دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر کتوتیفن بر افزایش اسپرم آقایان و درمان ناباروری !
9
زمان مطالعه: 9 دقیقه
قرص کتوتیفن ممکن است نیاز روزانه ما به دیگر داروهای ضد آسم را کاهش دهد


کتوتیفن و اثرات آن


کتوتیفن (KETOTIFEN) به گروه داروهای آنتی هیستامین تعلق دارد و جزو گروه دارویی ضدآسم، ضدآلرژی و از گروه شیمیایی داروهای مهارکننده می باشد.


قرص کتوتیفن یک نوع دارو برای آسم است که اگر بطور روزانه و همراه با دیگر داروهای ضد آسم مصرف شود می تواند تکرار، شدت و طول زمان علایم و یا حملات آسم را کاهش دهد. این دارو همچنین ممکن است نیاز روزانه ما به دیگر داروهای ضد آسم را کاهش دهد. این دارو برای درمان و یا پیشگیری از حملات حاد آسم موثر نمی باشد.


کتوتیفن، داروی بدون نسخه نیست و بسته به مشکل شما، پزشک معالج دوز خاصی از کتوتیفن را تجویز می کند. دارو را دقیقا مطابق با دستور پزشک خود، استفاده و از تغییر دوز آن پرهیز کنید.


دستورات روی بسته دارو را نیز به دقت مطالعه نمایید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا شما اثرات کتوتیفن را به طور کامل احساس کنید. حتی در صورت احساس بهبودی بدون مشورت با پزشک معالج خود، مصرف دارو را قطع نکنید.


نام تجاری: Zaditor - Alaway – Laditen- Zaditen


موارد مصرف کتوتیفن

  • پیشگیری از آسم و برونشیت که با علایم حساسیتی همراه می باشد.
  • پیشگیری و درمان حساسیت ورم غشاء مخاطی بینی، واکنش های حساسیت پوستی و دیگر حساسیت های ظاهر شده.

مکانیسم اثر کتوتیفن


کتوتیفن یک داروی مشابه کرومولین با اثرات ضدهیستامین با خواص ضدآنافیلاکسی است . در واقع کتوتیفن یک ماست سل بلاکر است و از این طریق از آلرژی و حساسیت جلوگیری می کند.

فارماکوکینتیک کتوتیفن


از راه خوراکی به خوبی جذب می شود و اثرش تا ۱۲ ساعت باقی می ماند. شروع اثر پیشگیری کننده دارو آهسته می باشد. برای رسیدن به بیشینه اثر دارویی ۶-۴ هفته زمان لازم است.

نحوه مصرف قرص کتوتیفن

  • کتوتیفن را از طریق دهان و بطور معمول روزی دوبار مصرف کنید.
  • قرص ها را خرد نکنید و آن ها را نجوید. برای تاثیرگذاری بیشتر کتوتیفن باید روزانه مورد استفاده قرار گیرد.
  • استفاده از دیگر داروهای ضد آسم را متوقف نسازید مگر اینکه پزشک شما از شما بخواهد.
  • برای کاهش تاثیر خواب آلودگی قرص کتوتیفن ممکن است دوز مصرفی آن در طول هفته اول به تدریج کاهش یابد.
  • مکن است چند هفته طول بکشد تا شما تاثیرات عالی و شگرف این دارو را مشاهده کنید.
  • پس از دو تا سه ماه استفاده از کتوتیفن ، پزشک شما ممکن است به تدریج دوز مصرفی دیگر داروهای آسم را کاهش دهد.
  • با دقت از دستورات پزشک خود پیروی نمایید. اگر از دارو بیش از دوز معمول استفاده کردید بلافاصله با بخش کنترل سموم در اطراف خود تماس بگیرید.

علایم استفاده بیش از حد دارو می تواند خواب آلودگی غیر معمول، سرگیجه، ضربان قلب سریع، غش، تشنج و از دست دادن سطح هوشیاری باشد. اگر یک دوز مصرفی خود را از دست دادید در اسرع وقت آن را بخورید. اگر تقریبا به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک می باشد از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و به برنامه معمول خود برای مصرف آن بازگردید. هیچگاه از دو دوز در یک زمان استفاده نکنید.

کتوتیفن


مقدار مصرف کتوتیفن


مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول کتوتیفن به شرح زیر است:

میزان دقیق مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول در بزرگسالان و کودکان بالای 3 سال مقدار 1 میلی‌گرم (1 قرص یا 5 میلی‌لیتر شربت)، 2 بار در روز، یک‌بار صبح و یک‌بار شب مصرف می‌شود.

  • در نوزادان و کودکان 6 ماه تا 3 سال پزشک میزان مصرف را بر اساس وزن کودک تعیین می‌کند.
  • برای کودکان بزرگتر از ۳ سال مقدار مصرف مطابق بزرگسالان تجویز می گردد.

مصرف کتوتیفن در بارداری و شیردهی


مطالعات کافی و کنترل شده ای در مورد مصرف کتوتیفن در بارداری انجام نشده است، کتوتیفن در شیر مادر منتشر می شود، بنابراین در دوران بارداری و شیردهی مصرف این دارو توصیه نمی گردد.

تاثیر کتوتیفن در افزایش اسپرم و درمان ناباروری مردان

کتوتیفن یک داروی ضد حساسیت است که با بلوکه کردن ماست سل ها حساسیت را بر طرف می کند. ماست‌سل‌ها سلول‌های بزرگی هستند که به تعداد زیاد در بافت پیوندی یافت می‌شوند و سیتوپلاسم آن‌ها حاوی گرانول‌های درشت و بازدوست می‌باشد. ماست سلها یک سلول طبیعی مغز استخوان است که از سلولهای چند استعداد میلیودی چند استعدادی مشتق شده‌است.


وظیفه اصلی ماست‌سل‌ها ذخیره واسطه‌های شیمیایی است که در جریان واکنشهای آلرژیک و التهاب‌ها آن‌ها را آزاد می‌سازند و مهم‌ترین واسطه‌های شیمیایی مترشحه به‌وسیله ماست‌سل‌ها هپارین و هیستامین می‌باشند.


ترشح ماست سل ها در پاسخ به مواد آلرژن ، با دخالت عوامل ایمنی صورت می گیرد . بدین معنی که غشاء ماست سلها حاوی رسپتورهای متعدد برای نوعی از آنتی بادی مترشحه توسط پلاسماسل بنام JgE می باشد . JgE مترشحه ، در پاسخ به یک ماده آلرژن به رسپتورهای سطح ماست سل چسبیده و در آن حالت باقی می ماند . در این شرایط اتصال آنتی ژن با آنتی بادیهای سطح ماست سل سبب تخلیه سریع و ناگهانی گرانولهای ماست سل می شود. به همین دلیل عکس العمل بدن نسبت به ورود مجدد مواد آلرژیک شدید تر و خطرناکتر می باشد و ماست سلها از سلول های اجدادی مغز استخوان منشأ می گیرند و به نظر می رسد سلولهای اجدادی ماست سلها در خون گردش می کنند و پس از ورود به بافت همبند به ماست سل تمایز می یابند.


مطالعات نشان داده است که ماست سل‌ها در التهاب و افزایش حساسیت و فیبروز نقش مهمی را ایفا می‌نمایند. این سلولها به طور طبیعی در اکثر بافت‌های محیطی از جمله بیضه وجود دارند. ولی مطالعات نشان داده است که تعداد آنها در بیضه مردان نابارور به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و احتمالا موجب ایجاد فیبروز در اطراف لوله‌های سمینیفرس گشته و منجر به اختلالات اسپرماتوژنز می‌شود. به نظر می‌رسد درمان با ماست سل بلاکرها مانع از رهائی مواد وازواکتیو و در نتیجه کاهش التهاب و فیبروز در این بافت گشته که در نهایت منجر به بهبود اسپرماتوژنز می‌گردد.


با توجه به بهبود اسپرم و کروماتین هسته اسپرم در بیماران تحت مطالعه با کتوتیفن به نظر می‌رسد که داروی کتوتیفن به عنوان ماست سل بلاکر در درمان ناباروری با علت ناشناخته می‌تواند موثر باشد. در ضمن از آنجایی که درصد موفقیت باروری در روش‌های نوین درمان ناباروری وابسته به کیفیت اسپرم می‌باشد؛ لذا پیشنهاد می‌شود که در بیماران فوق‌الذکر قبل از درمان جهت بهبود کیفیت اسپرم از این دارو استفاده گردد.

عوارض جانبی کتوتیفن

تداخلات دارویی قرص کتوتیفن

  • بوپروپیون
  • دونپزیل
  • داروهای ضد دیابت خوراکی
  • آنتی‌هیستامین‌ها
  • داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش‌ها

هشدار هایی در رابطه با قرص کتوتیفن

  • درمان با داروی قبلی ضدهیستامین حداقل باید تا دو هفته پس از شروع مصرف کتوتیفن ادامه یابد.
  • خواب آلودگی ناشی از مصرف این دارو ممکن است مهارتهای فردی از قبیل توانایی رانندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص کتوتیفن باید بدانید


1. در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت و صرع قبل از مصرف دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
2. چنانچه در دوران باداری یا شیردهی هستید درباره مصرف یا عدم مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. به طور کلی در دوران بارداری و شیردهی مصرف این دارو توصیه نمی‌گردد.
3. دوره درمان با کتوتیفن را کامل کنید.
4. قرص کتوتیفن ممکن است باعث خواب‌آلودگی و گیجی گردد لذا ضمن درمان با این دارو از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند خودداری نمایید.
5. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، مگر این که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده باشد. در این صورت، مقدار مصرف بعدی نباید دوبرابر گردد.
6. در صورت داشتن حساسیت دارویی و غذایی شدید قبل از مصرف کتوتیفن پزشک را در جریان قرار دهید.
7. اگرچه کتوتیفن را می‌توان همراه با غذا یا به تنهایی میل نمود اما توصیه می‌شود آن را با غذا یا بلافاصله پس از غذا میل نمایید.
8. چنانچه پزشک برای شما رژیم غذایی خاصی را تعیین کرده است از آن به دقت پیروی کنید.
9. چنانچه متوجه هرگونه تغییر در نتایج آزمایش خون یا ادرار خود شدید، فورا مراتب را به پزشک مربوطه اطلاع دهید.
10. در صورت ظهور بثورات پوستی، کهیر، خونریزی یا کبودشدگی غیرمعمول مصرف دارو را قطع و بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.
11. الکل حالت خواب‌آلودگی و گیجی کتوتیفن را تشدید می‌کند.

شرایط نگهداری قرص کتوتیفن

  • قرص کتوتیفن را در بسته مخصوص آن، کاملا پوشیده و دور از دسترس اطفال نگه دارید.
  • دارو باید در دمای اتاق، دور از نور مستقیم، حرارت زیاد و رطوبت نگهداری شود.
  • با تمام شدن تاریخ انقضای دارو، آن را دور بریزید.

divider


بیشتر بخوانید:

موارد مصرف شربت کتوتیفن و عوارض جانبی این دارو

موارد مصرف قرص کتوتیفن (Ketotifen) و عوارض جانبی این دارو

اطلاعات کامل دارویی در رابطه با قرص کتوتیفن

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits