دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با فواید فوق العاده کپسول روغن دانه کدو
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
دانه کدو در تقویت عملکرد مثانه نقش داشته و لذا موجب بهبود سلامت مجاری ادراری می گردند.


کپسول روغن دانه کدو محصول تهران دارو


دانه کدو که با عنوان پپیتاس (Pepitas) نیز شناخته می شود، دانه های صاف و با رنگ سبز تیره می باشند. این دانه از خانواده کوکوربیتاسه (Cucurbitaceous)است که خیار، طالبی و کدو نیز در این خانواده قرار دارند. معمول ترین جنس و گونه کدو با نام cucurbita maximaمعروف است. دانه های کدو منابع سرشار مواد معدنی همچون منگنز، منیزیم، فسفر، آهن، مس و روی می باشد. همچنین این دانه ها از نظر وجود محتوای پروتئینی بویژه اسید آمینه تریپتوفان و نیز ویتامین K نیز بسیار غنی هستند.


عملکرد غیرعادی مثانه و ناهنجاریهای ادراری در کیفیت زندگی انسان تأثیر گذاشته و می توانند مشکلات زیادی برای سلامت انسان بوجود آورند. کپسول های پروستافیت محصول یوروویتال آلمان ساخته شده از عصاره دانه کدو در تقویت عملکرد مثانه نقش داشته و لذا موجب بهبود سلامت مجاری ادراری می گردند. کپسول روغن دانه کدو محصول تهران دارو مشابه این محصول ساخته شده و غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین Eو استرول های گیاهی و سایر ریز مغذی هاست که منافع فراوانی برای غده پروستات و مثانه دارند.


تاریخچه استفاده از روغن دانه کدو در طب


کدو و دانه آن در میان آمریکایی های بومی گیاه ارزشمندی بوده که هم مصارف غذایی داشت و هم خواص درمانی آن مورد توجه بوده است. کشت کدو زمانیکه اروپایی ها پس از کشف دنیای جدید در آمریکا به خانه خود باز می گشتند، در سراسر جهان پراکنده شد. دانه های کدو در بسیاری از فرهنگ ها و در کشورهای مختلف به عنوان گیاهی با خواص غذایی و طبی فراوان معرفی شده است. در مکزیک این گیاه مقبولیت فراوانی داشته و حتی از غذاهای سنتی آنها به شمار می آید. امروزه این گیاه در کشورهای پیشرفته ای چون ایالات متحده، مکزیک، هند و چین وارد بازار تجارتی آنها شده و حتی در کشورهایی چون بلغارستان، ترکیه، روسیه و اوکراین مصرف این گیاه و دانه های آن به عنوان یک درمان گیاهی در مواردی که بزرگ شدگی غده پروستات دیده می شود، مقبولیت عام یافته است.

پروستافیت


نقش عصاره دانه کدو در سلامت انسان


دانه کدو و تقویت سلامت پروستات

BPH یا بزرگ شدگی خوش خیم غده پروستات، اختلالی است که معمولاً مردان ۲۰ سال و یا بیشتر را گرفتار می سازد.مطالعات نشان می دهد که دانه های کدو بعنوان یک درمان گیاهی در مراحل ۱ و ۲ این اختلال عمل می کنند. در مرحله اول BPH، تکرر ادرار به وفور رخ داده و منجر به اختلال در تنظیم خواب شب می گردد. در مرحله دوم اختلال در عملکرد مثانه بوده و این اختلال به صورتی است که مثانه بایستی بطور اورژانسی و سریع تخلیه گردد. یکی از عوامل مؤثر در بیماری BPH تحریک بیش از حد سلول های پروستات توسط تستوسترون و محصول آن DHT یا دی هیدروتستوسترون است، هر چند علل عمده و اصلی در بروز BPHهنوز به طور کامل مشخص نشده است.

به نظر می رسد که ترکیبات موجود در عصاره دانه کدو قادر به جلوگیری از تأثیر تستوسترون در این سلول ها می باشند.تأثیر کاروتنوئیدهای موجود در دانه کدو و نیز چربی های امگا ۳ در سلامت غده پروستات نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که در مردانی که مقادیر فراوان کاروتنوئید در بدن آنها وجود دارد، خطر بروز BPHبسیار پائین است. روی نیز از مواد معدنی است که در عصاره دانه کدو به وفور یافت می شودو از عناصری است که در عملکردغده پروستات بسیار تأثیر می گذارد و می توان گفت، تأثیرات سودمند عصاره دانه کدو در سلامت غده پروستات تا حدود زیادی به خاطر وجود مقادیر فراوان روی در آن است.

دانه کدو و جلوگیری از تشکیل سنگ های مثانه و کلیه

دانه های کدو می توانند در کاهش میزان بروز سنگ های مثانه در مناطقی که این اختلال به فراوانی دیده می شود، کمک نمایند. بر اساس مطالعه ای که در تایلند صورت گرفته مشخص شده است که دانه های کدو موجب کاهش اگزلوکریستالوریا (تشکیل سنگ های مثانه به خاطر تراکم کریستال های اگزالات) در پسران بین ۲ تا ۷ ساله می گردد و این در حالی است که میزان پیروفسفات،گلیکوزآمینو گلیکان و پتاسیم را افزایش می دهد. این سه ترکیب از ترکیبات سودمند برای بدن به شمار می روند. محتوای اسید چربی این دانه ها در غلظت ۵۰%، بیش ادراری را کاهش داده و نه تنها در موارد بزرگ شدگی غده پروستات بلکه در سندرم مثانه تحریک پذیر نیز مفید می باشد.

دانه کدو در طب سنتی آلمان در درمان مثانه تحریک پذیر و نیز شب ادراری (enuresis nucturna)تجویز می گردید. در آزمایشات و تحقیقات اخیر درمان کودکان با مثانه تحریک پذیر و نیز شب ادراری با موفقیت همراه بوده است. مطالعه دیگری در تایلند نشان می دهد که خوردن دانه های کدو می تواند در جلوگیری از انواع شایع سنگ های کلیه شامل سنگ اگزالات کلسیم سومند باشد.

به نظر می رسد که دانه های کدو از یک سو میزان ترکیباتی که تشکیل سنگ ادرار را تحریک می کنند، کاهش داده و از سوی دیگر ترکیباتی را موجب مهار تشکیل سنگ می شوند را در بدن افزایش می دهد ولی ترکیبات فعالی که در دانه های کدو عامل اصلی این عمل باشند هنوز بدرستی شناخته نشده اند ولی تحقیقات نشان می دهد که جهت جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه مصرف ۵ تا ۱۰ گرم از دانه کدو در هر روز مورد نیاز است.

روغن دانه کدو

دانه کدو و محافظت از استخوان در مردان


مصرف غذاها و ترکیبات غنی از روی مانند دانه کدو برای مردان بزرگسال، نه تنها در افزایش سلامت پروستات مؤثر است بلکه در حفظ چگالی (تراکم) معدنی استخوان آنها نیز سودمند خواهد بود. هر چند بیماری اوستئوپروزیس یا پوکی استخوان در زنان بیشتر دیده می شود ولی مردان مسن نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. بطوریکه تقریباً ۳۰% از شکستگی های لگنی ناشی از اوستئوپروز در مردان دیده شده و نیز ۱ نفر از هر ۸ مرد مسن که بالای ۵۰ سال سن دارد، شکستگی های لگنی ناشی از اوستئوپروز را در زندگی خود تجربه می کند. در مطالعه ای که روی ۴۰۰ نفر از مردان در سنین ۴۵ تا ۹۲ سال انجام شد و در مجله تغذیه بالینی آمریکا انتشار یافته است، ارتباط مشخص و آشکاری بین رژیم غذایی حاوی روی کم و نیز مقادیر پائین عناصر معدنی کمیاب در پلاسمای خون با بروز اوستئوپروز در لگن و نخاع بدست آمد.

دانه کدو و تأثیرات سودمند ضد التهابی در بیماری آرتریت

اخیراً تأثیرات دانه کدو در رابطه با بیماری آرتریت مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعات صورت گرفته بر نمونه های حیوانی، تأثیر رژیم غذایی حاوی عصاره دانه کدو و نیز تأثیر داروی ضد التهابی غیر استروئیدی ایندومتاسین در کاهش علائم التهابی مورد بررسی قرار گرفت. هر چند تأثیر عصاره دانه کدو به اندازه داروی ایندومتاسین در کاهش علائم التهابی نبود ولی بر خلاف ایندومتاسین، موجب افزایش میزان چربی های آسیب دیده (پراکسیدهای لیپیدی) در مفاصل نمی گردد. این تأثیر جانبی که در مصرف ایندومتاسین دیده می شود در بروز بیماری آرتریت نقش دارد.

عصاره دانه کدو منبعی سرشار از ریزمغذی ها

دانه کدو در کنار اثرات مفیدی که در بدن می گذارد، منبع غنی از مواد تغذیه ای نادر به شمار می رود. سیستم بین المللی طبقه بندی غذایی، دانه کدو را به عنوان منبع بسیار خوب مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز و فسفر و نیز منبع سرشار از آهن، مس، پروتئین و روی تعیین نموده است.

دانه کدو پائین آورنده کلسترول

در طب سنتی آمده است که روغن دانه کدو در کاهش میزان کلسترول خون بسیار مؤثر است. همانگونه که می دانیم مقادیر فراوان کلسترول در خون موجب افزایش خطر بروز بیماری های مزمن مانند فشار خون و بیماری های قلبی می گردد. هر چند اطلاعات و دانسته های دانشمندان در زمینه تأثیر دانه کدو در کاهش کلسترول خون محدود می باشد ولی مشخص شده است که استرول های گیاهی موجود در آن شامل اسیدهای چربی امگا۳ و امگا ۶ در کاهش کلسترول خون می توانند نقش بسزایی داشته باشند.

فیتواسترول ها یا استرول های گیاهی ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت شده و ساختار شیمیایی آنها بسیار شبیه کلسترول است و وقتی به مقدار کافی در رژیم غذایی وجود داشته باشند موجب کاهش مقادیر کلسترول خون، تقویت واکنش های سیستم ایمنی و کاهش خطر بروز برخی سرطان ها می گردند. محتوای فیتواسترولی روغن دانه کدو (۲۶۵ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم روغن دانه کدو) بالا بوده و می توان از آن در کاهش کلسترول و نیز سایر تأثیرات سودمند استفاده نمود.

دانه کدو و خصوصیات محافظت کننده پوست

می توانیم از روغن دانه کدو جهت رفع خستگی پوست، لکه ها و سایر علائم استفاده نمود. همچنین در کنار سایر روندهای درمانی جهت بهبود زخم های ناشی از سوختگی می توان از این عصاره نیز استفاده نمود.

سایر اثرات مفید روغن دانه کدو

عصاره دانه کدو افزایش دهنده ادرار و سرشار از فیبر و دارای محتوای انرژی پائین بوده و می تواند در درمان چاقی و اختلالات گوارشی مانند یبوست نیز مورد استفاده قرار گیرد.

عصاره دانه کدو دارای مقادیر فراوان از ویتامین ها مانند C,A می باشد. این عصاره با داشتن تعداد فراوان انواع اسیدهای آمینه می تواند به شیوه های مختلف در سلامت عمومی بدن تأثیر بگذارد که عبارتند از:

  • اسید آمینه آلامین ——–کمک به سنتز پروتئین ها
  • اسید آمینه آرژینین ——–دارای نقش در تکامل و رشد عضلات و نیز بهبود زخم ها
  • اسید آمینه آسپارتیک اسید ——–تأثیر فراوان در حذف آمونیوم از بدن
  • اسید آمینه گیلسین ——–کمک به تقویت سیستم ایمنی
  • اسید آمینه هیستیدین ——–به عنوان تحریک کننده
  • اسید آمینه ایزولوسین ——–مؤثر در رشد عمومی بدن
  • اسید آمینه لیزین ——–تأثیر در رشد بدن و تشکیل هورمون ها و آنتی بادی

عصاره دانه کدو منبع سرشار روی به شمار آمده و بدین ترتیب در فرایند بهبود زخم ها و درمان بزرگ شدگی غده پروستات تأثیر دارد. سایر ترکیبات تغذیه ای موجود در عصاره دانه کدو عبارتند از:منیزیم، فسفر، مس، پتاسیم، نیاسین، اسید فولیک، ریبوفلاوین وتیامین. همچنین اسید پانتوتنیک، روغن های اشباع نشده و آنتی اکسیدان ها در آن یافت می شوند. دانه کدو همچنین در تولید شیر در مادران شیرده کمک کرده و نیز در کاهش تورم دست ها و پاها پس از زایمان در خانم ها مؤثر است.


چه کسانی نیاز بیشتری به دانه کدو دارند؟


هر مردی در زندگی به خاطر داشتن منافع زیادی که پروستافیت یا کپسول روغن دانه کدو در سلامت غده پروستات و سایر اندام های جنسی دارد، به آن نیاز پیدا می کند.

  • در مواردی که بزرگ شدگی غده پروستات یا BPH در مردان بروز کرده باشد.
  • در بزرگسالان
  • در افرادی که دچار اختلالات ناشی از تشکیل سنگ در اندامهای خود هستند.
  • افرادی که کلسترول بالایی در خون خود دارند.
  • افرادی که نیاز فراوانی به روی دارند.

separator line

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف قرص فاموتیدین و عوارض جانبی این دارو

موارد مصرف قرص لووفلوکساسین یا تاوانکس و عوارض جانبی این دارو

موارد مصرف قرص ملوکسیکام یا موبیک و عوارض جانبی این دارو

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits