دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با موارد مصرف قرص اینوسترال 
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اینوسترال نام تجاری داروی سترالین است و یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است


معرفی قرص اینوسترال


اینوسترال (INOSTRAL) نام تجاری داروی سرترالین است و یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی و اختلال استرس پس از سانحه پذیرفته شده‌ است. این دارو در سال ۲۰۰۷ با تجویز در نزدیک به ۳۰ میلیون نسخه پرمصرف‌ترین داروی ضدافسردگی و نهمین داروی پرمصرف در ایالات متحده بوده است.


نام‌های تجاری دیگر: Asentra, Zoloft

موارد مصرف اینوسترال

مکانیسم اثر اینوسترال


اثر ضد افسردگی: احتمالاً سرترالین از طریق مهار بازجذب سروتونین در نورون‌های پیش‌سیناپسی در CNS اثر کرده و منجر به طولانی شدن اثر سروتونین می‌گردد.

فارماکوکینتیک اینوسترال

  • جذب: پس از مصرف خوراکی به خوبی جذب می‌شود؛ سرعت و میزان جذب دارو با مصرف همراه غذا افزایش می‌یابد.
  • پخش: بیش از 98 درصد دارو به شکل متصل به پروتئین است.
  • متابولیسم: احتمالاً متابولیسم کبدی دارد؛ دارو به میزان قابل توجهی تحت تأثیر متابولیسم عبور اول کبدی قرار می‌گیرد. -N دزمتیل‌ سرترالین فعالیت کم‌تری نسبت به فرآورده مادر دارد.
  • دفع: عمدتاً به شکل متابولیت از طریق ادرار و مدفوع دفع می‌شود. متوسط نیمه‌عمر حذف دارو 26 ساعت است. غلظت پلاسمایی پایدار در عرض یک هفته از مصرف روزانه دارو در افراد جوانِ سالم به دست می‌آید.

اینوسترال

راهنمایی های عمومی مصرف اینوسترال

  • در صورت حساسیت به این دارو، غذاها، رنگ ها و سایر داروها پزشک را مطلع سازید.
  • مصرف این دارو در کودکان 6 تا 17 ساله مبتلا به وسواس مطالعه شده است. در دوزهای موثر عوارض جانبی متفاوتی با بزرگسالان ایجاد نشده است.
  • مصرف این دارو ممکن است باعث کاهش اشتها شود و کودکانی که برای مدت طولانی این دارو را مصرف می کنند باید وزن و رشد آنها در فواصل زمانی منظم توسط پزشک کنترل شود.
  • این دارو در کودکان مبتلا به افسردگی باید با احتیاط مصرف شود. مطالعات نشان داده است که ممکن است تمایل به خودکشی یا سعی بر انجام آن مشاهده شود. به هر حال مطالعات بیشتر جهت اطمینان از ایمن و موثر بودن این دارو در کودکان مورد نیاز می باشد.
  • در مطالعاتی که تا به امروز برروی سالمندان انجام شده است، عوارض جانبی متفاوتی با بزرگسالان مشاهده نشده است. به هر حال ممکن است این دارو از بدن سالمندان با سرعت کمتری از سایر گروه های سنی دفع شود. بهتر است سالمندان در ابتدای درمان دوز کمتری از این دارو نسبت به بزرگسالان مصرف کنند.
  • در صورت ابتلا به بیماریهای دیگر مانند خونریزی غیر عادی، پورپورا و سابقه آن، اختلالات مغزی، عقب افتادگی ذهنی، تشنج (سابقه آن)، کاهش آب بدن، کمبود سدیم، حملات قلبی، بیماریهای قلبی (ناپایدار)، بیماریهای کلیوی و کبدی، مانیا (سابقه آن) و کاهش وزن پزشک را مطلع سازید.
  • دارو را به مقدار بیشتر یا به مدت طولانی تر از تجویز پزشک مصرف نکنید.
  • این دارو را می توان با معده پر و یا خالی مصرف نمود ولی باید یکبار در روز صبح ها یا شب ها مصرف شود. در غیر اینصورت طبق تجویز پزشک مصرف شود.
  • ممکن است مصرف این دارو 4 هفته یا بیشتر ادامه یابد تا شما احساس بهبودی داشته باشید. پزشک معالج باید پیشرفت بهبودی شما را در فواصل زمانی منظم کنترل کند. در صورتیکه این دارو را برای درمان افسردگی مصرف می کنید ممکن است مصرف آن 6 ماه یا بیشتر ادامه یابد تا از عود کردن بیماری جلوگیری شود.
  • از آن جایی که این دارو در دوزهای مختلف به بیماران متفاوت توصیه شده و در زمان های متفاوتی از روز مصرف می شود، درباره نوبت فراموش شده پزشک معالج تصمیم می گیرد.

مصرف اینوسترال در بارداری و شیردهی


مصرف این دارو در زنان باردار مطالعه نشده است ولی بروز عوارض جانبی در نوزادانی که مادران آنها در طول دوران بارداری این دارو را مصرف می کنند مشاهده شده است. در صورت بارداری یا احتمال آن به پزشک اطلاع دهید.

این دارو در شیر مادر ترشح می شود و گزارشاتی مبنی بر ایجاد عوارض جانبی در نوزادن شیرخواره که مادر آنها در دوران شیردهی این دارو را مصرف می کنند دیده شده است. در صورت مصرف این دارو در دوران شیردهی پزشک را مطلع سازید.

موارد احتیاط حین مصرف اینوسترال

1- پزشک معالج حتما باید طبق فواصل زمانی منظم پیشرفت بهبودی شما را کنترل کند تا تغییرات لازم را انجام دهد و احتمال بروز عوارض ناخواسته را کاهش دهد.
2- از مصرف این دارو هم زمان یا 14 روز بعد از قطع مصرف داروهای مهارکننده های آنزیم مونوآمینواکسیداز خودداری کنید. هم چنین از مصرف داروهای مهارکننده MAO هم زمان یا 14 روز بعد از قطع مصرف این دارو خودداری کنید زیرا احتمال بروز فشار خون بسیار بالا یا تشنج افزایش می یابد.
3- این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی، اختلالات فکری و اختلالات حرکتی شود. لذا ضمن درمان از رانندگی و یا کار با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری کامل دارند و هر فعالیتی که ممکن است در صورت هوشیار نبودن یا عدم تعادل خطرناک باشند خودداری کنید.
4- مصرف این دارو در بعضی از افراد سبب اضطراب، تحریک پذیری و رفتارهای غیر عادی دیگری می شود. هم چنین ممکن است سبب افزایش تمایل به خودکشی و افسردگی شود. در صورت بروز هر یک از عوارض فوق سریعا پزشک را مطلع سازید.
5- قبل از قطع مصرف این دارو حتما پزشک را مطلع سازید. ممکن است پزشک قبل از قطع کامل مصرف دارو، مقدار آن را کاهش دهد تا از بروز عوارض قطع مصرف دارو مانند دلواپسی، اضطراب، گیجی، احساس حرکت مداوم خود و یا محیط اطراف، سردرد، افزایش تعریق، حالت تهوع، لرزش، اختلال در خوابیدن و راه رفتن و یا خستگی غیر عادی جلوگیری شود.

سترالین

مقدار و نحوه مصرف اینوسترال

مقادیر ذکر شده در زیر مقدار متوسط مصرف است و مقدار دقیق را پزشک تعیین می کند.

بزرگسالان: برای افسردگی و وسواس:

برای شروع، 50 میلی گرم یکبار در روز، صبح یا عصر. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک تدریجا افزایش داده شود. به هر حال، مقدار مصرف نباید بیشتر از 200 میلی گرم در روز باشد.

برای اختلال ترس، اضطراب بعد از ضربه (PTS) و اضطراب:

برای شروع، 25 میلی گرم یکبار در روز، صبح یا عصر. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک تدریجا افزایش داده شود. به هر حال، مقدار مصرف نباید بیشتر از 200 میلی گرم در روز باشد.

برای سندرم قبل از قاعدگی (PMS):

برای شروع، 50 میلی گرم یکبار در روز در طول دوران قاعدگی و یا قبل از قاعدگی. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک افزایش داده شود. میزان مصرف در طول دوران قاعدگی نباید بیشتر از 150 میلی گرم در روز و در طول دوران قبل از قاعدگی نباید بیشتر از 100 میلی گرم در روز باشد.

کودکان:برای افسردگی، اضطراب بعد از ضربه (PTS) یا ترس:

مصرف و مقدار آن توسط پزشک تعیین می شود.

برای وسواس

  • کودکان کمتر از 6 سال: مصرف و مقدار آن توسط پزشک تعیین می شود.
  • کودکان 6 تا 12 سال: برای شروع، 25 میلی گرم یکبار در روز، صبح یا عصر. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک تدریجا افزایش داده شود. به هر حال، مقدار مصرف نباید بیشتر از 200 میلی گرم در روز باشد.
  • نوجوانان 13 تا 17 سال: برای شروع، 50 میلی گرم یکبار در روز، صبح یا عصر. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک تدریجا افزایش داده شود. به هر حال، مقدار مصرف نباید بیشتر از 200 میلی گرم در روز باشد.

سالمندان : برای افسردگی، وسواس، اختلال ترس، اضطراب بعد از ضربه (PTS)، اضطراب:

برای شروع معمولا 5/12 تا 25 میلی گرم یکبار در روز، صبح یا عصر. ممکن است میزان مصرف توسط پزشک تدریجا افزایش داده شود.

زولفت

عوارض جانبی اینوسترال

  • اعصاب مرکزی: بی‌قراری، اضطراب، گیجی، خستگی، سردرد، هایپرتونی، بی‌خوابی، کاهش حس اندام‌ها، پارستزی، بی‌خوابی، ترمور، پرش عضلانی.
  • قلبی - عروقی: درد قفسه سینه، گُرگرفتگی، طپش قلب.
  • دستگاه گوارش: درد شکمی، بی‌اشتهایی، یبوست، اسهال، خشکی دهان، نفخ، سوء هاضمه، ‌افزایش اشتها، مدفوع شل، تهوع، استفراغ، تشنگی.
  • ادراری - تناسلی: دیزوری، اختلال عملکرد جنسی، ناکچوری، پلی‌اوری.
  • عضلانی - اسکلتی: میالژی.
  • پوست: تعریق، خارش، راش

تداخلات دارویی اینوسترال

  • داروهای ضدافسردگی
  • سایمتدین
  • دیازپام
  • تولبوتامید
  • داروهای پارکینسون
  • کلونیدین
  • رسپریدون
  • لینزولید
  • متیلن بلو
  • فنی توئین
  • کاربامازپین

مسمومیت با اینوسترال و درمان آن


تجربیات در مورد مصرف بیش از حد اینوسترال محدود می‌باشد. درمان عمدتاً حمایتی است. لازم است راه هوایی بیمار برقرار شده و تهویه مکانیکی کافی ایجاد گردد.

در مطالعات اخیر ارزش استفاده از ایجاد تهوع یا لاواژ زیر سؤال رفته و بهتر است از شارکول فعال استفاده شود تا به دارو در دستگاه گوارش متصل گردد.

هیچ آنتی‌دوت اختصاصی برای اینوسترال یا سرترالین وجود ندارد و بهتر است علائم حیاتی بیمار از نزدیک کنترل شود. از آنجایی‌که دارو حجم پخش بالایی دارد، احتمالاً همودیالیز، دیالیز صفاقی یا دیورز فورسه چندان مفید نیستند.

شرایط نگهداری اینوسترال


1- دور از دید و دسترس کودکان نگهداری نمایید.
2- دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری نمائید.
3- از مصرف و نگهداری داروی تاریخ گذشته خودداری کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد قرص ضد افسردگی سیتالوپرام (Citalopram)

موارد مصرف و عوارض داروی ضد افسردگی رمرون (میرتازاپین)

فواید داروی ضد افسردگی سرترالین

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits