دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
داروهای فشار خون بالا : معرفی کامل انواع داروهای کاهنده فشار خون
6
زمان مطالعه: 24 دقیقه
داروهای فشار خون بالا از جمله داروهایی هستند که به دلیل پر خطر بودن مصرف این دارو ها بدون نسخه پزشک در دسترس بیماران قرار داده نمیشود. معرفی این دارو ها صرفا جهت اطلاع رسانی شما همراهان مجله اینترنتی دلگرم میباشد.

داروهای فشار خون بالا

فشار خون بالا یا پرفشاری خون (به انگلیسی: Hypertension) که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود.

به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند. فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا شل شدن (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها می‌باشند.

در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۹۰ میلی‌متر جیوه است.

در صورتی که فشار خون بطور مزمن برابر یا بیش از ۱۴۰ بر روی ۹۰ میلی‌متر جیوه باشد، فرد از فشار خون بالا رنج می‌برد. نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از بیماران به صورت تصادفی از فشار خون خود با خبر می‌شوند. درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون، بیماری خود را کنترل نمی‌کنند

پرفشاری خون در یکی از دو گروه پرفشاری اولیه یا پرفشاری ثانویه قرار می‌گیرد. حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از موارد از نوع پرفشاری اولیه هستند و این بدان معناست که هیچ دلیل پزشکی مشخصی برای آن وجود ندارد.

۵ تا ۱۰ درصد دیگر از نوع پرفشاری ثانویه هستند که شرایط تأثیرگذار بر کلیه‌ها، شریان‌ها، قلب یا دستگاه غده درون‌ریز باعث ایجاد آن می‌شوند.

فشار خون بالا چیست ؟


داروهای کنترل فشار خون

داروهای کاهنده فشار خون

1. پایین آوردن فشار خون با قرص فوروزماید

فورزماید (به انگلیسی: Furosemide) داروی مدر (ادرار آور) است که بر قوس لوله هنله در گلومرولهای کلیه اثر می‌کند. نام دیگر آن لازیکس است. فورزماید موجب افزایش دفع کلسیم و پتاسیم می‌شود. این دارو در افزایش فشار خون، ادم ریه حاد، آسیت و… کاربرد دارد.

داروی فوروزماید جزو طبقه بندی دارویی ادرارآور و ضد فشار خون قرار می گیرد. بد نیست بدانید که میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز داروی فوروزماید کم می باشد و میزان وابستگی و اعتیاد به دارو نیز اندک است. برای مصرف داروی فوروزماید باید حتما نسخه دکتر داشته باشید و در صورت تجویز پزشک استفاده برای عموم بلامانع است.

عوارض جانبی مصرف داروی فوروزماید

از عوارض معمول مصرف داروی فوروزماید می توان به سرگیجه و تهوع و ضعف و خواب آلودگی اشاره نمود.

ضمنا انقباض عضلات سردرد نیز ممکن است حادث شوند که بیشتر در نتیجه بهم خوردن توازن بین آب و نمک های بدن می باشند.

همچنین اگر از دوز بالای این دارو استفاده شود، زنگ زدن گوش ها نیز ممکن است بوجود آید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردها و امراض زیر مبتلا هستید، قبل از مصرف این دارو، حتما با پزشک معالجه خود مشورت نماید.

اگر درد مزمن کبدی دارید و یا به بیماری نقرس مبتلا می باشید. اگر قبلا نسبت به این دارو و یا دیگر سولفونامیدها، حساسیت داشته اید. اگر مشکلات پروستات دار ید ویا بیماری دیابت ( قند خون) دچار هستید.

2. لوزارتان داروی فشار خون بالا

لوزارتان ( Losartan ) ، آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین دو، دارویی برای پایین آوردن فشارخون است.

عوارض جانبی

افت فشارخون وضعیتی، گیجی، اختلال عملکرد کلیوی، کهیر و آنژیوادم، افزایش سطح خونی آنزیم‌های کبدی، درد عضلانی، افزایش پتاسیم خون و اختلالات گوارشی و تنفسی است

موارد مصرف قرص لوزارتان یا کوزار و عوارض جانبی این دارو

تفاوت اصلی داروهای فشار خون والسارتان و لوزارتان در چیست ؟

3. انالاپریل از داروهای کاهنده فشار خون

انالاپریل متعلق به دسته داروهای کنترل کننده فشار خون است که با دفع بعضی املاح و مایعات از طریق ادرار فشار خون را در رگ ها کاهش می دهد و بار قلب و کلیه را سبک می کند.

‎ممکن است این دارو جهت کاهش فشار خون بالا ، درمان نارسایی قلبی تجویز شود.

ACEI (مهار کننده ی آنزیم آنژیوتانسین ) مانند انالاپریل با مهار ساخت آنژیوتانسین ۲، باعث گشاد شدن عروق و همچنین کاهش بازگشت مقدار آب به خون می شود و در مجموع ‎اثرات این دارو منجر به کاهش فشار خون در بدن می شود.

نارسایی قلبی حالتی است که قلب نمی تواند به اندازه طبیعی کار کند .به همین دلیل اختلالاتی در جریان خون ایجاد می شود . انالاپریل به کاهش عوارض ناشی از کاهش کار قلب کمک می کند. این دارو با اثر محافظتی خود بر روی قلب ، روند پیشرفت نارسایی قلبی را کند می کند. این اثر محافظتی همچنین خطر مشکلات قلب و عروق را در افراد در معرض خطر کاهش می دهد.

عوارض شایع انالاپریل

احساس سبکی سر و سرگیجه هنگام تغییر وضعیت در زمان مصرف این دارو بسیار شایع می باشد. برای جلوگیری از آن به آرامی از حالت درازکش به نشسته تغییر وضعیت دهید و پس از چند دقیقه به آرامی بلند شوید. همچنین هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها احتیاط کنید و تا زمانی که اثر دارو باقی است از رانندگی و کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند، خودداری کنید.

  • سرفه‌های خشک ممکن است در اثر مصرف این دارو ایجاد شود. در صورت بروز و ادامه دار شدن سرفه ها با پزشک خود صحبت کنید تا داروی جایگزین مناسب برای شما تجویز شود.
  • ‎احساس تهوع، سوءهاضمه، دل درد و اسهال نیز از عوارض گوارشی این دارو می باشد که با مصرف غذاهای سبک و پرهیز از غذاهای چرب و پر ادویه و مصرف مایعات به مقدار کافی می توان آن ها را کاهش داد.
  • ‎در صورت بروز علائمی مانند خارش و قرمزی پوست،تنگی نفس، احساس طعم بد دهان یا مشکل دهان و از حال رفتن ، با پزشک خود صحبت کنید.
  • ‎در صورت بروز علائم حساسیت دارویی در نفس کشیدن، ورم صورت، دهان، زبان یا گلو فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.
  • ‎درصورت زردی پوست یا چشم که نشانه ی آسیب کبدی می باشد و لکه های قرمز و شدید پوستی به پزشک مراجعه کنید.

با موارد مصرف و عوارض قرص انالاپریل آشنا شوید

4. نیفدیپین در درمان پرفشاری خون

نیفدیپین برای درمان پرفشاری خون، آنژین صدری، نارسایی احتقانی قلب، پدیده رینود و نیز جلوگیری از سردردهای میگرنی تجویز می‌شود.

نیفدیپین از طریق مسدود کردن کانال ورود کلسیم به داخل سلول‌ها عمل می‌کند؛ به همین علت آن را یک داروی مسدودکننده کانال کلسیمی می‌نامند. این خاصیت مسدودکنندگی باعث می‌شود تا مقدار کلسیم در سلول‌های قلبی و رگ‌های خونی کاهش یابد که موجب کاهش قدرت ضربان قلب و گشادی عروق (رگ‌ها) می‌شود. بنابراین فشارخون پایین می‌آید، جریان خون افزایش می‌یابد و بار کاری قلب کاهش پیدا می‌کند.

عوارض جانبی

درد قفسه سینه، تنگی نفس یا خس خس سینه، سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم پس از برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته؛ تورم دست‌ها و پاها یا افزایش وزن ناگهانی؛ خشکی دهان؛ بثورات جلدی، تپش قلب، سردرد، خستگی، برافروختگی و احساس گرمی، تهوع و اسهال.

5. آلیکوم سی درمان زیادی فشار خون

آلیکوم در زیادی فشار خون ، چربی خون ، تصلب شرائین و پیشگیری از ترومبوز بکار می رود .

مطالعات نشان داده است که سیر با اثر مستقیم روی عضلات صاف دیواره عروق باعث وازودیلاتاسیون عروق محیطی می گردد به نظر می رسد این دارو با باز نمون کانالهای پتاسیم موجب هیپر پلاریزه سیون پتانسیل غشا و وازودیلاتاسیون عروق می گردد .

همچنین مطالعات در آزمایشگاه که با عصاره آبی ، عصاره الکلی و با پودر سیر انجام پذیرفته نشان داده است که سیر ازطریق فعال کردن نیتریک اکساید سنتتاز باعث افزایش تولید نیتریک اکساید و در نتیجه پائین آمدن فشار خون می گردد این نتایج توسط آزمایشات در انسان نیز تایید گردیده است .

از سیر در کاهش کلسترول و تری گلیسیرد احتمالا از طریق مهار آنزیم های کلیدی سنتز کلسترول و اسید های چرب مانند هیدروکسی متیل گلوتاریل کوآنزیم A و استیل کوآکربوکسیلاز ظاهر می شود .

سیر با افزایش فعالیت فیبرینو لیتیکی ،‌افزایش انعقاد و وقفه و تجمع پلاکتی از ایجاد لخته جلوگیری می کند .

تداخل دارویی

در بیمارانی که تحت درمان با استیل سالیسیلیک اسید و یا سایر داروهای ضد انعقاد و داروهای پایین آورنده قند خون می باشند با احتیاط مصرف شود .

داروهای فشار خون بالا

6. آلیوم اس پایین آورنده فشار

قرص آلیوم اس پایین آورنده فشار و چربی خون، مهار تجمع پلاکتی بوده و برای پیشگیری از آترواسکلروز تجویز می شود. سیر دارای خواص فراوانی است و از گذشته استفاده های فراوانی از آن در حوزه پزشکی می شده است. این گیاه می تواند موجب کاهش فشار خون و کاهش کلسترول و تری گلیسیرید و بهبود سلامتی قلب شود. قرص سیر آلیوم اس دینه دارای عصاره سیر است و از این جهت برای قلب و سیستم ایمنی مناسب است.

قرص آلیوم اس به عنوان پایین آورنده چربی خون، گشاد کننده عروق و کاهنده فشار خون بالا، ضد انعقاد و آنتی آترومی (ضد گرفتگی دیواره سرخرگ)، آنتی اکسیدان، آنتی ویروس و بازدارنده رشد تومورها به کار برده می شود، این اثرات عمدتا وابسته به آلیسین و مشتقات آن می باشد .

قرص آلیوم اس رادیکالهای آزاد ناشی از دود سیگار را کاهش می دهد. اثرات آنتی اکسیدان یک میلی گرم از پودر سیر قابل مقایسه با 30 نانومول ویتامینC یا 6/3 نانومول ویتامین E می باشد.

فواید مصرف قرص آلیوم اس دینه

7. آمیلوراید داروی کم کردن فشار خون

این ترکیب دارویی به عنوان داروی کمکی در کنترل حالات خیزدار (مانند نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی، سندرم نفروتیک، خیز ناشی از کورتیکوستروئید و استروژن و خیز با علت نامشخص)، در درمان زیادی فشار خون ( به ویژه در مواردی که نیاز به یک مدر نگهدارنده پتاسیم باشد) و همچنین در درمان کمی پتاسیم خون ناشی از مصرف داروهای مدر در افراد مبتلا به افزایش فشار خون (در صورتی که سایر تدابیر مفید نبوده یا کافی نباشند) مصرف می‌شود.

مصرف همزمان این دارو با داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین ممکن است منجر به افزایش پتاسیم خون شده و اثر کاهنده فشار خون افزایش یابد. مصرف همزمان این دارو با لیتیم به علت کاهش کلیرانش کلیوی لیتیم، ممکن است سبب بروز مسمومیت با لیتیم شود. خطر بالا رفتن پتاسیم خون با مصرف همزمان این دارو با مکمل‌های حاوی پتاسیم و سیکلوسپورین افزایش می‌یابد. اثرات ضد انعقادی هپارین در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است کاهش یابد.

آمیلورید اچ چیست و در چه موادری تجویز می شود؟

8. اسپیرونولاکتون داروی پرفشاری خون

قرص اسپیرونولاکتون ( قرص Spironolactone ) یک دیورتیک ضعیف پتاسیم (قرص آب) است که مانع از جذب بیش از حد سدیم و کاهش سطح پتاسیم می شود. قرص اسپیرونولاکتون برای تشخیص یا درمان بیماری که در آن آلدوسترون به مقدار بیش از حد در بدن وجود دارد استفاده می شود.

آلدوسترون یک هورمون تولید شده توسط غدد آدرنال است که نمک و آب بدن شما را تنظیم می کند. قرص اسپیررونولاکتون همچنین در افرادی که دارای نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبد یا اختلال کلیوی به نام سندرم نفروتیک هستند، استفاده می شود. این دارو همچنین برای درمان یا پیشگیری از هیپوکالمی (سطح پتاسیم کم خون) و ادم استفاده می شود.

از آنجا که اسپیرونولاکتون یک داروی ادرار آور است، مقدار دفع آب از طریق ادرار را همراه با سدیم افزایش می‌دهد. با این حال، به هیچ عنوان پتاسیم موجود در بدن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. به همین دلیل است که افراد مصرف کننده‌ی این دارو بایستی با محدود ساختن مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم، سطوح پتاسیم در بدن خود را تحت کنترل داشته باشند. این دارو همچنین به عنوان آنتی آندروژن جهت درمان ریزش مو در زنان استفاده می‌شود. در صورت مصرف توسط مردان، می‌تواند عوارض جانبی حاد مانند کاهش میل جنسی یا ناتوانی جنسی را به همراه داشته باشد.

اسپیرونولاکتون برای چیست؟عوارض اسپیرونولاکتون ۲۵ میلی گرم

9. پرازوسین از داروهای فشار خون بالا

پرازوسین در درمان زیادی فشار خون مصرف می‌شود.

پرازوسین یک داروی مسدودکننده گیرنده آلفا-آدرنرژیک پس سیناپسی است که موجب انبساط عروق و کاهش مقاومت محیطی می‌شود، ولی به طور کلی اثر کمی بر روی برون‌ده قلبی دارد. این دارو در نارسایی احتقانی قلب، با کاهش مقاومت سیستمیک،‌کاهش پیش‌بار و پس‌بار و درنتیجه بهبود برون‌ده قلب عمل می‌نماید.

عوارض جانبی پرازوسین

کمی فشار خون درحالت ایستاده، ناشی ازاولین مقدار مصرف، 30 دقیقه تا 2 ساعت پس از مصرف ایجاد شده و ممکن است شدید باشد. سرگیجه یا منگی، به خصوص هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته. درد قفسه سینه، از حال رفتن ناگهانی، ضربان نامنظم قلب، تنگی نفس، ورم پا یا قسمت تحتانی ساق پا و افزایش وزن با مصرف دارو گزارش شده است.

تداخلات دارویی پرازوسین

اثر کاهنده فشار خون پرازوسین ممکن است در صورت مصرف همزمان با داروهای ضد درد و ضد التهاب غیر استروئیدی، به خصوص ایندومتاسین، استروژن‌ها یا داروهای مقلد سمپاتیک کاهش یابد. مصرف همزمان پرازوسین با دوپامین ممکن است موجب خنثی شدن اثر دوپامین در ایجاد انقباض عروق محیطی شود. مصرف همزمان افدرین با این دارو مکن است موجب کاهش اثر افدرین در افزایش فشار خون شود

موارد مصرف و عوارض قرص پرازوسین

10. ترازوسین داروی ضد فشار خون

موارد مصرف ترازوسین ضد فشار خون (آلفا-1 بلوکر):

  1. درمان فشار خون خفیف تا متوسط
  2. درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

عوارض جانبی ترازوسین

سرگیجه، سردرد، عصبی شدن، پارستزی، خواب آلودگی، فیبریلاسیون دهلیزی، هایپوتنشن اورتوستاتیک، تپش قلب، ادم محیطی، سنکوپ، تاکی کاردی، تاری دید، احتقان بینی، سینوزیت، تهوع، کاهش میل جنسی، ترومبوسیتوپنی، درد ماهیچه، دیس پنه.

تداخلات دارویی ترازوسین

  • مصرف همزمان این دارو با آلفا بلوکرها و داروهای ضد فشارخون ممکن است سبب بروز هیپوتنشن مشهود شود.
  • مصرف همزمان این دارو با کلونیدین ممکن است سبب کاهش اثرات ضد فشار خون کلونیدین شود

داروهای فشار خون بالا

11. تری متافان درمان سریع فشار خون بالا

تری متافان برای درمان اورژانس فشارخون بالا مصرف میشود. همچنین در درمان آنوریسم آئورت دیسکان ، ادم ریوی و کاهش خونریزی در جراحی مغز به کار می رود.

مهمترین عارضه آن افت فشارخون وضعیتی و تاکیکاردی رفلکسی است. یبوست و آزادشدن هیستامین نیز وجود دارد.

تداخل های دارویی تری متافان

در بیمارانی که سایر داروهای کاهنده فشار خون، داروهای تضعیف کننده فعالیت عضله قلب، شل کننده های عضلانی و ضد التهاب غیر استروئیدی یا کورتیکواستروئیدی مصرف می کنند، مصرف این دارو باید یا احتیاط صورت گیرد.

تری متافان

12. تریامترن اچ از داروهای کنترل فشار خون بالا

تریامترن - اچ ( Triamterene-H) دارویی ترکیبی برای درمان فشار خون بالا می باشد. اچ در آن نشانه هیدروکلروتیازید است.

درمان فشار خون بالا از موارد مصرف قرص تریامترن - اچ محسوب می گردد. از دیگر خواص تریامترن - اچ کاهش مایعات اضافی موجود در بدن می باشد.

تریامترین به گروهی از داروها به نام مدرهای حافظ پتاسیم تعلق دارد. مدرها را گاهی قرص‌های آب هم می‌نامند. این قرص‌ها سبب دفع آب اضافی از بدن می‌شود.

تریامترین حافظ پتاسیم می‌باشد و بر خلاف دیگر مدرها پتاسیم را از بدن دفع نمی‌کند. تریامترین برای درمان ادم (تجمع آب در بدن) به کار می‌رود. ادم معمولاً بر اثر نارسایی قلبی کبدی و یا کلیوی پدید می‌آید

مقدار و نحوه مصرف تریامترن - اچ

مقادیر ذکر شده در زیر مقدار متوسط مصرف است و مقدار دقیق را پزشک تعیین می کند:

  1. برای فشار خون بالا و کاهش مقدار آب در بدن
  2. بزرگسالان: 1 تا 4 قرص در روز، بستگی به دوز دارو در قرص دارد.
  3. کودکان: مصرف و مقدار آن توسط پزشک تعیین می شود

داروی تریامترن - اچ , موارد مصرف و عوارض آن

13. تولازولین قرص فشار خون بالا

رده درمانی: کاهنده فشارخون. تولازولین برای درمان فشار خون بالا و تنگی عروق محیطی به خصوص در سندرم رینود و برگر و تنگی عروق ناشی از مصرف LSD به کار برده می‌شود. در درمان هایپرتانسیون عروق ریوی به ویژه در نوزادان نیز کاربرد دارد.

عوارض تولازولین

شکم درد، آگرانولوسیتوز، افت فشارخون ، آریتمی قلبی ،الیگوری ، هماچوری ، تهوع ، اسهال .

14. رزرپین در کنترل فشار خون بالا

رزرپین در کنترل زیادی فشار خون به کار می‌رود. این دارو با اثر بر انتهای اعصاب سمپاتیک پس عقده‌ای ذخایر کاتکول آمین‌ها و سروتونین بافت‌ها و دستگاه عصبی مرکزی را تخلیه می‌نماید. به نظرمی‌رسد که اثر پایین‌آورنده فشار خون رزرپین ناشی از کاهش بازده قلب و احتمالاً تا حدی کاهش مقاومت محیطی باشد.

عوارض جانبی رزرپین

آریتمی، مدفوع تیره رنگ، استفراغ خونی، کرامپ معده یا درد، برادی کاردی، درد سینه، خواب‌آلودگی یا غش، سردرد، کاهش میل جنسی، ضعف افسردگی، عدم توانایی در تمرکز، عصبانیت یا اضطراب، تنگی نفس، کابوس یا بیخوابی سحرگاهی، بی‌اشتهایی، اسهال، خشکی دهان، احتقان بینی و خیز پا با مصرف این دارو گزارش شده است.

تداخلات دارویی رزرپین

مصرف همزمان داروهای مهارکننده مونوآمینواکسیداز از جمله فورازولیدون وپروکاربازین با رزرپین ممکن است منجر به تشدید ضعف سیستم اعصاب مرکزی شود. در صورتی که رزرپین به رژیم غذایی درمانی داروهای مهارکننده مونوآمینواکسیداز اضافه شود، ممکن است زیادی فشار خون متوسط تا شدید و تب شدید تا سطوح بحرانی بروز نماید.

داروهای کنترل فشار خون بالا

15. درمان فشار خون بالا با قرص فنتولامین

فنتولامین برای پیشگیری و کنترل زیادی فشار خون قبل از جراحی فئوکروموسیتوم یا طی آن و برای تشخیص فئوکروموسیتوم مصرف می‌شود. همچنین برای پیشگیری یا درمان نکروز پوستی ناشی از تجویز وریدی نوراپی‌نفرین به کار می‌رود.

فنتولامین با مسدود کردن گیرنده‌های آلف- آدرنرژیک و خنثی کردن اثرات نوراپی‌نفرین و اپی نفرین موجود در گردش خون سبب گشاد شدن عروق و کاهش مقاومت محیطی می‌شود. این دارو دارای اثر اینوتروپیک و کرونوتروپیک مثبت است و در نارسایی احتقانی قلب، پس بار و فشار شریانی ریه را کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی فنتولامین

کاهش فشار خون وضعیتی، تاکیکاردی، سرگیجه، تهوع و استفراغ، اسهال احتقان بینی، کاهش طولانی مدت و حاد فشار خون،آنژین، درد سینه و آریتمی با مصرف این داروگزارش شده است.

تداخلات دارویی فنتولامین

در صورت مصرف همزمان فنتولامین با دیازوکساید، اثر مهار کننده این دارو بر روی آزاد شدن انسولین خنثی می شود. مصرف همزمان فنتولامین با گوانتیدین ممکن است سبب افزایش دفعات بروز کمی فشار خون در حالت ایستاده یا برادیکاری شود.

مصرف همزمان این دارو با دوپامین، اثر تنگ کننده عروق محیطی ناشی از مصرف مقادیر زیاد دوپامین را خنثی می‌کند. مصرف همزمان فنتولامین با افدرین ممکن است، اثر این دارو را بالا بردن فشار خون کاهش دهد.

مصرف همزمان این دارو با اپی‌نفرین، ممکن است اثرات آلفا- آدرنرژیک این دارو را مهار کند و احتمالاً منجر به کمی شدید فشار خون و تاکیکاردی شود. مصرف فنتولامین بیش از فنیل‌افرین، ممکن است اثر این دارو را در بالا بردن فشار خون کاهش دهد

16. فنوکسی بنزامین

فنوکسی بنزامین در کنترل حملات افزایش فشار خون و تعریق در درمان فئوکروموسیتوم مصرف می‌شود. این دارو برای درمان علائم ادراری هیپرتروفی خوش خیم پروستات نیز بکار می‌رود.

عوارض جانبی فنوکسی بنزامین

کاهش فشار خون وضعیتی همراه با سر گیجه و تاکیکاردی جبرانی مشخص، احتقان بینی، تنگ شدن مردمک چشم، مهار دفع منی و بندرت اختلالات گوارشی، کاهش تعریق و خشکی دهان ( پس از انفوزیون وریدی) و کاهش فشار خون ایدیوسنکراتیک چند دقیقه پس از شروع انفوزیون گزارش شده است. تشنج با انفوزیون سریع دارو نیز مشاهده شده است.

تداخلات دارویی فنوکسی بنزامین

مصرف همزمان اپی‌نفرین و متوکسامین با فنوکسی‌بنزآمین ممک است باعث کاهش شدید فشار خون و تاکی کاردی شود.

17. کلونیدین از داروهای فشار خون بالا

رده درمانی: داروهای کاهنده فشارخون. کلونیدین برای کنترل زیادی فشار خون، پیشگیری از بروز حملات میگرن، به عنوان داروی کمکی در درمان قاعدگی دردناک و گرگرفتگی ناشی از یائسگی و برای رفع سریع عوارض ناشی از سندرم قطع مصرف شبه تریاک-الکل-بنزودیازپین‌ها و سندرم بیش فعالی-کمبود توجه مصرف می‌شود.

عوارض جانبی کلونیدین

خواب آلودگی، خشکی دهان، تسکین، افسردگی، احتباس مایعات، برادی کاردی، پدیده رینود، سردرد، سرگیجه، احساس سرخوشی، بی‌قراری شبانه، یبوست و به ندرت کاهش توانایی جنسی با مصرف این دارو گزارش شده‌است

تداخل دارویی کلونیدین

داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای ممکن است اثرات کاهنده فشار خون کلونیدین را کاهش دهند. در صورت مصرف همزمان کلونیدین با مسدودکننده‌های گیرنده‌های بتا-آدرنرژیک، قطع مصرف کلونیدین ممکن است موجب بحران فشار خون شود.

داروهای کاهنده فشار خون

18. گارلت داروی فشار خون بالا

قرص گارلت در زیادی فشار خون ، زیادی چربی خون ، تصلب شرائین و پیشگیری از ترومبوز بکار می رود .

قرص گارلت حاوی 400 میلی گرم پودر سیر Allium sativum می باشد و میزان آلیئین و آلیسین آن در هر قرص معادل 1000 میکرو گرم است .

تداخل دارویی گارلت

در بیمارانی که تحت درمان با سالیسیلیک اسید و یا سایر داروهای ضد انعقاد و داروهای پایین آورنده قند خون می باشند با احتیاط مصرف شود .

عوارض جانبی گارلت

با مقدار مصرف پیشنهاد شده عوارضی مشاهده نشده ولی مصرف مقادیر زیاد آن و یا در صورت خالی بودن معده ممکن است اختلالات گوارشی نظیر سوزش معده ، تهوع ،‌استفراغ و اسهال ایجاد نماید .

همچنین در افراد حساس واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی و حملات آسم با مصرف سیر گزارش شده است .

19. گارلی کاپ از داروهای کاهنده فشار خون

رده درمانی : کاهنده فشارخون، کاهنده چربی خون، کاهنده قند خون

موارد مصرف گارلی کاپ

کاهنده فشارخون، کاهنده چربی خون، کاهنده گلوکز خون، درمان دیابت غیروابسته به انسولین، درمان تصلب شرائین، پیشگیری از ترومبوز

عوارض جانبی گارلی کاپ

تهوع، استفراغ، اسهال، سوزش معده، درماتیت تماسی، حملات آسم

تداخل‌های داروئی

مصرف هم زمان این دارو با داروهای ضد انعقاد ممکن است موجب خون ریزی شود .

20. ماینوکسیدیل قرص فسار خون بالا

ماینوکسیدیل (Minoxidil) دارویی است که به شکل سیستماتیک (قرص خوراکی) هنگام زیادی فشار خون (فشار خون بالا) مصرف می‌شود و به شکل موضعی (محلول ۲٪ یا ۵٪) برای درمان طاسی مردانه و ریزش موی آندروژنیک در مردان و زنان استفاده می‌شود.

ماینوکسیدیل با گشاد کردن رگ‌های محیطی سبب کم شدن فشار خون می‌شود. تأثیر آن بر درمان طاسی نیز احتمالاً به دلیل همین گشادی رگ‌های سطح پوست و افزایش جریان خون است که موجب تحریک فولیکول‌های مو شده و از وضعیت استراحت به وضعیت رشد فعال درمی‌آیند.

در برخی کشورها، این دارو به شکل‌های دیگر همچون فوم نیز ساخته شده و برای رفع مشکل ریزش مو در اختیار افراد قرار گرفته‌است

ماینوکسیدیل برای درمان پرفشاری خون ساخته شد ولی به دلیل عارضه هایپرتریکوز امروزه کمتر برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود بلکه بیشتر محلول موضعی آن برای درمان ریزش موی آندروژنیک و غیر اندروژنیک (الگو ریزش زنانه) به کار می‌رود.

ماینوکسیدیل و تاثیر آن در درمان ریزش مو

21. کم کردن سریع فشار خون با متیل‌دوپا

رده درمانی: داروهای کاهنده فشارخون، آلفا آدرنرژیک با اثر مرکزی. متیل دوپا در درمان فشارخون بالا، به تنهایی یا همراه سایر داروها مصرف می‌شود. همچنین در درمان زیادی فشار خون زنان حامله (پره اکلامپسی) نیز به‌کار می‌رود.

عوارض جانبی متیل‌دوپا

خشکی دهان، تسکین، افسردگی، خواب آلودگی، اسهال، احتباس مایعات، کاهش توانایی جنسی، آسیب کبدی، کم خونی همولیتیک، سندرم شبه‌اریتماتوز، پارکینسون، بثورات جلدی وگرفتگی بینی با مصرف این دارو گزارش شده‌است.

مکانیسم اثر و موارد مصرف قرص متیل دوپا- Methyldopa و عوارض مصرف ...

22. نیتروپروساید سدیم

رده درمانی: داروهای کاهنده فشار خون .

نیتروپروساید سدیم عموماً فقط در درمان فشار خون اورژانسی به خصوص در موارد مقاوم به درمان (با انفوزیون وریدی) استفاده می‌شود.

داروهای فشار خون

23. هیدرالازین از داروهای فشار خون بالا

هیدرالازین از داروهای کاهنده فشار خون. هیدرالازین برای درمان پرفشاری خون تجویز می‌شود. چون این دارو در زنان حامله قابل استفاده‌است در اکلامپسی نیز مصرف می‌شود.

عوارض جانبی هیدرالازین

تاکی کاردی، احتباس‌مایعات، تهوع و استفراغ، سردرد، سندرم‌لوپوس اریتماتوز سیستمیک (با مصرف‌مقادیر بیش از mg/day ۱۰۰ به مدت‌طولانی)، بثورات جلدی، تب، تغییر درشمارش سلول‌های خونی، نوریت محیطی واختلالات خونی با مصرف این داروگزارش شده‌است.

24. دیلتیازم مناسب فشار خون بالا

دیلتیازم دارویی است که برای درمان درد قلب (آنژین صدری)، فشار خون بالا و ریتم های غیر طبیعی قلب استفاده می شود. قرص دیلتیازم متعلق به کلاس داروهای مسدود کننده کانال های کلسیم (CCB) است که شامل آملودیپین (Norvasc)، وراپامیل و نایفیدیپین است.

قرص فشار خون دیلتیازم با مسدود کردن ورودی کلسیم، نیروی انقباض قلب و میزان انقباض آن را کاهش می دهد. همچنین عضلات اطراف شریان ها را آرام کرده و اجازه می دهد تا شریان ها گسترش پیدا کنند

25. کمک به کنترل فشار خون با قرص کلونیدین

کلونیدین برای کنترل زیادی فشار خون، پیشگیری از بروز حملات میگرن، به عنوان داروی کمکی در درمان قاعدگی دردناک و گرگرفتگی ناشی از یائسگی و برای رفع سریع عوارض ناشی از سندرم قطع مصرف شبه تریاک-الکل-بنزودیازپین ها و سندرم بیش فعالی-کمبود توجه مصرف می شود.

عوارض جانبی کلونیدین

خواب آلودگی، خشکی دهان، تسکین، افسردگی، احتباس مایعات، برادی کاردی، پدیده رینود، سردرد، سرگیجه، احساس سرخوشی، بی قراری شبانه، یبوست و به ندرت کاهش توانایی جنسی با مصرف این دارو گزارش شده است.

26. درمان فشار خون بالا با آتنولول

آتنولول یکی از داروهایی است که در درمان فشار خون بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو علاوه بر کنترل زیادی فشارخون در درمان آنژین صدری مزمن و پیشگیری از سکته مجدد قلبی نیز مصرف می شود.

آتنولول معمولاً روزی یک بار مصرف می شود. مهم است که دارو را هر روز سر ساعت معینی بخورید. معمولاً بهتر است دارو را صبح پیش از صبحانه مصرف کنید تا فراموشش نکنید. آتنولول را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد.

عوارض جانبی آتنولول

عوارض قرص آتنولول شامل افت شدید فشارخون، کاهش نبض، سرد شدن انتهای بدن، بی خوابی، خستگی، گیجی، تهوع، گلودرد، خشکی چشم، ناتوانی جنسی، تنگی نفس و خس خس سینه می باشد.

همه چیز در مورد داروی آتنولول (Tenormin)

27. کنترل فشار خون بالا با قرص والزومیکس

والزومیکس از جمله داروهای قلبی و عروقی است که در دسته داروهای ضد فشار خون جای دارد. والزومیکس از ترکیب دو داروی کنترل فشار خون آملودیپین و والسارتان تولید شده است. این داروی ترکیبی برای بیمارانی تجویز می شود که با مصرف یک دارو درمان نشده اند یا آن دسته از بیمارانی که به دلیل درجه بیماری به تشخیص پزشک باید از همان ابتدا از دو یا چند دارو استفاد کنند.

عوارض جانبی والزومیکس

واکنش های آلرژیک با علایمی مانند بثورات جلدی، خارش، تورم صورت، لب یا زبان، اشکال در تنفس، فشار خون پایین (احساس غش، سرگیجه).

28. قرص کنترل فشار خون هیدروکلروتیازید

پایین آوردن فشار خون با قرص هیدروکلروتیازید

قرص هیدروکلروتیازید از داروهای ادرارآور است که برای درمان فشار خون بالا توسط پزشک تجویز می شود. توجه داشته باشید که این دارو افزایش فشار خون را درمان نمی کند، بلکه آن را کنترل می نماید. بر همین اساس مصرف آن ممکن است تا آخر عمر ضروری باشد. این دارو همچنین به منظور درمان سنگ کلیه و ورم های ایجاد شده در اثر حملات قلبی و آسیب به کلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی هیدروکلروتیازید

قرص هیدروکلروتیازید نیز مانند هر داروی گیاهی و صنعتی دیگر می تواند عوارضی به همراه داشته باشد. شایع ترین عوارض این دارو عبارتند از:گیجی ، سبکی سر ، سردرد ، تاری دید

موارد مصرف قرص هیدروکلروتیازید و عوارض جانبی این دارو

داروهای گیاهی پایین آورنده فشار خون



داروهای فشار خون بالا از جمله داروهایی هستند که به دلیل پر خطر بودن مصرف این دارو ها بدون نسخه پزشک در دسترس بیماران قرار داده نمیشود. معرفی این دارو ها صرفه جهت اطلاع رسانی شما همراهان مجله اینترنتی دلگرم میباشد.
شما عزیزان میتوانید قرص ها و داروهای کاهنده فشار خون را در انتهای همین مقاله قسمت دیدگاهها با ما در میان گذاشته و در در بهبود پیشروی این مقاله سهیم باشد.

بیشتر بخوانید :

۳۰ روش خانگی معجزه آسا برای درمان فشار خون پایین

مقدار فشار خون نرمال در هر رده سنی چه عددی است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits