروپین سرعت تخلیه الکتریکی گره سینوسی را نیز افزایش و زمان عدم پاسخ دهی گره دهلیزی ـ بطنی را کاهش می‌دهد. این تغییرات باعث افزایش سرعت ضربان قلب (دهلیزی و بطنی) می‌شود.
  3. آتروپین به عنوان یک داروی مسدود کننده گیرنده‌های کولینرژیک، اعمال سیستم اعصاب پاراسمپاتیک بر روی برخی غدد (نایژه‌ای، بزاقی، تعریقی) را کاهش می‌دهد و موجب کم شدن ترشحات این غدد می‌شود. آتروپین اثرات کولینرژیک بر روی عنبیه، جسم مژگانی و عضلات صاف نایژه‌ها و روده را کاهش می‌دهد.
  4. آتروپین به عنوان پادزهر مسمومیت با مهارکننده‌های کولیناستراز، اثرات مقلد کولین این حشره کش ها را مهار می‌کند.

موارد مصرف : در آسیستول و PEA طبق پروتکل ۲۰۱۰توصیه نمی شود در برادیکاردی با میزان ضربان کمتر از ۶۰ – درمان برایکاردی علامت دار – مسمومیت با ارگانوفسفات ها
مقدار و طریقه مصرف : در ایست قلبی۱ mg به صورتIV/IO هر ۵-۳ دقیقه تا سقف ۳ mg داده می¬شود، در برایکاردی علامت دار ۰٫۵ mg و در صورت نیاز تا سقف mg/kg ٠٤/٠ داده می شود .

2. آمپول اپی نفرین (Epinephrine)

اپی نفرین یک داروی مقلد سمپاتیک است که به طور مستقیم روی گیرنده‌های آلفا و بتا- آدرنرژیک اثر می کند. اپی نفرین عضلات صاف نایژه را با اثر بر گیرنده‌های بتا – دوآدرنرژیک شل می کند و از طریق گیرنده‌های آلفا- آدرنرژیک،شریانچه های نایژه را منقبض می نماید.

در نتیجه موجب از بین اسپاسم نایژه، احتقان و خیز می شود. اپی نفرین با اثر برگیرنده‌های آلفا آدرنرژیک پوست و غشا‌ها باعث انقباض عروقی و در نتیجه جذب داروی بی حس کننده موضعی همراه را کاهش داده و طول اثر آن را افزایش می دهد.

به علاوه، با اثر برگیرنده‌های آلفا آدرنرژیک با اثر گشادی عروق عوامل آلرژی‌زا به ویژه در عروق محیطی مقابله می نماید و با اثر بر بتا آدرنرزیک مانع از آزاد شدن واسطه ‌های فوری حساسیت همچون هیستامین و لوکوترین‌ها از ماست‌سل‌ها می‌شود.

مواد مصرف: در ایست قلبی ناشی آسیستول – PEA- در فیبرلاسیون بطنی و تاکیکاری بدون نبض که به شوک و CPR جواب نداده‌اند. در برایکاری علامت دار به صورت انفوزیون– درمان شوک آنافیلاکسی به صورت تزریق عضلانی و وریدی از محلول ۱۰۰۰/۱
مقدار و طریقه مصرف: در احیاء قلبی- ریوی : mg ١ به صورت IV و یا IO و در صورت نیاز تکرار آن هر ۵-۳ دقیقه
انفوزیون ۲-۱۰mg در درمان برایکاری علامت دار- ۵/۰- ۳/۰ میلی لیتر تزریق IM برای شوک آنافیلاکسی بزرگسالان و در صورت نیاز تکرار آن هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه.

3. آمپول کلسیم کلراید (Calcium chloride)

موارد مصرف: در مسمومیت با CCB (داروهای مسدود کننده کانال کلسیم) – هیپوکلسمی – هیپرکالمی
مقدار و طریقه مصرف: mg/kg ١٦-٨ از محلول %۱۰ آن تزریق می¬شود .

4. ویال لیدوکائین (Lidocaine)

لیدوکائین با اثر مستقیم بر بافت، به خصوص شبکه پورکنژ (بدون دخالت سیستم اعصاب خودکار)،‌سبب کاهش دپولاریزاسیون، خودکاری و تحریک‌پذیری بطن طی مرحله دیاستولیک می‌شود.

