دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت آمپول ب کمپلکس و نوروبیون در چیست ؟
250
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آمپول نوروبیون از ویتامین‌های ب. ۱۲ و ۱۶ و ۱ تشکیل شده است که برای آرتروز، آلزایمر و کم خونی تجویز می‌شود و برای بیماری‌های کلیوی و کبدی توصیه نمی‌شود. حال فرقش با آمپول نوروبیون در چیست ؟

مقایسه آمپول نوروبیون با مکمل های ب کمپلکس

امروزه با توجه به تولید و عرضه انبوه و متنوع انواع مکمل های غذایی به شکل خوراکی، به ندرت نیاز به تزریق آمپول های ویتامین از جمله آمپول نوروبیون است؛ مگر در موارد خاص که شخص دچار اختلال در جذب ویتامین ها از راه دستگاه گوارش باشد.

ویتامین های ب، به صورت قرص های مجزا و یا به شکل ترکیبی که به آن ب کمپلکس گفته می شود در دوزهای مختلف توسط لابراتوارهای گوناگون تولید می شوند.

آمپول های حاوی مواد نگهدارنده از قبیل فلزات سمی مانند آلومینیوم و جیوه می باشند که برای بدن مضر است، البته تزریق محدود آمپول نوروبیون و با تجویز پزشک اصولا مشکلی ایجاد نمی کند، اما نباید به شکل مستمر و به عنوان برنامه دائم از آن ها استفاده شود؛ در هر صورت مصرف ویتامین‌های ب به شکل مکمل غذایی (خوراکی) بهتر از شکل تزریقی آن است.

B Complex فرق آمپول نوروبیون با

تفاوت آمپول ب کمپلکس و نوروبیون

اثرات ویتامین B complex بر بدن چیست ؟

باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، سوخت و ساز، رشد سلول ها و درست عمل کردن سیستم عصبی، باعث حفاظت میلین (پوشاننده سلول عصبی) نو به طور کلی ویتامین B complex باعث افزایش انرژی بدن، سلامت پوست و عضلات می شود.

B complex (ب کمپلکس) دارای چه ویتامین هایی است ؟

هشت ویتامین در این گروه وجود دارند که شامل : ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین) ، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید) ، ویتامین B9 (اسید فولیک) ، ویتامین B12 (کوبالامین) و ویتامین B7 (بیوتین) است.

تزریق آمپول B complex مفید است ؟

تحقیقات نشان داده است که تزریق ویتامین B complex بسیار موثرتر از انواع قرص یا شربت آن است، زیرا وقتی ویتامین B complex را به صورت قرص مصرف می کنید، سیستم گوارشی، اسیدیته معده و آنزیم ها بر ساختمان این ویتامین ضربه وارد می کنند. اما در صورت تزریق، این آنزیم ها و اسیدیته معده نمی توانند ضربه ای وارد کنند و اثر بهتری بر سلامت خواهد داشت.

تزریق ویتامین B complex می تواند باعث افزایش انرژی شود. همچنین می تواند خستگی ناشی از تخریب اعصاب، دیابت، سیاتیک، زنگ زدن گوش، استرس، بیماری های مزمن و طولانی مدت، کمبود ویتامین B12 و ... را از بین ببرد.

مضرات تزریق آمپول ب کمپلکس چیست ؟

درد مفاصل، ادم، تپش قلب، تهوع، اسهال، مشکلات کبدی و تغییر در سوخت و ساز بدن.کمبود ویتامین های گروه B در هنگام بارداری برای جنین می تواند مضر باشد (مخصوصا کمبود اسید فولیک). لذا خانم های باردار باید در خصوص مصرف ویتامین های گروه B با پزشک خود مشورت کنند

چه موقع از آمپول Bcomplex می توان استفاده کرد ؟

در تب، سوختگی های شدید، بارداری، بالا بردن سوخت و ساز بدن، تخریب لوله گوارش، بیماری های مزمن، بیماری پرکاری تیروئید، بیماری دستگاه گوارش، مصرف کنندگان الکل و کمبود ویتامین های گروه B می توان از این ویتامین استفاده کرد.این ویتامین به خصوص برای ورزشکاران، کودکان، گیاهخواران و بالغین بیشتر از 50 سال استفاده می شود.

تاثیر ویتامین B6 در بدن

ویتامین B6 باعث جذب پروتئین و چربی در بدن شده و ضد تهوع است؛ کمبود ویتامین B6 باعث تورم بدن، ریزش موها و خونریزی می شود و پوست سر شوره می زند؛ اگر این کمبود ادامه پیدا کند باعث کم خونی و از بین رفتن بافت های بدن می گردد.

همچنین کمبود این ویتامین ضعف اعصاب، دشواری در راه رفتن و درد شکم را به وجود می آورد؛ دیدید خانم هایی که دچار حالت استفراغ حاملگی می شوند؟ این افراد بهتر است روزانه بادام زمینی میل کنند چون مقدار ویتامین B6 در آن زیاد است.

تفاوت آمپول نوروبیون با ب کمپلکس

تفاوت آمپول نوروبیون با ب کمپلکس

آمپول نوروبیون برای چه افرادی مفید است ؟

آمپول نوروبیون برای افرادی که دچار کمبود ویتامین های ب و یا افراد مسن بالای ۵۰ سال که دچار اختلال در جذب ویتامین ب ۱۲ هستند و یا افرادی که دچار کم خونی شدید هستند توصیه می شود؛ همچنین این دارو برای افراد مبتلا به ضعف و خستگی مفرط و یا در دوران نقاهت بعد از جراحی تجویز می شود.

خواص آمپول نوروبیون

ویتامین B1 که به نام تیامین نیز شناخته می شود؛ برای فعال شدن غده آدرنال، سیستم عصبی مرکزی و متابولیزم، مواد غذایی مورد نیاز است؛ این ویتامین به عنوان کوآنزیم به کنترل اشتها و هضم و همچنین جذب مواد غذایی کمک می کند و در تبدیل قند به انرژی به عنوان سوخت نقش مهمی دارد؛ که برای فعالیت های سلول های بدن واجب و ضروری می باشد؛ ویتامین B1 برای افراد بزرگسال نیز به صورت روزانه مورد نیاز است.

ترکیبات تشکیل دهنده آمپول نوروبیون

موارد ذکر شده در زیر به عنوان مواد فعال در ساختار نوروبیون شرکت دارند:

  1. ویتامین B۱۲
  2. ویتامین B۶
  3. ویتامین B۱

نحوه عملکرد آمپول نوروبیون

نوروبیون با تاثیر بر موارد زیر سبب بهبود بیماری میشود:

  1. متابولیسم کربوهیدرات‌ها و به این ترتیب حفظ رشد طبیعی
  2. تولید آنتی بادی‌ها (پادتن ها) و هموگلوبین‌ها با نگه داشتن قند خون در سطح طبیعی
  3. درمان کمبود ویتامین B۱۲

تداخلات دارویی آمپول نوروبیون

اگر همزمان با نوروبیون از دارو‌های دیگری استفاده میکنید ممکن است اثربخشی نوروبیون تحت تاثیر قرار گیرد. این وضعیت ممکن است باعث تشدید اثرات جانبی شود و یا حتی تاثیر نوروبیون بر بدن را از بین ببرد. اگر از دارو‌های دیگری استفاده میکنید اعم از ویتامین‌ها و دارو‌های گیاهی؛ پزشک را در جریان بگذارید تا در پیشگیری و مدیریت تداخلات دارویی شما را راهنمایی کند. از جمله:

  1. آمیودارون
  2. آرسنیک تری اکسید
  3. کلرامفنیکل
  4. فولیک اسید
  5. گاباپنتین
  6. فروزوماید

مضرات و عوارض جانبی احتمالی آمپول نوروبیون

  • خونریزی معده
  • احساس درد و گرفتگی در ناحیه گلو
  • کهیر
  • آلرژی شدید تهدید کننده
  • خارش پوستی
  • احساس ضعف
  • اضطراب

بسیاری از ورزشکاران از این آمپول برای داشتن انرژی بیشتر داخل باشگاه استفاده می کنند تا خسته نشوند و بتوانند وزنه های سنگین تری بزنند؛ اما اگر از این آمپول استفاده شود و فعالیت نداشته باشید، اثرشان را زیاد نشان نداده و مواد آمپول به سرعت دفع خواهد شد؛ مثلاً ۳۰ درصد این مواد جذب می شود که بستگی به خود شخص دارد.

شیوه صحیح نگهداری آمپول نوروبیون

دارو را در دمای اتاق و به دور از گرما و نور مستقیم نگهداری کنید؛ از قرار دادن دارو در فریزر خودداری کنید؛ دارو را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

از ریختن دارو در مسیر فاضلاب (دستشویی و یا سینک ظرف شویی) خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث آلودگی محیط زیست شود؛ در مورد نحوه صحیح دفع دارو‌های بلا استفاده با دکتر داروساز صحبت کنید.

بیشتر بخوانید :

موارد مصرف و مکانیسم اثر آمپول دپو مدرول Depo-medrol

ویال (Vial) چیست و در چه مواردی کاربرد دارد ؟

موارد ، دوز مصرف و عوارض آمپول اپی نفرین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (250 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حبیب | ۳ سال پیش
آمپول بکمپلس با ب ۱۲ باهم در یک سرنگ تزریق میشود یا جدا لطفا راهنمایی کنین
29
71
MB gang | ۴ سال پیش
اطلاعاتتون عالی ،بی نظیر و بسیار مفید بود
8
15
مرضیه | ۴ سال پیش
ممنون از اطلاعات مفیدی که در مورد آمپول نوروبین دادید خیلی به دردم خورد
4
27

hits