دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع قرص آهن / معرفی و شناخت انواع قرص آهن برای درمان کم خونی
56
زمان مطالعه: 13 دقیقه
کم خونی ناشی از فقر آهن از مشکلات شایع مخصوصا در میان خانم هاست. رنگ پریدگی، خستگی، یبوست، سرد بودن دست و پا، عدم تمرکز و خستگی برخی از علایم کم خونی در بدن می باشد. برای جبران کم خونی می توان از انواع قرص کم خونی مثل قرص آهن فیفول (fefol) و قرص آهن...

بهترین قرص آهن برای کم خونی

انواع قرص آهن

قرص های کم خونی انواع و اقسام متفاوتی دارند و بسیاری از دختران که به کم خونی مبتلا هستند باید با انواع قرص کم خونی بیشتر آشنا شوند اگر دچار کم خونی شدید و حاد شده اید در اینجا اسم قرص های کم خونی بیان شده است لطفا پس از مطالعه این مطلب و قبل از مصرف قرص های کم خونی با پزشک متخصص خون مشورت کنید و سپس اقدام به خوردن دارو کنید.

قرص های آهن حتما باید با تجویز و نظر پزشک مصرف شوند و به دلیل اینکه کم خونی در افراد مختلف متفاوت است چندین نوع قرص کم خونی در بازار موجود است که شما اگر به کم خونی فقر آهن مبتلا هستید باید از قرص کم خونی اسید فولیک استفاده کنید.

کم‌خونی یا آنمی یا فقر الدم (به انگلیسی: Anemia) اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد.

هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گسترهٔ وسیعی از مشکلات را به‌همراه دارد.

کم‌خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارند. این بیماری بر اساس‌های گوناگونی طبقه‌بندی می‌شود، مثل ریخت‌شناسی گلبول‌های قرمز، مکانیسم‌های اتیولوژیک و غیره. سه دستهٔ اصلی عبارتند از: ازدست رفتن حجم زیادی از خون (خون‌ریزی‌های حاد یا مزمن)، ازبین‌رفتن سلول‌های خونی (همولیز) و کمبود تولید سلول‌های خونی.

انواع قرص آهن

خواص و عوارض انواع قرص آهن

1. قرص آهن فیفول

فیفول (fefol) از فرآورده­‌های خون‌ساز می‌باشد که شامل سولفات آهن و مقداری فولیک اسید است. اگرچه از این دارو به منظور درمان کم خونی استفاده می‌شود اما باید توجه داشته باشید که زنان باردار خصوصا در سه ماه اول بارداری نمی‌توانند از قرص فیفول استفاده کنند؛ چرا که در دوران بارداری میزان آهن و اسید فولیک بدن افزایش پیدا می‌کند که با مصرف این دارو باعث بروز مسمویت و حساسیت دارویی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

فواید بی نظیر قرص فیفول برای رفع کم خونی

فیفول در دوران بارداری و شیردهی

  • مصرف قرص فیفول در دوران بارداری و شیردهی توصیه می شود.
  • درصورتی که باردار هستید، قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد شیر می دهید؛ پیش از مصرف فیفول با پزشک مشورت کنید.

عوارض قرص آهن فیفول

از عوارض این دارو به عنوان قرص کم خونی می‌توان به اختلالات گوارشی، یبوست، تهوع و اسهال اشاره کرد.

درصورتی‌که قصد مصرف این دارو را دارید بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

فیفول همچنین میتواند سبب عوارض جانبی زیر شود

  1. تحریک پذیری روده
  2. درد معده
  3. تهوع و استفراغ
  4. یبوست
  5. اسهال
  6. مدفوع تیره رنگ
  7. زخم های دهانی (درصورت استفاده نادرست مانند مکیدن یا جویدن دارو. همچنین افراد سالمند و یا بیمارانی که در بلع دارو مشکل دارند ممکن است دچار زخم گلو یا مری شوند. اگر کپسول وارد مجاری تنفسی شود میتواند سبب التهاب نایژه ها شود.)

انواع قرص آهن
قرص آهن فیفول

2. ایزی آیرون در رفع کم خونی

ایزی آیرون (easy Iron) تامین کننده آهن بدن با جذب بسیار خوب است . آهن یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد که نقش مهمی در بسیاری از فعالیتهای بدن ایفا می کند. کمبود آهن اصلیترین عامل ابتلا به کم خونی در سراسر جهان می باشد. شرکت نچرال ورد آمریکا با ترکیب این عنصر حیاتی با دیگر ریزمغذی های دخیل در کم خونی، محصولی بی نظیر برای پیشگیری و درمان انواع کم خونی ارائه کرده است. ایزی آیرون حاوی آهن به صورت فروس بیس گلیسینات، فولیک اسید، ویتامین B12 و ویتامین C می باشد.

بیشتر بخوانید:

مزایای باورنکردنی کپسول ایزی آیرون در رفع کم خونی

خواص ایزی آیرون

  • جذب بسیار خوب
  • حداقل عوارض گوارشی
  • بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن
  • تامین آهن مورد نیاز بدن
  • حاوی ویتامین C، اسید فولیک و ویتامین B12
  • مناسب جهت رژیم های لاغری و گیاه خواری

عوارض جانبی کپسول ایزی آیرون

مصرف مکمل آهن با معده خالی هرچند باعث افزایش قابل توجه جذب آن خواهد شد ولی ممکن است باعث بروز عوارض گوارشی مانند، تهوع و استفراغ شود. در صورت بروز این علایم، میتوان از این محصول به همراه غذا نیز استفاده کرد. با توجه به مقدار بالای کلسیم در صبحانه، بهتر است از مکملهای آهن در وعده ای غیر از صبحانه استفاده شود. مصرف مکملهای آهن در سه ماهه اول باردای ضرروی نیست. مصرف آهن در این دوران می تواند باعث شدیدتر شدن مشکلات گوارشی در این دوران شود.

انواع قرص کم خونی
کپسول ایزی آیرون

3. قرص آهن فروس سولفات

فروس سولفات (Ferrous Sulfate) از انواع قرص کم خونی است که تنها در پیشگیری و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کاربرد دارد. توجه داشته باشید که مصرف فروس سولفات به همراه لبنیات مانع جذب آهن می‌شود و درمان کم‌خونی را دچار اختلال می‌کند. لازم به ذکر است که مصرف فروس سولفات همزمان با داروی تتراسایکلین میزان جذب تتراسایکلین را کاهش می‌دهد. قرص فروس سولفات یا سولفات‌ آهن‌ را باید با معده‌ خالی‌، یک‌ ساعت‌ قبل‌ یا دو ساعت‌ پس‌ از غذا بخورید. به طور کلی توصیه می‌شود مکمل‌های آهن را با خوراکی‌های حاوی ویتامین C مثل آب پرتقال یا قرص‌های ویتامین C مصرف کنید تا میزان جذب آن افزایش یابد.

عوارض قرص آهن فروس سولفات

از عوارض این دارو می‌توان به اسهال، تهوع، درد معده، سوزش معده، یبوست و استفراغ اشاره کرد.

انواع قرص کم خونی
قرص آهن فروس سولفات

4. قرص اسید فولیک

اسید فولیک (Folic Acid) دارویی نام آشنا مخصوصا برای خانم‌هاست. این دارو به تولید گلبول‌های خون کمک می‌کند. اسید فولیک برای رشد سلول‌ها و متابولیسم بدن حیاتی بوده و بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، نقص‌های مادرزادی، پوکی استخوان و سرطان‌های مشخصی حفظ می‌کند. به طور معمول بدن افراد بزرگسال روزانه به ۴۰۰ میلی‌گرم اسید فولیک نیاز دارد. توصیه می‌شود به منظور درمان کم خونی اسید فولیک به همراه ویتامین B12 مصرف گردد، این دو مکمل به علاوه درمان کم خونی ناشی از آنها برای بهبود سلامت اعصاب نیز مفید می‌باشند. علاوه بر مصرف این ماده به صورت قرص مواد غذایی طبیعی هم وجود دارند که شامل اسید فولیک می‌باشند. این مواد شامل جگر، عدس، سبوس برنج، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج، برگ شلغم، گندم، کدو تنبل (کدو حلوایی) و مارچوبه می‌باشد.

عوارض قرص اسید فولیک

عوارض مصرف قرص اسید فولیک شامل تهوع، نفخ شکم و بی‌خوابی می‌باشد.

آلرژی به فولیک اسید، بعضی افراد ممکن است به فولیک اسید و یا محصولاتی که حاوی آن هستند آلرژی داشته باشند و باید از مصرف اسید فولیک خودداری نمایند. اسید فولیک عموما بی خطر بوده، بعضی از عوارض جانبی آن در مقادیر بالای مصرف شامل تهوع، نفخ شکم، باد معده و بی خوابی است.

خطرات، اسید فولیک بعضی اوقات باعث پنهان شدن علایم بعضی از بیمار های خطرناک که در نتیجه کمبود ویتامین B12 هستند، می شود.

درصورتیکه قصد دارید این دارو را به عنوان قرص آهن مصرف کنید، بهتر است درباره آن اطلاعات بیشتری داشته باشید. لینک زیر به معرفی این قرص و نکاتی که طی مصرف آن باید بدانید اختصاص دارد.

ممکن است اسید فولیک برای درمان بیماری هایی که ناشی از کمبود فولات در بدن است هم تجویز شود، مانند:

بیشتر بخوانید:

خواص اسید فولیک و چگونگی مصرف فولیک اسید

  1. آنمی یا کم خونی
  2. نقص در جذب مواد مغذی
  3. عوارض ناشی از کولیت روده
  4. بیماری کبد
  5. بیماری کلیوی
  6. اعتیاد به الکل
  7. برخی انواع سرطان مانند سرطان کولون و سرطان رحم
  8. بیماری قلبی
  9. سکته ی مغزی
  10. بیماری های مربوط به سالخوردگی
  11. جهت کاهش هوموسیستین خون

اسید فولیک، ریزمغذی مهمی است که به حفظ سلامت عمومی کمک می کند. ورزشکاران و افراد فعال ممکن است در معرض کمبود اسید فولیک باشند. چک کردن میزان این ریزمغذی و حفظ سطح نرمال هوموسیستین برای کسانی که فعالیت های شدید دارند اهمیت و ضرورت دارد.

تداخلات دارویی قرص اسید فولیک

مقادیر بالای اسید فولیک می تواند تاثیر بعضی از داروهای ضد صرع را کم کند. اگر شما داروی خاصی مصرف می کنید باید با پزشک درباره مصرف فولیک اسید مشورت نمایید. بعضی از انواع داروها همچون داروهای درمان دیابت، داروهای خواب آور و بعضی از انواع آنتی بیوتیک باعث کاهش سطح فولیک اسید در بدن شما می گردد.

انواع قرص آهن برای کم خونی
قرص اسید فولیک

علائم کم خونی چیست ؟

کم خونی نشانه‌های مختلفی دارد. فرد کم خون دچار پوستی رنگ پریده و لب‌هایی بی‌رنگ است. بی‌اشتهایی و سردرد هم از علائم اولیه کم خونی هستند. اگر دائما احساس خستگی می‌کنید و تمرکز فکری ندارید بد نیست تست خون بدهید؛ چرا که خستگی دائمی و بی‌دلیل هم می‌تواند از نشانه‌های کم خونی در بدن باشد. تنگی نفس، افسردگی، یبوست و سرد بودن دائمی دست و پا هم از دیگر علائم کم خونی می‌باشد. البته ممکن است فردی به این بیماری مبتلا بوده ولی همه این علائم را نداشته باشد. بنابراین بهترین کار برای مشخص شدن کم خونی انجام آزمایش خون است.

چطور کمبود آهن را در بدن جبران کنیم ؟

زمانی که تعداد هموگلوبین خون کاهش یابد، بیماری کم خونی بروز پیدا می‌کند. هموگلوبین به گلبول‌های قرمز خون در حمل اکسیژن از ریه به تمام اندام‌های بدن کمک می‌کند. همین یک جمله کافیست تا اهمیت این ماده موثر و مفید در بدن برایتان آشکار گردد. در واقع می‌توان گفت آهن یکی از ریزمغذی‌های ضروری برای داشتن بدنی سالم و نیرومند است. این ماده به ویژه در خانم‌های باردار از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که آهن خطرات مربوط به زایمان زودرس و همچنین افزایش احتمال مرگ و میر نوزادان را کاهش می‌دهد. بنابراین در صورت وجود کم خونی سریعا باید برای برطرف کردن آن اقدام کرد. در خیلی از موارد می‌توان با تغییر شیوه تغذیه کم خونی را رفع کرد. در لینک زیر با غذاهایی که به درمان کم خونی کمک می‌کند آشنا می‌شوید. گاهی تغذیه به تنهایی کافی نبوده و باید برای جبران کمبود آهن به داروها پناه بریم. در ادامه به معرفی برخی از انواع داروها در این زمینه خواهیم پرداخت.

علت کم‌خونی

  1. از دست دادن خون: خون ریزی متوالی در زمان‌های قاعدگی یا به دلیل زخم معده یا سرطان می‌تواند باعث فقر آهن و کم‌خونی در بدن شود.
  2. کمبود آهن در رژیم‌های غذایی: اگر مواد غذایی که روزانه مصرف می‌شود دارای مقدار کمی آهن باشد یا در رژیم غذایی گوشت را حذف کنیم یا در کودکان شیرخوار که فقط از شیر مادر استفاده می‌کنند، کمبود آهن به وجود می‌آید.
  3. خانم‌های باردار و مخصوصاً کسانی که در حال شیردهی هستند به دلیل سیستم عملکردی بدن چند برابر بیشتر از آقایان به آهن نیاز دارند و رژیم غذایی آن‌ها باید غنی از آهن باشد

تشخیص کم خونی و تجویز قرص آهن

عموماً پزشک آزمایش شمارش کامل خون(CBC) را جزو آزمایش‌های نخستین برای تشخیص کم‌خونی، درخواست می‌کند. علاوه بر گزارش شمار گلبولهای قرمز و مقدار هموگلوبین، دستگاه خودکار شمارنده اندازه گلبولهای قرمز را با فلوسیتومتری اندازه می‌گیرد که یک عامل مهم در افتراق میان علل گوناگون کم‌خونی می‌باشد. آزمایش گسترش(smear) رنگ شده خون در زیر میکروسکوپ نیز سودمند می‌باشد. در کشورهای پیشرفته ۴مؤلفه (شمارش گلبول قرمز، میزان هموگلوبین، میانگین حجم هر گلبول قرمز یاMCV، پهنای گستردگی گلبولهای قرمز یاRDW) اندازه‌گیری می‌شود و موجب می‌گردد تا مؤلفه‌های هماتوکریت، میانگین هموگلوبین هر گلبول قرمز و میانگین غلظت هموگلوبین هر گلبول قرمز، از راه محاسبه بدست آید و با مقادیر طبیعی برای هر سن و جنسیتی مقایسه می‌شود. برخی شمارنده‌ها هماتوکریت را آشکارا اندازه‌گیری می‌کنند. برای مردان بالغ هموگلوبین کمتر ازgr/dl۱۳، نشانه کم‌خونی است و برای زنان بالغ این مقدارgr/dl۱۲ می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

سطح MCH در آزمایش خون چه معنایی دارد ؟

شمارش رتیکولوسیتها و روش کینتیک برای کم‌خونی در مراکز درمانی بزرگ در غرب بیشتر از گذشته رایج گردیده زیرا دستگاه‌های آزمایشگر نوین می‌توانند رتیکولوسیت را هم بشمارند. شمارش رتیکولوسیت به منزله سنجش میزان خونسازی مغز استخوان یا تعداد گلبولهای قرمز جوان است. شاخص فرآوری رتیکولوسیت محاسبه نسبت میان میزان کم‌خونی با گستره افزایش رتیکولوسیت در پاسخ به بیماری است. اگر درجه کم‌خونی بالا باشد حتی یک شمارش طبیعی رتیکولوسیت می‌تواند نشان دهنده پاسخ ناکافی بدن به بیماری باشد.

بیشتر بخوانید:

خطرات بالا و پایین بودن آزمایش WBC خون

هر آنچه که باید در مورد آزمایش RBC (گلبول های قرمز) بدانید

اگر شمارنده خودکار در دسترس نباشد، شمارش رتیکولوسیت با روش دستی و رنگ آمیزی ویژه گسترش خون انجام می‌شود. گلبولهای قرمز جوان اندکی بزرگتر از گلبولهای قرمز پیر بوده و ویژگی پلی کرومازی(polychromasia) از خود بروز می‌دهند. حتی اگر منبع ازدست رفتن خون مشخص باشد، ارزیابی خونسازی می‌تواند کمک کند بفهمیم آیا مغز استخوان توانا است خون ازدست رفته را جبران کند یا خیر. وقتی علت کم‌خونی مشخص نباشد، پزشک معالج آزمایش‌های دیگری را درخواست می‌کند مانند: سرعت ته نشست گلبولهای قرمز(ESR)، اندازه‌گیری فریتین، میزان آهن سرم، ترانسفرین، میزان فولات سرم، میزان ویتامین B۱۲ سرم، الکتروفورز هموگلوبین، آزمایش عملکرد کلیه (همانند اندازه‌گیری کراتینین سرم). چنانچه تشخیص دشوار باشد، آسپیراسیون مغز استخوان و آزمایش روی آن، وضعیت سلول‌های بنیادی مولد گلبول‌های قرمز را مشخص می‌کند.

انواع قرص آهن

بیشتر بخوانید:

آیا قرص آهن چاق کننده است؟

فواید و عوارض قرص آهن برای کودکان

طرز تهیه قرص آهن خانگی + آموزش تصویری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (56 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فروشگاه اينترنتی | ۴ سال پیش
فوق العاده سایتی ارزشمند ومفید که دانسته ها و فواید قرص آهن را بخوبی مد نظر قرار داده تا به بهترین شکل ممکن در بر گرفته است
با فروشگاه اينترنتی بانه دات کام همراه شوید و تجربه ی خوبی را در کنار ما داشته باشید... باسپاس
0
0
نگار امیری | ۴ سال پیش
ممنون خانم مرضیه ملایری عزیز. و ممنون از سایت دلگرم.مثه همیشه عالی. واضح. بی نقص. و کاملا رووووووووووووشن
0
0

hits