موارد مصرف: درمان VF و VT بدون نبض – درمان VT ضربان دار و انواع SVT
مقدار و طریقه مصرف: در ابتدا mg/kg ١/٥ – ۱ به صورت وریدی و سپس mg/kg ٠,٧٥ – ۰٫۵ داده می¬شود تا سقف دوز mg/kg ۳

5. آمپول ایندرال (inderal)

موارد مصرف: تاکیکاردی با کمپلکس باریک ناشی از reentry که با تحریک واگ و آدنوزین کنترل نمی-شود ، کنترل ریت قلبی در حضور فیبریلاسیون دهلیزی و فلاتر دهلیزی (Af/AF)
مقدار و طریقه مصرف: mg/kg ٠,١ به صورت آهسته وریدی در ۳ دوز مساوی هر ۲تا ۳ دقیقه برای بیمار تزریق می شود.سرعت تزریق نباید بیش از mg/min ١ باشد.ممکن است همین مقدار طی ۲ دقیقه تکرار شود.

6. آمپول آمیودارون (Amiodarone)

آمیودارون با اثر مستقیم بر بافت‌ها، بدون تأثیر بارز بر پتانسیل غشاء، طول مدت پتانسیل عمل و دوره تحریک‌ناپذیری را در تمام بافت‌های قلب طولانی می‌کند. همچنین در بیماران مبتلا به سندرم W-P-W تحریک‌پذیری بافت مسیر فرعی را طولانی کرده و سرعت هدایت را در این بافت‌ها کند می‌کند.

موارد مصرف: درمان VF – VT بدون نبض–Stable VT – reentry SVT – پلی مورفیک VT با QT نرمال – تاکیکاردی با QRSپهن
مقدار و طریقه مصرف: در VF و VT بدون نبض بعد از شوک دوم یا سوم به صورت ۳۰۰ میلی گرم تزریق IV/IO و سپس ۱۵۰ میلی¬گرم – در سایرموارد ابتدا ۱۵۰ میلی گرم در عرض ۱۰ دقیقه و به دنبال آن انفوزیون ۱ mg/minبرای ۶ ساعت و سپس ۰٫۵mg/min برای ۱۸ ساعت به عنوان دوز نگه¬دارنده تا سقف دوز ۲٫۲g/٢٤h ساعت داده می¬شود .

7. آمپول دوپامین

دارویﻣﺤﺮک ﺳﻤﭙﺎﺗﻴﻚ وﻣﺤﺮک ﻫﺎی دوپامین، آلفا و بتا است و ترشح NEP (نوراپی نفرین) را در بدن افزایش میدهد.

اثرات دوپامین وابسته به دوز

  • low دوز ۲-۵ میکروگرم/kg : ﺗﺤﺮﻳﻚ ﮔﻴﺮﻧﺪﻫﺎی دوﭘﺎﻣﻴﻦ در ﻣﻐﺰ وﻛﻠﻴﻪ وﻣﺰاﻧﺘﺮ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﺮون ده ادراری.
  • Med دوز ۵-۱۰ میکروگرم/kg: تحریک گیرنده های بتا۱ قلب که باعث افزایش CO (برون ده قلبی) میشود.
  • High دوز بالای ۱۰ میکروگرم/kg: تحریک گیرنده های آلفا(عروق) که باعث افزایش فشار خون میشود.
  • در دوز ۲۰ میکرو گرم پر کیلو گرم در دقیقه اثرات شبیه به نوراپی نفرین دارد.

موارد مصرف آمپول دوپامین

در هایپوتانسیون شدید و در غیاب هیپوولمی (دوپامین کار میوکارد را بدون افزایش جریان خون کرونر افزایشش میدهد که این باعث افزایش تقاضای O² و در نتیجه ایسکمی میوکارد ایجاد میگردد).

فشار خون کمتر از ۹۰ میلی متر جیوه، الیگوری، کاهش فشار خون همراه با برادیکاردی علامت دار و پس از CPR جهت حفظ گردش خون مغز موثر است.
قطع ناگهانی باعث هیپوتانسیون شدید میشود.

8. آمپول دوبوتامین (Dobutamine)

دوبوتامین دارای اثر اینوتروپیک مستقیم است و با تحریک مستقیم گیرنده های بتا- یک قلب،قدرت انقباضی عضله قلب و حجم ضربه ای آن را افزایش می دهد و در نتیجه باعث افزایش برون ده قلب می شود.

دوبوتامین فشار زیاد ناشی از پر شدن بطن را کاهش می دهد ( کاهش پیش بار ) و هدایت گره دهلیزی بطنی را تسهیل می نماید. افزایش برون ده قلب ناشی از این دارو، بیش از اثرات دوپامینرژیک آن سبب بهبود جریان خون کلیوی و میزان دفع ادرار می شود.

موارد مصرف: در بیماران با احتقان ریوی و کاهش CO (برون ده قلبی) و در هایپوتانسیون.
مقدار مصرف: ۲-۲۰ میکروگرم/kg/دقیقه

9. آمپول نیتروگلیسرین Nitroglycerin) TNG)

از دسته داروهای گشاد کننده عروق میباشد، نیاز عضله قلب را به اکسیژن کاهش میدهد، در مصرف داخل وریدی اتساع عروق محیطی را ایجاد میکند.
موارد مصرف نیتروگلیسرین: نارﺳﺎﻳﻲ اﺣﺘﻘﺎﻧﻲ ﻗﻠﺐ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ اﻧﻔﺎرﻛﺘﻮس ﻣﻴﻮﻛﺎرد،درمان آنژین صدری، کنترل هایپرتانسیون حین عمل جراحی.
مقدار مصرف: ابتدا ۵ میکروگرم بر دقیقه از راه ورید شروع و در صورت نیاز هر ۳-۵ دقیقه ۵ میکروگرم بر دقیقه به دوز اضافه شود تا پاسخ درمانی مناسی ایجاد شود.
در ﺻﻮرت ﻓﺸﺎر ﺧﻮن ﺳﻴﺴﺘﻮﻟﻴﻚ ﻛﻤﺘﺮ ۹۰ میلی متر جیوه، انفوزیون دارو قطع گردد.

10. آمپول وراپامیل (verapamil)

وراپامیل مسدود کننده کانال های کلسیم میباشد، در تاکی کاردی های فوق بطنی، در درمان آنژین و هایپرتانسیون به کار میرود. با اثرات اینوتروپ منفی(کاهش قدرت انقباضات قلبی) و کرونوتروپ منفی(کاهش ضربان قلب) باعث کاهش مصرف اکسیژن میشود.

کلسیم بلوکر ها باعث چه چیزی میشوند

  1. اﺗﺴﺎع ﻋﻀﻼت ﺻﺎف عروق ﺑﻪ ویژه ﺷﺮﻳﺎن ها باعث اتساع عروق میشود.
  2. کاهش خودکار قلب
  3. کاهش AV (کاﻫﺶ ﺳﺮﻋﺖ ﻫﺪاﻳﺖ و اﻓﺰاﻳﺶ دوره ﺗﺤﺮﻳﻚپذیری)
  4. کاهش ضربان قلب
  5. نتیجه اعمال فوق کاهش مصرف اکسیژن توسط قلب می باشد.

موارد مصرف وراپامیل

  • ضد آنژین-ضد فشار خون
  • داروی انتخابی موثر بر AV

دوز مصرف وراپامیل

۲٫۵ تا ۵ میلی گرم در عرض ۱تا۲ دقیقه در صورت عدم پاسخ ۵-۱۰ میلی گرم در طول ۱۵تا۳۰ دقیقه.(در هر ۱۵ دقیقه ۵ میلی گرم بلوس ولی حداکثر مجاز ۳۰ میلی گرم)

11. آمپول فوروزماید یا لازیکس (Furosemide – Lasix)

فوروزماید به عنوان دیورتیک شدیدالاثر دفع سدیم، کلر و پتاسیم را با اثر بر قوس هنله افزایش میدهد.

موارد مصرف فوروزماید

در هایپرتانسیون ناشی از افزایش مایعات، ادم ریوی و محیطی، نارسایی حاد کلیه و سندروم نفروتیک.

12. آمپول هیدرالازین (Hydralazine)

اثر عمده این هیدرالازین، گشاد کردن شریانچه‌ها است، ولی اثر کمی نیز بر وریدها دارد. این دارو موجب کاهش مقاومت محیطی می‌گردد و همچنین موجب افزایش سیستمیک و کاهش بار قلب می‌شود.

13. آمپول نیتروپروساید (Sodium Nitroprusside)

نتیروپروساید با اثر مستقیم بر روی عضلات صاف وریدی و شریانی، باعث گشاد شدن عروق می‌شود. این دارو بر روی قدرت انقباضی عضله قلب اثر ندارد و فقط به میزان ناچیزی توزیع ناحیه‌ای جریان خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نیتروپروساید مقاومت محیطی و برون‌ده را نیز کاهش می‌دهد.

