دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
قرص پلاویکس 75 میلی گرم چیست عوارض قرص پلاویکس

موارد مصرف قرص پلاویکس (plavix) و عوارض جانبی این دارو

قرص پلاویکس 75 میلی گرم چیست عوارض قرص پلاویکس
54
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قرص پلاویکس (plavix) (کلوپیدوگرل) چیست ؟ قرص پلاویکس (plavix) با نام های دیگری مثل قرص کلوپیدوگرل (Clopidogrel) و قرص اسویکس (svix) شناخته می‌شود. این دارو با اثر ضد انعقادی خون از بروز سکته پیشگیری می‌کند.

پلاویکس (کلوپیدوگرل): معرفی دارو و نکات کلیدی حین مصرف

پلاویکس (کلوپیدوگرل) دارویی است که به جلوگیری از چسبیدن پلاکت ها در خون به یکدیگر و عدم تشکیل حالت لخته در خون کمک می کند. لخته شدن خون ناخواسته می تواند دروضعیت های خاص قلبی یا در رگ های خونی رخ دهد و باعث ایجاد مشکلاتی در بدن شود در این مقاله به معرفی این داروی ضد انعقاد در خون می پردازیم.

اطلاعات مهمی که باید قبل از استفاده از پلاویکس بدانید

پلاویکس برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از حمله قلبی یا سکته مغزی اخیر ا رخ داده ، و در افراد مبتلا به اختلالات خاصی از قلب یا رگ های خونی استفاده می شود.همچنین این دارو ممکن است برای اهداف غیر از مواردی که در این راهنمای دارو ذکر شده، استفاده می شود.پلاویکس خون شما را از انعقاد خون (لخته شدن) باز می دارد و برای جلوگیری از لخته شدن خون ناخواسته که می تواند دروضعیت های خاص قلب یا رگ های خونی شرایط خاص رخ می دهد اتفاق افتد استفاده می شود. با توجه به مکانیسم عمل این دارو، پلاویکس می تواند شما را مستعد به خونریزی حتی در مصدومیت جزئی کند.

دکتر شما باید شما را به انجام آزمایش خون برای اینکه مطمئن شوید که شما شرایط خاص ژنتیکی را برای در مورد استفاده پلاویکس دارید، ترغیب کند.شما نباید پلاویکس در شرایطی مانند مانند زخم معده و یا خونریزی در مغز (مانند خونریزی ناشی از یک ضربه به سر) اگر شما هر گونه خونریزی دارید را نباید استفاده کنید.بعضی داروها می توانند با کلوپیدوگرل تداخل اثر داشته باشند و نباید در همان زمان استفاده شوند. دکتر شما ممکن است اگر شما نیز داروهای دیگر، به ویژه برخی از داروهای کاهنده های اسید معده (اسموپرازول، امپرازول، نکسیوم، Prilosec) استفاده می کنید، نیاز به تغییر برنامه درمانی شما داشته باشد.

اگر شما نیاز به عمل جراحی یا دندانپزشکی، دارید به جراح یا دندانپزشک زمان مصرف پلاویکس را بگویید.برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما خطری ندارد، در موارد زیر با پزشک خود و یا یک دکتر داروساز مشورت کنید:

  • خونریزی یا لخته شدن خون اختلال، مانند TTP (پورپورای ترومبوتیک) و یا هموفیلی
  • سابقه سکته مغزی، از جمله TIA ( ” سکته مغزی خفیف”)
  • زخم معده و یا کولیت اولسراتیو
  • بیماری کلیوی
  • اگر شما به داروها مانند کلوپیدوگرل، مانند پراسوگرل، ticagrelor یا قرص تیکلوپیدین حساسیت دارید
  • پلاویکس انتظار نمی رود که آسیبی به جنین برساند. اگر شما باردار هستید یا قصد در طول درمان، باردار شوید، به دکتر اطلاع دهید.
  • معلوم نیست که آیا این دارو از شیر مادر عبور می کند و یا می تواند یک کودک شیرخوار آسیب برساند یا نه . شما در حین استفاده از پلاویکس باید به نوزاد خود شیرندهید.

چگونه باید این دارو را مصرف کنید؟

این دارو را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. این دارو را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر توصیه شده مصرف نکنید.

این دارو را می توان با یا بدون غذا، مصرف کرد.از آنجا که پلاویکس خون شما را از لخته شدن مصون نگه می دارد، این دارو همچنان می تواند باعث آسان تر شدن و تشدید خونریزی در شما ، حتی از یک مصدومیت جزئی شود . اگر شما خونریزی ای دارید که متوقف نخواهد شد، با دکتر خود و یا با مراقبت های پزشکی اورژانسی تماس بگیرید.

شما ممکن است نیاز به توقف استفاده از دارو برای مدت کوتاهی قبل از عمل جراحی، برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد داشته باشید. در هنگام شروع دوباره مصرف این دارو دستورالعمل دکتر خود را دنبال کنید.شما باید استفاده از این دارو به طور ناگهانی متوقف کنید. حتی اگرمصرف پلاویکس به طور منظم علائم را در شما بهبود نمی بخشد،به مصرف این دارو ادامه دهید. قبل از اینکه داروی شما به طور کامل مصرف شود، داروی جدید را تهیه فرمائید.این دارو باید در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.

نکات مهم در مورد پلاویکس

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریبا موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنم، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

اجتناب از فعالیت هایی که ممکن است خطر خونریزی یا آسیب را افزایش دهد. استفاده از مراقبت بیشتری برای جلوگیری از خونریزی در حالی که اصلاح می کنید و یا اینکه دندان خود را مسواک می زنید.اجتناب از نوشیدن الکل. چون نوشیدن الکل، ممکن است خطر ابتلا به خونریزی در معده یا روده شما را افزایش دهد.

عوارض جانبی این دارو

  • اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به پلاویکس: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کنید با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.
  • اگر موارد زیر را مشاهده کردید مصرف این دارو را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع دهید:
  • خون دماغ شدن و یا دیگر خونریزی هایی که متوقف نخواهد شد
  • مدفوع خونی یا قیری رنگ، سرفه خونی یا استفراغ به رنگ قهوه
  • پوست رنگ پریده، ضعف، تب، یا یرقان (زردی پوست و چشم)
  • کبودی ، خونریزی غیر معمول (بینی، دهان، واژن و یا مقعد)، بنفش یا قرمز لکه های زیر پوست
  • حمله قلبی، علائم درد قفسه سینه یا فشار، درد گسترش به فک شما یا شانه، تهوع، تعریق
  • نشانه های سکته مغزی مانند بی حسی ناگهانی و یا ضعف (به خصوص در یک طرف بدن)، سردرد ناگهانی شدید، لکنت زبان، مشکلات بینایی و یا تعادل.

چه داروهایی مصرف این دارو را تحت تاثیر قرار می دهند؟

  • برخی داروهای دیگر ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. به دکتر خود اگر شما آسپرین مصرف می کنید، به خصوص اگر شما دچار سکته مغزی شده اید اطلاع دهید.
  • با دکتر خود در مورد اینکه آیا شما باید آسپیرین را با پلاویکس مصرف کنید، مشورت کنید.
  • با دکتر خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده‌اید، به ویژه موارد زیر مشورت کنید:
  • NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) – آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام، و …
  • یک داروی ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، داروی Venlafaxine، دولوکستین، همزمان escitalopram، فلوکستین (Prozac)، فلووکسامین، میلناسیپران، پاروکستین، سرترالین (Zoloft)، ترازودون، ونلافاکسین، vilazodone، و …


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (54 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits