دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرق اصلی بین یدوفولیک با اسید فولیک در چیست ؟
107
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فرق یدوفولیک با اسید فولیک در چیست ؟ مصرف هر دو قرص برای زنان باردار و دیگر اشخاص مفید و ضروری میباشد. حال فرق میان این دو قرص در چیست تا انتها با ما باشید.

فرق یدوفولیک با اسید فولیک

فرق یدوفولیک با اسید فولیک : کمبود ید در زنان باردار موجب مشکلات در رشد مغزی جنین میشود لذا مصرف آن بسیار مهم است. به همین علت لزوم مصرف مکملهای حاوی ید در دوره ی بارداری توسط کارشناسان تغذیه به اثبات رسیده است.

به دلیل کمبود ید در دوران بارداری، ساخت هورمون تیرویید برای رشد و تکامل جنین کم میشود و این امر میتواند باعث کم کاری مادرزادی تیروئید، اختلال در رشد مغز و دستگاه عصبی جنین شود. همچنین به دنیا آمدن کودکان عقب افتاده ذهنی از عوارض کمبود ید است.

اسیدفولیک هم یکی دیگر از ویتامینهای مورد نیاز در دوره ی بارداری است که کمبود آن موجب کم خونی مادر و جنین و حتی نقص های عصبی در جنین میشود .

مهم ترین اختلالی که در اثر کمبود اسید فولیک ایجاد می شود، اسپینا بیفیدا (spina bifida) نام دارد که در این اختلال ستون فقرات (ستون مهره ها) به طور کامل بسته نمی شود و نخاع از بین مهره ها بیرون می آید.

حتی یک مطالعه جدید نشان داد مادرانی که در دوران بارداری خود از اسیدفولیک کمتری (چه از طریق غذاها و چه به شکل قرص) استفاده می کنند، احتمال اینکه فرزندی با اختلال اوتیسم به دنیا آورند، بیشتر است.

یدوفولیک

موارد مصرف قرص یدوفولیک

قرص یدوفولیک چیست ؟

قرص یدوفولیک یک ترکیب منحصر به فرد از ید و اسید فولیک است که در دوران آمادگی برای بارداری، در حین بارداری و در دوره شیردهی به مادران باردار توصیه می شود که مصرف کنند. این قرص حاوی مهمترین مواد مغذی لازم و ضروری برای رشد مغز، سیستم عصبی، بینایی و شنوایی جنین و نوزاد می باشد.

هر شخص معمولی روزانه به مصرف شش گرم نمک ید دار که شامل 150 میکروگرم ید است، نیاز دارد. اما در یک بانوی باردار چیزی حدود دو برابر این مقدار لازم است در طول شبانه روز مصرف شود و این نیاز به ید را با مصرف مکمل ها می توان برطرف نمود.

هر یک عدد قرص یدوفولیک شامل 150 میکروگرم ید و 500 میکروگرم اسید فولیک می باشد.

تا به الان از مصرف صحیح این قرص عارضه ای گزارش نشده است.

نحوه و مقدار مصرف یدوفولیک

هر چند میزان مصرفی مجاز توسط پزشک تعیین می شود اما معمولا روزانه یک عدد از این قرص می توان استفاده نمود .

از مصرف قرص یدوفولیک به همراه سایر فرآورده هایی که حاوی اسید فولیک هستند بپرهیزید.

از افزایش سرخود میزان مجاز مصرفی دارو به شدت بپرهیزید. قرص یدوفولیک را باید به همراه غذا و با آب فراوان میل کنید. افرادی که به تیروئید دچار هستند این دارو را تحت نظر پزشک مصرف نمایند.

حتی برای مصرف داروهای مکمل هم نیاز به دستور از سوی پزشک است. مخصوصا اگر در دوران حساسی همانند بارداری قرار داشته باشید.

هشدار مصرف قرص یدوفولیک

لطفاً از افزایش مقدار توصیه شده مجاز برای قرص یدوفولیک خودداری نمایید.

از مصرف یدوفولیک همراه با سایر فرآورده هایی که حاوی اسید فولیک هستند، خودداری نمایید.

توصیه می شود مصرف این محصول در کسانی که مبتلا به بیماری های تیروئید می باشند، با نظر پزشک صورت گیرد.

افرادی که داروی متوترکسات مصرف می کنند باید توجه کنند که مصرف همزمان با فولیک اسید باعث کاهش اثر این دارو می شود.

حتی برای مصرف داروهای مکمل هم نیاز به دستور از سوی پزشک است. مخصوصا اگر در دوران حساسی همانند بارداری قرار داشته باشید.

فرق یدوفولیک با اسید فولیک

یدوفولیک بهتر است یا اسید فولیک ؟

قرص اسید فولیک چیست ؟

اسید فولیک با نام‌های فولات یا ویتامین B۹ نیز خوانده می‌شود . برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته‌ها حیاتی و اساسی است.

فولیک بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، نقصهای مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان‌های مشخصی حفظ می‌کند. در فراورده‌های غذایی (برای مثال جوشیده یا حرارت داده شده) اسید فولیک از بین می‌رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می‌تواند محتوای اسید فولیک آن را از بین ببرد.

مصرف اسید فولیک برای زنان باردار و زنانیکه قصد بارداری دارند لازم می باشد. اسید فولیک خطر نقص های مادرزادی مغز و ستون فقرات کودک را ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش می دهد. فولیک اسیدهمچنین می تواند خطر دردهای زودرس و پره املامپسی را کاهش می دهد.

پزشکان پیشنهاد می دهند که هر زنی در سنین بارداری اسید فولیک و یا مولتی ویتامین مصرف نماید. اسید فولیک ممکن است بتواند از نقص های مادرزادی که قبل از اطلاع زن از بارداریش رخ می دهد، پیشگیری می کند.

عوارض کمبود اسید فولیک

  • کم خونی و نقایص مادرزادی
  • افزایش خطر سکته قلبی دوم
  • افزایش خطر سکته مغزی
  • افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان همچون سرطان معده بر اثر کمبود اسید فولیک
  • کاهش قابل ملاحظه تعداد اسپرم در مردان شده و ممکن است بتواند باعث ناباروری مردان شود
  • افزایش خطر ابتلا به افسردگی به دلیل نبود ویتامین اسید فولیک

میزان مصرف اسید فولیک

برای خانوم هایی که قصد بارداری دارند مصرف اسید فولیک از سه ماه قبل از بارداری توصیه میشه و خانوم هایی که متوجه بارداریشون میشن بلافاصله باید مصرف اسید فولیک رو شروع کنن. که در دوران قبل از بارداری و در سه ماهه اول بارداری 400 میکروگرم در روز توصیه شده که حتما باید با مشورت پزشک باشه.

همچنین در سه ماهه دوم و سوم 600 میکرو گرم و در دوران شیر دهی 500 میکروگرم توصیه شده.

البته در سه ماهه دوم و سوم اگه از مکمل “فرفولیک” استفاده کنید حاوی مقداری اسید فولیک هست که احتمالا مصرف مکمل اسید فولیک به صورت جداگانه حذف میشه. به همین دلیله که تاکید میکنم باید با مشورت پزشک باشه تا مشکلی پیش نیاد

فرق یدوفولیک با اسید فولیک

یدوفولیک علاوه بر اسیدفولیک مقداری هم ید دارد که از طریق نمکهای ید دار چون نیاز به ید تامین نمی شود از طریق این قرص کامل میشود. پس هر چه پزشکتان تجویز کرده است را مصرف کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (107 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناشناس | ۳ سال پیش
سلام من تيروئدم كم كاري داره و قرص لبوتروكسين ميخورم پيشيه دكتر رفتم گفت برا بارداري بايد يدوفوليك بخوري يكي ديگه دعوام كرد كه نه بايد فوليك بخوري نميدونم چه كنم لطفا راهنمايي كنيد
9
51

hits