موارد مصرف آمپول نیتروپروساید

نیتروپروساید در درمان نارسایی احتقانی قلب، کاهش فوری فشارخون در بیماران مبتلا به بحران زیادی فشار خون و به منظور کاهش خونریزی در ناحیه تحت عمل جراحی مصرف می‌شود.
ﻣﻘﺪارمصرف: ۰٫۵ تا ۱۰ میکروگرم/kg/دقیقه (متوسط ۳ میکروگرم)

14. آمپول هپارین

هپارین، به صورت غیر مستقیم در جایگاههای متعدد در هر دو راه داخلی و خارجی انعقاد خون اثر کرده و عمل مهار کننده آنتی ترومبین III( کوفاکتور هپارین ) را بر چندین فاکتور انعقادی فغال شده، از جمله ترومبین ( فاکتور IIA)IXa، Xa، XIa، XIIa تشدید می‌کند.

مهار فاکتور فعال شده Xa با تولید ترومبین تداخل کرده و در نتیجه اعمال مختلف ترومبین را در انعقاد خون مهار می‌کند. هپارین همچنین تشکیل کمپلکس آنتی‌ترومبین III ترومبین را تسریع می‌نماید و با این عمل، ترومبین را غیر فعال کرده مانع تبدیل فیبرینوژن به فیبرین می‌گردد.

هپارین از طریق مهار فعال شدن فاکتورهای تثبیت کننده فیبرین توسط ترومبین، از تشکیل لخته فیبرینی پایدار جلوگیری می‌کند.

موارد مصرف هپارین

هپارین در پیشگیری و درمان ترومبوز وردهای عمقی و ترومبوآمبولی ریوی، جلوگیری از انعقاد خون در گردش خون خارج بدن طی جراحی قلب و روش‌های دیالیز، به عنوان داروی کمکی در درمان آمبولی شریانی محیطی و کاهش خطر بروز ترومبوز مغزی و مرگ در بیمارانی که دچار حمله پیشرونده شدید و ناگهانی می‌شوند، مصرف می‌شود.

15. آمپول هیدروکورتیزون (Hydrocortisone)

این دارو با عبور از غشاء سلولی به گیرنده های خود در سیتوپلاسم متصل شده و کمپلکس دارو-گیرنده وارد هسته سلولی می شود.

این کمپلکس با اتصال به نواحی خاصی از DNA موجب تحریک روند رونویسی M-RNA و به دنبال آن ساخت آنزیم هایی می گردد که در نهایت مسئول اثرات سیستمیک کورتیکواستروئیدها می باشند.

هیدروکورتیزون با جلوگیری از تجمع سلول های التهابی در ناحیه التهاب، مهار فاگوسیتوز و آزاد شدن واسطه های شیمیایی التهاب اثرات ضدالتهابی خود را اعمال می کند.

موارد مصرف: هیدروکورتیزون برای درمان جایگزینی هورمونی در نارسایی غده فوق کلیوی استفاده می شود.

این دارو همچنین در درمان علامتی بیماری های التهابی مانند بیماری التهابی روده و هموروئید و نیز واکنش های حساسیتی مانند شوک آنافیلاکتیک، آنژیوادم و در جهت سرکوب کردن سیستم ایمنی استفاده می شود.

هیدروکورتیزون در هیپرپلازی مادرزادی غده فوق کلیه، ادم مغزی و شوک نیز موثر است این دارو همچنین جهت تشخیص سندرم کوشینگ و افسردگی آندوژن به کار می رود.

16. دگزامتازون

کورتیکواستروئید، ضد التهاب و مهار کننده سیستم ایمنی.

برای درمان جایگزینی در نارسایی غده فوق کلیوی استفاده می شود. این دارو همچنین در درمان علامتی اختلالات التهابی و آلرژیک و در جهت سرکوب کردن سیستم ایمنی بکار می رود.

دگزامتازون در هیپرپلازی مادرزادی غده فوق کلیوی، ادم مغزی، شوک بیماریهای التهابی رماتیسمی و همچنین جهت تشخیص سندرم کوشینگ و افسردگی آندوژن به کار می رود.

17. آمپول آمینوفیلین

از دسته دارو ها برونکودیلاتور میباشد، شکل تزریقی دارو ۲۵۰ میلی گرم در ۱۰cc.
موارد مصرف: برونکو اسپاسم حاد، آسم، محرک تنفس و درمان آپنه و برادیکاردی در نوزادان نارس.
دوز مصرف: ۶ میلی گرم/کیلوگرم/۳۰دقیقه و دوز نگهدارنده به وسیله انفوزیون مداوم.

18. آمپول دیازپام

از دسته دارویی بنزودیازپین است و موارد مصرف:

ضد اضطراب، شل کننده عضلانی، ضد تشنج و سداتیو(بیهوشی)

19. ویال بیکربنات سدیم

افزایش دهنده بیکربنات پلاسما و افزایش PH خون.

ایجاد آلکالوز در خون و دفع بیکربنات آزاد در ادرار و قلیایی کردن ادرار.

موارد مصرف ویال بیکربنات سدیم

  • کنترل اسیدوز به دنبال ایست قلبی و تنفسی
  • درمان کتواسیدوز متابولیکی
  • • در هیپر کالمی و شیفت دادن پتاسیم به داخل سلول
  • آمپول دیلانتین
  • آمپول فنوباربیتال
  • آب مقطر
  • ویال کلرور سدیم
  • ویال گلوکز ۲۰ و ۵۰ درصد
  • اسپری لیدوکاوئین
  • pearl TNG

داروهای ترالی احیا

داروهای ترالی احیا طبقه دوم

  • سرنگ ٢و و۵ ١٠ سی سی هر آدام ۵ عدد
  • سرنگ ٢٠و۵٠ سی سی انسولین هر آدام ٢ عدد
  • سر سوزن شماره ٢٠ الی ٢۵ هر آدام ۵ عدد
  • لوله آزمایش : معمولی ٣عدد - CBC وPT هر آدام ٢عدد
  • نبه الکل یک ظرف +٢عدد تیغ اره
  • باند معمولی١٠و١۵و٢٠ سانتی متر هر آدام ٣عدد
  • گاز معمولی ۴ × ۴ یک بسته
  • NGtube قرمز- نارنجی - سبز - مشکی وسفید هر آدام١عدد
  • دستکش لاتکس ١ بسته

داروهای ترالی احیا

داروهای ترالی اورژانسی طبقه سوم

  • آنژیوآت سبز - صورتی وآبی هر آدام ٣ عدد - خاآستری وآجری ١عدد - سه راهی آنژیوآت ٣ عدد
  • لوآو پلاست وچسب ضد حساسیت هر آدام یک حلقه
  • ست سرم ۵ عدد - ست خون ومیکروست ١ عدد
  • سرم s/N یا رینگر١ عدد - سرم قندی ۵%١ عدد - سرم شستشو ١عدد

داروهای ترالی احیا

داروهای ترالی اورژانسی طبقه چهارم

  • لارنگوسکوپ بزرگسالان واطفا ل با تیغه های ٣،٢،١ و۴ مورب و٠) صفر ) صاف +٢ عدد باطری متناسب سالم یدک +١عدد لامپ
  • .لوله تراشه شماره های ۴و۵و۶و٧و۵ / و٧ ٨ آاف دار هر آدام ٢ عدد+ لوله تراشه بدون آاف از هر آدام از شماره های فوق ٢عدد(جمع ٢۴ عدد ) + آانکشن متناسب (۵/٢-٣-۴ (
  • آمبوبک سالم در اندازه های نوزادن - اطفال وبزرگسالان
  • Airway جهت نوزادان، اطفال وبزرگسالان هر آدام ٢عدد
  • عدد stup
  • پنس s ،magill یک عدد+پنس زبان گیر+ قاشق آوچک یک عدد
  • سوند نلاتون سفید - نارنجی وسبز ٢عدد از هر آدام + ژل y.k یک عدد
  • ست پانسمان استریل یک عدد +قیچی استریل
  • دستکش استریل شماره ٨و ۵٧ / و٧ هر آدام یک عد
  • قیچی یک عدد - تیغه بیستوری استریل شماره ١٠-١١-١۵-٢٢ یک عدد
  • گوشی وفشار سنج اطفال وبزرگسالان هر آدام یکعدد
  • چراغ قوه کوچک
  • .سوند فولی شماره های ١٠-١٢-١۴-١۶و١٨ هر آدام یک عدد
  • یوریین بگ ٣عدد


امیدوارم تا این قسمت از مقاله با داروهای ترالی احیا (ترالی اورژانس) آشنایی پیدا کرده باشید. در صورت داشتن هر گونه سوال و نکته نامفهوم میتوانید در قسمت دیدگاه ها پایان همین صفحه با ما در مجله دلگرم درمیان گذاشته.
لازم به ذکر است که مجله دلگرم صرفا جهت اطلاع رسانی و تکمیل دانسته های شما لیست کامل داروهای ترالی احیا را تهیه دیده .


بیشتر بخوانید :

داروهای کنترل قند خون کدامند و چه عوارضی دارند ؟

قرص های خواب آور

داروهای فشار خون بالا : معرفی کامل انواع داروهای کاهنده فشار خون



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits