دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد داروی پرگابالین
7
زمان مطالعه: 11 دقیقه
پرگابالین از داروهای ضد تشنج است که به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع به منظور کاهش حملات تشنج استفاده می‌شود


معرفی موارد مصرف پرگابالین


پرگابالین (Pregabalin) از داروهای ضد تشنج است که به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع به منظور کاهش حملات تشنج استفاده می‌شود. این دارو خط اول درمان نوعی صرع به نام صرع پارشیال(ناحیه ای) می باشد.در این بیماری حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های یک سمت مغز رخ می دهد.از این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می کند.پره گابالین با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می شود.

پرگابالین همچنین در درمان دردهای مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می شود .این نوع درد که به درد نوروپاتیک معروف است می تواند علل مختلفی مانند دیابت و یا زونا داشته باشد.مورد دیگر مصرف پرگابالین در درمان علائم اختلالات اضطرابی ،خصوصا در افرادی که به داروهای دیگر درمان کننده ی این اختلال پاسخ نداده اند می باشد.


نام تجاری: Lyrica

مکانیسم اثر پرگابالین


پرگابالین با برخی از کانال های کلسیمی در سیستم عصبی مرکزی باند می شود و از آزادسازی ناقل های عصبی ترشحی را مهار می کند. پرگابالین فعالیت ضد درد و ضد تشنج دارد. اثرات پرگابالین در تسکین درد ممکن است در هفته اول درمان ظاهر شود.

پرگابین

فارماکوکینتیک پرگابالین

پرگابالین با پروتئین باند نمی شود.
پرگابالین متابولیسم چندانی ندارد.
نیمه عمر حذفی پرگابالین 3/6 ساعت می باشد.
پرگابالین دفع ادراری دارد.
پرگابالین ظرف یک ساعت و نیم با معده خالی به اوج غلظت می رسد و در صورت پر بودن معده این زمان به سه ساعت می رسد.
کاهش در دفعات تشنج یا تسکین درد ظرف یک هفته بعد از شروع درمان با پرگابالین مشخص می شود.

پیش از مصرف پرگابالین

  • مصرف این دارو در افراد زیر ۱۸ سال تنها با نظر پزشک متخصص و در صورت لزوم توصیه می شود.
  • در صورت بارداری یا اقدام به بارداری ،شیردهی،مشکلات کلیوی،قلبی و حساسیت دارویی پزشک خودرا مطلع کنید.
  • اگر اخیرا از الکل یا داروهایی که ایجاد وابستگی میکنند(مانند ضد درد ها،آرامبخش ها و سایر داروهای اعصاب استفاده کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

نحوه مصرف پرگابالین


مقدار‌مصرف روزانه ی پرگابالین ممکن است در هر فرد متفاوت باشد که توسط پزشک تعیین می شود لذا دارو را دقیقا طبق دستور پزشک و به طور منظم مصرف نمایید.

از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .

قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله تشنجی برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع این دارو باید به صورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود.

ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.

این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.کپسول را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید.

در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگر آنکه زمان یاد آوری به نوبت مصرف بعدی دارو نزدیک باشد.در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نکنید.

این دارو به صورت کپسول در مقدار های متفاوت (دوز) از ۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم موجود است در نتیجه هنگام دریافت نسخه ی جدید، دوز کپسول را چک بفرمایید و سوالات خودرا از داروسازتان بپرسید.

در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است ،مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری ،با داروساز خود مشورت نمایید.

کپسول پرگابین

مصرف پرگابالین در دوران بارداری و شیردهی


C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )


پرگابالین از طریق شیر مادر در مقادیر کوچکی عبور می‌کند. به عبارت بهتر این ممکن است موجب عوارض جانبی در بچه‌ای شود که در حال شیر خوردن است. اگر در حال شیر دادن به بچه هستید با پزشک خود صحبت کنید.


توصیه های دارویی پرگابالین

  • در ابتدای درمان با پرگابالین ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.
  • بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید.
  • مصرف الکل در مدت درمان با پرگابالین می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
  • به دلیل عوارض ناشی از پرگابالین برای جنین ،درصورتی که قصد بارداری یا شک به بارداری دارید حتما پزشک خود را جهت تغییر دارو مطلع سازید و در زمان مصرف این دارو از روش مناسب جهت پیشگیری از بارداری استفاده نمایید
  • در ابتدای شروع درمان بیماری صرع با پرگابالین ممکن است تعداد یا نوع حملات تشنج کمی تغییر کند اما نگران نباشید زیرا به مرور این مشکل برطرف می شود.لذا احتیاطات لازم را رعایت کنید و با پزشک خود در تماس باشید.
  • رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.

عوارض شایع پرگابالین

  • احساس سرگیجه، خواب آلودگی، تاری دید یا دوبینی از عوارض این دارو می باشد لذا تا برطرف نشدن اثر دارو از رانندگی و کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند خودداری نمایید.
  • برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف پرگابالین از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
  • خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو می باشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود .
  • در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد.
  • تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد.
  • در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد.
  • افزایش وزن نیز از عوارضی می باشد که ذهن بیماران مصرف کننده را مشغول می کند.اما در صورت رعایت یک رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت بدنی متناسب با وزنتان جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.
  • در صورت تغییر خلق و خو ،عفونت دستگاه تنفسی ،بی خوابی ،احساس لرزش و هرگونه مشکلات در مدت درمان با این دارو ،با پزشک خود صحبت کنید.
  • در صورت بروز علائم حساسیت مانند تنگی نفس، ورم صورت، زبان یا لب ها ،گلودرد و ... فورا به پزشک خود اطلاع دهید .

تداخلات دارویی پرگابالین

مصرف پرگابالین با داروهای دیگر که باعث خواب آلودگی میشوند می تواند این حالت را تشدید کند. قبل از مصرف پرگابالین همراه با قرص های خواب آور، داروهای ضد درد(حاوی مخدر)، شل کننده عضلانی یا دارو های ضداضطراب، افسردگی یا تشنج با پزشک مشورت کنید. درمورد تمام داروهایی که مصرف میکنید با پزشک مشورت کنید به ویژه:

  • داروهای خوراکی دیابت: پیوگلیتازون، روزیگلیتازون
  • بازدارنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE inhibitor): بنازپریل، کاپتوپریل، انالاپریل، فوزینوپریل، لیزینوپریل، موکسی پریل، پریندوپریل و...
  • گلوتازون , لورازپام , کاپتوپریل , ریسپریدون , سفالکسین , لاکتولوز , متی مازول , ونکومایسین , کوئتیاپین | کوتیاپین , پلی اتیلن گلیکول , پروتریپتیلین , زالپلون , تریازولام

مصرف بیش از حد یا مسمومیت با پرگابالین

در این صورت سطح خطرناکی از دارو در بدن شما وجود دارد. علائم آن شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • از دست دادن کنترل حرکات بدن
  • لرزش (تکان دائم)
  • فراموشی (فراموشی یا از دست دادن حافظه)
  • مشکل در صحبت کردن
  • عصبی بودن
  • حرکات ناگهانی
  • سردرد

هشدارهایی در رابطه با پرگابالین برای افرادی با مشکلات خاص در سلامتی

افراد دارای مشکلات کلیوی: اگر مشکلات کلیه یا سابقه بیماری کلیه دارید ممکن است بدنتان قادر به پاک کردن کامل این دارو از بدن نباشد. این ممکن است سطح این دارو را افزایش دهد و موجب عوارض جانبی بیشتر شود. پزشک شما ممکن است یک دوز پایینتر را به شما بدهد تا به اجتناب از عوارض جانبی کمک شود.

برای افراد دارای مشکلات قلبی: اگر مشکلات قلبی دارید از جمله مشکلات متوسط تا سکته قلبی از پزشکتان بپرسید که آیا این دارو برای شما که مشکلات قلبی دارید بی خطر است یا نه. این دارو می‌تواند مشکل شما را بدتر کند. علائم بدتر شدن مشکلات قلبی را بدتر کند از جمله تورم بازوها، پاها، افزایش وزن و احتباس مایعات (تورم) در بدن.

افراد دارای افسردگی یا مشکلات ذهنی: اگر افسردگی یا مشکلات روحی روانی یا مشکلات رفتاری دارید، این دارو ممکن است خطر افکار و رفتارهای خودکشی را افزایش دهد. شما و خانواده‌تان باید برای بروز افسردگی جدید یا بدتر شدن آن، تغییرات غیر معمول در خلقیات و رفتار یا افکار صدمه زننده به خودتان را مراقب باشید.

برای افرادی با سابقه اعتیاد به مواد مخدر یا الکل: اگر در گذشته از دارو یا مواد مخدر یا الکل استفاده می‌کردید بگذارید پزشک شما هم این مورد را بداند. پرگابالین یک ماده کنترل شده است و استفاده از آن می‌تواند منجر به سو مصرف شود.


برای زنان باردار: اگر باردار هستید یا در حال اقدام برای بارداری هستید با پزشکتان گفتگو کنید. این دارو را باید در صورتی استفاده کنید که فواید آن نسبت به خطرات بالقوه آن قابل توجیه باشد. مطالعات حیوانی نشان داده است که دوزهای بالای پره گابالینباعث افزایش اثرات منفی روی جنین می‌شود. اگر در حین مصرف این دارو باردار شوید، با مسئول درمانی خود صحبت کنید.


برای مردانی که برای پدر شدن برنامه ریزی می‌کنند: تحقیقات حیوانی نشان داد که این دارو موجب تغییر اسپرم می‌شود و باعث باروری کمتر در حیوانات مذکر شد. همچنین نقصهای زایمان در نوزادان حیوانات اهلی که با این دارو درمان می‌شدند، دیده شد. معلوم نیست که آیا این مشکلات در افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند اتفاق می‌افتد یا نه.


برای سالمندان: کلیه‌های شما ممکن است خیلی خوب کار نکنند. این می‌تواند موجب شود بدن شما دارو را به کندی پردازش کند. در نتیجه، مقدار بالاتری از یک دارو در بدن شما برای مدتی طولانی باقی بماند. این خطر عوارض جانبی را بالا می‌برد.

برای کودکان: این دارو در کودکان مطالعه نشده است. این دارو را نباید در بچه‌های زیر ۱۸ سال نباید استفاده کرد.

توجهات بیمار – خانواده هنگام مصرف پرگابالین

  • از مصرف الکل همزمان با داروی پرگابالین بپرهیزید.
  • از مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی بدون مشورت پزشک همزمان با پرگابالین اجتناب کنید.
  • مصرف پرگابالین ممکن است بر سطح هوشیاری شما تاثیر بگذارد، بنابراین در طول این دوران از انجام کارهایی که به دقت بالایی نیاز دارند اجتناب کنید.
  • ترک پرگابالین بدون مشورت پزشک و به طور ناگهانی خطرناک می باشد. ممکن است بعد از ترک پرگابالین احساس خوبی داشته باشید اما ممکن است ناگهان عوارض انزوا از پرگابالین بروز کند.
  • بیماران مبتلا به دیابت و یا بیماری های قلبی، در حین درمان با پرگابالین در صورت اضافه وزن و یا احساس تورم در دست ها و پاهای شان باید فورا پزشک را مطلع سازند.
  • مصرف پرگابالین در برخی افراد ممکن است افکار خودکشی را در فرد به دنبال داشته باشد. در صورت تغییرات خلقی پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • بهتر است پرگابالین روزانه در ساعت معینی مصرف شود.
  • در طول دوران مصرف پرگابالین در صورت اختلال در دید، تورم در دست ها و پاها، افزایش وزن سریع، درد غیر قابل توجیه ماهیچه ای و یا ضعف با پزشک تماس بگیرید.

شرایط نگهداری پرگابالین

  • این دارو را در دمای اتاق نگهداری کنید. آن را بین دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگه دارید
  • این دارو را دور از نور نگه دارید
  • این دارو را در مکانهای مرطوب همچون حمام نگه ندارید.

divider

بیشتر بخوانید:

بیماری صرع‌ چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

بیماری صرع وطب سنتی

قرص توپیرامات (درمان تشنج و صرع)

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر ش | ۴ سال پیش
علائم ترک داره این دارو و اینکه ایا مخدر داره؟
0
1
احسان | ۵ سال پیش
مطالبتون عالی هستن
ممنون از اگاهی بخشیتون برای جامعه
*** باشین
0
0

hits