دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض قرص های چربی سوز ونوستات ارلیستات

موارد مصرف کپسول ارلیستات (Orlistat) و عوارض جانبی این دارو

عوارض قرص های چربی سوز ونوستات ارلیستات
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
داروی ارلیستات چیست؟ عوارض چربی سوزی با قرص لاغری ارلیستات :برای کاهش جذب چربی و درمان چاقی از آن استفاده می‌شود .این دارو در ایران عمدتاً با نام تجاری لیپونیل (Liponile) و در بسیاری از کشورها با نام تجاری Xenical عرضه می‌شد.

قرص ارلیستات و تاثیر آن در کاهش وزن

امروزه که تب و تاب لاغری بسیار رونق گرفته است قرص های لاغری مثل قرص اورلیستات (orlisat) با نام تجاری زنیکال Xenical نیز بسیار پر کار برد شده است. ما تمایل داریم که در این مطلب به کسانی که قصد استفاده از قرص اورلیستات را دارند اطلاعات مفیدی را ارائه بدهیم. گرچه لاغری و تناسب اندام مفید است اما انسان باید بداند که از چه دارویی برای رسیدن به این مهم استفاده می کند.

قرص اورلیستات از جمله داروهای کمک لاغری است که با مهار کردن آنزیم لیپاز که غده پانکراس یا لوزالمعده ترشح شده و باعث هضم و جذب چربی می شود، از جذب ۳۰ درصد از چربی های غذایی مصرفی جلوگیری کرده به عبارتی این دارو باعث دفع حدود ۱۸۰ کیلو کالری در روز می شود و بدین ترتیب همراه با رژیم غذایی توصیه شده به روند کاهش وزن سرعت میبخشد. جهت سرعت بخشیدن به کاهش وزن، رژیم گیرندگان به موازات تنظیم و تجویز رژیم مناسب، روزانه ۳ عدد کپسول ۱۲۰ میلی گرم زینکال Xenical در صبحانه، ناهار، شام همراه غذای مصرفی که دارای چربی کمی است مصرف می کنند.

موارد مصرف اورلیستات

این دارو برای کاهش وزن در افراد با BMI≥30 یا افراد با BMI≥27 که ریسک فاکتورهایی مانند فشار خون بالا، دیس لیپیدمی ، دیابت نوع II یا اختلال تحمل گلوکز دارند، بهمراه یک رژیم غذایی کم کالری بکار برده می شود.

• لاغری و کنترل وزن
• بهبود نسبی فشار خون سیستولی و دیاستولی
• کاهش سطح کلسترول خون (LDL)
• جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع II
• بهبود پارامترهای گلایسمیک
• کاهش HbA1c
• کاهش ریسک بیماری های قلبی-عروقی

مکانیسم اثر اورلیستات

با آنزیم لیپاز معده و پانکراس ترکیب شده، باعث غیرفعال شدن آنزیم و مهار هضم و جذب گوارشی چربی غذا و کمک به دفع چربیهای موجود در غذا میشود که در نتیجه کاهش وزن را به دنبال دارد.

منع مصرف اورلیستات

حساسیت به ارلیستات،سندرم سوء جذب مزمن ،کلستاز

عوارض جانبی اورلیستات

مدفوع چرب ، اضطرار در دفع مدفوع (Urgency) ،دفع گازهای روده ای بهمراه ترشحات چربی، تکرر دفع،درد شکمی و اسهال که این علائم زودرس هستند و معمولا پس از مدتی که فرد، چربی رژیم غذایی خود را کاهش بدهد علائم نیز کاهش می یابند.

تداخلات دارویی اورلیستات

اورلیستات با جذب بعضی از داروها مانند وارفارین، آمیودارون، سیکلوسپورین، تیروکسین تداخل دارد.
در بیماران دیابت نوع II دوز داروهای کاهنده قند خون مثل انسولین یا سولفونیل اوره ها در صورت نیاز کاهش یابد. در بیماران تحت درمان با وارفارین میزان INR مانیتور شود. بدلیل اختلال در جذب ویتامینهای محلول در چربی (D, E, ß-carotene ) بهتر است در طول مدت مصرف اولیستات از مکملهای مولتی ویتامینی حداقل دو ساعت بعد از مصرف لیپونیل استفاده شود.

هشدار ها اورلیستات

  • بیمارانی که سابقه سنگ های کلیوی از نوع اگزالات کلسیم دارند با احتیاط مصرف کنند.

دارو های هم گروه اورلیستات

  • Alvimopan
  • Tegaserod
  • Mebeverine
  • Lubiproston
  • Methylnaltrexone


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits