دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی کپسول ففورکس پلاس و مزایای مصرف آن
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ففورکس پلاس نام تجاری مکمل آهن/ فولیک اسید/ روی است که ضد كم خوني و كمبود آهن، زینک است


ففورکس پلاس چیست؟


ففورکس پلاس نام تجاری مکمل آهن/ فولیک اسید/ روی است که ضد کم خونی و کمبود آهن، زینک و اسید فولیک ناشی از رژیم غذایی ناکافی، سوء جذب، آبستنی و یا خونریزی است.


آهن یک عنصر اساسی ولازم برای ساخت هموگلوبین است. آهن به مقدار مناسب برای خون سازی و در نتیجه تأمین ظرفیت انتقال اکسیژن خون ضروری است. این عنصر در ساخت میوگلوبین نیز عملی مشابه به عهده داشته و همچنین به عنوان کوفاکتور چندین آنزیم اساسی، مانند سیتوکروم، نقش دارد. آهن برای متابولیسم کاتکول آمین و عملکرد صحیح نوتروفیلها نیز ضروری است. آهن موجود در غذا یا مکمل های غذایی، پس از مصرف خوراکی، به شکل آهن دو ظرفیتی از سلولهای مخاطی عبور کرده و به ترانسفرین پیوند می یابد، در این حالت، آهن برای ساخت گلبولهای قرمز، به مغز استخوان منتقل می شود.


اسید فولیک، پس از تبدیل به اسید تتراهیدروفولیک، برای تولید گویچه های قرمز، سنتز پورین و تیمیدپلات ها ، متابولیسم اسیدهای آمینه از قبیل گلیسین و میتونین و هیستیدین ضروری است.


روی یک از عناصر ضروری برای انسان است که برای حفظ بقا و سلامتی ضروری می باشد. روی یک ماده معدنی مهم برای حفظ سلامت است؛ اگر چه نیاز بدن به روی زیاد نیست اما در صورت تامین نشدن مقدار مورد نیاز، عوارضی از جمله ریزش مو، از دست دادن حس چشایی و بویایی و کند شدن روند بهبود زخم و… را در پی دارد.


روی در تولید 300 نوع آنزیم نقش دارد و به عملکرد درست بدن از جمله دی ان ای برای ترمیم سلول ها کمک می کند. این ماده معدنی مفید، کمک می کند تا بهتر بخوابیم. خواب خوب هم با تولید انرژی بیشتر در صبح و کاهش وزن ارتباط دارد. روی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری ها و رشد سلول های سالم نیز نقش دارد. در مردان روی، میزان تستوسترون را حفظ می کند.

آهن

راهنمایی های عمومی ففورکس پلاس


1- در صورت حساسیت به این دارو، مواد دیگر، غذاها، مواد محافظ و رنگ ها پزشک را مطلع سازید.
2- گزارشی مبنی بر بروز عوارض ناخواسته در کودکانی که دوز معمول روزانه از این دارو را مصرف می کنند مشاهده نشده است. لذا وقتی که توسط پزشک تجویز می شود عوارض جانبی در کودکان نسبت به بزرگسالان انتظار نمی رود. همچنین باید طبق دستور پزشک مصرف شود.
3- گزارشی مبنی بر بروز عوارض ناخواسته در سالمندانی که دوز معمول روزانه از این دارو را مصرف می کنند مشاهده نشده است. در بعضی مواقع سالمندان نسبت به کودکان به راحتی نمی توانند آهن را جذب کنند و احتیاج به مصرف بیشتری دارند. همچنین باید طبق دستور پزشک مصرف شود.
4- در صورت مصرف هم زمان این دارو با داروهایی مثل استوهیدروکسامیک، آنتی اسیدها، دیمرکاپرول، اتیدرونات، فلوروکوئینولونز و تتراسایکلین ها پزشک را مطلع سازید.
5- در صورت ابتلا به بیماریهای دیگر مانند بیماریهای اعتیاد به الکل یا (سابقه آن)، تزریق خون، عفونتهای کلیوی و کبدی، Porphyria cutaneous tarda، ورم مفاصل، آسم یا آلژی، مشکلات قلبی، مشکلات گوارشی یا روده ای، Iron overload conditions، زخم معده و کم خونی پزشک را مطلع سازید.
6- دارو را با معده خالی یک ساعت قبل یا دو ساعت پس از غذا و یا به منظور کاهش احتمال بروز دل درد، همراه با غذا و با یک لیوان آب یا آب میوه مصرف کنید.
7- این کپسول باعث تیره رنگ شدن مدفوع می شود لذا در صورت بروز سایر علائمی چون رگه قرمز در مدفوع، کرامپ یا دردهای شدید معده، شکم و سیاه شدن مدفوع با قوام چسبناک) پزشک را مطلع سازید.
8- در صورتی که یک نوبت مصرف این فرآورده را فراموش کردید به محض یادآوری مصرف کنید سپس طبق برنامه معمول مصرف نمایید و مقدار مصرف را دو برابر نکنید.

مصرف ففورکس پلاس در بارداری و شیردهی


در سه ماهه اول بارداری، آهن مورد نیاز معمولا از راه مواد غذایی مناسب تامین می شود. با این وجود در سه ماهه دوم و سوم بارداری زمانی که کمبود آهن بسیار شایع است و همچنین به علت افزایش نیاز به آهن، مصرف فرآورده های حاوی آهن اغلب ضروری است. مصرف بیش از حد روی و فولیک اسید در دوران بارداری مضر می باشد.


مصرف فرآورده های حاوی ویتامین و مواد معدنی برای رشد کودک بسیار مهم است ولی مصرف بیش از حد مکمل های غذایی در دوران شیردهی توصیه نمی شود. لذا قبل از استفاده این دارو پزشک را مطلع سازید.

موارد احتیاط در مصرف ففورکس پلاس


1- فرآورده های حاوی آهن را یک ساعت قبل یا دو ساعت پس از فرآورده های غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، اسفناج، قهوه، چای و حبوبات مصرف کنید.
2- در نظر داشته باشید که نباید فرآورده های حاوی آهن و آنتی اسیدها یا کلسیم را با هم مصرف نمود. بهتر است که در فاصله زمانی 1 تا 2 ساعت جدا از هم مصرف شود تا هر کدام استفاده مفید را برای بدن داشته باشند.
3- فراورده های حاوی زینک را یک ساعت قبل یا دو ساعت پس از فراورده های غذایی مانند سبوس، غذاهای فیبردار، غذاهای حاوی فسفر مانند شیر، گوشت پرندگان، غلات و حبوبات مصرف کنید.

مقدار و نحوه مصرف ففورکس پلاس

  • مقادیر ذکر شده در زیر مقدار متوسط مصرف است و مقدار دقیق را پزشک تعیین می کند.
  • این کپسول یک مکمل غذایی است و میزان معمول مصرف روزانه یک عدد کپسول می باشد.

قرص

عوارض جانبی ففورکس پلاس


هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود لیکن در صورت بروز هر کدام از عوارض زیر فورا با پزشک مشورت کنید.

موارد با شیوع بیشتر:

  • درد شکم
  • کرامپ شکمی (مداوم).

موارد با شیوع کمتر یا نادر:

درد قفسه سینه یا گلو (به خصوص در موقع بلعیدن)، مدفوع با نشانه هایی از خون (مدفوع سیاه یا قرمز)، تب، ناخوشی و ضعف عمومی، قرمزی پوست، تنگی نفس، خارش یا راش پوستی، تنگی قفسه سینه، اختلال در تنفس، خس خس کردن، لرز، زخم های مداوم در دهان و گلو، سوزش سر دل، سوء هاضمه، تهوع، گلو درد، خستگی و ضعف غیر عادی.

عوارض جانبی زیر نیز ممکن است اتفاق بیافتد که نیاز به توجه پزشکی ندارد. این موارد ممکن است با ادامه مصرف دارو خود به خود از بین بروند، اما در صورتی که ادامه پیدا کرد ند و یا آزار دهنده شدند باید به پزشک مراجعه کرد:

موارد با شیوع بیشتر:

  • یبوست
  • اسهال
  • کرامپ پا
  • تهوع
  • استفراغ.

موارد با شیوع کمتر:

عوارض مصرف بیش از حد ففورکس پلاس


علائم سریع مصرف بیش از حد آیرون:

اسهال (شامل خون)، تب، تهوع، کرامپ و درد شکمی (شدید)، استفراغ (مداوم شامل خون).

علائمی که در طولانی مدت بر اثر مصرف بیش از حد آهن مشاهده می شود:

لبها، ناخن و کف دست کبود رنگ، تشنج، خواب آلودگی، پوست رنگ پریده و تر و چسبناک، تنفس تند و سطحی، خستگی و ضعف غیر عادی، ضربان قلب تند و ضعیف.

علائم مصرف بیش از حد زینک:

درد قفسه سینه، سر گیجه، غش، تنگی نفس، استفراغ، پوست یا چشمهای زرد.

شرایط نگهداری ففورکس پلاس


1- دور از دید و دسترس کودکان نگهداری نمایید.
2- دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری نمائید.
3- از مصرف و نگهداری داروی تاریخ گذشته خودداری کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

مصرف فولیک اسید قبل از بارداری

فرق اصلی بین یدوفولیک با اسید فولیک در چیست ؟

مزایای شگفت انگیز مصرف کپسول آهن آیرون پلاس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits