دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات کامل دارویی در مورد قرص هیوتکس
22
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قرص هیوتکس انقباض و گرفتگی‌های عضلات جداره روده را رفع می‌کند و مستقیما روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد.


معرفی داروی قرص هیوتکس


قرص هیوتکس (Hyotex) برای درمان مشکلات شکم و روده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به طور خاص برای تسکین دردهای شکمی و درد روده، سندروم روده تحریک‌ پذیر، درمانی برای اسهال و دردهای ناشی از انقباض عضلات صاف مانند کولیک کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


در واقع قرص هیوتکس انقباض و گرفتگی‌های عضلات جداره روده را رفع می‌کند و مستقیما روی دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارد. از این دارو در بیماری مسافرت و انواع دیگر تهوع و استفراغ همچون تهوع پس از اعمال جراحی استفاده می‌شود.


قرص هیوتکس به کاهش نفخ و درد های ناشی از گرفتگی عضلات دستگاه گوارش در اختلالاتی مانند سندرم روده تحریک پذیر بسیار کمک می کند.


‎هیوتکس همچنین با شل کردن عضلات صاف دستگاه گوارشی و مجاری ادراری تناسلی در مواردی مانند دلپیچه های دوران قاعدگی خانم ها نیز می تواند موثر واقع گردد.


نام تجاری: هیوسین

موارد مصرف قرص هیوتکس

مکانیسم اثر قرص هیوتکس


قرص هیوتکس ضد اسپاسم دستگاه گوارش است. این دارو با مهار گیرنده‌های استیل کولین موجب رفع انقباض عضلات صاف جداره روده می‌شود.

هیوتکس

راهنمایی های عمومی مصرف صحیح قرص هیوتکس

  • قبل از مصرف این قرص اگر موارد زیر را داشتید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.
  • اگر در هنگام تجویز این دارو داروی دیگری مصرف می نمایید، مخصوصا داروهای ضد افسردگی، کتوکونازل، آنتی اسید ها، آرام بخش ها و پتاسیم کلراید به پزشک خود بگویید.
  • در صورت باردار بودن و یا شیردهی حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • اگر سابقه حساسیت یا آلرژی به هیوتکس یا داروهای مشابه آن مانند بلادونا، هیوسیامین، آتروپین و یا هرگونه حساسیت به غذاهای مختلف دارید پزشک را در جریان قرار دهید.

روش مصرف قرص هیوتکس


حتما باید این دارو را با نظر پزشک و به تجویز او مصرف نمایید ولی معمولا اگر دارو برای درمان ناراحتی های ادراری و روده ی در بزرگسالان تجویز گردد میزان آن 10 تا 20 میلی گرم و سه بار تا چهار بار در روز خواهد بود.دقت داشته باشید که هیوتکس با غذا تداخلی ندارد و می توانید پیش از غذا یا بعد از آن اقدام به مصرف نمایید.

اگر برای یک نوبت فراموش کرده اید که دارو را مصرف کنید به محض اینکه دارو را به خاطر آوردید اقدام به مصرف دارو کنید اما در صورت نزدیک بودن به وعده ی جدید باید وعده فراموش شده را رد کرده و مانند همیشه برنامه دارویی تان را به صورت منظم پیش بگیرید.

هیچ وقت خودسرانه میزان دوز مصرف دارو را زیادتر یا کم تر نکنید چون می تواند زمینه برای بروز عوارض جدی برای شما گردد.

مصرف قرص هیوتکس در بارداری و شیردهی


مصرف این دارو در دوران بارداری حتما باید زیر نظر پزشک صورت گیرد. در صورت مصرف قرص هیوتکس باید نمک کمتر بخورید همچنین لازم است مکمل‌های پتاسیم مصرف شود. برای خانم‌ها در دوران شیردهی این دارو در شیر مادر نفوذ می‌کند و ممکن است برای شیرخوار زیان‌آور باشد.

عوارض جانبی قرص هیوتکس

  • خشکی دهان
  • یبوست
  • حالت تهوع
  • خارش
  • اختلال در ادرار
  • افزایش نبض
  • مشکلات تنفسی
  • تورم پا و دست
  • اسهال
  • سرگیجه
  • چشم درد و مشکلات مرتبط با بینایی
  • تعریق و خشکی پوست

تداخل های دارویی قرص هیوتکس


همیشه پیش از اینکه پزشک برای شما تجویزی را انجام بدهد اگر داروی را مصرف می کنید به او اطلاع بدهید. اختلال های دارویی می تواند منجر به کاهش میزان اثرات مثبت دارو گردند. تداخل های دارویی هیوتکس شامل داروهای ضداسهال، داروهای آنتی‌اسید، الکل می باشد.

هیوسین

توصیه های دارویی در مورد مصرف قرص هیوتکس


1)اگر دو هفته از مصرف داروی هیوتکس می گذرد و شما هیچ بهبودی را در خودتان مشاهده نکرده اید توصیه می شود که پزشک را مطلع نمایید.
2)خانم های باردار و شیرده در خصوص مصرف هیوتکس باید حتما تحت نظر پزشک و به دستور او باشد.
3)زمانی که این دارو استفاده می کنید باید میزان مصرفی نمک خود را کاهش بدهید و همچنین از مکمل های پتاسیم استفاده نمایید.
4)اکیدا از مصرف زیادتر از حد دارو خودداری نمایید و چون ممکن است دارو سبب بروز احساس خواب آلودگی برای شما شود لذا پس از مصرف از کار با وسایلی که نیاز به احتیاط و هوشیاری کامل دارند خودداری نموده و همچنین در زمان رانندگی از دارو استفاده نکنید.
5)مصرف این قرص می تواند منجر به ایجاد سرگیجه شود لذا در نشستن ها و برخواستن های ناگهانی باید احتیاط کنید.

نکاتی که در رابطه با مصرف قرص هیوتکس باید بدانید

  1. مصرف قرص هیوتکس ممکن است باعث سرگیجه و خواب‌آلودگی شود، پس از مصرف آن در هنگام کار با وسایلی که نیاز به احتیاط دارند و در هنگام رانندگی، خودداری نمایید.
  2. از آنجاییکه این دارو باعث افزایش درجه حرارت بدن می‌شود توصیه می‌شود در هنگام گرمی هوا و انجام تمرینات ورزشی، این دارو را بااحتیاط مصرف نمایید.
  3. مصرف این دارو در دوران بارداری حتما باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.
  4. اگر قرص این دارو را مصرف می‌کنید باید نمک کمتر بخورید همچنین لازم است مکمل‌های پتاسیم مصرف شود.
  5. برای خانم‌ها در دوران شیردهی این دارو در شیر مادر نفوذ می‌کند و ممکن است برای شیرخوار زیان‌آور باشد.
  6. دارو را طبق دستور پزشک مصرف نموده و آن را بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.
  7. در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یادآوردن آن را مصرف کنید، ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، در این صورت طبق برنامه دارو را مصرف نموده و مقدار مصرف بعدی را نیز دو برابر نکنید.
  8. لیست سایر داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک خود قرار دهید. این دارو با غذا تداخلی ندارد و می‌توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کنید. در صورتی که بعد از ۲ هفته مصرف این دارو بهبودی حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید.

توصیه‌ها و مراقبت‌های پرستاری هنگام مصرف قرص هیوتکس

در صورت مصرف این دارو به صورت فرم خوراکی و به مدت طولانی کنترل فشار خون ضروری می‌باشد.

مصرف این دارو همراه با برخی از واکسن‌ها واکنش‌های شدید ایجاد می‌کند.


هشدار در مورد مصرف قرص هیوتکس


اگر به هرنوع بیماری به خصوص مانند بیماری‌های کلیوی و کبدی، قلبی و عروقی، گوارشی، گلوکوم، پرکاری تیروئید، مشکلات دفع ادرار، تب و خشکی دهان، بزرگی پروستات و بیماری‌های روده و یا انسداد روده دچار هستید قبل از مصرف این قرص پزشک خود را در جریان قرار دهید.

شرایط نگهداری هیوتکس

  • قرص هیوتکس را دور از نور و رطوبت و در دمای زیر ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.
  • دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید و همچنین از مصرف تاریخ گذشته آن خودداری نمایید.

divider

بیشتر بخوانید:

تقویت دستگاه گوارش با ویتامین ها

راه های مناسب برای تقویت دستگاه گوارش(معده)

سلامت روده و دستگاه گوارش

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (22 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits