دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با موارد مصرف داروی تروسپیوم کلراید آشنا شوید
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تروسپیوم کلراید يك آنتي موسكارين داراي آمين نوع چهارم با فعاليت‌هاي مشابه با آتروپين است و در درمان تكرر ادراري، فوريت و بي‌اختياري ادراري تجویز می شود


معرفی داروی تروسپیوم کلراید


تروسپیوم کلراید (Trospium Chloride) یک آنتی موسکارین دارای آمین نوع چهارم با فعالیت‌های مشابه با آتروپین است و در درمان تکرر ادراری، فوریت و بی‌اختیاری ادراری ناشی از ناپایداری عضله دترسور و یا هایپررفلکسی دترسور و همچنین به عنوان داروی ضد اسپاسم کاربرد دارد.


فارماکوکینتیک تروسپیوم کلراید


بعد از تجویز خوراکی تروسپیوم کلراید اوج غلظت پلاسمایی آن بعد از 4 تا 6 ساعت حاصل می‌‌شود. فراهمی زیستی(bioavailability: مقداری از یک دارو یا ماده که بعد از مصرف آن، در اختیار بافت هدف قرار می‌گیرد) تروسپیوم کلراید با مصرف همزمان غذا کاهش پیدا می‌کند مخصوصاً با غذاهایی که محتوای بالای چربی دارند. دفع عمده تروسپیوم کلراید از طریق ادرار و به صورت داروی تغییر نکرده می‌باشد و حدود 10 درصد آن به صورت اسپیروالکل ظاهر می‌شود. نیمه عمر حذف نهایی آن بین 10 تا 20 ساعت گزارش شده است. در بیماران مبتلا به اختلالات شدید کلیوی نیمه عمر متوسط آن تا دو برابر به تأخیر افتاده است.( در بیمارانی که کلیرانس کراتینین آنها بین 8 تا 32 میلی لیتر در دقیقه است) گزارش شده است که تروسپیوم از جفت عبور کرده است و در شیر موش صحرایی یافت شده است.

مقدار مصرف تروسپیوم کلراید


دوزهای معمول آن 20 میلی گرم دو بار در روز به صورت خوراکی و قبل از غذا با معده خالی می‌باشد. دوزهای کمتر از 20 میلی گرم و یکبار در روز می‌تواند در بیماران 75 سال به بالا قابل استفاده باشد. نیاز به ادامه درمان باید در فواصل منظم 3 تا 6 ماهه سنجیده شود. از دیگر روش‌های تجویز آن تزریق عضلانی و وریدی و همچنین به صورت شیاف مقعدی می‌باشد.

تروسپیوم

عوارض جانبی تروسپیوم کلراید

  • اعصاب مرکزی: سردرد ، بیقراری، آتاکسی، عدم درک مکان و زمان، توهم ، هذیان، اغما ، بی خوابی سرگیجه ،‌هیجان ، آشفتگی ،‌اغتشاش شعور(بخصوص در افرادد سالخورده)
  • قلبی- عروق: تاکیکاردی بعد از دوزهای بالا،تپش قلب ، آنژین صدری، برادیکاردی بعد از دوزهای پایین
  • پوست: برافروختگی و گرم شدن پوست
  • چشم: ترس از نور (با مصرف یک میلی گرم)، تاری دید، گشادی مردمک چشم،(بامقدارمصرف دو میلی گرم)، افزایش فشار داخل چشم
  • دستگاه گوارش: خشکی دهان،تشنگی ، یبوست ، تهوع ، استفراغ
  • ادراری- تناسلی: احتباس ادرار ، ناتوانی جنسی
  • خون: لکوسیتوز
  • سایر عوارض: واکنشهای آلرژیک شدید مثل آنافیلاکسی و کهیر

توصیه های دارویی تروسپیوم کلراید

  • در بیماران دچار اختلالات کبدی و یا مشکلات خفیف تا متوسط کلیوی مصرف تروسپیوم کلراید می‌بایست با احتیاط صورت پذیرد و در بیماران مبتلا به اختلالات شدید کلیوی منع مصرف مطلق دارد.
  • مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که تروسپیوم کلراید از جفت عبور می‌کند و در شیر مادر توزیع می‌گردد، بنابراین تولید کنندگان توصیه می‌کنند در طی دوران حاملگی و تغذیه با شیر مادر احتیاطات لازم باید رعایت شوند.

تداخلات دارویی تروسپیوم کلراید


مصرف همزمان با سایر داروهای آنتی کولینرژیک یا داروهای دارای اثرات آنتی کولینرژیک، باعث بروز اثرات اضافی می شود.
آمانتادین باعث تشدید عوارض آنتی کولینرژیک می شود ، با احتیاط استفاده شود.

روش های درمان تکرر ادرار


تمرینات کگل (Kegel)

انجام منظم تمرینات کگل می‌تواند به درمان تکرر ادرار شما کمک کند. تمرینات کگل همچنین به‌عنوان تمرینات کف لگن نیز شناخته می‌شود، که انجام مکرر این تمرینات سبب قوی شدن عضلات مثانه و لگن می‌شود. تمرینات عضلات کف لگن سبب بهبود عملکرد این عضلات و سبب بهبود بخشیدن تکرر ادرار به‌خصوص در زنان می‌شود.

  • در یک مکان ساکت نشسته یا دراز بکشید و عضلات کگل خود را پیدا کنید. این عضلات سبب جلوگیری از جریان ادرار در هنگام ادرار می‌شوند.
  • هنگام ادرار یا دفع مدفوع وقتی به خود فشار می‌آورید متوجه منقبض شدن بخش از پشت لگن خود می‌شوید که عضلات کگل شما می‌باشد.
  • به مدت 5 ثانیه این ماهیچه‌ها را منقبض و سپس رها کنید.
  • این کار را به مدت 10 الی 20 بار در هر جلسه تکرار کنید.
  • این راه‌حل درمان تکرار ادرار را حداقل 3 بار در روز انجام دهید.

سرکه سیب


سرکه سیب نیز یکی از روش‌های خانگی برای درمان تکرر است.سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است که به مبارزه با هرگونه عفونتی که سبب تکرر ادرار است می‌شود. همچنین سبب کاهش درد در ارتباط با عفونت‌های دستگاه گوارش می‌شود.

علاوه بر این، سرکه سیب غنی از آنزیم‌ها، پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید است که به بازسازی و بازگشت تعادل طبیعی ph بدن کمک می‌کند.

  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق چای‌خوری عسل خام در یک لیوان گرم اضافه کنید و دو بار در روز بخورید.
  • همچنین شما می‌توانید 1 تا 2 فنجان سرکه سیب را به آب حمام خود برای درمان تکرر ادرار اضافه کنید. سپس 15 تا 20 دقیقه در آن بمانید. این کار را یک‌بار در روز انجام دهید.

کمپرس گرم

برای کاهش درد همراه با ادرار بیش‌ازحد، هیچ‌چیز نمی‌تواند بهتر از کمپرس گرم آرام‌بخش باشد. کمپرس گرم سبب کاهش فشار مثانه و همچنین آرام کردن ماهیچه‌ها می‌شود و درنتیجه درد را کاهش می‌دهد.

  • یک بطری آب گرم را درون یک حوله قرار دهید.
  • سپس دراز بکشید و آن را زیر مثانه خود قرار دهید.
  • هنگامی‌که احساس گرما از بین رود آن را بردارید.
  • در صورت نیاز این روش را برای درمان تکرر ادرار انجام دهید.
  • همچنین می‌توانید از پد گرم استفاده کنید.

قرص تروسپیوم

ماست


سالم نگه‌داشتن مثانه یک اقدام پیشگیرانه برای تکرر ادرار است. برای سلامتی مثانه می‌توانید از ماست در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
ماست سبب افزایش رشد باکتری‌های خوب در دستگاه ادراری می‌شود و تعادل باکتری‌های سالم را در روده شما تقویت می‌کند. همچنین ماست سبب بهبود بخشید عفونت‌های دستگاه ادراری و بهبود سلامت کلیه و همچنین بهبود هضم می‌شود. از ماست می‌توان به‌عنوان یک گزینه ساده و مؤثر برای درمان تکرار ادرار استفاده کرد.

توجه: به یاد داشته باشید از ماست‌های طعم داده‌شده استفاده نکنید زیرا حاوی شیرین‌کننده و عوامل مصنوعی است، بهترین گزینه ماست طبیعی می‌باشد.

  • پروبیوتیک ها می‌توانند برای جلوگیری از عفونت‌های مجاری ادراری در زنان مفید باشند.
  • هرروز شما باید یک یا دو کاسه ماست بخورید.
  • علاوه بر ماست شما نیز می‌توانید از سایر مواد غذایی مانند کیمچی، کلم و ترشی برای درمان تکرر ادرار نیز استفاده کنید.

طب سوزنی

طب سوزنی برای کنترل سندرم هیپوفیز مثانه بسیار مؤثر است. در این تکنیک چنین، تمرین کنندگان طب سوزنی با قرار دادن سوزن‌های بسیار نازک و یک‌بارمصرف در نقاط طب سوزنی خاص، مشکلات را حل می‌کنند.

طب سوزنی ممکن است در کاهش تعداد موارد ادرار، فاکتورهای بی‌اختیاری و بخش‌های نوتروپی تأثیر بگذارد. بااین‌حال، شواهد کافی برای نشان دادن اثر استفاده از طب سوزنی به‌تنهایی و یا اثرات اضافی داروها برای درمان تکرر ادرار وجود ندارد.

بیوفیدبک

به‌عنوان یک‌راه حل جایگزین برای درمان تکرر ادرار، بیوفید بد می‌تواند همچنین سبب تسکین تکرر ادرار شود. در بیوفیدبک شما به حس‌گرهای الکتریکی وصل می‌شوید که به تغییرات ظریف بدن کمک می‌کنند، مانند تقویت عضلات لگنی. به‌این‌ترتیب هنگامی‌که احساس اضطراب می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را سرکوب کنید.

مطالعه‌ای که در سال 2016 در مجله ارولوژی اطفال منتشرشده است، نشان داد که بیوفیدبک می‌تواند به‌عنوان اولین گزینه درمان در نظر گرفته شود، زمانی که اوروتراپی استاندارد در کودکان مبتلابه تکرر ادرار وجود نداشت باشد.

رژیم غذایی مناسب

برخی از غذاهای می‌توانند سبب فعالیت بیش‌ازحد مثانه شما شوند و باعث ادرار شوند. در چنین حالتی بهتر از این غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که سبب فعالیت بیش‌ازحد مثانه می‌شوند عبارت‌اند از نوشیدنی‌های کافئین دار، مرکبات و میوها، نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای ادویه‌دار، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، شیر و محصولات شیری، قند و غذاهای پرچرب می‌باشد.

  • اگرچه آب کلم بروکلی اغلب برای سلامتی مثانه توصیه می‌شود، درصورتی‌که مثانه شما بیش‌ازحد فعال است از مصرف آب کلم بروکلی خودداری کنید.
  • همچنین شما باید مصرف الکل خود را محدود کنید، زیرا سبب تکرر ادرار می‌شود.
  • مصرف مایعات را محدود نکنید.

مصرف درست مایعات

اگر دچار تکرر ادرار هستید به این معنی نیست که مصرف مایع خود را محدود کنید، درواقع شما باید سعی کنید مایع به‌اندازه کافی برای حفظ هیدراته بودن بدن خود مصرف کنید اما برای جلوگیری از مشکل احتمالی می‌توانید از پزشک خود در مورد اینکه چقدر نیاز به مایعات دارید سؤال کنید.

اگر به‌اندازه کافی مایعات مصرف نکنید می‌تواند سبب تخریب مثانه شما شود. از دست دادن آب بدن حتی ممکن است سبب یبوست مزمن و سردرد شود. پس برای درمان تکرر ادرار نیازی به کاهش مصرف مایعات نیست.

نکات پایانی

  • به‌جای مصرف زیاد مایعات در یک‌زمان، مصرف آن را دربازه های مختلف گسترش دهید
  • اگر ورزش می‌کنید، از حمل یک بطری بزرگ خودداری کنید.
  • هنگامی‌که شما نیاز به تخلیه ادرار دارید، آن را انجام دهید زیرا نگه‌داشتن آن سبب خطر عفونت را افزایش می‌دهد.
  • لباس‌های تنگ نپوشید.
  • مدیریت بیماری‌های مزمن مانند دیابت، که ممکن است به علائم بیش فعالی مثانه کمک کند.
  • اگر اضافه‌وزن دارید سعی کنید وزن کم کنید. مثانه شما ممکن است به دلیل اضافه‌وزن رنج ببرد.
  • سیگار نکشید، سیگار کشیدن نه‌تنها باعث تخریب مثانه می‌شود بلکه خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

divider

بیشتر بخوانید:

علت تکرار ادرار + درمان

علت ادرار زیاد در طول روز

درمان شب ادراری در بزرگسالان و کودکان

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits