دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات کامل دارویی در مورد آزیترومایسین
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک ماکرولید نیمه سنتزی است که ساختاری شبیه به اریترومایسین دارد


معرفی آنتی بیوتیک آزیترومایسین


آزیترومایسین نوعی آنتی‌بیوتیک از گروه ماکرولیدها است که برای درمان برخی از عفونت‌های باکتریایی مثل عفونت گوش میانی، گلودرد استرپتوکوکی، سینه‌پهلو، اسهال مسافران و برخی دیگر از التهاب‌های معدی‌روده‌ای به کار می‌رود. این آنتی‌بیوتیک همچنین برای موارد دیگری مانند بیماری‌های آمیزشی مثال عفونت کلامیدیا و سوزاک تجویز می‌شود. مواردی از استفاده آن برای مالاریا نیز مشاهده شده‌است. این دارو از طریق دهانی یا تزریق وریدی روزی یکی شود.


مکانیسم اثر آزیترومایسین

آزیترومایسین از طریق اتصال به RNA 50 S ریبوزومی، موجب مهار سنتز پروتئین در باکتری می شود و اثرات باکتریواستاتیکی ایجاد می شود.

فارماکوکینتیک آزیترومایسین

  • نیمه عمر این دارو 68 ساعت است.
  • دارو متابولیزه نمی شود و اغلب در مدفوع و همراه صفرا دفع می شود. کمتر از 10 درصد دارو در ادرار دفع می شود.

نحوه مصرف آزیترومایسین


آنتی بیوتیک ها را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره ی درمان را حتی اگر احساس بهبودی می کنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.

مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است ودر صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده حیات مواجه خواهیم شد.زمانی که این داروها بدون تجویزپزشک ،با مقدار نامناسب یا طول درمان نامناسب مصرف شوند،نه تنها اثرات مطلوب برای خود فرد ندارند بلکه منجر به عدم ریشه کن شدن باکتری های موجود در بدن آن فرد می شوند و علاوه بر این،باکتری هایی که در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بین نرفته اند، نسبت به این دارو مقاومت پیدا می کنند.این مسأله منجر به ایجاد نسل جدید و مقاومی از میکروب ها می شود که دیگر به سادگی به داروهای آنتی بیوتیکی موجود ،پاسخ نمی دهند.

  • از آنجا که عموماً عفونت ها مسری می باشند مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها نه تنها برای خود فرد بیمار بلکه برای سایر افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.
  • مصرف خوراکی این دارو ممکن است به صورت تک دوز و یا به صورت دوره 5 تا 3 روزه می باشد لذا مقدار و نوبت مصرف را حتما از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید.
  • در کودکان معمولاً فرم سوسپانسیون آزیترومایسین تجویز می شود و مقدار مصرف آن در هر نوبت با توجه به وزن و شرایط کودک توسط پزشک تعیین می شود.به دلیل طعم تلخ این دارو می توانید پس از آن ،مقداری آب میوه به کودک خود بدهید.
  • فرم کپسول آزیترومایسین بهتر است با معده ی خالی (یک ساعت قبل یا دوساعت پس از غذا) مصرف شود ولی در صورت معده درد،می توان آن را همراه با غذا مصرف کرد. اما فرم قرص و سوسپانسیون دارو با غذا تداخلی ندارد و می توان آن را قبل یا پس از غذا مصرف کرد.
  • مصرف شربت های ضداسید معده را حداقل دوساعت با مصرف این دارو فاصله دهید.
  • در صورت اقدام به هرگونه واکسیناسیون پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

آزیترومایسین

مقدار و موارد مصرف آزیترومایسین



الف) تشدید COPD ناشی از عفونت باکتریایی حاد ناشی از هموفیلوس آنفلوانزا، موراکسلا کاتارالیس، استرپتوکوک پیوژنس، استرپتوکوک آگالاکتیه، درمان خط دوم فارنژیت یا تونسیلیت ناشی از استرپتوکوک پیوژنس.

بزرگسالان و نوجوانان بزرگتر از 16 سال:ابتدا 500 میلی گرم در روز اول دریافت کرده و سپس دوز 250 میلی گرم از روز دوم تا پنجم ادامه یابد. دوز تجمعی کل 1.5 گرم است، یا در موارد تشدید COPD به صورت 500 میلی گرم روزانه برای 3 روز مصرف شود.

ب) پنومونی اکتسابی از جامعه ناشی از کلامیدیا پنومونیه، هموفیلوس آنفلوانزا، مایکوپلاسما پنومونیه، استرپتوکوک پنومونیه در بالغین و کودکان؛ فرم وریدی میتواند برای عفونتهای فوق و همچنین موارد ناشی از لژیونلا پنوموفیلا، موراکسلا کاتارالیس و استافیلوکوک اورئوس در بالغین و نوجوانان استفاده شود.

بزرگسالان و نوجوانان بزرگتر از 16 سال:500 میلی گرم تک دوز در روز اول و سپس به صورت 250 میلی گرم روزانه از روز 2 تا 5 ادامه یابد. دوز کل 1.5 گرم می باشد. در موارد درمان وریدی، 500 میلی گرم روزانه برای دو روز و سپس به صورت 500 میلی گرم خوراکی روزانه برای 10-7 روز ادامه یابد. تبدیل فرم وریدی به خوراکی باید بر مبنای پاسخ بالینی بیمار باشد.

کودکان بزرگتر از 6 ماه:mg/kg 10 (ماکزیمم 500 میلی گرم) تک دوز خوراکی روز اول و سپس به صورت mg/kg 5 روزانه (ماکزیمم 250 میلی گرم) از روز 2 تا 5 ادامه یابد.

پ) اورتریت یا سرویسیت غیرگونوکوکی ناشی از کلامیدیا تراکوماتیس


بزرگسالان و نوجوانان بزرگتر از 16 سال:1 گرم خوراکی تک دوز مصرف شود.

ت) عفونتهای التهابی لگن ناشی از کلامیدیا تراکوماتیس، نایسریا گونورهآ یا مایکوپلاسما هومینیس در بیمارانی که درمان وریدی احتیاج دارند.
بزرگسالان:500 میلی گرم وریدی تک دوز برای 1 تا 2 روز و سپس 250 میلی گرم روزانه برای 1 تا 2 روز و سپس 250 میلی گرم روزانه برای 7 روز دریافت می شود. تبدیل فرم وریدی به خوراکی بسته به پاسخ بالینی بیمار است.


ث) اوتیت مدیا

کودکان بزرگتر از 6 ماه:mg/kg 30 خوراکی تک دوز یا mg/kg 10 خوراکی برای 3 روز یا mg/kg 10 خوراکی روز اول و سپس mg/kg 5 روزانه از روز 2 تا 5 ادامه یابد.

ج) فارنژیت، تونسیلیت


کودکان بزرگتر از 2 سال:mg/kg 12 خوراکی روزانه برای 5 روز.

چ) پروفیلاکسی اندوکاردیت در بیماران با ریسک متوسط تا زیاد حساس به پنیسیلین

بزرگسالان:500 میلی گرم یک ساعت قبل از عمل استفاده می شود.

ح) افتالمیا کلامیدیایی نوزادان

نوزادان- mg/kg 20 خوراکی روزانه برای 3 روز


خ) شانکروئید ناشی از هموفیلوس دوکرئی

  • بزرگسالان و نوجوانان:1 گرم خوراکی به صورت تک دوز
  • نوزادان و کودکان:mg/kg 20 (ماکزیمم 1 گرم) خوراکی به صورت تک دوز


د) پیشگیری از مایکوباکتریوم آویوم کمپلکس در بیماران مبتلا به HIV پیشرفته

  • بزرگسالان و نوجوانان:1.2 گرم خوراکی هفتگی به تنهایی یا همراه با ریفابوتین.
  • کودکان:mg/kg 20 خوراکی (ماکزیمم 1.2 گرم) هفتگی یا mg/kg 5 (ماکزیمم 250 میلی گرم) خوراکی روزانه مصرف می شود.
  • کودکان بزرگتر از 6 سال:ریفابوتین 300 میلی گرم خوراکی روزانه نیز دریافت کنند.


ذ) درمان MAC منتشر در بیماران مبتلا به HIV پیشرفته


بزرگسالان:600 میلی گرم خوراکی روزانه به همراه اتامبوتول mg/kg 15 روزانه مصرف می شود.


ر) سینوزیت حاد باکتریایی خفیف تا متوسط ناشی از هموفیلوس آنفلوانزا، موراکسلا کاتارالیس یا استرپتوکوک پنومونیه، پنومونی اکتسابی از جامعه ناشی از کلامیدیا پنومونیه، هموفیلوس آنفلوانزا، مایکوپلاسما پنومونیه یا استرپتوکوک پنومونیه.

بزرگسالان:2 گرم خوراکی به صورت تک دوز 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا استفاده می شود.

آمپول آزیترومایسین



آزیترومایسین برای کودکان



در عفونت حاد گوش میانی یا پنومونی ناشی از سویه های حساس در کودکان و نوزادان 6 ماه تا 12 سال :به صورت خوراکی 10mg/kg حداکثر تا 500 میلی گرم در روز اول ، سپس 5mg/kg حداکثر تا 250 میلی گرم از روز دوم تا پنجم ، در نوزادان زیر شش ماه ایمنی و اثربخشی دارو در این مورد ثابت نشده است .

در فارنژیت و تونسیلیت استرپتوکوکی در کودکان 2 الی 12 سال :12mg/kg حداکثر تا500 میلی گرم یک بار در روز به مدت پنج روز در کودکان زیر دو سال ایمنی و اثربخشی دارو در این مورد مصرف ثابت نشده است .

در درمان تراخم در کودکان 2 الی 10 سال :به صورت خوراکی 20mg/kg به صورت تک دوز ، در کودکان زیر دو سال ایمنی و اثربخشی دارو در این مورد مصرف ثابت نشده است .

مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری


این دارو در گروه B قرار دارد و عوارض مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . مصرف این دارو در دوران حاملگی باید با تجویز پزشک باشد . برخی از پزشکان معتقد هستند مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری باعث تغییر رنگ دندان جنین تا آخر عمر خواهد شد . (این مورد هنوز به صورت کامل مشخص نیست )

مصرف آزیترومایسین در دوران شیردهی


اثرات این دارو در دوران شیردهی بر روی نوزاد به صورت کامل بررسی نشده است . در دوران شیردهی ، قبل از مصرف دارو و یا شیردادن به نوزاد ، با پزشک خود مشورت نمایید .

در صورتی که یک وعده مصرف آزیترومایسین را فراموش کنم چه کار باید کرد ؟


در صورتی که مصرف داروی خود را فراموش کردید ، به محض یاداوری داروی خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک میشوید ، دوز فراموش شده را رها کرده و دوز بعدی را در زمان مورد نظر مصرف کنید .

عوارض جانبی آزیترومایسین


این دارو مانند تمام داروهای دیگر ، میتواند باعث بروز عوارض جانبی شود . این عوارض جانبی در تمام افراد یکسان نبوده و ممکن است شما هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید .

در صورتی که با مصرف آزیترومایسین دچار علائم آلرژی و حساسیت شدید حتما با اورژانس یا پزشک تماس بگیرید . عوارضی مانند تنگی نفس ، خارش و سوزش چشم همراه با قرمز شدن ، تورم صورت و لب ها ، تورم زبان ، خارش گلو و پوسته پوسته شدن پوست و احساس خارش شدید پوست ، تب شدید ، تورم غدد لنفاوی ،درد شدید عضلات ،کبود شدن بدون دلیل پوست ، زردی پوست یا چشم .

در صورتی که عوارض زیر را دارید و با گذشت مدتی این عوارض از بین نمیرود حتما با پزشک تماس بگیرید :

  • درد شدید معده
  • اسهال خونی
  • افزایش ضربان قلب و احساس کردن ضربان قلب
  • درد قفسه سینه همراه با احساس تهوع
  • تنگی نفس با احساس گیجی به صورتی که نتوانید تعادل خود را خفظ کنید
  • درد معده غیر قابل تحمل
  • از دست دادن اشتها

در صورتی که از داروهایی مانند وارفارین، کومادین، یانوتوون (Jantoven) استفاده میکنید در زمان تجویز آزیترومایسین ، به پزشک خود اطلاع دهید .


موارد منع مصرف آزیترومایسین

  • در صورتی که بیماری کبدی دارید
  • در صورت ابتلا به بیماری کلیوی
  • در صورت ابتلا به اختلالات ریتم قلب
  • اگر سطح پتاسیم در خون شما پایین است
  • در صورت ابتلا به بیماری میاستنی گراویس
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید

نکات قابل توصیه هنگام مصرف آزیترومایسین

  • حتی در صورت احساس بهبود دوره کامل دارویتان را مصرف کنید تا عفونت در بدنتان درمان شده ، از عود بیماری جلوگیری شود.
  • اگر ظرف ۳ روز از آغاز درمان با آزیترومایسین احساس بهبودی نکردید با پزشکتان مشورت کنید.
  • مهم است که دارو سر وقت و به طور کامل مصرف شود، حتی در صورت احساس بهبودی چنانچه پیش از مصرف تمام دارو آن را قطع کنید علایمتان ممکن است برگشت کنند.
  • اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض اینکه آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است ، این نوبت فراموش شده را رها کنید.
  • مصرف این دارو در سالمندان برای کودتاه مدت مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

توجهات پزشکی – پرستاری در مورد آزیترومایسین

  • علائم مسمومیت کبدی با آزیترومایسین عبارتند از:درد شکم، تهوع، استفراغ، تب، لکوسیتوز و ائوزینوفیلی. ممکن است زردی ایجاد نشود.
  • ایجاد اسهال آبکی بدنبال مصرف دارو باید جدی گرفته شود زیرا احتمال ایجاد کولیت پسودومامبرانوس وجود دارد و باید در این صورت مصرف دارو قطع گردد.
  • در بیمارانی که بطور همزمان از داروهای ضد انعقاد خوراکی استفاده می کنند، در طول درمان باید تست های انعقادی انجام گیرد.

توجهات بیمار – خانواده هنگام مصرف آزیترومایسین

  • دارو را با معده خالی (یک ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا) مصرف نمایید.
  • بین مصرف آزیترومایسین و مصرف آنتی اسید ها حاوی آلومینیوم و منیزیم، باید حداقل دو ساعت فاصله باشد.
  • در صورت ایجاد اسهال آبکی بدنبال مصرف آزیترومایسین، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

شرایط نگهداری آزیترومایسین


دارو را در ظروف در بسته و در درجه حرارت 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد آنتی بیوتیک کلاریترومایسین (Clarithromycin)

معرفی کامل آنتی بیوتیک جمی فلوکساسین (Gemifloxacin)

اطلاعات کامل دارویی در مورد داروی آنتی بیوتیک استرپتومایسین

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits