دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات کامل دارویی در رابطه با قرص ویزان
13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
قرص ویزان از داروهای هورمونی است که برای درمان و یا پیشگیری از پیشرفت بیماری آندومتریوز توسط پزشک تجویز می‌شود.


معرفی موارد مصرف قرص ویزان


قرص ویزان (visanne) از داروهای هورمونی است که برای درمان و یا پیشگیری از پیشرفت بیماری آندومتریوز توسط پزشک تجویز می‌شود. لکه‌بینی، افسردگی و سردرد برخی از عوارض مصرف این داروست.


آندومتریوز یکی از بیماری‌های شایع در میان خانم‌هاست که به معنی رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم است. این بیماری علاوه بر اختلال در روند طبیعی قاعدگی و همچنین دردهای لگنی که برای بیمار ایجاد می‌کند، می تواند موجب مشکلات دیگری نظیر ناباروری هم بشود. این در حالی است که اکثر زنانی که جهت درمان به مراکز درمانی و مطب‌های پزشکان مراجعه می‌کنند، از ابتلا به اندومتریوز مطلع نیستند. متاسفانه این بیماری به سختی تشخیص داده می‌شود و به همین دلیل برخی افراد متحمل هزینه‌های قابل اجتناب درمان ناباروری می‌شوند؛ در حالی‌که می‌توانند با درمان این بیماری به راحتی باردار شوند. از آنجایی که برخی بانوان با سندروم قبل از قاعدگی مواجه هستند، اغلب تصور می‌کنند دردهای لگنی که به آن مبتلا شده‌اند مربوط به قاعدگی آن‌هاست؛ در صورتیکه این مورد همیشه درست نبوده و بهتر است در صورت مواجه شدن با چنین دردهایی قبل از آنکه دیر شود و این بیماری، تخمدان‌ها و دیگر اندام‌های داخلی را درگیر کند برای بررسی به مراکز تخصصی مراجعه کنند. پزشک با معاینه بیمار و تشخیص بیماری می‌تواند درمان‌های دارویی مناسب را برای بیمار آغاز کند. قرص ویزان یکی از داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری است.


قرص ویزان از داروهایی است که حاوی هورمون پروژسترون بوده و به منظور درمان و یا پیشگیری از پیشرفت بیماری آندومترویوز در خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آندومتریوز بیماری مزمن و شایعی است که طی آن بافت‌‌های داخل رحم که آندومتر خوانده می‌شود، به اشتباه در جایی خارج از رحم قرار می‌‌گیرد. طی تحقیقات انجام شده در حدود ۴۰ درصد زنان به این مشکل دچار هستند که رایج‌ترین عوارض آن‌ها، درد موقع پریود ماهانه یا نازایی و دردهای مزمن لگنی است. مصرف روزانه داروی زیان منجر به کاهش بافت اندومتر شده و مشکلاتی مثل درد لگن و خونریزی دردناک ماهانه را کاهش می‌دهد.

نام ژنریک دارو: Dienogest

ویزان

مکانیسم اثر قرص ویزان


‎داینوژست یک استروئید با اثر آنتی آندروژنی می باشد و با اثرات شبه پروژستینی به گیرنده های پروژسترون در رحم متصل می گردد. این دارو با کاهش اثر استرادیول و سرکوب اثرات تغییر بافتی ناشی از استرادیول بر روی بافت اندمیک و اکتوپیک رحم و مهار تقسیم سلولی به طرق مختلف ایمونولوژیک و آنتی آنژیوژنیک می تواند در درمان آندومتریوز موثر واقع شود.

فارماکوکینتیک قرص ویزان


‎متابولیسم این دارو کبدی و توسط CYP3A4 می باشد، فراهمی زیستی آن ۹۱ درصد بوده و نیمه عمری در حدود ۹-۱۰ ساعت دارد.

عمده دفع ویزان از راه ادرار می باشد.

مقدار و نحوه مصرف قرص ویزان


در خصوص نحوه مصرف این دارو، حتما باید با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. به طور معمول همزمان با شروع قاعدگی هر روز یک قرص به مدت ۲۸ روز مصرف می‌شود.

مصرف قرص ویزان در دوران بارداری


گروه X: مطالعات در حیوانات یا انسان بیانگر ایجاد ناهنجاریهای جنینی بوده است. به دلیل این خطرات مصرف این دارو در دوران بارداری ممنوع است.

‎عوارض جانبی قرص ویزان


عوارض شایع:


‎سردرد، افسردگی، اختلالات خواب، افزایش حساسیت روحی، میگرن، اضطراب، آکنه، آلوپسی، تغییرات در سینه ها، افزایش وزن، کیست تخمدانی، تغییر تمایلات جنسی، تهوع، درد شکمی، خونریزی واژینال، ضعف عضلانی، حساسیت به نور

عوارض جدی:


‎سرطان پستان و کیست های پستانی، پوکی استخوان، التهاب گوارشی، درد لگنی، کلوآسما، ترومبوز، سکته قلبی، سکته مغزی، خونریزی مغزی، آدنوم کبدی، کلستاز، بیماری های مرتبط به مثانه، تشدید اختلالات عضلانی، لزیون چشمی

قرص ویزان


تداخلات دارویی قرص ویزان

  • ‎این دارو با داروهای سوبسترای CYP3A4 و آگونیست های پروژستینی تداخل دارد.
  • ‎آسیترتین،
  • دارو های ضد انعقاد خون،
  • داروهای ضد دیابت،
  • اپرپیتانت، آرتمتر، آتازاناویر، باربیتورات ها، بکساروتن، بوسپرویر، بوسنتان،
  • داروهای ترومبوژنیک، کلوبازام، cobacistat،
  • داروهای ضد تشنج (کاربامازپین، توپیرامات، والپروئیک اسید، لاموتریژین، فنی توئین و...)، Dabrofenib، داروناویر، دفرازیروکس، افاویرنز، فلبامات، گریزئوفولوین، میفپریستون، نلفیناویر، نویراپین، سلژیلین، تالیدوماید، ترانگزامیک اسید،
  • آنتاگونیست های ویتامین k مانند وارفارین، وریکونازول

‎موارد منع مصرف قرص ویزان

  • در صورت حساسیت به ویزان یا اجزای جانبی دارو
  • خونریزی غیر طبیعی و با علت نامشخص واژینال -اختلالات عروقی ترومبوآمبولیک
  • سابقه یا ابتلا به بیماری های عروقی (سکته، نارسایی احتقانی یا ایسکمیک قلبی، مشکلات عروق مغزی)، دیابت نوع دو همراه با بیماری عروقی، سابقه یا ابتلا به بیماری کبدی شدید که عملکرد کبدی را مختل کرده باشد، سابقه یا ابتلا به نئوپلازی کبدی، بدخیمی های وابسته به هورمون های جنسی، وجود لزیون های چشمی
  • ‎در صورت اختلال بینایی یا کاهش میدان دید، سابقه یا ابتلا به میگرن همراه با Aura، شیردهی، بارداری یا احتمال بارداری


احتیاط در هنگام مصرف قرص ویزان

  • ‎خونریزی نامنظم و غیر طبیعی
  • پوکی استخوان یا کاهش حجم استخوانی
  • دیابت یا سابقه قند خون بالا
  • سابقه کلوآسما
  • افراد مستعد بیماری های عروقی (سن، فشار خون بالا، اضافه وزن، دیابت، زنان سیگاری)
  • افراد مبتلا به افسردگی

توصیه های دارویی قرص ویزان

  • وضعیت فشار خون و کلسترول خون بیمار، در مدت مصرف این دارو تحت نظر قرار بگیرد.
  • به دلیل این که قرص ویزان می تواند بر روی تراکم استخوان تاثیر گذار باشد، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. لذا پیش از شروع مصرف این دارو برای نوجوانان این مسئله در نظر گرفته شود و همچنین معاینات و آزمایشات سنجش تراکم استخوان به صورت منظم و دوره ای انجام شود.
  • به علت افزایش خطر سرطان پستان با مصرف دارو های پروژستینی لازم است معاینات دوره ای و منظم پستان برای بیمار انجام شود.
  • در مدت درمان با این دارو حساسیت به نور در بیمار وجود دارد.
  • به علت خطر تشکیل ترومبوز ناشی از مصرف دارو، به بیمار آموزش دهید که در صورت بروز علائم ترومبوز (سردرد شدید، اختلال در بینایی، درد قفسه سینه یا بالای شکم، سرفه، درد پا یا کشیدن پا هنگام راه رفتن و...) دارو را قطع و به پزشک مراجعه کند.
  • پیش از شروع و در خلال مصرف قرص ویزان از عدم بارداری، اطمینان حاصل گردد.

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص ویزان باید بدانید

  1. اگر دچار خونریزی‌های نامشخص و غیرمعمول واژینال هستید، از قرص ویزان استفاده نکنید.
  2. در صورتی که سابقه هر نوع حساسیت را نسبت به این دارو دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ‌ها، به پزشک خود اطلاع دهید.
  3. چنانچه سابقه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، کبدی، میگرن یا اختلال بینایی دارید، قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.
  4. قرص ویزان در افراد با فشار خون بالا، افسردگی و یا افراد با اضافه وزن بالا، با احتیاط باید مصرف شود.
  5. وضعیت فشار خون و کلسترول خون بیمار در مدت مصرف این دارو، باید تحت نظر قرار گیرد.
  6. از آنجاییکه قرص ویزان خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد؛ پیش از شروع مصرف این دارو و طی درمان، باید معاینات و آزمایشات سنجش تراکم استخوان بصورت منظم و دوره‌ای انجام شود.
  7. طی درمان با این دارو در صورت بروز سردرد شدید، اختلال در بینایی، درد قفسه سینه یا بالای شکم، سرفه، درد پا یا کشیدن پا هنگام راه رفتن و...) لازم است دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.
  8. قرص قرص ویزان نباید در دوران بارداری، مصرف شود.
  9. فهرست تمامی داروهایی را که در حال استفاده از آن هستید (چه گیاهی و چه پزشکی)، در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها میزان اثربخشی داروهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.
  10. در صورتی که استفاده از یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
  11. قرص ویزان را دقیقا مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

فواید مصرف کپسول فرتیل اید وومن (بهبود باروری زنان)

فواید مصرف قرص Addyi برای خانم ها

مزایای مصرف قرص پریناتال در دوران بارداری

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits