دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی کامل با لیست داروهای ضروری در سفر
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
داروهای ضروری، یکی از مواردی است که باید هنگام جمع کردن وسایل سفر مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد می شود برای لذت بردن از سفرتان لیستی از داروهای ضروری برای سفر را به همراه داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا مروری بر این دارو ها داشته باشیم.

داروهای ضروری در سفر

متخصص داروسازی بالینی و عضو هیات علمی دانشکده دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص داروهای ضروری که مسافرین نوروزی باید همراه خود داشته باشند، بیان کرد: همراه داشتن جعبه کمک های اولیه که شامل باند، گاز استریل، محلول آنتی سپتیک مانند الکل یا ایزوپروپیل الکل (البته بهتر است، پدهای الکلی که ایمنی بیشتری دارند و خطر آتش گرفتن ندارند، جایگزین محلول آنتی سپتیک شوند)، محلول بتادین رقیق شده با سرم شستشو و چسب زخم در داخل وسیله نقلیه ضروری است.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با داروهای ضروری در سفر آشنایی کامل پیدا کنید.

1. داروهای ضد اسهال

حدود 30 درصد مسافران، دچار بیماری های ناشی از غذا و اسهال می شوند.

بسیاری از مسافران در مسافرت به علت مصرف غذا‌های بین راهی دچار مشکلات گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ می‌شوند ، افراد باید دارو‌های بدون نسخه ضد اسهال، شربت یا قرص آنتی‌اسید مانند آلومینیوم ام‌جی‌اس و قرص دایجستیو را همراه خود داشته باشند.

ممکن است وقتی به مسافرت می روید دچار یبوست یا اسهال شوید که به دلیل تغییر آب و هوا و یا غذایی است که میل می کنید. پس بهتر است پیش از رفتن به مسافرت داروهای ضد یبوست و ضد اسهال را نیز برداشته و به همراه خود ببرید.

2. آنتی هیستامین ها (ضدحساسیت ها)

برای درمان آلرژی ها، آنتی هیستامین را در جعبه کمک های اولیه قرار دهید. بسیاری از افراد هنگامی که به مدت طولانی در ماشین یا هواپیما بسر می برند دچار حالت تهوع می شوند. بنابراین بهتر است همیشه به هنگام سفر کردن، داروهای ضد تهوع را به به همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز حالت تهوع در شما، آن را بهبود بخشد.

3. ضد تهوع و سرگیجه

برای جلوگیری از تهوع و سرگیجه ناشی از دست اندازهای جاده ای، این داروها پیشنهاد می شوند.

4. داروهای مسکن و تب بر

یکی از پرکاربرد ترین داروها در مسافرت، داروهای مسکن و تب بر می باشند. معمولا از داروهای مسکن و تب بر در مسافرت ها به منظور بهبود درد ناشی از سردرد، بی خوابی و… استفاده می شود.

البته مسکن ها جزء داروهای مخدر به حساب می آیند و اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید باید اطلاعات لازم درباره به همراه داشتن داروهای مختلف را کسب کنید، زیرا در برخی از کشورها به همراه داشتن چنین داروهایی برای مسافران ممنوع می باشد.

5. داروی مسهل و ضدیبوست

تغییر در برنامه غذایی و مصرف غذاهای مختلف باعث ایجاد یبوست می شود.

6. پماد ضدقارچ

عفونت قارچی پوست مانند کرم حلقوی (Ringworm) و پای ورزشکار از جمله عفونت های شایع مناطق گرم در بین مسافران می باشد، پس این کرم و یا پمادها در سفر مهم هستند.

7. پماد ضدباکتری

برای جلوگیری از عفونی شدن بریدگی و یا خراش پوست، پماد ضدباکتری توصیه می شود.

8. پودر یا قرص های ORS

بسیاری از افراد هنگام سفر ممکن است دچار اسهال مسافرتی شوند. برای پیشگیری از این عارضه لازم است نکاتی را رعایت کنید. که یکی از این نکات همراه داشتن پودر ORS میباشد. و دیگر اینکه خوردن آب و مایعات به میزان کافی.

9. داروهای مسکن (دسته داروهای ایبوپروفن)

داروهای ضد درد و التهاب. از ضروری ترین داروهای ضروری در سفر میباشد که البته هر شخص با سابقه بیماری که داشته و البته طبق بیماری قبلی شخص و با تجویز پزشک باشد.

10. داروهای ضد قارچ و ضد باکتری

این دسته از داروها می توانند در سفر کمک زیادی به شما می کنند و زمانی که قسمتی از بدنتان زخم شد، با استفاده از داروهای ضد قارچ و ضد باکتری می توانید از التهاب و عفونت آن قسمت جلوگیری نمایید.

11. داروهای ضد حساسیت

ممکن است زمانی که به مسافرت می روید بدنتان به تغییرات آب و هوا، برخی گیاهان و نیش حشرات واکنش نشان دهد و دچار حساسیت شود. بنابراین از آنجایی که حساسیت قابل پیش بینی نمی باشد بهتر است در هنگام مسافرت، داروهای ضد حساسیت را با خود به همراه داشته باشید تا دچار دردسر های ناشی از حساسیت نشوید و نیازی به مراجعه به پزشک نیز نداشته باشید.

12. ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که بدن ما آن را به طور طبیعی تولید می کند. این هورمون علاوه بر اینکه خاصیت آرام بخش را دارد می تواند زمان خواب و بیداری را نیز کنترل نماید. قرص حاوی ملاتونین می تواند به بهبود اختلالات خواب در سفر کمک کند و مانع از پرواز زدگی نیز می شود، ولی توجه داشته باشید که مقدار مناسبی از آن را در زمان مناسب مصرف نمایید.

13. داروی زیپمت

زیپمت یک داروی ترکیبی است که شامل داروهای سیتاگلیپتین و متفورمین است. سیتاگلیپتین موجود در این دارو از طریق مهار آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز 4 و متفورمین موجود در آن از طریق کاهش مقاومت به انسولین باعث کاهش قند خون می‌شوند.

این دارو در هنگام سفر بسیار کمک کننده می باشد ولی دقت کنید اگر داروی خاصی مصرف می کنید، پیش از استفاده از این دارو با پزشک مشورت نمایید.

داروهای ضروری در مسافرت

دیگر داروهای ضروری در مسافرت

14. داروهای آنتی اسپاسمودیک : از جمل داروهای ارتغاع گرفتگی

15. رانی تیدین : کاهش مقدار تولید اسید معده

16. هیوسین : بهبود دردهای روده ای و تسکین برخی از دردهای شکمی

17. مفنامیک اسید : داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی که برای تسکین دردهای دندان استفاده میشود

18. قرص ام –دی استازولامید : بازکننده مردمک چشم و ضد گلوکوم

19. نفازولین : تحریک و خارش چشم

نکات مهم :

  1. پیش از مصرف هر دارویی حتما با پزشک مشورت نمایید.
  2. توجه داشته باشید که چه زمانی از داروهای خواب آور مصرف می نمایید، مثلا اگر قرار است مدت کوتاهی پس از استفاده از آن ها رانندگی کنید از خوردن اینگونه داروها اجتناب نمایید.
  3. داروها را در ظرف مخصوص خودشان نگهداری کنید تا در زمان مصرف آن ها دچار اشتباه نشوید.

مواد غذایی حاوی فیبر

افرادی که در طول سفر دچار مشکل یبوست می شوند، باید از مایعات به اندازه کافی استفاده کنند. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی فیبر نیز در بهبود ناراحتی آنها موثر است. راه رفتن و داشتن فعالیت فیزیکی از دیگر شیوه های مفید برای رفع مشکل یبوست بشمار می آید

  1. آووکادو
  2. گلابی
  3. نارگیل
  4. انجیر
  5. نخود فرنگی
  6. بامیه
  7. کلم بروکسل
  8. شلغم
  9. لوبیا

بیشتر بخوانید :

۴۰ تا از بهترین مواد غذایی پر فیبری که تا کنون نمی دانستید!

رعایت نکات بهداشتی هنگام سفر

  1. اافراد باید از مصرف غذا در غذا خوری های بین راهی تا حد امکان خودداری کنند و در صورت نیاز از غذاهایی که سریع فاسد می شوند، مانند سالاد الویه، کباب کوبیده، همبرگر، سوسیس و کالباس استفاده نکنند.
  2. اشخاص بهتر است غذاهای مصرفی در طول مسیر را در منزل تهیه کنند و به همراه خود داشته باشند. از غذاهای مناسبی که می توان بین راه مصرف کرد، باید به نان، پنیر و گردو یا سیب زمینی پخته شده اشاره کرد.
  3. افراد باید توجه داشته باشند که از آب آشامیدنی معدنی برای نوشیدن استفاده کنند و از مصرف آب چشمه ، قنات و رودخانه ها به طور اکید خودداری کنند و در صورت نبودن آب معدنی حتما آب را به مدت پنج دقیقه جوشانده و از قرص های هالو ژنه برای ضد عفونی کردن آن استفاده کنند

چه داروهایی را نمیتوانیم با خود به سفر ببریم ؟

در کشورهایی مانند عربستان و امارات عربی متحده همراه داشتن داروهای مسکن و آرام‌بخش و داروهایی که برای وابستگان به مواد مخدر از سوی پزشکان ایرانی تجویز می‌شود، ممنوع است.

حمل یا استفاده چنین داروهایی، محکومیتی مشابه مصرف و حمل مواد مخدر دارد و دارندگان این داروها مورد مجازات‌های سختی قرار می‌گیرند.

در برخی دیگر از کشورها قوانین تا این حد سخت‌گیرانه نیست و معمولا به صورت عمومی توصیه می‌شود هر دارویی که در سفر به همراه دارید حتما نسخه پزشک متخصص را هم همراه داشته باشید.

اگر چه در این کشورها به صورت عمومی نسبت به داروهای مسکن یا سرماخوردگی و آرام‌بخش‌ها ممنوعیتی وجود ندارد اما گردشگران حرفه‌ای تاکید می‌کنند پیش از هر سفری از سفارت آن کشور در تهران در مورد ممنوعیت‌های دارویی آن کشور پرس‌وجو کنید و در صورتی که همراه داشتن داروی خاصی در سفر اجتناب‌ناپذیر است حتما اقدامات قانونی لازم را انجام دهید.

اما فارغ از محدودیت‌های قانونی برای حمل دارو، مصرف خودسرانه دارو در طول سفر هم مورد بحث پزشکان داروساز است.

برخی پزشکان معتقدند مطلقا نباید داروهای بدون تجویز پزشک را مصرف کرد و برخی دیگر عقیده دارند مصرف محدود داروهای مسکن خالی از ضرر است. با تمام این ها بهتر است از مصرف خودسرانه داروها مطلقا پرهیز شود و حمل دارو در سفر فقط از سوی بیمارانی باشد که از یک بیماری حاد و مزمن رنج برده و نیاز

است در زمان دقیق و معین داروی خود را مصرف کنند. دارو را باید در شرایط تاکیدشده نگهداری کرد و مثلا داروهایی که احتیاج به دمای پایین دارند را باید در بسته‌ عایق‌بندی‌ و سردشده قرار دهید.

رعایت نکات بهداشتی هنگام سفر

افراد باید از مصرف غذا در غذا‌خوری‌های بین راهی تا حد امکان خودداری کنند و در صورت نیاز از غذاهایی که سریع فاسد می‌شوند، مانند سالاد الویه، کباب کوبیده، همبرگر، سوسیس و کالباس استفاده نکنند.

اشخاص بهتر است غذاهای مصرفی در طول مسیر را در منزل تهیه کنند و به همراه خود داشته باشند. از غذاهای مناسبی که می توان بین راه مصرف کرد، باید به نان، پنیر و گردو یا سیب‌زمینی پخته شده اشاره کرد.

افراد باید توجه داشته باشند که از آب آشامیدنی معدنی برای نوشیدن استفاده کنند و از مصرف آب چشمه‌، قنات و رودخانه‌ها به طور اکید خودداری کنند و در صورت نبودن آب معدنی حتما آب را به مدت پنج دقیقه جوشانده و از قرص‌های هالو‌ژنه برای ضد عفونی کردن آن استفاده کنند.

رعایت نظافت و بهداشت شخصی مانند شستن دست‌ها با صابون به ویژه قبل از صرف غذا هنگام مسافرت اهمیت بسزایی دارد. همچنین اشخاص برای اقامت باید توجه داشته باشند که از سکونت در مکان‌های غیر بهداشتی اجتناب کنند و در مکان‌هایی اقامت کنند که تحت نظارت هستند.


بیشتر بخوانید :

داروهای کنترل قند خون کدامند و چه عوارضی دارند ؟

چیکار کنیم در سفر پریود نشویم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits