دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با موارد مصرف قرص ضد دیابت لیناگلیپتین 
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
‎لیناگلیپتین یک داروی مهار کننده ی آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز DPP-4 می باشد که جهت درمان دیابت نوع دو تجویز می شود

معرفی قرص لیناگلیپتین

‎لیناگلیپتین یک داروی مهار کننده ی آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز DPP-4 می باشد که جهت درمان دیابت نوع دو تجویز می شود. این دارو بصورت قرص خوراکی ۵ میلی گرم ساخته شده و به نام تجاری Tradjenta معروف می باشد.

موارد مصرف لیناگلیپتین

در درمان دیابت نوع 2 ( دیابت غیر وابسته به انسولین) به صورت تنها یا در ترکیب با سایر داروهای ضد دیابت دیگربه کار می رود و به همراه رژیم غذایی و ورزش، به کنترل قند خون کمک می کند.

مکانیسم اثر لیناگلیپتین

‎این دارو با مهار دی پپتیدیل پپتیداز ۴، مکانیسم اینکرتین را کند می کند در نتیجه سنتز و آزاد سازی انسولین افزایش می یابد و سطح گلوکاگون نیز کاهش می یابد.

لیناگلیپتین


فارماکوکینتیک لیناگلیپتین

  • ‎متابولیسم این دارو کبدی می باشد و سوبسترای CYP3A4 و P-gP می باشد.
  • ‎عمده دفع لیناگلیپتین از راه مدفوع است و نیمه عمر آن ۱۲ ساعت می باشد.

عوارض جانبی لیناگلیپتین


‎عوارض شایع:

‎نازوفارنژیت، اسهال، افزایش اوره ی خون، افزایش آنزیم لیپاز، سرفه، افت قند خون (در صورت استفاده هم زمان با سایر داروهای کاهش دهنده قند خون)

‎عوارض جدی:

‎حساسیت و واکنش آنافیلاکتیک، افت قند خون، پانکراتیت، آرترالژی شدید، Bullous Pemphigoid و آنژیوادم

موارد منع مصرف لیناگلیپتین

حساسیت به لیناگلیپتین یا هر یک از اجزای فرموالسیون ( به عنوان مثال آنافیالکسی، آنژیوادم، بیماری های پوستی اکسفولیاتیو، کهیر و واکنش پذیری برونش ها) در صورت وجود هرگونه حساسیت نسبت به دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف لیناگلیپتین در حاملگی و شیردهی

  • مطالعات کافی و کنترل شده در دوران بارداری صورت نگرفته است . در صورت باردار بودن و یا تصمیم به بارداری به پزشک خود اطالع دهید.
  • شیردهی: ترشح لیناگلیپتین در شیر انسان شناخته نشده است، ولی با این وجود با احتیاط مصرف شود.

قرص لیناگلیپتین

مقدار و نحوه مصرف لیناگلیپتین

  • لیناگلیپتین را می توان همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کرد.
  • بزرگسالان درمان دیابت نوع 2 :5 میلی گرم یک بار در روز. در صورت مصرف همزمان با انسولین یا داروهایی که باعث ترشح انسولین می شوند (به عنوان مثال، سولفونیل اوره)،کاهش دوز انسولین یا داروهای مذکور ممکن است الزم باشد.
  • اختلال کلیوی: نیاز به تنظیم دوز نیست
  • اختلال کبدی: نیاز به تنظیم دوز نیست.
  • ایمنی و اثر بخشی این دارو در کودکان به اثبات نرسیده است و درافراد مسن باید با احتیاط مصرف شود.

موارد هشدار و احتیاط در رابطه لیناگلیپتین

  1. در بیماران مبتلا به کتواسیدوز دیابتی و یا بیماران مبتلا به دیابت نوع 1( دیابت وابسته به انسولین) نباید استفاده گردد.
  2. درد مفاصلی شدید و ناتوان کننده در صورت استفاده از لیناگلیپتین گزارش شده است که ممکن است از یک روز تا سال ها پس از شروع درمان رخ دهد و با قطع درمان عارضه قابل برگشت است.
  3. واکنشهای حساسیتی نادر (شامل آنافیلاکسی، آنژیوادم و بیماری های پوستی اکسفولیاتیو) در بیماران تحت درمان با لیناگلیپتین گزارش شده است که به طورکلی در 3 ماه اول درمان و ممکن است با دوز اولیه رخ دهد. در صورت بروز عالئم واکنشهای حساسیت،درمان باید قطع گردد.
  4. موارد پانکراتیت حاد، با استفاده از لیناگلیپتین گزارش شده است. کنترل نشانه های پانکراتیت وقطع مصرف درصورت وجود پانکراتیت مشکوک درنظر گرفته شود.
  5. پارامترهای قند خون ناشتا ، هموگلوبین گلیکوزیله HBA1C (دو بار در سال در بیمارانی که قند خون کنترل شده دارندو مونیتورینگ سه ماهه در بیمارانی که قند خونشان کنترل شده نیست (و علائم پانکراتیت) درد مداوم و شدید شکم که گاهی کمر را هم درگیر می کند و ممکن است با علایم تهوع همراه باشد) باید کنترل شوند.

تداخلات دارویی لیناگلیپتین

  • ‎این دارو با داروهای سوبسترای CYP3A4, P-gP و سایر داروهای ضد دیابت می تواند تداخل داشته باشد.
  • ‎مصرف همزمان این دارو با داروهای زیر نیاز به احتیاط و پیگیری دارد و بهتر است داروی دیگر جایگزین آن شود:
  • Alogliptin، باربیتورات ها، داروهای ضد تشنج (کاربامازپین، پریمیدون، فنی توئین، والپروئیک اسید، توپیرامات)، افاویرنز، انزالوتامید، lumacaftor, میتوتان، ریفامپین، ریفابوتین، ریفاپنتین، ساکساگلیپتین، سیتاگلیپتین

‎مصرف لیناگلیپتین همراه داروهای زیر نیاز به تنظیم دوز دارو ها و پیگیری دارد :
‎آکاربوز، albiglutide, آری پیپرازول، asenapine, آتازاناویر، باکلوفن، بتامتازون، بودزوناید، canagliflozine, certinib, کلروتیازید، کلوزاپین، کورتیکوتروپین، کورتیزون، دانازول، داروناویر، داپاگلیفلوزین، دفلازاکورت، دگزامتازون، دیازوکساید، دیزوپیرامید، دوبوتامین، دوپامین، افورا، افدرین، اپی نفرین، استرادیول (کنتراسوتیوها)، استروژن کانژوگه، اتانول، اتاکرینیک اسید، اتینیل استرادیول، روغن ماهی، فلوکستین، فوروزماید، گلی بوراید، هیدروکلروتیازید، هیدروکورتیزون، هیدروکسی کلروکین، ایندیناویر، انسولین، لووتیروکسین، لیموتیرونین، مژسترول، متفورمین، متیل پردنیزولون، نلفیناویر، نیکوتین، الانزاپین، پرفنازین، فنلزین، پیوگلیتازون، پردنیزولون، پرومتازین، سودوافدرین، کوئیتاپین، اپاگلیناید، ریسیپریدون، ریتوناویر، سلژیلین، سوتالول، سوماتروپین، تسوسترون، تیوریدازین، ترانیل سیپرومین، تریامسینولون، تری فلوپرازین و...

موارد منع مصرف لیناگلیپتین

  • حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه آن
  • دیابت نوع یک
  • کتواسیدوز دیابتیک

‎احتیاط در مصرف لیناگلیپتین

  • ‎بیمار در خطر نارسایی قلبی و یا پانکراتیت باشد.

توصیه های دارویی لیناگلیپتین

  • مصرف گیاهانی مانند زنجبیل و جنیسینگ و مکمل هایی مانند روغن ماهی و گلوکز آمین همزمان با مصرف این دارو تداخلاتی ایجاد می کند لذا به بیمار تاکید نمایید پیش از مصرف هرگونه فرآورده گیاهی و یا مکمل با پزشک مشورت نماید.
  • به دلیل این که افت قند خون با این دارو عارضه ای شایع می باشد، توصیه ها و آموزش های لازم در این مورد را به بیمار ارائه نمایید.

شرایط نگهداری لیناگلیپتین


لیناگلیپتین در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد و دور از نور مستقیم و دسترس اطفال نگهداری شود.

divider


بیشتر بخوانید:

بهترین داروی دیابت چیست؟

همه چیز در مورد موارد مصرف داروی ضد دیابت کلرپروپامید

با داروی ضد دیابت سیتاگلیپتین آشنا شوید

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits